Nykyisin paremmat mahkut ampua hirvi ekavuonna

Kuin ennen

Ennen piti rämpiä 5 vuotta ensin vitutukseen saakka ajomiehenä ennen kuin kannanatti edes ottaa kivääriä mukaan koko metsälle. Nykyisin on pula ampujista ja pääsee moni pääsee suoraan torniin nousemaan ampojaksi. Aloittelijan tuurilla on siis hyvä mahdollisuus saada ampua hirvi jo ensimmäisenä vuotena ja motivaatio kasvaa. Mutta pidetään järki päässä tässä homassa ja aikamiehet ensimmäisenä jahtivuotena trniin. Pojat sitten kun 18v on lasissa, ihan vaan turvallisuussyistä.

24

1998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei meillä

      Ei meidän porukassa ainakaa ole tällaisia käytäntöjä ollut. Meillä ajomiehet vaihtuvat ja jokainen pääsee passiin niin halutessaan, uudetkin jäsenet. Ja aina on ajomiehiä riittänyt.

      Minä yritän olla joka viikonloppu ainakin kertaalleen ajomiehenä, yleensä koko päivän. Hikisenä ei ole kiva mennä passiin. Minusta se on hauskaa ja tulee hoidettua tuo kuntoilupuolikin samalla. Minä kyllä muutenkin samoilen pitkin metsiä; marjastan, sienestän ja pienriistametsästän. Talvisin käyn myös vain katselemassa eläinten jälkiä pitkin metsiä, hoidan ruokintoja jne.

      Eri asia tietty on, jos ei ei kiinnosta tehdä mitää metsästyksen eteen. Onhan meilläkin niitä, joille muutama käynti kesässä ampumaradalla on kotuuton rasite.

      • JamesDoe

        Meillä käytetään koiraa hirven etsinnässä ja koiran omistaja on siellä metsässä koiran kanssa silloin ei tarvitse ajomiehiä. mitä tuohon ikä kysymykseen tulee niin kyllä minusta voi jo 15-vuotiaana kun saa kantoluvat niin mennä torniin jos vaan on ollut ennen sitä vanhemman metsämiehen mukana hirvimetsällä itsekkin aloittelin hirvenmetsästyksen 13-vuotiaana isäni mukana ja nyt olen ollut jo mukana 8 vuotta


      • raataa
        JamesDoe kirjoitti:

        Meillä käytetään koiraa hirven etsinnässä ja koiran omistaja on siellä metsässä koiran kanssa silloin ei tarvitse ajomiehiä. mitä tuohon ikä kysymykseen tulee niin kyllä minusta voi jo 15-vuotiaana kun saa kantoluvat niin mennä torniin jos vaan on ollut ennen sitä vanhemman metsämiehen mukana hirvimetsällä itsekkin aloittelin hirvenmetsästyksen 13-vuotiaana isäni mukana ja nyt olen ollut jo mukana 8 vuotta

        Intin kun on käynyt ja aseen turvallisen käsittelyn oppinut, niin sitten vasta ampumaan. Niin ja jos kirjurina intissä ollut tai alikessuna, niin ei torniin ihan heti sittenkään.


    • Aloittivat hirven ampumisen

      13vuotiaana,vaan eipä tääl peräkylill ollakaa uusavattomii.

      • raataa

        teillä siellä peräreijjässä onkin viidakon lait, ja jokainen kepulainen kattelee vaan omaan napaansa. Ihan sama jos jollakin henki menee penikoiden leikkiessä tulivoimaisilla pysssyillä, kunhan saadaan helppoa ja halpaa lihaa:) Eikö niin?


      • Väitänpä teiniikäisten poik...
        raataa kirjoitti:

        teillä siellä peräreijjässä onkin viidakon lait, ja jokainen kepulainen kattelee vaan omaan napaansa. Ihan sama jos jollakin henki menee penikoiden leikkiessä tulivoimaisilla pysssyillä, kunhan saadaan helppoa ja halpaa lihaa:) Eikö niin?

        Olevan taitavampia aseenkäyttäjiä kuin sinä.Siinä sivussa pakasteetkin täyttyy.Käykö kateeksi.muuta maalle.


      • raataa
        Väitänpä teiniikäisten poik... kirjoitti:

        Olevan taitavampia aseenkäyttäjiä kuin sinä.Siinä sivussa pakasteetkin täyttyy.Käykö kateeksi.muuta maalle.

        Asun kyllä maalla, mutta käyn aivan kaupungissa hommissa enkä ole kepulikaan, jotenka en oikein usko tuota paskapuhettasi todeksi. Intin kun on käynyt, niin on valmis torniin!


      • torniin?
        raataa kirjoitti:

        Asun kyllä maalla, mutta käyn aivan kaupungissa hommissa enkä ole kepulikaan, jotenka en oikein usko tuota paskapuhettasi todeksi. Intin kun on käynyt, niin on valmis torniin!

        Mites me naiset sitten? Kun minä olen ollut intti-iässä, niin silloin ei naiset vielä päässeet inttiin, joten se on käymättä. Metsästystorniin olen kyllä silti päässyt.


      • raataa
        torniin? kirjoitti:

        Mites me naiset sitten? Kun minä olen ollut intti-iässä, niin silloin ei naiset vielä päässeet inttiin, joten se on käymättä. Metsästystorniin olen kyllä silti päässyt.

        No naiset sitten kun on hyvät näytöt aseenkäsittelykyvystästä. Mutta ei teinityttönä naisetkaan! Sanotaanko 17v naisille ja 19v ukoille on minimiraja milloin torniin kannattaa edes ajatella nousua.


      • joku132123
        raataa kirjoitti:

        No naiset sitten kun on hyvät näytöt aseenkäsittelykyvystästä. Mutta ei teinityttönä naisetkaan! Sanotaanko 17v naisille ja 19v ukoille on minimiraja milloin torniin kannattaa edes ajatella nousua.

        Kyllähän se on niin että torniin saa ja pittää panna sellaset nuoret jotka sinne haluaa mennä ja jotka tiettävästi ossaavat ampua. Ja tiettävästi sitä ossaa ampua jos merkin on saanu.

        Tuola tavala jos ajattellee niinku nimimerkki raataa niin siinä äkkiä käy niin että nuoret pojat ja tytöt jotka haluais ampua ja joutuvatki vaan ajomiehiksi/naisiksi suivaantuvat koko hirven pyyntiin ja lopettavat sen.

        Sitten nämä samat sankarit jotka kieltivät ampumisen nuorilta niin huutavat että nuoret ei ala mettästämmään ja seurat ukkoutuvat. Että ajatteleppa sitä perkelleen pölövästi kyllä vituttaa lukia tuomosten äijien tekstejä.


      • Tarvita
        joku132123 kirjoitti:

        Kyllähän se on niin että torniin saa ja pittää panna sellaset nuoret jotka sinne haluaa mennä ja jotka tiettävästi ossaavat ampua. Ja tiettävästi sitä ossaa ampua jos merkin on saanu.

        Tuola tavala jos ajattellee niinku nimimerkki raataa niin siinä äkkiä käy niin että nuoret pojat ja tytöt jotka haluais ampua ja joutuvatki vaan ajomiehiksi/naisiksi suivaantuvat koko hirven pyyntiin ja lopettavat sen.

        Sitten nämä samat sankarit jotka kieltivät ampumisen nuorilta niin huutavat että nuoret ei ala mettästämmään ja seurat ukkoutuvat. Että ajatteleppa sitä perkelleen pölövästi kyllä vituttaa lukia tuomosten äijien tekstejä.

        Meillä on harrastettu ampumista naapurien iloksi ja omaksikin,ja voin taata et meidän pojilla tapahtuu homma ennen teiniikää.


      • Riista-ekspertti
        Tarvita kirjoitti:

        Meillä on harrastettu ampumista naapurien iloksi ja omaksikin,ja voin taata et meidän pojilla tapahtuu homma ennen teiniikää.

        Ammutaan harakat, oravat ja naapurin kissatkin samalla. Oot kuule kepulainen maajussi liian hyvässä uskossa penikoistas! Ikäräja koko metsästyskorttiin pitäs nostaa 20 ikävuoteen.
        Itse sain tuossa iässä kortin ja aina olen riistaa kunnioittanut ja ampunut vain varmoja laukausia lailliseen riistaan.


      • Metsästyskortin
        Riista-ekspertti kirjoitti:

        Ammutaan harakat, oravat ja naapurin kissatkin samalla. Oot kuule kepulainen maajussi liian hyvässä uskossa penikoistas! Ikäräja koko metsästyskorttiin pitäs nostaa 20 ikävuoteen.
        Itse sain tuossa iässä kortin ja aina olen riistaa kunnioittanut ja ampunut vain varmoja laukausia lailliseen riistaan.

        Meilläpäin siinä iässä ollaan jo veteraaneja metsästyksen saralla.kirjoituksestasi näkee et pitkään olitkin äitis helmoissa,eipä käy kateeksi.


      • mikä se mun nikki olikaan??
        Metsästyskortin kirjoitti:

        Meilläpäin siinä iässä ollaan jo veteraaneja metsästyksen saralla.kirjoituksestasi näkee et pitkään olitkin äitis helmoissa,eipä käy kateeksi.

        Siis minähän en ole maalla vanhempien peräkammarissa asusteleva penikkana metsästyksen aloittanut henkilö, vaan ihan 16 kesäisenä opiskeluiden takia itsenäistynyt upseerismies.
        Kyllä olen nähnyt mitä ne pennut metsässä touhuavat pyssyiunensä ja muutama kepulaisen pentu on huudttu kyykkyyn touhujensa seurauksena.


      • Nuoruus
        mikä se mun nikki olikaan?? kirjoitti:

        Siis minähän en ole maalla vanhempien peräkammarissa asusteleva penikkana metsästyksen aloittanut henkilö, vaan ihan 16 kesäisenä opiskeluiden takia itsenäistynyt upseerismies.
        Kyllä olen nähnyt mitä ne pennut metsässä touhuavat pyssyiunensä ja muutama kepulaisen pentu on huudttu kyykkyyn touhujensa seurauksena.

        Jäädä elämättä,aloita nyt.


      • upseerismies!
        mikä se mun nikki olikaan?? kirjoitti:

        Siis minähän en ole maalla vanhempien peräkammarissa asusteleva penikkana metsästyksen aloittanut henkilö, vaan ihan 16 kesäisenä opiskeluiden takia itsenäistynyt upseerismies.
        Kyllä olen nähnyt mitä ne pennut metsässä touhuavat pyssyiunensä ja muutama kepulaisen pentu on huudttu kyykkyyn touhujensa seurauksena.

        Onko muilla suvussasi mielisairautta?


      • kiellettävä

        "13vuotiaana,vaan eipä tääl peräkylill ollakaa uusavattomii. "

        Aika uus-avuttomia, lisäksi vastuuttomia.


      • 13v
        raataa kirjoitti:

        No naiset sitten kun on hyvät näytöt aseenkäsittelykyvystästä. Mutta ei teinityttönä naisetkaan! Sanotaanko 17v naisille ja 19v ukoille on minimiraja milloin torniin kannattaa edes ajatella nousua.

        eihän sitä pakko torniin ole nousta :D oon 13v ja ammuin tänää merkin ... taisin olla niitten 5 muun joukos ketkä ampu ensimmäisellä yrittämällä...parikin miestä mikkä ampu 4 kertaa eikä saanu merkkiä.. aina ei tarkota että vanhempi on paras kaikes =)


    • mikä pässi,,

      Joku ei ole tekstin perusteella saanu kenties hirveä kaataa. Minä ainakin olen noussut torniin jo 8v. pyssyn takana 16 vuotiaana ja heti kauden suurin naaras nurin.. Tällekkin vuodelle jo monta nurin sekä kolmas perättäinen seuran ampumakilpailun voitto (35 ampujaa) ja ikää lasissa 18v. Mitä turvallisuuteen tulee niin eikai sinne metsälle edes lähetä jos asetta ei osaa käyttää, saatika purkaa. Kyllä se niin on että nuoria lisää metsälle ja hirviä kaatamaan! nuorissa on tulevaisuus ja nuoret oppivat ja innostuvat helpommin. Itse siirryn ajomieheksi kun tornissa seisominen ei kiinnosta. Btw: takaisin vanhan aikainen hirven ammunta koe. Nykyinen on suorastaan perseestä!!

      • Hirviä kaadellut

        Siis kahdeksan vuotta pyssymiehenä ja 16 vuotiaana ekaa kertaa ja nyt olet 18v? Vitun tollo käy ensin koulut (etenkin matikka)ja tule sitten uudestaan provoomaan!


      • jölökky
        Hirviä kaadellut kirjoitti:

        Siis kahdeksan vuotta pyssymiehenä ja 16 vuotiaana ekaa kertaa ja nyt olet 18v? Vitun tollo käy ensin koulut (etenkin matikka)ja tule sitten uudestaan provoomaan!

        siis kaveri noussut torniin 8 vuotiaana.. pyssyn kanssa 16 vuotiaana.. ihan hyvin ymmärtää! toi on asia puhetta! nuorena vaan hirvimettälle. ite oon 19v ja 4 syksyä metästelly ja joka vuos vähintää se yks hirvi.. on muuten hienoa!


    • maalla

      Itse olen nyt 19 ja ollut hirvi porukassa pienestä asti ensin lihan leikkuussa n.10-13 iässä sitten olin ajossa joitakin kertoja kunnes 15vuoden iässä hommasin hirvi merkin ja heti ensimmäisessä ajossa sain kaataa vartonaaraan. Meillä päin on tapana että kun uus pyssymies tulee on se vanha eli nuori niin se on ensimmäisen vkl se on johtajan seurassa. Tärkeintä on se että oppii pienestä asti pienellä pyssyllä esim. impparilla ja pienarilla.

    • vartoos nyt hei ??

      Vartonaaras? -Mikä se on?

    • Hupaisaa

      Olipa hupaisia mielipiteitä tolla upseerilla... No kun olin pieni tyttönen vasta, niin isoäitini sanoi meitä kaikkia poikia "matalahousu-upseereiksi" :)
      Heikoissa kantimissa muuten olisi asekäsittelyn turvallisuus jos tuo puolustusvoimien tarjoama koulutus olisi se tavoitteellinen turva.

      Melkeinpä paremmin on turvallisuus opittavissa ampumaseurojen harjoituksissa tai osaavan opastamana ihan läheltä jo nuorena.
      Miksiköhän muuten monet noista suurta ääntä ilman ymmärrystä pitävät henkilöt usein syyttävät keskustapuoluetta kaikesta?
      En tosin itsekkään enää kuulu keskustapuolueen kannattajiin mm. sen aselaki-äänestyksen ja monen muun populistisen ehdotuksen ja teon jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      8191
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      96
      4409
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1353
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1135
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1082
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1037
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      136
      924
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      758
    9. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      755
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      741
    Aihe