onnistumaan perinteisen hiivaleivän, ohjetta kaipaisin.
Hei leipuri naiset
17
793
Vastaukset
- Puidenhalaaja
Paketti hiivaa ja litra kylmää vettä, suolaa ja hyppysellinen sokeria sekaisin. Sitten vehnäjauhoista ihan löysä taikina, toinen puoli jauhoista sekalaista mitä kaapista löytyy: kaurahiutaleita, ohrajauhoja, mitä tahansa puurohiutaleita. Vaivaat hetken, sitten ruokaöljyä joukkoon. Jääkaappiin nousemaan. Ja sitten ei kun leipomaan. Ja hyvin nousseet leivät oikein kuumaan uuniin paistumaan.
Oikeasti kylmään nesteeseen tehdystä leivästä tulee tosi hyvää. Huomasin sen kerran sattumalta, kun kerran kesken leivonnan tuli tärkeämpää tekemistä ja hätäpäissäni laitoin taikinan jääkaappiin. Naminami:D- susa51
Muuten hyvä ohje mutta voihan veden tilalla olla vaikka maitojauhetta, sekoitettuna veteen. En kässää että miksi nousemaan jääkaappiin, itse nostatan lämpimässä uunissa välillä. Taikinaa ei saa unohtaa sinne, muuten on siistimistä. Sen tiedän, että taikinan voi pakastaa, ottaa sitten leivottavaksi kun haluaa.
- Puidenhalaaja
susa51 kirjoitti:
Muuten hyvä ohje mutta voihan veden tilalla olla vaikka maitojauhetta, sekoitettuna veteen. En kässää että miksi nousemaan jääkaappiin, itse nostatan lämpimässä uunissa välillä. Taikinaa ei saa unohtaa sinne, muuten on siistimistä. Sen tiedän, että taikinan voi pakastaa, ottaa sitten leivottavaksi kun haluaa.
Tietysti voi tehdä ihan perinteisesti lämpimään nesteeseen ja nostattaa lämpöisessä. Mutta maku on kylmässä hitaasti nostattaen ihan omaa luokkaansa.
- teen leipää
Puidenhalaaja kirjoitti:
Tietysti voi tehdä ihan perinteisesti lämpimään nesteeseen ja nostattaa lämpöisessä. Mutta maku on kylmässä hitaasti nostattaen ihan omaa luokkaansa.
heti huomenna,,,,,vanhan-ajan varpajaiskoriin olis tarkoitus leipää tehdä.
- kuokkija muualta.
teen leipää kirjoitti:
heti huomenna,,,,,vanhan-ajan varpajaiskoriin olis tarkoitus leipää tehdä.
ja sinne kuumaa vettä kipossa,leivät muutamaksi minuutiksi,n.3-4 min sinne kohoamaan>sitten pois ja normaalisti kohoamaan. Kun uuni on valmis,jätä se vesikippo sinne ja paista leivät normaalisti. Ota pois ja anna jäähtyä ILMAN peittoa. Saat ihanan rapean kuoren,jos sellaista haluat.
Sopii varsinkin ranskanleipiin. - kämmentä
Torniossa tuo tiedettiin jo aikojen alusta!
Veden pitäisi olla "jäähileinen" jolloin suuri lämpötilaero saa viljassa olevan sokerin käymään.
- teen leivän
niin , että puolet nesteestä on piimää.
Teen juuren 4-5 tuntia aiemmin "käymään" tai "happanemaan".
Eli 2-3 dl nestettä, pieni nokare hiivaa, ripaus sokeria ja joukkoon sekoitetaan jauhoja, niin että on suht löysää.
Happanemisen jälkeen normaali alustus, suolaa, öljyä, loppu hiiva ja mitä jauhoja haluatkin käyttää.
Nostatetaan. Tee leiviksi.
Ennen uuniin laittoa, muotoile leipä vielä kerran, niin että se "korkea" , pistele haarukalla muutama ilma reikä.
