Univaikeudet jatkuu-...

aloitin citalopram ratiopharmilla 10mg ja nostin kahdenviikon jälkee 20mg vuorokaudessa mutta yöunet jää vieläkin tosi lyhyeksi.Olen joutunut ottamaan nukahtamislääketä aina välillä mutta muuten tuntuu että järkyttävä jännitystila päällä kokoajan...missä vika ? väärä lääke vai ?
7470
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 7

Vanhimmat

Jostain olen omaksunutlääkekammon. Joutuuhan niitä esim. kirurgisten toimenpiteiden
jälkeen käyttämään.
Tressiperäisestä unihäiriöstä olen ajoittain kärsinyt.
Oli rankka 3-vuorotyö. Joskus uni jäi alle tunnin. Päiviä meni kuin horroksessa.
Monta unetonta yötä ei ihminen kestä kun yni jo tulee.
Lääkkein ylläpidetty nukkuminen sopii vain harvoille.

On kai työterveyslaitoksellakin unitutkimuslaboratorionsa.
"Järkyttävä jännitystila päällä kokoajan". Tuskin lääkehoito auttaa yksin tilannettasi?

Äänestä
  • niin, tuskin.Kilpirauhasta alkavat tutkimaan olisiko siellä jotain häikkää.Nämä uniongelmat jatkuneet jo vuosia.Tuo jännitystila vaan askaruttaa.

    Äänestä

Citalopram voi myös vaikuttaa virkistävästi. Itselläni lääkityksenä Sepram, mikä on samaa tavaraa, ja samalla 20 mg annoksella. Otan sen aamuisin, mielestäni piristää. En todellakaan saanut nukuttua ilman unilääkettä, Tenonoxia popsin enemmän kuin laki sallii, ja senkin avulla nukuin vain 2-5 tuntia yössä. En voi suositella Tenoxia. Se menettää tehonsa jatkuvasti käytettynä. Eikä se ole edes tarkoitettu kuin tilaipäiseen käyttöön. Imovane taas ei minulla tehoa.

Viimein sain unilääkkeeksi Mirtatsapiinin, jota otan yhden 15 mg tabletin iltaisin. Puolikastakin kokeilin, mutta sillä en nukkunut. Ekat pari yötä en kokonaisenkaan kanssa nukkunut hyvin, mutta nyt unet ovat pidentyneet ja nukun jo noin 7 tuntia yössä, ja koen olevani kuin uudesti syntynyt...Oi tätä autuutta. Muistikin alkaa taas toimia jotenkuten...

Mirtatsapiinia käytetään pienempinä annoksina unettomuuden hoitoon ja isommilla annoksilla masennuksen hoitoon. Se tosin lihottaa monia käyttäjiä kovasti, ja siksi oma psykiatrini ei tahtonut määrätä sitä minulle varsinaiseksi masennuslääkkeeksi, vaan ainoastaan unta helpottamaan.

Ns. vanhan polven masennuslääkkeet ovat väsyttävämpiä kuin uudet, joten juttele lääkärisi kanssa mahdollisesta masennuslääkkeen vaihdosta tai unilääkkeen tarpeesta. Ehkä juuri tuo Mirtatsapiini voisi tuoda sinulle helpotusta.
Toivottavasti saat apua. Kokemuksesta tiedän kuinka unen puute voi saada hetkessä elämän raiteiltaan.
Jaksamista!

Äänestä
  • viime yö alkoi mennä taas päin p:tä, nukahdin ennen kymmentä mutta heräsin jo 23.00 aikoihin ja herätin vaimoni ja sanoin että en jaksa enään...otin tenoxin puolenyön aikoihin ja nukuin 04.30 ja päätin että työt jää väliin, ehkä joudun lopettamaan uudessa työpaikassa kokonaan.Työ on todella stressaavaa erityiskoulussa tapahtuvaa työtä.Tuntuu että olo on vain pahentunut tässä parin viikon aikana milloin aloin ottaamaan Citalopramia..nyt ollaan tosi pohjalla..

    Äänestä

  • sleepless night kirjoitti:

    viime yö alkoi mennä taas päin p:tä, nukahdin ennen kymmentä mutta heräsin jo 23.00 aikoihin ja herätin vaimoni ja sanoin että en jaksa enään...otin tenoxin puolenyön aikoihin ja nukuin 04.30 ja päätin että työt jää väliin, ehkä joudun lopettamaan uudessa työpaikassa kokonaan.Työ on todella stressaavaa erityiskoulussa tapahtuvaa työtä.Tuntuu että olo on vain pahentunut tässä parin viikon aikana milloin aloin ottaamaan Citalopramia..nyt ollaan tosi pohjalla..

    pari viikkoa saikkua, terapiaa ja unilääkkeet lisäksi,meinasin murtua lääkärissä oli niin huono olo...saa nähdä miten tässä käy..

    Äänestä

  • sleepless night kirjoitti:

    pari viikkoa saikkua, terapiaa ja unilääkkeet lisäksi,meinasin murtua lääkärissä oli niin huono olo...saa nähdä miten tässä käy..

    Kyllä niitä apuja kannattaa käyttää. Uskon, kun saa vaikka napilla nukuttua jonkin yön, voi paremmin miettiä asioitaan. Jokin syyhän unettomuuteen on. Syy(t) kannattaa selvittää ja tehdä toimintasuunnitelma. Minua unettomuus on ahdistanut välillä valtavasti. Olen kärsinyt siitä kriisitilanteen laukaisemana 1,5 kk. Parin päivän päästä käyn psykiatrin juttusilla. Yleislääkäreillä ei ole spesiaaliosaamista mielenhäiriöihin. Turha kärvistellä! Jos ei itse saa tolkkua asioihinsa, kannattaa käyttää ammattilaisia -sitä vartenhan he ovat. Minä luotan siihen, että aika tekee tehtävänsä ja mieli jäsentää ja rauhoittuu, kun yrittää elää arkea ja löytää iloja.

    Äänestä

Heippa! Kysyisitkö lääkäriltäsi mirtazapinin kokeilumahdollisuutta pienellä annoksella. Tämä lääke tuo unen pienellä annoksella monelle, toisilla sitä taas käytetään masennuslääkkeenä isoina annoksia. Kuulostaa uskomattomalta, mutta totta se on! Itse kuukausi tolkulla valvoneena sain ensimmäisen sirusen naamaan nakattuani nukuttua 12h! putkeen!

Äänestä

Kommentoi aloitusta


sleepless night kirjoitti:

aloitin citalopram ratiopharmilla 10mg ja nostin kahdenviikon jälkee 20mg vuorokaudessa mutta yöunet jää vieläkin tosi lyhyeksi.Olen joutunut ottamaan nukahtamislääketä aina välillä mutta muuten tuntuu että järkyttävä jännitystila päällä kokoajan...missä vika ? väärä lääke vai ?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu