Kirsikkabarbin maha turvonnut?

Nimetön

Olen hankkinut akvaarion noin kuukausi sitten. Se on 83 litrainen. Akvaariossani asustelee tällä hetkellä kaksi helmiäisrihmakalaa(pariskunta), kaksi miljonakala urosta, kaksi kirsikkabarbia, kaksi seepramonnista ja yksi partaimumonni. Kun akvaario oli ollut minulla noin viikon, kalat sairastuivat valkopilkkutautiin, joka hoidettiin heti sairauden huomattuani. Kirsikkabarbeja oli seitsemän, mutta vain kaksi selvisi taudista. Mikään muu kala ei kuollut, kuin vain nuo kirsikkabarbit. Lääkkeen jälkeen annoin vitamiinikuurin ja nyt kaikki on ollut ihan ookoo, kunnes tänään huomasin toisen kirsikkabarbini vatsan turvonneen. Aamulla vatsa oli vielä ihan normaali, eli päivän aikana se on muuttunut. Vatsa on ainakin kolme kertaa isompi kuin normaalisti. Toinen on kirsikkabarbi ihan normaali. Mistä tälläinen voisi johtua?

5

1679

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rihma

      Olisikohan pöhötauti kyseessä? Joskus myös naaras voi olla pullollaan mätiä, mutta tuskin noin pullollaan.
      Millaiset vesiarvot vedessäsi on ja paljonko on lämpötila?

      Ilmeisesti "helmiäisrihmakalat" ovat helmirihmakaloja?
      -Jos ovat, ne on aivan liian pienessä altaassa, koska vaativat vähintään 250-litraa vettä. Lahjoittaisin ne isompaan kotiin ja hankkisin tilalle jotakin altaaseesi sopivaaa kalaa.
      -Myöskään partamonni ei sovi noin pieneen altaaseen.

      "Seepramonnia" ei ole olemassakaan, joten ota selvää mikä se on lajiltaan?

      • Nimetön

        Vesiarvoja en tiedä. Eläinkaupassa sanottiin, että voin viedä sinne vesinäytteen ja he tutkivat sen. Aijon viedä näytteen heti huomenna.

        Nuo minun "helmiäisrihmakalat" ovat kääpiörihmakaloja. Olin jotenkin sotkenut nimen helmirihmakaan. Kääpiörihmakaloja on siis pariskunta.
        "Seepramonnit" ovat leopardimonnisia.
        Eläinkaupassa minulle suositeltiin partamonnia ja sanottiin, että jos se kasvaa todella suureksi, niin voin viedä sen eläinkauppaan ja vaihtaa pienempään.

        Luin tietoa tuosta pöhötaudista ja se voisi tosiaan olla se. Se on tainnut tulla valkopilkkutaudin jälkitautina, kun kalat olivat heikkoja.
        Siirrän tuon toisen kirsikkabarbin nyt eristyksiin, ettei vaan tartuta muita. Toinen kirsikkabarbi näyttää vieläkin olevan ookoo, mutta jos alkaa näkyä samoja oireita, niin täytyy sitten sekin laittaa karanteeniin.


      • fish KING
        Nimetön kirjoitti:

        Vesiarvoja en tiedä. Eläinkaupassa sanottiin, että voin viedä sinne vesinäytteen ja he tutkivat sen. Aijon viedä näytteen heti huomenna.

        Nuo minun "helmiäisrihmakalat" ovat kääpiörihmakaloja. Olin jotenkin sotkenut nimen helmirihmakaan. Kääpiörihmakaloja on siis pariskunta.
        "Seepramonnit" ovat leopardimonnisia.
        Eläinkaupassa minulle suositeltiin partamonnia ja sanottiin, että jos se kasvaa todella suureksi, niin voin viedä sen eläinkauppaan ja vaihtaa pienempään.

        Luin tietoa tuosta pöhötaudista ja se voisi tosiaan olla se. Se on tainnut tulla valkopilkkutaudin jälkitautina, kun kalat olivat heikkoja.
        Siirrän tuon toisen kirsikkabarbin nyt eristyksiin, ettei vaan tartuta muita. Toinen kirsikkabarbi näyttää vieläkin olevan ookoo, mutta jos alkaa näkyä samoja oireita, niin täytyy sitten sekin laittaa karanteeniin.

        tarpeeksi suriin akvaarioihin, se olisi nyt tärkeintä.

        Kun käyt mittauttamassa akvasi veden, tee se ennen veden vaihtoa. kuinka usein vaihdat vettä?
        Tiedustele onko kyseessä liuska vai tippatesterit.
        Testauta; NO2, NO3, pH, KH ja GH
        Ota tulokset mukaasi; numeroina/pitoisuudet

        etsi vaikkas faunattaren sivuilta kalojesi vaatimukset akvan veden laadun suhteen ja vertaa niitä toisiinsa, jos eivät täsmää, on muutosten aika.


      • Nimetön
        fish KING kirjoitti:

        tarpeeksi suriin akvaarioihin, se olisi nyt tärkeintä.

        Kun käyt mittauttamassa akvasi veden, tee se ennen veden vaihtoa. kuinka usein vaihdat vettä?
        Tiedustele onko kyseessä liuska vai tippatesterit.
        Testauta; NO2, NO3, pH, KH ja GH
        Ota tulokset mukaasi; numeroina/pitoisuudet

        etsi vaikkas faunattaren sivuilta kalojesi vaatimukset akvan veden laadun suhteen ja vertaa niitä toisiinsa, jos eivät täsmää, on muutosten aika.

        Vaihdan kerran viikossa noin 30-40% akvaarion vedestä.

        Faunattaren sivuilla olen paljonkin pyörinyt ja nyt kun saan nuo vesiarvot tietää, niin menen katsomaan.

        Ainiin ja kun tuota veden lämpötilaa kysyttiin, niin se on 27 astetta. Haluaisin sen olevan 25-26 astetta, mutta tuo minun lämpötilaa laskettua asteella/parilla?n lämmitin on asennettu 24 asteeseen, enkä ymmärrä mitä pitäisi tehdä, että saisi lämpötilaa laskettua asteella/parilla?


      • Nimetön
        Nimetön kirjoitti:

        Vaihdan kerran viikossa noin 30-40% akvaarion vedestä.

        Faunattaren sivuilla olen paljonkin pyörinyt ja nyt kun saan nuo vesiarvot tietää, niin menen katsomaan.

        Ainiin ja kun tuota veden lämpötilaa kysyttiin, niin se on 27 astetta. Haluaisin sen olevan 25-26 astetta, mutta tuo minun lämpötilaa laskettua asteella/parilla?n lämmitin on asennettu 24 asteeseen, enkä ymmärrä mitä pitäisi tehdä, että saisi lämpötilaa laskettua asteella/parilla?

        ph 7,2
        kovuus 10-11
        Nitraatista sanottiin vaan, että se on OK, enkä tajunnut alkaa kysymään, että mikä se tarkalleen ottaen on.
        Nitriitti 0

        Kaikki arvot ovat kohdallaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8326
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe