Mikä paras 5-hevosvoimainen?

Jaska

Olen ostamassa nelitahtista 5-hevosvoimaista perämoottoria. Monet ovat kehuneet Suzukin konetta. On kuulemma suurin iskutilavuus ja tehoakin noin 6 hv. Lisäksi se on yksi keveimpiä luokassaan.

Onko se mielestänne paras valinta? Toivon asiallisia perusteluja.

17

10094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olipa

      typerä kysymys

    • todellakin!

      Turha kysymys! Ei noin pientä konetta kannata ostaa nelitahtisena. Osta 2T mylly kun noin pienestä on kysymys. Ja osta mahdollisimman pieni joku 2-3 heppanen tai jotain.

      Kyllähän ne Suzukitkin uutena hyvin pelaavat.

      • Jaska

        Miksi kysymys oli tyhmä? Melkein kaikilla valmistajilla on nykyään mallistossaan 5- tai 6-hevosvoimainen nelitahtinen. Esimerkiksi uistelumoottoreina nelitahtiset ovat kaksitahtisia parempia.

        Siis perusteluja, please!


      • Viki
        Jaska kirjoitti:

        Miksi kysymys oli tyhmä? Melkein kaikilla valmistajilla on nykyään mallistossaan 5- tai 6-hevosvoimainen nelitahtinen. Esimerkiksi uistelumoottoreina nelitahtiset ovat kaksitahtisia parempia.

        Siis perusteluja, please!

        Eipä ole kompetenssia vastata tuohon kysymykseen. Minulla on vaan kaksi viisheppaista, 2-t jammu ja 4-t mercury.

        Taitaa muuten olla harvassa ne jotka osaavat sanoa mikä on paras, susuki, honda, jammu, mercury, mariner, tohatsu... Harva on edes kaikkien merkkien nelitahtisia viitosia kokeillut.

        Pitäisi löytää testi, liekö venelehdessä tai muualla suomenkielisiä?

        Saksaksi löytyy:
        http://boote-magazin.de/testtechnik/
        Siinäkään ei tosin ollut susukia...
        Fazit: Alle Testmotoren bieten das, was man von einem Viertakter erwartet. Sie springen auch im kalten Zustand problemlos und ohne Rauchsignale an, sind sparsam und leise und laufen mit viel Kultur. Als beste Allrounder präsentieren sich die (fast) baugleichen Tohatsu und Mariner. Sie sind nicht die leisesten, dafür aber schnell und sparsam. Gegen den "Kultur-Preisträger" Yamaha sprechen das Gewicht und der Preis. Hondas BF5 wirkt im direkten Vergleich etwas schlapp und kann nur bei der Lautstärke und kleinen Abstrichen auch beim Preis mit der Konkurrenz Schritt halten.


      • Viki
        Viki kirjoitti:

        Eipä ole kompetenssia vastata tuohon kysymykseen. Minulla on vaan kaksi viisheppaista, 2-t jammu ja 4-t mercury.

        Taitaa muuten olla harvassa ne jotka osaavat sanoa mikä on paras, susuki, honda, jammu, mercury, mariner, tohatsu... Harva on edes kaikkien merkkien nelitahtisia viitosia kokeillut.

        Pitäisi löytää testi, liekö venelehdessä tai muualla suomenkielisiä?

        Saksaksi löytyy:
        http://boote-magazin.de/testtechnik/
        Siinäkään ei tosin ollut susukia...
        Fazit: Alle Testmotoren bieten das, was man von einem Viertakter erwartet. Sie springen auch im kalten Zustand problemlos und ohne Rauchsignale an, sind sparsam und leise und laufen mit viel Kultur. Als beste Allrounder präsentieren sich die (fast) baugleichen Tohatsu und Mariner. Sie sind nicht die leisesten, dafür aber schnell und sparsam. Gegen den "Kultur-Preisträger" Yamaha sprechen das Gewicht und der Preis. Hondas BF5 wirkt im direkten Vergleich etwas schlapp und kann nur bei der Lautstärke und kleinen Abstrichen auch beim Preis mit der Konkurrenz Schritt halten.

        Olihan siinä boote-magasinen sivuilla myös susukin testi, 4 ja 5 hv nelitahtiset vertailussa.

        Jos tuloksia vertaa siihen toiseen testiin, niin susukit eivät missään suhteessa (nopeus, meteli, kulutus) ole parempia kuin sen toisen ryhmän paras.


      • Anonyymi
        Viki kirjoitti:

        Eipä ole kompetenssia vastata tuohon kysymykseen. Minulla on vaan kaksi viisheppaista, 2-t jammu ja 4-t mercury.

        Taitaa muuten olla harvassa ne jotka osaavat sanoa mikä on paras, susuki, honda, jammu, mercury, mariner, tohatsu... Harva on edes kaikkien merkkien nelitahtisia viitosia kokeillut.

        Pitäisi löytää testi, liekö venelehdessä tai muualla suomenkielisiä?

        Saksaksi löytyy:
        http://boote-magazin.de/testtechnik/
        Siinäkään ei tosin ollut susukia...
        Fazit: Alle Testmotoren bieten das, was man von einem Viertakter erwartet. Sie springen auch im kalten Zustand problemlos und ohne Rauchsignale an, sind sparsam und leise und laufen mit viel Kultur. Als beste Allrounder präsentieren sich die (fast) baugleichen Tohatsu und Mariner. Sie sind nicht die leisesten, dafür aber schnell und sparsam. Gegen den "Kultur-Preisträger" Yamaha sprechen das Gewicht und der Preis. Hondas BF5 wirkt im direkten Vergleich etwas schlapp und kann nur bei der Lautstärke und kleinen Abstrichen auch beim Preis mit der Konkurrenz Schritt halten.

        Mitä sen väliä mitä moottoreita sulla on! Anna toisen ostaa nelari jos haluaa. Ilmeisesti itselläsi ei ole ollut kuin kaksitahtimoottoreita niin uistele sinä niillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sen väliä mitä moottoreita sulla on! Anna toisen ostaa nelari jos haluaa. Ilmeisesti itselläsi ei ole ollut kuin kaksitahtimoottoreita niin uistele sinä niillä.

        Voi voi, aloittajan jo lähes 17 vuotta kestänyt odotus vaan jatkuu. Ei tuokaan möläys vastaa kysymykseen.


    • Anonyymi

      Juu, hyvä yleismottori on kuten kaikki japanilaisvalmisteiset, mutta Minulla on tähän aiheeseen yleinen vastakysymys;

      Mihin kukaan tarvitsee juuri 5 hv moottoria ? Hinta 250 euroa kalliimpi kuin 4 hv ssa, ja teho ei kuitenkaan riitä plaaniin. Itseasiassa miksi kukaan ostaa edes 4 hv moottoria, kun 2,5 hv kin riittää 5-10 kmh vauhtiin ja maksaa 300 e vähemmän kuin 4 hv ? Onko 1,5 hv lisäteho sen 10 kilon lisäpainon värti jollekin että siitä pitää maksaa rahassa ja painossa ?

      6hv moottorin ostolla on joku itu, jos on esim kevyt tasaperä jolla, soutuvene tai kumivene ja pääsee plaaniin ja moottori muuten on yhtä kevyt kuin 4 hv versiokin.

      • Anonyymi

        Jospa tämä vastaus toisi helpotusta 30.5.2003 esitettyyn kysymykseen?


    • Anonyymi

      Yleensä 4 5 ja 6 hv sama kone mut kaasarilla tai muuten rajoitettu kierroksia,vaihdappa 5 6 suutin tai poraa 6 arvoihin ni saitpa halvalla tehoa lisää,itse poraillut suutinta jo useammasta koneesta,omista sukulaisten ja kavereiden ja kaikki ollet tyytyväisiä. Jos poraus menee pieleen ni tinaa reiän umpeen ja palaa ns tehdas arvoihin,on se mukava ku tasaperä vene liukuu kuormallakin 5hv.Suutin poria ja pikku poria löytyy autotarvike teollisuus tarvike ym liikeistä.

    • Anonyymi

      Sama myös monessa 9.9 konessa,tehoa rajoitettu pienemmällä suutimella,joskus myös kaasarin kurkku pienempi ja joitakin missä nokka akseli eri ku 15 hv. Yleensä 9.9 saa vähän tehoa lisää isommalla suutimella. Jos samasta kuutiotilavuudesta tehty useita teholuokkia niin tehon lisäys helppoa ja halpaa.

      • Anonyymi

        Olen ostamassa nelitahtista 5-hevosvoimaista perämoottoria. Monet ovat kehuneet Suzukin konetta. On kuulemma suurin iskutilavuus ja tehoakin noin 6 hv. Lisäksi se on yksi keveimpiä luokassaan.

        Onko se mielestänne paras valinta? Toivon asiallisia perusteluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ostamassa nelitahtista 5-hevosvoimaista perämoottoria. Monet ovat kehuneet Suzukin konetta. On kuulemma suurin iskutilavuus ja tehoakin noin 6 hv. Lisäksi se on yksi keveimpiä luokassaan.

        Onko se mielestänne paras valinta? Toivon asiallisia perusteluja.

        typerä kysymys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ostamassa nelitahtista 5-hevosvoimaista perämoottoria. Monet ovat kehuneet Suzukin konetta. On kuulemma suurin iskutilavuus ja tehoakin noin 6 hv. Lisäksi se on yksi keveimpiä luokassaan.

        Onko se mielestänne paras valinta? Toivon asiallisia perusteluja.

