En nyt ole aivan varma kuuluuko tämä viesti tänne,mutta laitampa kuitenkin.
Eli siis olen jatkuvasti väsynyt.Vaikka nukkuisin 8h yössä ja siihen päälle päikkärit 1h niin olen ihan käsittämättömän väsynyt.
Kesäkuussa minulla oli burnoutti ja paniikkikohtauksia.Käyn niiden vuoksi psykiatrilla kerta/viikossa.
Onko siis kyse burnoutista,stressistä vai mistä?
Olen 18v ja ahdistaa koulunkäynti,koska lukio ei ole paikkani.
Jatkuva väsymys.
38
9825
Vastaukset
- depressiivinen depis
kilpirauhasarvot? Eli suljettu ennen mainitsemiasi diagnooseja somaattiset sairaudet pois? Toivon mukaan.
Toipumisia sinulle! - psykiatrisi on
Maallikkona sanoisin, että sinulla on burnout / jonkinasteinen masennus ja saatat siitä syystä olla niin väsynyt. Mutta antamasi tiedot ovat sen verran niukat, ettei niiden perusteella voi kovinkaan paljon päätellä.
Sinulla on olemassa oleva hoitosuhde ja siksi kiinnostaisikin tietää, mikä on psykiatrisi mielipide väsymyksesi syystä.
Lukio ei ole kaikille sopiva paikka. Jos olet perustellusti sitä mieltä, että näin on myös sinun kohdallasi, niin sinun varmaan kannattaa alkaa miettiä muita vaihtoehtoja. Lukio ei ole ainoa autuaaksi tekevä paikka. - dkfjdljfds
Lähde lenkille tai aloita joku muu liikuntamuoto ja harrasta sitä säännöllisesti. Muista myös syödä kunnolla. Flunssasena aikana väsyy helposti, joten syö c-vitamiinia ja valkosipulitabletteja, ne piristävät yhdessä ja pitävät flunssan loitolla.
- eksynyt?
Tympiikö kaikki pakkopulla? Tuntuuko, että kaikki mitä teet on yhtä tyhjän kanssa?
Osta 1000 euroa maksava kuuri vaivaan, kuin vaivaan tulee apu.
Tämä nyt oli vittuilua kaikenmaailman vippaskonsteja markkinoiville firmoille. Tarjotaan luntaistuotteita, Joogaa, puiden halaamista ja kaikkea paskaa. Juokse, liity golfkerhoon, mene punttisalille tai ole muuten trendikäs. Jos haluat juosta, sinun pitää ostaa juoksupaita, jos aiot sienestää, sulla pitää olla tonnin varusteet ja trendikäs sienikori, vaikka sienistä et tykkäisikään. Jos kalastat, siihen pitää ostaa ainakin kymppitonnin vehkeet, vaikka itseasiassa et edes tykkää kalasta.
Minulle tuo toivottomuuden ja kaiken turhaksi ja tyhjänpäiväiseksi kokeminen on todella tuttua ja oikeastaan se oli semmoista vuosikymmeniä. Kävin koulua, josta en tykännyt yhtään. Pärjäsin ihan hyvin, mutta se tuntui joutavalle. Olin töissä välillä oli parempia aikoja välillä huonompia. Mutta kaikki yhtä tyhjänkanssa.
Rukoile! Pyydä Jeesukselta apua. Elämään löytyy taatusti tarkoitus ja sisältöä. Helppoa ei tule olemaan, mutta takuulla mielekästä.
Jos "metsään haluat mennä nyt sä takuulla yllätyt
nimittäin positiivisesti." Et maksa penniäkään, et sitoudu mihinkään, sinun ei tarvitse ensihätään kertoa kenellekkään, eikä kyllä jälkeenpäinkään, jos et tahdo. Rukoile vaikkapa näin: Jeesus jelpi mua. Mä oon vissiin luuseri, joka ei pärjää tai jotain. Kiitti Jeesus, että sä tiedät mikä mua vaivaa. Kyllähän mä tajuun mikä paska mä oon ja mitä oon tehny; mutta joku väittää, et sä tiedät sen jo. Ota mut jengiis-vaikka johonki missä ois järkee. - Joulisti
eksynyt? kirjoitti:
Tympiikö kaikki pakkopulla? Tuntuuko, että kaikki mitä teet on yhtä tyhjän kanssa?
Tämä nyt oli vittuilua kaikenmaailman vippaskonsteja markkinoiville firmoille. Tarjotaan luntaistuotteita, Joogaa, puiden halaamista ja kaikkea paskaa. Juokse, liity golfkerhoon, mene punttisalille tai ole muuten trendikäs. Jos haluat juosta, sinun pitää ostaa juoksupaita, jos aiot sienestää, sulla pitää olla tonnin varusteet ja trendikäs sienikori, vaikka sienistä et tykkäisikään. Jos kalastat, siihen pitää ostaa ainakin kymppitonnin vehkeet, vaikka itseasiassa et edes tykkää kalasta.
Minulle tuo toivottomuuden ja kaiken turhaksi ja tyhjänpäiväiseksi kokeminen on todella tuttua ja oikeastaan se oli semmoista vuosikymmeniä. Kävin koulua, josta en tykännyt yhtään. Pärjäsin ihan hyvin, mutta se tuntui joutavalle. Olin töissä välillä oli parempia aikoja välillä huonompia. Mutta kaikki yhtä tyhjänkanssa.
Rukoile! Pyydä Jeesukselta apua. Elämään löytyy taatusti tarkoitus ja sisältöä. Helppoa ei tule olemaan, mutta takuulla mielekästä.
nimittäin positiivisesti." Et maksa penniäkään, et sitoudu mihinkään, sinun ei tarvitse ensihätään kertoa kenellekkään, eikä kyllä jälkeenpäinkään, jos et tahdo. Rukoile vaikkapa näin: Jeesus jelpi mua. Mä oon vissiin luuseri, joka ei pärjää tai jotain. Kiitti Jeesus, että sä tiedät mikä mua vaivaa. Kyllähän mä tajuun mikä paska mä oon ja mitä oon tehny; mutta joku väittää, et sä tiedät sen jo. Ota mut jengiis-vaikka johonki missä ois järkee.Rukoile Joulupukkia! Joulupukki on tie pelastukseen.
- hur mycket vill du ha energi
eksynyt? kirjoitti:
nimittäin positiivisesti." Et maksa penniäkään, et sitoudu mihinkään, sinun ei tarvitse ensihätään kertoa kenellekkään, eikä kyllä jälkeenpäinkään, jos et tahdo. Rukoile vaikkapa näin: Jeesus jelpi mua. Mä oon vissiin luuseri, joka ei pärjää tai jotain. Kiitti Jeesus, että sä tiedät mikä mua vaivaa. Kyllähän mä tajuun mikä paska mä oon ja mitä oon tehny; mutta joku väittää, et sä tiedät sen jo. Ota mut jengiis-vaikka johonki missä ois järkee.Ota Jeesus jengiisi.Mulle oli suuri helpotus , kun joku sanoi , että pääsen taivaaseen , vaikken olisi yhteydessä ihmisiin koskaankaan.Yhteys Jumalaan riittää.Niin helppoa ja riskitöntä tää elämä olikin , vaikka tähän asti olen murehtinut joka päivä ,kun en osannut olla kontaktissa ihmisiin erilaiset syitteni vuoksi.Nyt on helppoa , kun ei tarvitsekaan olla välttämättä kontaktissa kehenkään.Sellainen luulo olikin harhaluulo
- Kaatavat...
eksynyt? kirjoitti:
nimittäin positiivisesti." Et maksa penniäkään, et sitoudu mihinkään, sinun ei tarvitse ensihätään kertoa kenellekkään, eikä kyllä jälkeenpäinkään, jos et tahdo. Rukoile vaikkapa näin: Jeesus jelpi mua. Mä oon vissiin luuseri, joka ei pärjää tai jotain. Kiitti Jeesus, että sä tiedät mikä mua vaivaa. Kyllähän mä tajuun mikä paska mä oon ja mitä oon tehny; mutta joku väittää, et sä tiedät sen jo. Ota mut jengiis-vaikka johonki missä ois järkee." jos aiot sienestää, sulla pitää olla tonnin varusteet ja trendikäs sienikori..."
Kyllä tuohon normaalit kuteet kelpaavat, ja sienikorin saa parilla kympillä. Vaan kelpaa tuohon matala ämpärikin. Siihen voi tehdä ilmastointireikiä pohjaan, pysyy sienet raikkaina. Jos olemme niin itsekeskeisiä että emme voi pukeutua muuten kuin mainoskampanjoiden aivopesutrendituotteilla, on peiliin katsomisen aika.
Jeesus on yksi mahdollinen vaihtoehto jos masentaa, mutta silloin pitää olla vilpitön, ja syy masennukseen ontologinen. Oma kokemukseni on että kun teininä rukoilin Jeesukselta apua, hän näytti minulle mitä on aito uskonto. Se oli mitä häneltä pyysinkin:
http://www.harekrishnatemple.com/bhakta/chapter27.html
Usein uupumus tulee oudosta vuorokausirytmistä. Se uni minkä saa ennen puolta-yötä on tuplasti tehokkaampaa levon kannalta kuin keskiyön jälkeen. Aikaisin nukkumaan siis, unohda bileet sun semmoiset jos aiot elää ja jaksaa, sekä vielä hymyilläkin. Biologinen kellomme määrää tahdin.
Onko todellakin parin tunnin bailailu sen arvoista että loppuaika elämästä on yhtä helvettiä väsymyksineen, raskaaksi tulemisen pelkoineen, huumeriippuvuuksineen jne.?????
Toinen asia on miten ja mitä syödään. Tiedemiehet ovat todenneet että aamuyöstä keskipäivään keho poistaa kuonaa, jolloin pitää syödä hedelmiä ja marjoja, ei muuta. Hedelmämehuja voi juoda.
Jos tunget lisää kuonaa (mm. kahvi, murot, kananmuna, bekoni jne.) kehoosi tuona aikana, on rangaistuksena erilaiset sairaudet ja väsymys.
Keskipäivällä ruoansulatus on parhaimmillaan. Silloin syödään päivän monipuolinen ateria. Jätä raadonkappaleet pois, kehossamme ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi tehokkaat ruoansulatusmehut jotta liha sulaisi tarpeeksi nopeasti. Siksi liha mätänee vatsassa, ja lisää kuona-aineita lähtee liikkeelle. Taas jaksaminen kärsii, ainakin pitemmällä aikavälillä. Lihateollisuuden aikaansaamasta ekokatastrofista ja pientilallisten itsemurhista on muualla asiaa.
Ilta-kuudelta keho alkaa valmistautua lepoon ja uusiutumiseen seuraavaa päivää varten. Siksi ei kannata illalla syödä mitään, paitsi kuumaa maitoa vaikka banaanin kera. Maidossa on melatoniinia joka yhdessä pienen sokerimäärän kanssa auttaa unen laadun kanssa.
Nukkua pitää mahdollisimman pimeässä, muuten valo estää melatoniinin erittymisen, ja lepo ei ole syvää. Taas väsyttää aamulla.
Jotkut ovat yrittäneet, vaihtelevin menestyksin, polyfaasista unta. Silloin nukutaan parikymmentä minuuttia n. neljän tunnin välein. Toinen versio tästä on 4 tuntia yöunta ja sitten nokoset neljän tunnin välein. Mm Leonardo da Vinci ja Benjamin Franklin nukkuivat polyfaasisesti, ja tulokset ovat heidän kohdallaan mahtavat. Lue lisää:
http://www.supermemo.com/articles/polyphasic.htm
Sitten vielä pölypunkit ja niiden ulosteet. Jos et ole järjestänyt pölypunkeille WC-tiloja, kannattaa petauspatja syvä-imuroida tuosta astmaa ja allergiaa mahdollisesti aiheuttavasta moskasta.
Tutkimukset sanovat että jos tuota ihosolukkoamme on patjassa, ja pölypunkit viihtyvät, niin emme pääse syvään uneen kunnolla koska tuo agressiivinen pöly estää sen. Imuroi tyyny myös, pölypunkit rakastavat lämpöä ja kosteutta... - muut satuolennot
Joulisti kirjoitti:
Rukoile Joulupukkia! Joulupukki on tie pelastukseen.
Auttaako muiden satuolentojen kuten Päivi Räsäsen kannattaman satuolennon rukoilu?
- ml
tietokoneen käyttö sähköisesti aivoihin masentavasti tai sydämeen tuleeko muille depressiota tai masennusta tietokoneen käytöstä?
- minäääkkkk
Saattaa olla masennusta. Itseänikin väsytti jatkuvasti , kun olin masentunut. Eikä minua auttanut , vaikka kuinka lenkkeilin ( ei kyllä varmaan haittaakaan ollut). Koko ajan vain väsytti , vaikka jätin tupakan ja alkoholinkin pois. Masennuslääkkeet helpotti oloani(sitalopraami). Vaikkakin usean viikon viiveellä. Ilmeisesti jos serotoniini taso laskee tarpeeksi alas , niin masennuslääkkeet saa vasta tason nousemaan. Ensin kyllä kannattaa kokeilla josko se olo paranisi terveillä elämäntavoilla. Varsinkin alkoholi pahenti itselläni masennus oireita.
- ozzman4pain
Lenkkeily ja masennus eivät sovi yhteen. Kun olet masentunut niin silloin stressihormonitasot eli kortisoliarvot nousevat ja tämä hormoni heikentaa elimistön palautumista fyysistestä suorituksesta. Jos päälle lenkkeilee vielä jonkin verran ja syö huonosti niin seuraa helposti ylirasitystila eli burnout, josta elimistöllä kestää aikaa toipua. Oireena krooninen väsymys.
- hur mycket vill du ha energi
siitäköhän se alkoholinkäytön aiheuttama väsymys ja vetelyys johtuu.Miksi muuten se pääpökkyrässä eläminen on niin mukavaa.Eikös huulenheittoa saa tehdä ihan selvinpäinkin -vai onko kulttuurissa joku kielto ?
Minun Jumalani on hiukan alkanut myöntymään siihen suuntaan , että saisi olla lupsakalla meningillä ihan selvinpäinkin - ex-kofeinisti
Alentunut serotoniinitaso ei aiheuta masennusta, siitä on olemassa tutkimuksiakin.
- ozzman4pain
Väsymyksen diagnooseja tollasella linkillä...Kandee tsekata! http://www.hoitonetti.fi/oireet/väsymys/
- wegweh
Itsellä johtu jatkuva väsymys ainakin jonkin moisesta tressistä jota ei omasta milestäni edes ollut ja totta oli myös etten nukkunut tarpeeksi 5-6h yössä, jota ei enää riittänyt paikkaamaan hyvin nukutulla viikonlopulla. Nyt lomautettuna töistä jolloin viikon jälkeen olo mitä parhain ja väsymys on poissa.
Koitappa ottaa vähän helpompi jakso lukiosta, eli jos ei aivan pakko ole joku päivä kouluun mennä niin jätä menemättä ja nuku kunnolla.... - lkodaskdtj5lkr6
väsymys johtui homeesta. Vaihdoin työpaikkaa, eikä kaikennielevää valtaisaa päättymätöntä väsymystä ole enää ollut.
- ex-kofeinisti
Jätä pois kofeiini kattauksestasi täydellisesti, olet kunnossa alle puolessa vuodessa.
Kofeiini on nestemäistä, kemiallista stressiä, joka vääristää aivokemiaasi psykoottisuuden suuntaan 24/7. - huru mycket vill ha energi
Tulikin jo tietoa ed. vastauksista.Alkoholi,tupakka, valvominen, netti/tv/opiskelu jne henkinen kuormitus (jotain vähennettävä radikaalisti) ;lepoa aivoille-joka toinen päivä täydellinen netti/tv/lehdistöpimennys.Niitten tilalle ulkoilupäivä ihmisen tai eläimen seurassa tai yksinkin.
Uimahalli virkistää ja saunassa saa turista leppoisasti.
Itsellä väsymys kaikkoaa kun innostuu jostakin ,vaikkapa jonkin jutun tekemisestä tai seuraamisesta (eläimen tai luonnonilmiön (sää,tähdet,pilvet,kasvit,veden virtaus,jonkin metsän tutkiminen),kiinnostushan voi kohdistua mihin tahansa asiaan kuten erikoiseen autoon,lentokoneeseen,tai ihmiseen,rautakauppa on ihmeellinen paikka,se lisää energiaa , kun tutkii rautakaupan tavaroita-samoin kirpputori on energialataamo. Maailmassa on varsin paljon energiaa tuottavia kiinnostuksen kohteita-viimeksi oltiin auttamassa muutossa.se oli jännää.
Jännää pitää olla.Se tuottaa energiaa. - Totuustässä
Ryyppää koko aikaa niin ei väsytä ja koulukin ehkä maistuu. Niin ja liikaa nukkuminenkin voi väsyttää. Minkäs teet kun et vaan kehdannut mennä amikseen toisten mielipiteiden vuoksi, niin valitsit lukion.
