taso-ongelma

raksareppana

Moikka!

Millä tasolla keittiönne tuli ja miksi päädyitte ko. vaihtoehtoon?

Mulla on tarjoukset laminaatista, massiivipähkinästä ja kivestä. Tonnin kasvaa aina hinta, koska tasoa on aikas paljon. Ei osaa päättää. Meillä ei vielä ole lapsia jos tuleekaan.

Hyvät ja huonot puolet?!

19

3415

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koska

oli suht edullinen ja helppokäyttöinen. Ei tarvitse huoltaa, niin kuin puutasoa. Pysyy käsittääkseni pidemmän aikaa hyvännäköisenä. Kivitaso oli yksinkertaisesti meille liian "kylmä" ja myöskin kallis vaihtoehto.

• Hippopotaamus

Meillä laitettiin edelliseen taloon laminaattitasot keittiöön,kirsikan sävynen.Ihan ok käytössä.Nyt tähän keväällä valmistuvaan himoitsen kivitasoa tai massiivipuutasoa.Jotenkin arvokkaamman oloiset nämä jälkimmäiset.

• just pikku remontti

ja mietin laminaattia sekä kivitasoa, itse keittiöedustaja ei oikein suositellut puutasoa kun vaatii hoitoa.. Olin jo kallistumassa kivitasoon kun ystäväni kertoi heidän tummassa kivitasossaan näkyvän kaikki... maksoivat jo pelkistä tasoista 2400 euroa ja nyt ottaa päästä.. kivi oli tumma labrador ja pöly näkyy.. kostean luudun jättämät jäljet näkyy... mutta puolensa kivessäkin, kestävä ja arvokkaan näköinen kyllä, mutta itse olen ollut erittäin tyytyväinen laminaattiin, johon sitten päädyin.

• Sinirenki

Meille tuli laminaattitasot pari vuotta sitten. Laminaatti on huokea, kestävä ja helppohoitoinen. Taivereunat otin sen takia että eivät rupea reunanauhat repsottamaan. Joku voi pitää huonona puolena sitä että harmaa graniittipinta on vain jäljitelmä.

Kivitasoissa pitää mittojen ja asennuksen osua melko lailla millilleen kohdalleen. Olen nähnyt kuinka tasojen liitoskohdat ovat vähän sinnepäin.

Onhan niitä sitten "komposiitteja" eli esimerkiksi Silestone, Durat ja Corian. Niitä toki taitaa olla vähemmän tarjolla. Eivätkä nuo halpoja ole, lienevät lähes kiven hinnoissa. Niiden pitäisi olla paikalla työstettävissä.

• makuasia

Kaikki hyviä eli mieti, mistä pidät eniten.
      Tässä kuitenkin minun mielipiteeni:

1) kivi. kestävin, hienoin, paras, kallein.
      2) puu. lämmin, arvokkaan näköinen, vaatii hoitoa.
      3) laminaatti. helppohoitoisin, halvan näköinen.

Meidän uuteen taloon on tulossa sekä massiivipuuta että kiveä, mutta olen kiinnostunut myös Duratista. Se oli vain törkeän kallis. Miksköhän kaikki ekologiset ratkaisut maksavat Suomessa niin hemmetisti..

• kivi on kallista

Laminaattiin päädyttiin koska haluttiin helppohoitoinen taso - siis ei puuta ja kiveen ei ollut vara. Muuten kyllä kivi olisi suosikki.

• kivitaso

Uudessa kodissamme on mustaa graniittia oleva kivitaso, ja on kyllä arvokkaan ja hienon näköinen. Olihan se kallis mutta myyjä sanoi että kivitaso on kestävämpi kuin laminaatti. Eipä juuri pahemmin lika näy, ja jos näkyy niin sitten pyyhitään pois.

