Haalistuneen veneen kiillotus

Harmistunut

Onko kenelläkään tietoa firmoista Länsi-Suomen alueella, jotka suorittavat kiillotusta/puleerausta. Veneeni ruskeat kyljet ovat pahasti haalistuneet ja haluaisin saada veneeni paremman näköiseksi. Veneeni,9 metrinen moottorivene, on jo nostettu pukeille.
Kiitokset etukäteen!

15

13538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tummasta väristä

      ovat huonot. Kun gelcoatin väri haalistuu, kiillotus auttaa vain hetkeksi ja oli jälkeenpäin ajatellen turha vaiva. Ainoa tehokas ratkaisu onkin mielestäni veneen kylkien maalaus. Maalipinta on jopa parempi kulutus- ja haalistumiskestävyydeltään kuin alkuperäinen gelcoat. Kokemusta itselläni on kahdesta purjeveneestä, jotka molemmat olivat tumman sinisiä. Tumma haalistuu aika nopeasti. Awlgrip-maalaus tuntui tosi hyvältä ratkaisulta.

      Jos maalautat tai maalaat itse, voit valita vaikka kokonaan uuden värisävyn jos se ruskea ei ollut mieleinen.

    • Venepro
      • pulerata

        Ainakin minä olen kiillotuttanut kaksi autoa ilmaan mitään onggelmia sehän on sama asia eli myllytys tai puleeraus missä hiotan koneella ja hiontatahnalla hapettunut maalipinta pois.Ihan sama onko se maali auton tai veneenkyljassä. Autoliikkeet tekevät sitä jokapäivä käytetyille autoille.


    • kyljet olisi???

      mahonkia ???

      • Harmistunut

        Oleellinen tieto jäi puuttumaan. Kyseessä on lasikuituvene.
        Kiitos kaikille jo vastainneille!


    • ei tummasävyiset

      Älkää anää hankkiko tummasävyisiä veneitä,
      sen hoitaminen on kokopäivätoimi.

      • kestää vuosia

        siistinä. Jos tykkää tummasta sävystä, veneen voi hyvin maalata jo uutena. Eräällä venetehtaalla menetellään näin, jos asiakas haluaa esim. yönsinisen runkovärin. Tumma gelcoat ei meidän leveysasteilla haalistu läheskään niin nopeasti kuin tropiikin paahteessa!
        Maalasin muuten oman veneeni itse n. 20 v sitten ja pinta oli vielä pari v. sitten yhä siisti. Maalatun pinnan hoitaminen on helppo. Naarmutkin voi meikata samalla maalilla.


      • Harmistunut

        Varmasti osittain totta tuo mielipiteesi. Veneeni kuitenkin säilyi haalistumatta ensimmäiset 15 vuotta. Pelkkä normaali vahaus on riittänyt. Luulen, että myös valkoinen runko haalistuu jonkin verran tuossa ajassa. Haalistuminen tapahtui kuitenkin aika nopeasti,parin viime vuoden aikana ja nyt haluaisin palauttaa vanhan hyvän kiillon takaisin.


      • Herr Doktor
        Harmistunut kirjoitti:

        Varmasti osittain totta tuo mielipiteesi. Veneeni kuitenkin säilyi haalistumatta ensimmäiset 15 vuotta. Pelkkä normaali vahaus on riittänyt. Luulen, että myös valkoinen runko haalistuu jonkin verran tuossa ajassa. Haalistuminen tapahtui kuitenkin aika nopeasti,parin viime vuoden aikana ja nyt haluaisin palauttaa vanhan hyvän kiillon takaisin.