- kaikkea hyvää sinulle
http://www.youtube.com/watch?v=DZHw9uyj81g&NR=1
ja sama toisin
http://www.youtube.com/watch?v=QjA5faZF1A8- Pera vaan
Veriarvot ja virtsakoe. Niistä löytyy, jos jotakin pielessä siis fyysisesti. Multakin "löyty" yllättäen diapetes.
- Tero-75
Pera vaan kirjoitti:
Veriarvot ja virtsakoe. Niistä löytyy, jos jotakin pielessä siis fyysisesti. Multakin "löyty" yllättäen diapetes.
voi olla uniapnea. Kävin valittamassa työterveyslääkärille jatkuvaa väsymystä, migreenin tapaista päänsärkyä (osoittautui yhdeksi apnean oireeksi), yleistä jaksamattomuutta jne 2½ vuotta sitten. Hän kirjoitti minulle lähetteen unitutkimukseen, jossa unipanea todettiin. Tutkimuksessa nukutaan yksi yö sairaalassa erikoisvalmisteisella patjalla ja muutama anturi kiinnitettynä.
Ja vaikka yleisin syy (90-95%) uniapneaan onkin ylipaino, ei tästä minun kohdallani ole kyse. Olen 180/76, muuten terve 34v mies. Diagnoosin aikaan olin vielä jonkun kilon kevyempi, paino alkoi nousta hieman kun lopetin tupakanpolton vajaa kaksi vuotta sitten.
- leviuchy
ettei sinulla vain ole keliakia tai joku muu ruokaan liittyvä sairaus, semmoinen väsyttää tosi paljon.
- Kokemusta on
Aivosi ovat ylikuormittuneet ehkä stressin ja pakonomaisen pitkään jatkuneen suorittamisen (työ, opiskelu ) paineen yhteisvaikutuksesta . Kärsit siis jonkinasteisesta depressiosta johon paras olisi lepo muutamista viikoista jopa kuukausiin .
Jos lukio tuntuu ylivoimaiselta olisi syytä harkita muita hommia eikä kiusata itseään , ei kannata kärsiä turhan takia sillä asiat järjestyvät kumminkin . Psykologi-Lääkäri-Psykiatri auttaa . - Psykologian professori
Lukiossa voi helposti tulla burnout.
Kannattaa yrittää tutustua ihmisiin.
En keksi muuta keinoa.
Et ole ainoa joka kärsii noin nuorena. Itse menin läpi harmaan kiven
todennäköisesti susta pidetään paljon enemmän kuin arvaat ja et vain uskalla tuoda itseäsi julki.
Siinä syy masennukseen. Opiskele ja tyydytä joku poika:) - lukenut
Jos yrittää nukkua vielä tuon 1 tunnin niin saa huonon olon!
Kannattaa kiinittää huomioata ravinnossa hiilihydraattien määrään.
2 hyvää ateriaa päivässä
Päivittäin voisi nauttia 2-3 lasia tuoremehua
ainakin 1 lasi vettä päivässä, suositus 1-2 litraa
1 suklaapatukan
1/2 l limsaa.
kahvista ja teesta voisi vähentää sokeria.
riittävästi ulkoilua. Päivittäin ulkoilua 1/2 tuntia.
ei vuodetta ikkunan kohdalle.
Ilalla hyvä tuuletus 5 min. Aamulla tuuletus 5 min. Ja jos on huono ilma.
paljon vihanneksia
muutama hedelmä paivässä.
jne.
Kannattaa ottaa asioista selvää! - Tietoa on
...saattaa olla kilpirauhasen vajaatoiminta. Käy otattamassa verikoe ja pyydä tulokset itsellesi. Laita netissä hakusanaksi kilpirauhasen vajaatoiminta, sieltä näet kaikki oireet. Hoitona on tyroksiini ja oireet poistuvat ajan kanssa.
- rautaisannosm
tuosta luet ens alkuun: http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm
ja sitten tuota:
http://www.rautainfo.fi/index.php?k=6707
Raudanpuutteen oireet
Elimistömme tulee jonkin aikaa toimeen omien rautavarastojensa turvin. Siksi raudanpuutokseen liittyvät oireet ilmenevät vasta siinä vaiheessa, kun raudan puute elimistössä on jo ilmeinen. Alentunut hemoglobiiniarvo on merkki raudanpuutostilasta ja viittaa myös siihen, että elimistön rautavarastot ovat ehtyneet.