Laminaattiin päädyimme, koska puu vaatii niin tarkan hoidon. Kuitenkin joku muksuista vetää siihen ne raidat sinisellä ja punaisella väriliidulla... Kivi olisi ollut meille liian kylmä ja moderni, sekä kallis. Valittiin massiivi puuta jäljittelevä, ei siis sauva, pinta laminaattiin ja hieno on eikä halvan näköinen. Toki kun kaikki on mietitty ja sointuu yhteen ei edullinen kaan näytä HALVALTA.

• ..................

Massiivitammesta tuli mun tasoni. Asun yhden hengen taloudessa, joten lasten aiheuttamia tuhoja ei tarvinnut ottaa huomioon.

Puu vaatii ehkä enemmän hoitoa kuin laminaatti, mutta toisaalta jos puu kuluu/vanhenee, niin sehän muuttuu aina vaan paremman näköiseksi. Ihmetyttääkin, että samoihin talouksiin ostetaan toisaalta "ihanasti patinoitunutta" kiinalaisantiikkia, mutta toisaalta ei kestetä kulumisen jälkiä puuparketissa tai puutasoissa.

Laminaattihan ei kuluneena ole mitenkään charmikasta, joten väittäisin, että sen kanssa täytyy olla jopa tarkempi kuin massiivipuun.

• kannalla

Laminaatti näyttää halvalta. Massiivipuu on lämmin ja kaunis. Kivitaso on kaunis ja kallis mutta niin kätevä. Meillä on kivitaso ja seuraavassa asunnossamme tulee myös ehdottomasti olemaan kivitaso, ehkä myös vähän massiivipuuta.

• puuta

En siedä laminaattia, koska se on halvan oloista. Sama kuin kukkaruukussa olisi tekokukkia eikä oikeita. Siinä on vissi ero.

Meillä on pieniä lapsia, lisäksi asuntomme on ollut vuokralla nelilapsiselle perheelle. Eikä tammitasoa ole huollettu kuin pari kertaa. Silti se on ihan hyvän näköinen, mitä nyt vuokralaiset ovat tehneet veitsellä pari koloa.

Kivi on myös ok, koska siinä on arvokkuutta. Mutta se ei ole lämmin ja kotoisa materiaali.

• ei halpa, eikä sen näköinen

Meille tulee puulattia, ja puuovet, niin puu tai sitä jäljittelevä laminaatti tasoissa olisi ollut liikaa.

Minunkin mielestä kivi on kylmä ja kalskea ja raskaanoloinen.

Uudet corian ym. hienot ja kalliit tasot menivät meidän budjetin yli, joten päädyttiin laminaattiin, jonka sävy valittiin tarkasti ja se ei juuri jäljittele mitään, ehkä eniten hiekkaa, sellaista kivimursketasoa, muttei ole missään nimessä halvannäköinen, enemmänkin keittiössä touhuamiseen kutsuva ja helppohoitoinen sekä käytännöllinen.

• tosiaan!!

Meillekin on tulossa uusi keittiö, joka on jo suunniteltukin, mutta tason valinta antaa odottaa itseään!

Hinnatkin on aika suhteellisia. Joissain liikkeissä laminaatitkin maksaa 80e/m ja toisesta saa jopa massiivitasoa 99e/m! Halvimmillaan olen löytänyt laminaattitasoa 39e/m.

Meillä on tammiparketit, joten massiivitammitaso
        kiehtoisi. Joku sanoi, että massiivitasoon jää heti jälki, jos siihen laittaa esim. märän lasin. Pitääkö paikkansa???

• tasoa
        tosiaan!! kirjoitti:

Meillekin on tulossa uusi keittiö, joka on jo suunniteltukin, mutta tason valinta antaa odottaa itseään!