Paista suht kuumassa uunissa. 225-250 c. Leipä on kypsä, kun koputat rystysillä pohjaa ja se kumisee...
Maukasta leipää sinulle ;:)- Pirre*
täällä myös tykätään hieman hapatetusta hiivaleivästä..
Mie en ole koskaan laittanut tuota piimää, kuin ohrarieskoihin, mutta pittääpä kokeilla joskus.
- Pirre*
suolaa, kuivahiivaa ja kunnon hiivaleipäjauhoja, ei niihin leipiin muuta..
Kunnon kohotus joka vaiheessa, hyviä ovat.
Jos haluaa voi myös hieman hapattaa juurta, ts. laita aamulla aikaisin löysä juurivelli ja alusta taikina vasta iltapäivällä, - mie tykkään tehä niin.löysän kaurapuuron hiivaleipätaikinaan - litran taikinaan keitän kahdesta desistä ryynejä puuron, myös sämpylät tykkää siitä.
Mulla oli vanha mikro niin iso, että sain taikinan sinne nousemaan. Luukku vain kiinni ja hyvin nousi.- Pirre*
Tellastiina kirjoitti:
löysän kaurapuuron hiivaleipätaikinaan - litran taikinaan keitän kahdesta desistä ryynejä puuron, myös sämpylät tykkää siitä.
Mulla oli vanha mikro niin iso, että sain taikinan sinne nousemaan. Luukku vain kiinni ja hyvin nousi.laitan joskus jo juureen kauraryyniä, tai muita hiutaleita. Jos teen sekahiivaleipää sitten laitan kaikkea mahollista, paitsi ruisjauhoja, ne kun kypsyy hitaammin.
Grahamjauhot antavat kivan säväyksen..
Tuossa pöydällä on paraikaa kohoamassa kuusi ruisleipää. Uuni on lämmin ja siintyy sopivan lämpiväksi..pian tuoksuu meillä tuore leipä.
Olen Matomäen kanssa samaa mieltä, - ruisleivän teko on taidetta ja siihen sisältyy magiaa, ja kunnioitusta..
Höperöjäkö puhun mutta niin on.. Pirre* kirjoitti:
laitan joskus jo juureen kauraryyniä, tai muita hiutaleita. Jos teen sekahiivaleipää sitten laitan kaikkea mahollista, paitsi ruisjauhoja, ne kun kypsyy hitaammin.
Grahamjauhot antavat kivan säväyksen..
Tuossa pöydällä on paraikaa kohoamassa kuusi ruisleipää. Uuni on lämmin ja siintyy sopivan lämpiväksi..pian tuoksuu meillä tuore leipä.
Olen Matomäen kanssa samaa mieltä, - ruisleivän teko on taidetta ja siihen sisältyy magiaa, ja kunnioitusta..
Höperöjäkö puhun mutta niin on..Teetkö oikein aitoa ruisleipää?
Sitä kun vielä kerran saisi, laillisessa leivinuunissa arinan päällä kypsennettyä.
Kadehdin taitoasi, itse en ole koskaan uskaltanut kokeilla ja leivinuunikin puuttuu.- Pirre*
Tellastiina kirjoitti:
Teetkö oikein aitoa ruisleipää?
Sitä kun vielä kerran saisi, laillisessa leivinuunissa arinan päällä kypsennettyä.
Kadehdin taitoasi, itse en ole koskaan uskaltanut kokeilla ja leivinuunikin puuttuu.paistaa sähköuunissakin aivan hyvin, jos raatsii..ja on tarpeeksi tilava uuni, ts. kiertoilmauuni.
Hapanleivän paisto on hiiiiiiirmu helppoa...Tärkeintä on että juuri hapatetaan
l ä m p i m ä s s ä paikassa n. melk. vuorokauden.., ja että edellinen juuri on hyvää, muuten ei onnistu; loppu on vain odottelua.