Kun rautaa on elimistössä liian vähän, kärsii elimistö muun muassa hapen puutteesta.
Raudanpuutteen tavallisimpia oireita ovat
väsymys
huimaus
kalpeus
heikentynyt yleiskunto
hajamielisyys
keskittymiskyvyn puute
päänsärky
hermostuneisuus
ruokahaluttomuus
hengästyminen ja hengenahdistus
sydänkipu
ihon kuivuminen
kynsien halkeileminen
huulten ahavoituminen
hiustenlähtö.
- RealHero
Päikkäreiden pituus pitäisi olla 10-15min jotta pysyisit pirteänä, kansainvälisessä pidetyssä tutkimuksessa todettiin että ne jotka oli nukkuneet päikkärinsä 1h pituisina olivat paljon väsyneempiä kun taas ne jotka nukkui 10-15min olivat huomattavasti pirteempiä. Nukut aivan liian pitkiä päikkäreitä sanoisin. Muutos ei vahingoita!
- uhrina
Labraan ja kilpirauhasarvot, vajaatoiminta väsyttää tolkuttomasti. Aloita tuosta miksi väsyttää.
Lääkäreitä ei paljon asia kiinnostaa pitää vain itse vaatia, itselläni sattui 'fiksu' lääkäri joka puuttui asiaan.
Syytetään masennusta, uupumusta, määrätään mielialalääkkeitä, mitä pirua ne auttaa jos kilpirauhasarvot on aivan poskellaan ja siihen ei lääkitystä anneta. Itsellenikin suorastaan pakolla tyrkytettiin mielialalääkettä, oli vakioasia jos ihminen puhui väsymyksestään. En sulje masennusta, esim. työpaikkailmapiirin, kiusaamisen kohteeksi joutumisen kohdalla pois, mutta vajaatoiminta jo itsestään aiheuttaa masennusta. Onhan se hiton helppo kirjoittaa lappuun kuin liukuhihnalta. - Kylmät kädet
Et ole antanut kehosi palautua joten olet ajautunut krooniseen kehon liikarasitustilaan, ylikuntoon.
Lähtee 6kk - vuoden levolla, jos sinä aikana syö terveellisesti ja nukkuu säännöllisesti, harrastaen erittäin kevytta liikuntaa.
Itse ajauduin ylikuntoon vuonna 2007. Ei ole vielä lähtenyt, kun en malta enkä osaa.- mummopupu
olla myös kyse matalasta verenpaineesta. Kokemusta on kun joka aamu tuntuu että meinaa pyörtyä, vaikka samat oireet voi johtua monest muustkin seikast.
- lukenut
Jos imurointi unohtuu voi tulla tuollaisia oireita! lattian peutkin pitäisi tehdä kerran viikossa.
Pölyt pois hyllyistä ja liat pinnoilta! - poka-17veee
joo, herranen aika sentään. tunnistin oireet heti tätä ketjua lueskellessani ja tunnistin oireet heti että minullakin on jonkinlainen koulumasennus ja burn out tms.
Ei ihminen kertakaikkiaan voi kestää sitä mitä paineita lukiosta saa! opettajat panostavat että tee tämä hyvin ja lue lue lue se ja se!!! lukio ei ole mikään hauska nuoruuden paikka vain suorituslaitos
olen joka aamu väsynyt eikä olleenkaan jaksaisi nousta ylös. Aluksi luulin että nukun liian vähän vaikka nukuin aina 8-9 tuntia yössä. Sitten alkoin nukkumaan vielä enemmän ja viikonloppuisin jopa 12 tuntia ja kuitenkin tuntuu siltä että ei olis ollenkaan nukkunut! - nutipää
piri se piristää
- kyllä se siitä
Kilpirauhasarvot..Ja pyydä lähetettä unitutkimuksiin jotta voidaan posi sulkea CID.
Sekä pyydä samlala kun ne kilpparit testataan toi reumafactori.- suolesta 24
Lieköhän kilpirauhasarvot vielä kirjoittajan 2007 vuoden tasolla?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1323857- 851905
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151771Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541412Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1291313Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi381298VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu981274- 701156
- 691033
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1111014