Hinnatkin on aika suhteellisia. Joissain liikkeissä laminaatitkin maksaa 80e/m ja toisesta saa jopa massiivitasoa 99e/m! Halvimmillaan olen löytänyt laminaattitasoa 39e/m.

kiehtoisi. Joku sanoi, että massiivitasoon jää heti jälki, jos siihen laittaa esim. märän lasin. Pitääkö paikkansa???

siis keittiöön massiivipuuta ja kiveä ja kodinhoitohuoneeseen laminaattia. ihan kivoja kaikki, paitsi että laminaatissa on jo nyt (ei vielä käytössä) iso naarmu. ja sitä ei sitten saa pois hiomalla eikä millään. et suosittelisin sinulle sitä massiivitammea, sen pystyy aina repareeraamaan uudelleen..

hienoja ovat kyllä kaikki.

• kalustevalmistaja
        tosiaan!! kirjoitti:

Massiivinen kansi tarvitsee hoitoa, eli öljyäminen aika ajoin. Unikko öljy on parasta. Ja kunhan muistaa että uusinta öljyäminen aina samalla öljyllä, ei mennä sekottamaan eri firman öljyjä, niissä erilaiset koostumukset. Kunhan malttaa vetää riittävän monta öljykerrosta sitä paremman suojan siitä saa. Ja mm tammi on erittäin kovaa puuta ja kestää kulutusta.

• raksareppana
        kalustevalmistaja kirjoitti:

Massiivinen kansi tarvitsee hoitoa, eli öljyäminen aika ajoin. Unikko öljy on parasta. Ja kunhan muistaa että uusinta öljyäminen aina samalla öljyllä, ei mennä sekottamaan eri firman öljyjä, niissä erilaiset koostumukset. Kunhan malttaa vetää riittävän monta öljykerrosta sitä paremman suojan siitä saa. Ja mm tammi on erittäin kovaa puuta ja kestää kulutusta.

Thanks mielipiteistä.

Tilauksessa edelleen toimituksessa massiivipähkinä. Kiveä tulee siis pieni pala saarekkeeseen kuitenkin. Tänään taas vertailin näitä ja tottahan se on, että laminaatti on jotenkin "halvan" ja epäaidon näköinen ja kun ottaa puutason käteen niin tulee ihan eri fiilis.

Hoitoahan se vaatii muta kuten aiemmassa vastauksessa todettiin, että naarmu laminaatissa on ikuinen, puussa on sentään hionta mahdollinen.

Ja lapsia kun ei ole niin väriliiduilla ei ole kukaan piirtelemässä. Kaikkea kun ei voi ajatella "jos meillä joskus.." kun tätä elämää eletään tämän päivän tilanteen mukaan.

Kivi on aika tumma ja muuttaisi keittiön liian tummaksi ja kylmäksi.

Joten ehkä meille se pähkinätaso tulee.. Vai kannattaisiko vielä vaihtaa puulajia ja petsata vaan pähkinänsävyiseksi?

• kalustevalmistaja
        raksareppana kirjoitti:

Thanks mielipiteistä.

Tilauksessa edelleen toimituksessa massiivipähkinä. Kiveä tulee siis pieni pala saarekkeeseen kuitenkin. Tänään taas vertailin näitä ja tottahan se on, että laminaatti on jotenkin "halvan" ja epäaidon näköinen ja kun ottaa puutason käteen niin tulee ihan eri fiilis.

Hoitoahan se vaatii muta kuten aiemmassa vastauksessa todettiin, että naarmu laminaatissa on ikuinen, puussa on sentään hionta mahdollinen.

Ja lapsia kun ei ole niin väriliiduilla ei ole kukaan piirtelemässä. Kaikkea kun ei voi ajatella "jos meillä joskus.." kun tätä elämää eletään tämän päivän tilanteen mukaan.

Kivi on aika tumma ja muuttaisi keittiön liian tummaksi ja kylmäksi.

Joten ehkä meille se pähkinätaso tulee.. Vai kannattaisiko vielä vaihtaa puulajia ja petsata vaan pähkinänsävyiseksi?

sinun kannata alkaa petsin kanssa asumaan, vaan otat läpi aidon pähkinätason, ja jos siitä joudut jotain jälkiä korjailemaan niin se onnistuu, mutta jos petsillä tehty väri niin menee todella hankalaksi sitten korjaukset.Olet valintaasi varmaan tyytyväinen ja kansi hivelee silmää kauneudellaan.

• raksareppana
        kalustevalmistaja kirjoitti:

sinun kannata alkaa petsin kanssa asumaan, vaan otat läpi aidon pähkinätason, ja jos siitä joudut jotain jälkiä korjailemaan niin se onnistuu, mutta jos petsillä tehty väri niin menee todella hankalaksi sitten korjaukset.Olet valintaasi varmaan tyytyväinen ja kansi hivelee silmää kauneudellaan.

Kiitos rohkaisusta! Kovasti se pähkinä miellyttää. Toistaiseksi pitäydytään siinä. Tosin nyt tuo siippa sai idean, että ostetaan Bauhausista pari isoa levyäö (noin 500 erkkiä) ja tehdään niistä itse. Työstettynä kalustetoimituksen mukana nuo maksaa siis noin 1200€... melkoinen ero..

Kommentteja?!

• vaikea valinta
        raksareppana kirjoitti:

Kiitos rohkaisusta! Kovasti se pähkinä miellyttää. Toistaiseksi pitäydytään siinä. Tosin nyt tuo siippa sai idean, että ostetaan Bauhausista pari isoa levyäö (noin 500 erkkiä) ja tehdään niistä itse. Työstettynä kalustetoimituksen mukana nuo maksaa siis noin 1200€... melkoinen ero..

Kommentteja?!

Meillekin on tulossa massiivitasot. Kauniit ja lämpimät ovat, ylellisetkin.

Valitsen tammen tai saksanpähkinän.

Seuraavassa domuksen sivuilta tietoa tasojen ominaisuuksista. Pähkinästä ei ole mainintaa (?),
        onko se jokin sekoitus?

"Massiivipuumateriaalit
        Eri puulajeista valmistettujen tasojen ja ovien välillä on suuria eroja. Seuraavat asiat ovat tärkeimpiä kun vertaillaan eri puulajeja:
        - Iskujen ja kolhujen sietokyky
        - Kosteuden sieto ja kosteuseläminen
        - Kuumuuden sieto ja värimuutokset esim. auringonvalon vaikutuksesta

Puulajien kovuuserot
        Joihinkin massiivipuisiin oviin ja tasoihin tulee kolhuja herkemmin kuin toisiin. Erot johtuvat puun lajikohtaisista kovuuseroista. Nyrkkisääntönä - mitä korkeampi puun ns. Brinell -kovuus on, sitä paremmin se sietää iskuja ja kolhuja.

Alla olevassa taulukossa on vertailtu ovissa ja tasoissa käytettyjen puuraaka-aineiden keskimääräisiä kovuuksia.

Puulaji Brinell – kovuus (12% kosteudessa)
        Merbau 4,1 - 4,9
        Kirsikka 3,0 - 3,2
        Saarni 3,3 - 4,1
        Kanadan vaahtera 3,2 - 4,2
        Iroko 3,2 - 3,8
        Tammi 2,9 - 3,7
        Pyökki 2,7 - 4,0
        Eurooppalainen vaahtera 2,7 - 3,8
        Lämpökäsitelty koivu 2,3 - 2,7
        Koivu 2,2 - 2,7
        Mänty 1,3 - 1,8

On syytä huomioida, että mikään puumateriaali ei kestä vaurioitumatta erittäin kovia pistemäisiä kuormia, kuten esim. putoavan esineen aiheuttamaa hetkellistä pistemäistä kuormitusta. Toisaalta massiivipuun ulkonäköön kuuluvat asumisen jäljet ja ajan patina - onhan se luonnollinen valinta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe