hahmotushäiriökö?

vai?

te joiden lapella on todettu jonkin sortin hahmotushäiriö, minkä ikäisenä se on huomattu ja miten?
Meillä oli vasta 4v neuvola, ja terkka laittoi harjottelemaan käden ja silmän yhteistyötä kehittäviä tehtäviä, kontrolli puolen vuoden päästä. syynä oli, ettei piirtänyt omaa kuvaa, vain jotain sotkua, eikä osannut mm. tehdä esim. ja X kahdesta viivasta vaan piirsi monta viivaa joista nuo kuviot sitten tulivat. muutamassa muussa vastaavassa tehtävässä oli terkan mukaan "ongelmia". siis sellaiset joissa tarvitaan hahmotus kykyä. osaa kyllä käsitteet päällä, alla, vieressä yms.
onko kellään kokemusta, voiko tuo tosiaan olla merkki jonkin asteisesta hahmotus häiriöstä, vai oliko meillä yli innokas terkka?

10

6903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta on

      Moi.
      Meilläpäin on neuvolat 3.5v ja 5 vuotiaana.
      Meidän poika "narahti" 5-vuotis tarkastuksessa. Tosin itse olin havainnut vaikeudet jo aikasemmin ja totesinkin jo 3.5v neuvolassa etten tule hämmästymään jos jokin hahmotushäiriö todetaan.
      En usko, että on yli-innokas terkka vaan ammattitaitoinen.
      Meillä huomattiin juuri piirustuksilla ettei käden ja silmän yhteistyö pelaa. Piirtäminen on ollut aina aika työlästä ja vaikeaa. Myös kehon keskiviivan ylittäminen oli vaikeahkoa.
      5-vuotis tarkastuksesta saatiin lähete toimintaterapiaan kartottamaan tilanne. Käytiin myös neuvolapsykologin testeissä, jotta selviäisi minkäasteinen hahmotushäiriö on kyseessä.
      Nyt on saanut toimintaterapiaa noin vuoden, terapeutti on aivan mahtava ja homma pelaa. Poika on mennyt valtavasti eteenpäin ja koulussa anntetaan kaikki mahdollinen tuki. On nyt aloittanut ekalla luokalla.
      Olemme saaneet myös valtavan hyviä käytännön vinkkejä miten voi kotona harjoitella eri juttuja joista paljon hyötyä.
      Luottavaisesti vaan matkaan, neuvola kyllä ohjaa eteenpäin asiassa. Matkalla saattaa tulla ylämäkiä, mutta onneks ei kuitenkaan maailmanloppua.

    • kokemusta on

      piti vielä kysyä: Konttasiko teidän lapsi pienenä?
      Meillä toimintaterapeutti kiinnitti huomiota kun poika ei ollut pienenä kontannut vaan eteni "karhun kävelyllä".
      Sanoi että oli tavallaan jäänyt yksi kehitysvaihe väliin kun ei kontannut. Sekin on taito jota tarvitaan kehittyäkseen.

      • aloittaja

        mutta ei koskaan ryöminyt kunnolla. tai vasta kävelemään opittuaan ryömi muutaman kerran taakse päin.
        tuo kehon keskiviivan ylittäminen. myös siitä terkka puhui jotain, mutta itselle suoraan sanottuna tullut selväksi, mitä se itse asiassa tarkoittaa.
        meillä myös piirtäminen ei oikein suju, mutta en siitä ole osannut huolestua. Oikeastaan viimeisen puolen vuoden aikana vasta on kiinnostunut piirtömisestä, ja pääosin syntyy vain epämääräistä sotkua.


      • meillä näin
        aloittaja kirjoitti:

        mutta ei koskaan ryöminyt kunnolla. tai vasta kävelemään opittuaan ryömi muutaman kerran taakse päin.
        tuo kehon keskiviivan ylittäminen. myös siitä terkka puhui jotain, mutta itselle suoraan sanottuna tullut selväksi, mitä se itse asiassa tarkoittaa.
        meillä myös piirtäminen ei oikein suju, mutta en siitä ole osannut huolestua. Oikeastaan viimeisen puolen vuoden aikana vasta on kiinnostunut piirtömisestä, ja pääosin syntyy vain epämääräistä sotkua.

        Lapsi ei osannut 5-vuotiaanakaan piirtää neliötä, vaan piirsi ikäänkuin ympyrän (vähän kanttisemman). Mm. talo - piirrustuksissa talo oli pyöreä.

        Ongelmana meillä ei ole niinkään karkea tai hienomotorinen. Ongelmana on enemmänkin hahmottaminen ja keskittyminen. Ohjeiden kuunteleminen, liika hätäisyys, ei aina oikein paneudu siihen, mitä odotetaan jne.


      • kokemusta on
        aloittaja kirjoitti:

        mutta ei koskaan ryöminyt kunnolla. tai vasta kävelemään opittuaan ryömi muutaman kerran taakse päin.
        tuo kehon keskiviivan ylittäminen. myös siitä terkka puhui jotain, mutta itselle suoraan sanottuna tullut selväksi, mitä se itse asiassa tarkoittaa.
        meillä myös piirtäminen ei oikein suju, mutta en siitä ole osannut huolestua. Oikeastaan viimeisen puolen vuoden aikana vasta on kiinnostunut piirtömisestä, ja pääosin syntyy vain epämääräistä sotkua.

        Myös ryömimisessä pitää silmän ja käsien/jalkojen yhteistyö sujua. Sekin on kehitysvaihe.
        Kehon keskiviivan ylitys tarkottaa ihan käytännössä että lapsella on vaikeata esim. oikealla kädellä ottaa tavaraa pöydältä joka on kehosta vasemmalla puolella. Hän saattaa myös piirtäessä vaihtaa kättä tai liikkua paperin mukana koska ei voi ylittää keskikehoa. Meillä esim. laitettiin aterimet lautasen vasemmalle puolelle. Otti lusikan ensin vasempaan käteen ja siirsi sitten oikeaan käteen. Ei koskaan ottanut lusikkaa oikealla kädellä. Tässä muutama esimerkki.
        Näihin toimintaterapeutti suositteli hyvin yksinkertaisia juttuja, joissa "harjoittelee" kehon keskiviivan ylitystä. Esim. pöydän pyyhkiminen on hyvä, keinuminen on aivan loistava ja mieluisaakin. Myös hyvä on jos rengaskeinu, lapsi mahalleen keinuun ja heittää esim. käpyjä ämpäriin joka on edessä keskellä. Keinukaa niin paljon ku vaan lapsi jaksaa, on kuin laittaisi rahaa pankkiin.
        Samaten pyöräilyssä (tosin saattaa olla vaikeaa) silmän ja käden/jalan yhteistyö harjottuu hyvin sekä uiminen on hyvä harrastus. Kiipeleminenkin on loistava juttu. Meillä aloitti kiipeilyn vasta kolmen vanhana, aikasemmin ei koskaan yrittänyt mihinkään maasta ylöspäin.
        Meidän poika ei ole myöskään koskaan ollut kovin innostunut piirtämisestä, aluksi pelkkää sotkua. Koki sen ilmeisesti vaikeaksi. Nyt jo jonkin verran piirtää mutta se ei ole niitä mieluisimpia juttuja. Värittäminen myös tosi vaikeeta, vaikeeta pysyä viivojen sisällä ja yrittääkin aina luistaa niistä tehtävistä jos mahdollista. Toimintaterapeutti antoi aina "läksynä" että piti leikata jokin oikean muotoinen pala johonkin piirustukseen ja lopuksi se piti värittää. Ne oli välillä tuskien taivalta ja väritykset sutattiin vähän sinne päin mutta terapeutti sai aina jotenkin innostumaan asiasta.
        Jos pääsette toimintaterapiaan niin se on oikea ihannepaikka pikkulapselle. Siellä keinutaan, hypitään trampoliinilla, mennään esteratoja ja kaikkea hauskaa. Jaksavat ne vähemmän hauskemmatkin jutut sitten kun on kivaa tiedossa.
        Hahmottamishäiriössä saattaa tulla vaikeuksia lukemaan oppimisessa/lukihäiriö ja kirjoittamisessa. Nyt kun meillä alkoi koulu tuntuu lukeminen vaikealta. Ollaan käyty myös puheterapiassa ja saatu ohjeita miten harjotellaan lukemista. Tuntuu vaan mulle vaikeelta kun nykyään ei enää tavata vaan liutetaan. Taitaa kohta jo poika osata sen homman paremmin kuin minä. Mut taidan jättää sen homman suosiolla koululle ja kuuntelen vaan täällä kotona sitä "liutusta".
        Mutta ennenkaikkee se lapsi tarvii paljon kannustusta ja onnistumisen iloa. Meillä ainakin itsetunto ollut koetuksella kun on myös itse huomannut että toiset osaa joitakin juttuja paremmin kuin itse. Saattaa helposti jäävätä itsensä ulkopuolelle kun aattelee ettei osaa.


      • kokemusta on
        meillä näin kirjoitti:

        Lapsi ei osannut 5-vuotiaanakaan piirtää neliötä, vaan piirsi ikäänkuin ympyrän (vähän kanttisemman). Mm. talo - piirrustuksissa talo oli pyöreä.

        Ongelmana meillä ei ole niinkään karkea tai hienomotorinen. Ongelmana on enemmänkin hahmottaminen ja keskittyminen. Ohjeiden kuunteleminen, liika hätäisyys, ei aina oikein paneudu siihen, mitä odotetaan jne.

        liian montaa ohjetta yhtäaikaa. työmuisti on suhteellisen lyhyt, pitäisi aina muistaa sanoa asia kerrallaan jotta pystyy toimimaan.
        Myös mallista toimiminen jeesaa, ei halua koskaan mennä ensimmäisenä tekemään mitään vaan seuraa mielellään ensin miten toiset asian hoitaa.


      • aloittaja
        kokemusta on kirjoitti:

        Myös ryömimisessä pitää silmän ja käsien/jalkojen yhteistyö sujua. Sekin on kehitysvaihe.
        Kehon keskiviivan ylitys tarkottaa ihan käytännössä että lapsella on vaikeata esim. oikealla kädellä ottaa tavaraa pöydältä joka on kehosta vasemmalla puolella. Hän saattaa myös piirtäessä vaihtaa kättä tai liikkua paperin mukana koska ei voi ylittää keskikehoa. Meillä esim. laitettiin aterimet lautasen vasemmalle puolelle. Otti lusikan ensin vasempaan käteen ja siirsi sitten oikeaan käteen. Ei koskaan ottanut lusikkaa oikealla kädellä. Tässä muutama esimerkki.
        Näihin toimintaterapeutti suositteli hyvin yksinkertaisia juttuja, joissa "harjoittelee" kehon keskiviivan ylitystä. Esim. pöydän pyyhkiminen on hyvä, keinuminen on aivan loistava ja mieluisaakin. Myös hyvä on jos rengaskeinu, lapsi mahalleen keinuun ja heittää esim. käpyjä ämpäriin joka on edessä keskellä. Keinukaa niin paljon ku vaan lapsi jaksaa, on kuin laittaisi rahaa pankkiin.
        Samaten pyöräilyssä (tosin saattaa olla vaikeaa) silmän ja käden/jalan yhteistyö harjottuu hyvin sekä uiminen on hyvä harrastus. Kiipeleminenkin on loistava juttu. Meillä aloitti kiipeilyn vasta kolmen vanhana, aikasemmin ei koskaan yrittänyt mihinkään maasta ylöspäin.
        Meidän poika ei ole myöskään koskaan ollut kovin innostunut piirtämisestä, aluksi pelkkää sotkua. Koki sen ilmeisesti vaikeaksi. Nyt jo jonkin verran piirtää mutta se ei ole niitä mieluisimpia juttuja. Värittäminen myös tosi vaikeeta, vaikeeta pysyä viivojen sisällä ja yrittääkin aina luistaa niistä tehtävistä jos mahdollista. Toimintaterapeutti antoi aina "läksynä" että piti leikata jokin oikean muotoinen pala johonkin piirustukseen ja lopuksi se piti värittää. Ne oli välillä tuskien taivalta ja väritykset sutattiin vähän sinne päin mutta terapeutti sai aina jotenkin innostumaan asiasta.
        Jos pääsette toimintaterapiaan niin se on oikea ihannepaikka pikkulapselle. Siellä keinutaan, hypitään trampoliinilla, mennään esteratoja ja kaikkea hauskaa. Jaksavat ne vähemmän hauskemmatkin jutut sitten kun on kivaa tiedossa.
        Hahmottamishäiriössä saattaa tulla vaikeuksia lukemaan oppimisessa/lukihäiriö ja kirjoittamisessa. Nyt kun meillä alkoi koulu tuntuu lukeminen vaikealta. Ollaan käyty myös puheterapiassa ja saatu ohjeita miten harjotellaan lukemista. Tuntuu vaan mulle vaikeelta kun nykyään ei enää tavata vaan liutetaan. Taitaa kohta jo poika osata sen homman paremmin kuin minä. Mut taidan jättää sen homman suosiolla koululle ja kuuntelen vaan täällä kotona sitä "liutusta".
        Mutta ennenkaikkee se lapsi tarvii paljon kannustusta ja onnistumisen iloa. Meillä ainakin itsetunto ollut koetuksella kun on myös itse huomannut että toiset osaa joitakin juttuja paremmin kuin itse. Saattaa helposti jäävätä itsensä ulkopuolelle kun aattelee ettei osaa.

        pitää kokeilla noita juttuja joita mainitsit!


      • eräs äippä
        kokemusta on kirjoitti:

        Myös ryömimisessä pitää silmän ja käsien/jalkojen yhteistyö sujua. Sekin on kehitysvaihe.
        Kehon keskiviivan ylitys tarkottaa ihan käytännössä että lapsella on vaikeata esim. oikealla kädellä ottaa tavaraa pöydältä joka on kehosta vasemmalla puolella. Hän saattaa myös piirtäessä vaihtaa kättä tai liikkua paperin mukana koska ei voi ylittää keskikehoa. Meillä esim. laitettiin aterimet lautasen vasemmalle puolelle. Otti lusikan ensin vasempaan käteen ja siirsi sitten oikeaan käteen. Ei koskaan ottanut lusikkaa oikealla kädellä. Tässä muutama esimerkki.
        Näihin toimintaterapeutti suositteli hyvin yksinkertaisia juttuja, joissa "harjoittelee" kehon keskiviivan ylitystä. Esim. pöydän pyyhkiminen on hyvä, keinuminen on aivan loistava ja mieluisaakin. Myös hyvä on jos rengaskeinu, lapsi mahalleen keinuun ja heittää esim. käpyjä ämpäriin joka on edessä keskellä. Keinukaa niin paljon ku vaan lapsi jaksaa, on kuin laittaisi rahaa pankkiin.
        Samaten pyöräilyssä (tosin saattaa olla vaikeaa) silmän ja käden/jalan yhteistyö harjottuu hyvin sekä uiminen on hyvä harrastus. Kiipeleminenkin on loistava juttu. Meillä aloitti kiipeilyn vasta kolmen vanhana, aikasemmin ei koskaan yrittänyt mihinkään maasta ylöspäin.
        Meidän poika ei ole myöskään koskaan ollut kovin innostunut piirtämisestä, aluksi pelkkää sotkua. Koki sen ilmeisesti vaikeaksi. Nyt jo jonkin verran piirtää mutta se ei ole niitä mieluisimpia juttuja. Värittäminen myös tosi vaikeeta, vaikeeta pysyä viivojen sisällä ja yrittääkin aina luistaa niistä tehtävistä jos mahdollista. Toimintaterapeutti antoi aina "läksynä" että piti leikata jokin oikean muotoinen pala johonkin piirustukseen ja lopuksi se piti värittää. Ne oli välillä tuskien taivalta ja väritykset sutattiin vähän sinne päin mutta terapeutti sai aina jotenkin innostumaan asiasta.
        Jos pääsette toimintaterapiaan niin se on oikea ihannepaikka pikkulapselle. Siellä keinutaan, hypitään trampoliinilla, mennään esteratoja ja kaikkea hauskaa. Jaksavat ne vähemmän hauskemmatkin jutut sitten kun on kivaa tiedossa.
        Hahmottamishäiriössä saattaa tulla vaikeuksia lukemaan oppimisessa/lukihäiriö ja kirjoittamisessa. Nyt kun meillä alkoi koulu tuntuu lukeminen vaikealta. Ollaan käyty myös puheterapiassa ja saatu ohjeita miten harjotellaan lukemista. Tuntuu vaan mulle vaikeelta kun nykyään ei enää tavata vaan liutetaan. Taitaa kohta jo poika osata sen homman paremmin kuin minä. Mut taidan jättää sen homman suosiolla koululle ja kuuntelen vaan täällä kotona sitä "liutusta".
        Mutta ennenkaikkee se lapsi tarvii paljon kannustusta ja onnistumisen iloa. Meillä ainakin itsetunto ollut koetuksella kun on myös itse huomannut että toiset osaa joitakin juttuja paremmin kuin itse. Saattaa helposti jäävätä itsensä ulkopuolelle kun aattelee ettei osaa.

        Ole onnellinen että teillä ollaan tarkkana neuvolassa.Oman lapseni häiriö jäi huomaamatta vaikka itse olin sitämieltä jo kauan,vaikeuksia tuotti piirtäminen,pyörällä ajaminen,saksilla leikkaaminen yms.Kun puhuin neuvolassa sanottiin vain ettei pidä vertailla muihin sisaruksiin.koulun alkaessa pyysin vielä jotain testejä,lapseni testattiin kyselemällä eri asioita joihin lapseni osasi vastata koska älyssähän ei ole vikaa.Vasta toisella luokalla sain lapseni tutkimuksiin ja tulos oli vaikea asteinen hahmotushäiriö.Lääkäri oli ihmeisssään miten neuvolassa jaekaluokalla ei oltu huomattu näin hankalaa häiriötä.Tästä alkoi vasta terapiat ja luokan kertaus yms.jotka olisi vältetty aikaisemmalla tutkimuksella,Luokalle jääminen heikentää itsetuntoa ja aina helpommalla pääsee mitä aikaisemmin asioihin saadaan apua.


      • kokemusta on
        eräs äippä kirjoitti:

        Ole onnellinen että teillä ollaan tarkkana neuvolassa.Oman lapseni häiriö jäi huomaamatta vaikka itse olin sitämieltä jo kauan,vaikeuksia tuotti piirtäminen,pyörällä ajaminen,saksilla leikkaaminen yms.Kun puhuin neuvolassa sanottiin vain ettei pidä vertailla muihin sisaruksiin.koulun alkaessa pyysin vielä jotain testejä,lapseni testattiin kyselemällä eri asioita joihin lapseni osasi vastata koska älyssähän ei ole vikaa.Vasta toisella luokalla sain lapseni tutkimuksiin ja tulos oli vaikea asteinen hahmotushäiriö.Lääkäri oli ihmeisssään miten neuvolassa jaekaluokalla ei oltu huomattu näin hankalaa häiriötä.Tästä alkoi vasta terapiat ja luokan kertaus yms.jotka olisi vältetty aikaisemmalla tutkimuksella,Luokalle jääminen heikentää itsetuntoa ja aina helpommalla pääsee mitä aikaisemmin asioihin saadaan apua.

        kun asiat lähtivät niin "helposti" rullaamaan eteenpäin.
        Neuvolasta antoivat 5-vuotiaana ensin ajan lääkärille (tavalliselle nlalääkärille), joka vähän vähätteli ongelmaa. Sanoi ettei esim. puheterapiaan ole tarvetta, mutta toimintaterapiaan arviointiin voi antaa lähetteen. Meillä kävi mieletön tuuri, kun toimintaterapeutti on todella ammattitaitoinen ja juuri hän on laittanut asiat eteenpäin. Hän on ollut vaatimassa puheterapiaan pääsyä ja koulukypsyystestejä jo eskari-iässä. Koulupsykologi ei olisi vielä halunnut tutkia poikaa, on kuulemma tapana vasta ekan luokan jälkeen tehdä näitä testejä. Toimintaterapeutti vaati tutkimuksia ja sanoi että aloitettava heti eskari-iässä jotta koulunalku sujuisi paremmin. Ongelmaa on turha siirtää eteenpäin, se ei siitä muutu mihinkään. Näin tehtiin ja koulupsykologikin oli lopulta sitä mieltä että apua tarvitaan. Itse en välttämättä olisi osanut tarpeeksi vaatia.
        Nyt meillä alkaa taas uudestaan toimintaterapia ja kestää varmaankin tän vuoden loppuun. Sit katotaan tilanne uusiks.
        Teillä on kyllä tosi inhottava tilanne, itsetuntoa on vaikea nostaa jos koulu heti alkuunsa tuottaa suuria vaikeuksia. Jouduitteko jonottamaan toimintaterapiaan kauankin?
        Tsemppiä teille molemmille, tie voi olla pitkä ja kuoppainen, mutta onneks saatte nyt apua. Toivottavasti toimintaterapia auttaa teitäkin ja saatte ammattitaitoiset ihmiset ympärille. Myös koululla on aika suuri rooli asiassa, toivottavasti ottavat tosissaan ja antavat kaiken mahdollisen avun ja tuen.


    • liian innokas varhainen puu...

      Meillä oli vasta 4v neuvola, kertooo kaiken sanojen järjestäytymisessä hän on vasta , ja vaikka neuvoka on hyvä ohjaamaan, jotenkin korostan että tekemällä oppii. sittne jotka oikein hätistetään kehittyy tietyssä näppärämmäksi ja tulee myöhemmin kapina, ettei ole saanut omien vanhempien rakkautta ilman ulkopuolista OSAA TEE JA NÄYTÄ kyky testausta, sillä lapsi oppii olemaan kuten häntä neuvotaan.
      varoisin sitten tekemistä isoa numeroa.


      sielu tulee ensin sitten taitavuus js sitten vasta touhut ja uskallus.

      meil ei anneta saksia on niin vaarallista
      ja meil ei piirretä -seiniin- kään.
      ja meil on muut kivasti oppineet, tämä kaksi v
      sitten varasti kynän ja ulkoovessa on heti metri jälki" muistoksi. vaikka kuinka varoisi"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      222
      1910
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      67
      1699
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1496
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1189
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1100
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1065
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      4
      988
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      871
    Aihe