Sen odottelua että taikina kohoaa kunnolla, ja että leivät kohoaa kunnolla; ensimmäinen kohotus lämpimän uunin päällä tms. kohotuskin ..:)
Minulle oli anoppila oli leivänteon yliopisto, anoppi teki hyvän leivän ja karjalan piirakat myös, en ole koskaan saanut niin hyviä piirakoita kuin hänen tekemät olivat.
Sähköuunissa alkulämpö kannattaa laittaa aika ylös niin että saa leipiin hyvän värin n.250 - 300 ja sitten voi laskea n. 200 ja hieman toista tuntia kun pitää uunissa ne on kypsiä ja tosiaan pohjaan kopistamalla sen kuulee onko leipä kypsä.
Ite tosin nykyään saan paistaa perinteisessä leivinuunissä leipäni. - CannedHeat
Pirre* kirjoitti:
paistaa sähköuunissakin aivan hyvin, jos raatsii..ja on tarpeeksi tilava uuni, ts. kiertoilmauuni.
Hapanleivän paisto on hiiiiiiirmu helppoa...Tärkeintä on että juuri hapatetaan
l ä m p i m ä s s ä paikassa n. melk. vuorokauden.., ja että edellinen juuri on hyvää, muuten ei onnistu; loppu on vain odottelua.
Sen odottelua että taikina kohoaa kunnolla, ja että leivät kohoaa kunnolla; ensimmäinen kohotus lämpimän uunin päällä tms. kohotuskin ..:)
Minulle oli anoppila oli leivänteon yliopisto, anoppi teki hyvän leivän ja karjalan piirakat myös, en ole koskaan saanut niin hyviä piirakoita kuin hänen tekemät olivat.
Sähköuunissa alkulämpö kannattaa laittaa aika ylös niin että saa leipiin hyvän värin n.250 - 300 ja sitten voi laskea n. 200 ja hieman toista tuntia kun pitää uunissa ne on kypsiä ja tosiaan pohjaan kopistamalla sen kuulee onko leipä kypsä.
Ite tosin nykyään saan paistaa perinteisessä leivinuunissä leipäni.Ruisleivän juureen... saitko sen, vai teitkö oman?
Minä tein oman... hyvää, muttei riittävän hapanta. Neuvoja? CannedHeat kirjoitti:
Ruisleivän juureen... saitko sen, vai teitkö oman?
Minä tein oman... hyvää, muttei riittävän hapanta. Neuvoja?mutta olen joskus joutunut temäänkin sen itse.
Jos teet juuren itse laita sangoon vaikka 1,5 litraa lämmistä vettä, silppua siihen hapanleipää, siis oikeaa hapatettua ruisleipää muutamia paloja, vaikka viisi. Sitten lisäät kuivahiivaa yhen pussin, ja ruisjauhoja sen verran että saat sellaisen ohuehkon vellimäisen seoksen.
Sitten vaan liina päälle ja sanko lämpimään sipajamaan muutamiksi päiviksi.
Välillä maistelet happamuutta ja voit lisätä hieman ruisjauhoa jos seos tuntuu menevän liian ohueksi, mutta älä tee siitä puuroa silloin juuri ei onnistu.
Onnea leipomuksellesi! :)
- leipuri.
Laita seittemän juomalasillista vehnää, yksi ruista.
¨Pieni kourallinen makeutusainett ja vielä pienempi suolaa.
Kaksi pussia Lidhlin kuivahiivaa ja siinä se on!
Anna tunnin kohota ja leivo jam taas tunti pellillä.
Ei siinä mitään mystiikkaa! - se hiivaleipä
onnistui ja olen nyt tehnyt kahtena päivänä sitä.
Pirren ohjeen mukaan, ja jumankekka et ne on hyviä.
Sain varpajais-koriin leipää ja tuoretta.
Kiitos teille kaikille vastanneille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1144920Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071962- 1381393
- 1051224
- 911198
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate1821032Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g651000Huono grilli kokemus
Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll27969- 45957
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57851