        kuin koskaan auton maalipinta. Gelkkarikerros on noin 0,7 - 1,0 mm paksu.
        Siinä riittää puleeraamista moneksi kerraksi.
        Kaikki Gel-Coat pinnat "hapettuvat" aikaa myöden. Tummissa ilmiö näkyy paljon pahempana kuin valkoisessa pinnassa.
        Tuttavani "kirkasti" turkoosin Comfortinsa rungon hiomalla sen 600 vesihiomapaperilla ja samalla kaataen vettä kahvipannulla.
        Oppi nopeasti "tuntemaan" koska se karhea kerros oli poissa.
        Näin hän sai pois sen "pilvisen päivän" kuvion veneensä kyljistä, ja vene oli kuin uusi.
        Menetelmä oli parljon nopeampi ja helpompi kuin hioma-aineilla ja laikalla suoritettuna.
        Päälle kunnon vahaus ja siinä on pintaa jälleen vuosiksi.
        Uuden hionnan voi suorittaa huoletta kun pinta jälleen alkaa pilvistymään.
        Itse ihastuin tuohon niin että hioin samalla menetelmällä kannen ja kajuutan vaakasuorat pinnat joihin oli aurinko päässyt pahiten vaikuttamaan. Valkoisesta pinnasta tuli hyvä. Hapettuma haittasi minua siksi että siihen tarttui sadeveden musta noki ikäviksi juoviksi joita oli työläs poistaa. Hionnan ja vahauksen jälkeen riitti kevyt pyyhkäisy pitemmän sateen jälkeen poistamaan nuo nokivalumat.
        Maalaaminen on riskipeliä, olen nähnyt monta huonosti suoritettua työtä. Lisäksi uudelleen maalaaminen on vielä suurempi työ kun se ensimmäinen maalaus, joka sekin on suuri työ pinnan kunolliseen hiontaan verrattuna.
        Jostakin syystä pelätään tuota Gel-Coatia ja sen hiomista.
        Kokeile ensin jostakin perässä tai keulassa joka ei niin näy, ja mikäli rupeaa tuntumaan hyvältä niin jatkat hiomalla koko rungon.


      • niin tiedät lisää!
        Herr Doktor kirjoitti:

        kuin koskaan auton maalipinta. Gelkkarikerros on noin 0,7 - 1,0 mm paksu.
        Siinä riittää puleeraamista moneksi kerraksi.
        Kaikki Gel-Coat pinnat "hapettuvat" aikaa myöden. Tummissa ilmiö näkyy paljon pahempana kuin valkoisessa pinnassa.
        Tuttavani "kirkasti" turkoosin Comfortinsa rungon hiomalla sen 600 vesihiomapaperilla ja samalla kaataen vettä kahvipannulla.
        Oppi nopeasti "tuntemaan" koska se karhea kerros oli poissa.
        Näin hän sai pois sen "pilvisen päivän" kuvion veneensä kyljistä, ja vene oli kuin uusi.
        Menetelmä oli parljon nopeampi ja helpompi kuin hioma-aineilla ja laikalla suoritettuna.
        Päälle kunnon vahaus ja siinä on pintaa jälleen vuosiksi.
        Uuden hionnan voi suorittaa huoletta kun pinta jälleen alkaa pilvistymään.
        Itse ihastuin tuohon niin että hioin samalla menetelmällä kannen ja kajuutan vaakasuorat pinnat joihin oli aurinko päässyt pahiten vaikuttamaan. Valkoisesta pinnasta tuli hyvä. Hapettuma haittasi minua siksi että siihen tarttui sadeveden musta noki ikäviksi juoviksi joita oli työläs poistaa. Hionnan ja vahauksen jälkeen riitti kevyt pyyhkäisy pitemmän sateen jälkeen poistamaan nuo nokivalumat.
        Maalaaminen on riskipeliä, olen nähnyt monta huonosti suoritettua työtä. Lisäksi uudelleen maalaaminen on vielä suurempi työ kun se ensimmäinen maalaus, joka sekin on suuri työ pinnan kunolliseen hiontaan verrattuna.
        Jostakin syystä pelätään tuota Gel-Coatia ja sen hiomista.
        Kokeile ensin jostakin perässä tai keulassa joka ei niin näy, ja mikäli rupeaa tuntumaan hyvältä niin jatkat hiomalla koko rungon.

        Tein vuosia sitten liituuntunen gelcoatin hionnan suunnilleen kuten kuvasit. Ensin vesihiomapaperilla sitten hiomatahnalla jne. Tulihan siitä hieno, valitettavasti vain tilapäisesti. Paria vuotta myöhemmin pinta oli taas himmeäksi haalistunut, jolloin pinnoitettiin Awlgripillä (tuli hyvä ja kestävä pinta!). Jos nyt omistaisin tummarunkoisen, maalauttaisin sittenkin melko varhaisessa vaiheessa - henk.koht mielipide.
        Valkoinen gelcoat on tietysti helpompi ja kestävämpi sävy kuin tummaa pigmenttiä sisältävä gelcoat. Ongelma on varmaankin se, että gelcoat on aika huokoista. Paksuuskaan ei estä tumman haalistumista eikä vesitiiviyskään ole täydellinen kuten hyvin tietänet. Ehkä löydät googlettamalla jotain asiatietoa gelcoatin liituuntumisesta ja haalistumisesta, jos asia kiinnostaa.


      • kiiloitusta
        niin tiedät lisää! kirjoitti:

        Tein vuosia sitten liituuntunen gelcoatin hionnan suunnilleen kuten kuvasit. Ensin vesihiomapaperilla sitten hiomatahnalla jne. Tulihan siitä hieno, valitettavasti vain tilapäisesti. Paria vuotta myöhemmin pinta oli taas himmeäksi haalistunut, jolloin pinnoitettiin Awlgripillä (tuli hyvä ja kestävä pinta!). Jos nyt omistaisin tummarunkoisen, maalauttaisin sittenkin melko varhaisessa vaiheessa - henk.koht mielipide.
        Valkoinen gelcoat on tietysti helpompi ja kestävämpi sävy kuin tummaa pigmenttiä sisältävä gelcoat. Ongelma on varmaankin se, että gelcoat on aika huokoista. Paksuuskaan ei estä tumman haalistumista eikä vesitiiviyskään ole täydellinen kuten hyvin tietänet. Ehkä löydät googlettamalla jotain asiatietoa gelcoatin liituuntumisesta ja haalistumisesta, jos asia kiinnostaa.

        mutta nämähän ovat tapauskohtaisia, myös geeleissäkin on eroja , ja varsinkin paksussa geelissä on sisällä huokoisuutta. materiaalit ovat kehittyneet eikä voi tietää millaiseta on kyse.

        myös onnistuneista maalauksista ja niiden hinnoistaja kestävyydestä on hyvä saada tietoa


    • geelin kiilloittamista

      jos veneen gelcoatpinta on ehjä, eli ei kolhuja eikä halkeamia sekä geeli on riittävän paksu- laminaatti ei kuulla läpi.

      jos itsellä riittää energiaa niin kannattaa tehdä itse, eka kerta työläin mutta myöhemmin n 2v välein kevyt käsittely pitää pinnan uuden veroisena.

      jos pinta tosi paha niin pitää hioa vesipaperilla, 600 ihan ok karkeus mutta pitää varoa poistamasta liikaa geeliä, vaatii mielestäni vielä 1000 ennen kiilloittamista. karkea hionta näyttää hetken hyvältä mutta pinta jää liian huokoiseksi ja kerää likaa.

      kiilloittamiseen käy halpa ison rälläkän näköinen kiilloitukone mutta tyynyt ja tahna pitää valita tarpeen mukaan. pieni kovatyyny huonommalle pinnalle ja isompi pehmeä loppuviimeistelyyn. tahna esim farcela medium.

      hionnan kanssa olisin varovainen, kova tyyny ja karkea tahna ovat turvallisempia ja mediumillakin saa normaalinpinnan uudenveroiseksi. homma on sellaista mutujuttua eli pitää opetella sopiva hionta, kiilloitus; kierrokset, tyyny, tahna, kyllä sen oppii kun kokeilee. aloita vaikka vesirajasta kaistale niin ei ainakaan mene kokovene piloille..

      hyöhemmin vahaat koneella hiovalla vahalla ja se riittää. sitten kun pinta ei korjaannu näin, niin kannattaa maalata. kun maalauksen kanssa tulee ongelmia niin niitä ei korjata näin helposti.

    • konstit

      itse testasin kellastuneeseen valkoseen lasikuituun oikeen hienoa teräsvillaa
      hieromisen jälkeen pinta kuin uusi...tietysti pesuaineella..vois vaik pata pata olla hyvä?

    • balalaikka1

      Ammattilaiset käyttää Sealine Brayt S0 ja niiden kiillotuslaikat

    • 3w4trffffffr

      Yleensä riittää kun hankkii puhdistavaa/hiovaa auton
      maalipinnan kiillotusainetta.

      Helpommalla pääsee jos tekee homman koneella mutta sitten se taas
      maksaa lisää kun millä tahansa koneella ei oikein onnistu se kiillotus.

      Sen jälkeen joko vahaa pinnan tai laittaa maalipinnan
      pinnoiteainetta kuten autoissakin.

      Ei sen kummosempaa ole kuin autonkaan maalipinnan ehostaminen.
      Hyvin pidetty veneen pinnat on helppo laittaa kuntoon ja veneen jota
      ole koskaan vuosikymmeniin hoidettu pintoja mitenkään niin hommaa
      saattaa riittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      203
      3812
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      60
      2406
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2286
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2203
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1521
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      513
      1287
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1261
    8. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1247
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      70
      1147
    10. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      124
      1117
    Aihe