        Sama itsekin katsellut ja pähkäillyt muiden merkkien kanssa samalla.

        Suzuki on vielä hieman tuntematon, halpa. Suzuki teki aikanaan Johnssonin 4-T moottorit.

        Honda tunnettu, kallis ja vanhaa tekniikkaa. Ei välttämättä huono asia tuo vanhahtava tekniikka. Vetokäynnistimiä mennyt rikki, kun on jotain muoviosia.

        Yamaha, tunnettu Japsimerkki ja kallis. Pikkukoneita tehdään Thaimaassa, Epsanjassa ja vissiin jotain kokoa Kiinassakin. Tiedot tyyppikilvistä katsottu.

        Tohatsu tekee myös Mercuryt 20hp asti. Tieto löytyy Tohatsun sivuita. Edullisia ja pitkällä takuulla. Tunnettu ja vanha Japanilainen merkki. On aika tykätty, vaikkakin vielä altavastaajana 4-t markkinoilla. 2-t koneet ikiliikkujia. Tohatsulla ja Hondalla oli myös joskus yhteistyökuvioita 60-250hp moottoreiden kanssa. Tuokin tieto löytyy netistä hakemalla.

        Kiinalaisia haukutaan yleisesti, enkä ole ottanut näitä huomioon mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama itsekin katsellut ja pähkäillyt muiden merkkien kanssa samalla.

        Suzuki on vielä hieman tuntematon, halpa. Suzuki teki aikanaan Johnssonin 4-T moottorit.

        Honda tunnettu, kallis ja vanhaa tekniikkaa. Ei välttämättä huono asia tuo vanhahtava tekniikka. Vetokäynnistimiä mennyt rikki, kun on jotain muoviosia.

        Yamaha, tunnettu Japsimerkki ja kallis. Pikkukoneita tehdään Thaimaassa, Epsanjassa ja vissiin jotain kokoa Kiinassakin. Tiedot tyyppikilvistä katsottu.

        Tohatsu tekee myös Mercuryt 20hp asti. Tieto löytyy Tohatsun sivuita. Edullisia ja pitkällä takuulla. Tunnettu ja vanha Japanilainen merkki. On aika tykätty, vaikkakin vielä altavastaajana 4-t markkinoilla. 2-t koneet ikiliikkujia. Tohatsulla ja Hondalla oli myös joskus yhteistyökuvioita 60-250hp moottoreiden kanssa. Tuokin tieto löytyy netistä hakemalla.

        Kiinalaisia haukutaan yleisesti, enkä ole ottanut näitä huomioon mitenkään.

        Jos Suzuki oli tunnettu 2003, niin eiköhän se ole sitä tänäänkin :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Suzuki oli tunnettu 2003, niin eiköhän se ole sitä tänäänkin :D

        Honda Yamaha tunnettu nelitahtisina SUOMESSA jo 90-luvulla, joten voit lopettaa besserwisseröintisi tuohon...

        Yamaha:

        Yamaha first began work on developing 4-stroke outboard motors in 1980. In 1984, it launched production of a 232 cc engine with 9.9 horsepower, the F9.9A, and as the trajectory of specific exhaust gas regulations for environmental protection became clear entering the 1990s, the company began joint development with the US-based Brunswick Corporation. The following year, Yamaha commercialized four models of 4-stroke outboard motors (9.9/15 horsepower, 25 horsepower, 40 horsepower, and 50 horsepower).

        Following this achievement, in 1998, Yamaha developed the lightweight, fuel efficient F100, which utilized dual overhead cam technology, and the F115, which was equipped with an electronic fuel injection system. With the market trending toward larger 4-stroke engines, Yamaha introduced new products for this segment, the F200 and F225.

        The F225 was as compact and lightweight as a 2-stroke engine with the same horsepower despite being a large, 4-stroke outboard motor. Its design also augmented the positives of 4-stroke engines, namely, low fuel consumption, comparably clean exhaust, and quietness.

        Honda:

        Ever since the introduction of the GB30 in 1964 (first model), Honda has pioneered the development and production of 4-stroke outboard engines with a low impact on the environment based on the philosophy of our founder that “Watercraft should not pollute the waters they ply.”

        https://kipparilehti.fi/nissen-aarteita-hondan-tahdissa/

        Tohatsu:

        In 1998, Tohatsu introduced its first four stroke, which was a 5hp outboard.

        Suzuki:

        1994 Suzuki introduced DF9.9 and DF15, their first 4-stroke outboards.


    • Anonyymi

      Ihan sama minkä ostat kunhan et osta Ciinalaista.
      Pikkukoneet kuluttaa alle 2l/h mikä on tänä kesänä hyvä juttu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      74
      2502
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1802
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1467
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      267
      1465
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      85
      1292
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      392
      1255
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      343
      1232
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      368
      1208
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    Aihe