Olen hankkinut akvaarion noin kuukausi sitten. Se on 83 litrainen. Akvaariossani asustelee tällä hetkellä kaksi helmiäisrihmakalaa(pariskunta), kaksi miljonakala urosta, kaksi kirsikkabarbia, kaksi seepramonnista ja yksi partaimumonni. Kun akvaario oli ollut minulla noin viikon, kalat sairastuivat valkopilkkutautiin, joka hoidettiin heti sairauden huomattuani. Kirsikkabarbeja oli seitsemän, mutta vain kaksi selvisi taudista. Mikään muu kala ei kuollut, kuin vain nuo kirsikkabarbit. Lääkkeen jälkeen annoin vitamiinikuurin ja nyt kaikki on ollut ihan ookoo, kunnes tänään huomasin toisen kirsikkabarbini vatsan turvonneen. Aamulla vatsa oli vielä ihan normaali, eli päivän aikana se on muuttunut. Vatsa on ainakin kolme kertaa isompi kuin normaalisti. Toinen on kirsikkabarbi ihan normaali. Mistä tälläinen voisi johtua?
Kirsikkabarbin maha turvonnut?
5
1807
Vastaukset
- Rihma
Olisikohan pöhötauti kyseessä? Joskus myös naaras voi olla pullollaan mätiä, mutta tuskin noin pullollaan.
Millaiset vesiarvot vedessäsi on ja paljonko on lämpötila?
Ilmeisesti "helmiäisrihmakalat" ovat helmirihmakaloja?
-Jos ovat, ne on aivan liian pienessä altaassa, koska vaativat vähintään 250-litraa vettä. Lahjoittaisin ne isompaan kotiin ja hankkisin tilalle jotakin altaaseesi sopivaaa kalaa.
-Myöskään partamonni ei sovi noin pieneen altaaseen.
"Seepramonnia" ei ole olemassakaan, joten ota selvää mikä se on lajiltaan?- Nimetön
Vesiarvoja en tiedä. Eläinkaupassa sanottiin, että voin viedä sinne vesinäytteen ja he tutkivat sen. Aijon viedä näytteen heti huomenna.
Nuo minun "helmiäisrihmakalat" ovat kääpiörihmakaloja. Olin jotenkin sotkenut nimen helmirihmakaan. Kääpiörihmakaloja on siis pariskunta.
"Seepramonnit" ovat leopardimonnisia.
Eläinkaupassa minulle suositeltiin partamonnia ja sanottiin, että jos se kasvaa todella suureksi, niin voin viedä sen eläinkauppaan ja vaihtaa pienempään.
Luin tietoa tuosta pöhötaudista ja se voisi tosiaan olla se. Se on tainnut tulla valkopilkkutaudin jälkitautina, kun kalat olivat heikkoja.
Siirrän tuon toisen kirsikkabarbin nyt eristyksiin, ettei vaan tartuta muita. Toinen kirsikkabarbi näyttää vieläkin olevan ookoo, mutta jos alkaa näkyä samoja oireita, niin täytyy sitten sekin laittaa karanteeniin. - fish KING
Nimetön kirjoitti:
Vesiarvoja en tiedä. Eläinkaupassa sanottiin, että voin viedä sinne vesinäytteen ja he tutkivat sen. Aijon viedä näytteen heti huomenna.
Nuo minun "helmiäisrihmakalat" ovat kääpiörihmakaloja. Olin jotenkin sotkenut nimen helmirihmakaan. Kääpiörihmakaloja on siis pariskunta.
"Seepramonnit" ovat leopardimonnisia.
Eläinkaupassa minulle suositeltiin partamonnia ja sanottiin, että jos se kasvaa todella suureksi, niin voin viedä sen eläinkauppaan ja vaihtaa pienempään.
Luin tietoa tuosta pöhötaudista ja se voisi tosiaan olla se. Se on tainnut tulla valkopilkkutaudin jälkitautina, kun kalat olivat heikkoja.
Siirrän tuon toisen kirsikkabarbin nyt eristyksiin, ettei vaan tartuta muita. Toinen kirsikkabarbi näyttää vieläkin olevan ookoo, mutta jos alkaa näkyä samoja oireita, niin täytyy sitten sekin laittaa karanteeniin.tarpeeksi suriin akvaarioihin, se olisi nyt tärkeintä.
Kun käyt mittauttamassa akvasi veden, tee se ennen veden vaihtoa. kuinka usein vaihdat vettä?
Tiedustele onko kyseessä liuska vai tippatesterit.
Testauta; NO2, NO3, pH, KH ja GH
Ota tulokset mukaasi; numeroina/pitoisuudet
etsi vaikkas faunattaren sivuilta kalojesi vaatimukset akvan veden laadun suhteen ja vertaa niitä toisiinsa, jos eivät täsmää, on muutosten aika. - Nimetön
fish KING kirjoitti:
tarpeeksi suriin akvaarioihin, se olisi nyt tärkeintä.
Kun käyt mittauttamassa akvasi veden, tee se ennen veden vaihtoa. kuinka usein vaihdat vettä?
Tiedustele onko kyseessä liuska vai tippatesterit.
Testauta; NO2, NO3, pH, KH ja GH
Ota tulokset mukaasi; numeroina/pitoisuudet
etsi vaikkas faunattaren sivuilta kalojesi vaatimukset akvan veden laadun suhteen ja vertaa niitä toisiinsa, jos eivät täsmää, on muutosten aika.Vaihdan kerran viikossa noin 30-40% akvaarion vedestä.
Faunattaren sivuilla olen paljonkin pyörinyt ja nyt kun saan nuo vesiarvot tietää, niin menen katsomaan.
Ainiin ja kun tuota veden lämpötilaa kysyttiin, niin se on 27 astetta. Haluaisin sen olevan 25-26 astetta, mutta tuo minun lämpötilaa laskettua asteella/parilla?n lämmitin on asennettu 24 asteeseen, enkä ymmärrä mitä pitäisi tehdä, että saisi lämpötilaa laskettua asteella/parilla? - Nimetön
Nimetön kirjoitti:
Vaihdan kerran viikossa noin 30-40% akvaarion vedestä.
Faunattaren sivuilla olen paljonkin pyörinyt ja nyt kun saan nuo vesiarvot tietää, niin menen katsomaan.
Ainiin ja kun tuota veden lämpötilaa kysyttiin, niin se on 27 astetta. Haluaisin sen olevan 25-26 astetta, mutta tuo minun lämpötilaa laskettua asteella/parilla?n lämmitin on asennettu 24 asteeseen, enkä ymmärrä mitä pitäisi tehdä, että saisi lämpötilaa laskettua asteella/parilla?ph 7,2
kovuus 10-11
Nitraatista sanottiin vaan, että se on OK, enkä tajunnut alkaa kysymään, että mikä se tarkalleen ottaen on.
Nitriitti 0
Kaikki arvot ovat kohdallaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1215675Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/744681834Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk201239Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1111203Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna861073Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.48995- 64961
- 64906
Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain
muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.23857Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64856