Vastasyntynyt ei nuku

väsyttää!

Meillä 1 1/2-viikkoinen lapsonen, joka ei nuku! Saattaa valvoa neljä tuntia putkeen. Suurimman osan ajasta ähisee, vääntelehtii ja heiluttaa käsiä ja jalkoja. Huutaa hyvin vähän jos ollenkaan. Tissi pitäisi saada suuhun, mutta ei ime sitä kunnolla koko aikaa. Maitoa tulee hyvin ja imeminen kyllä onnistuu todella hyvin kun vauvalla vaan on nälkä. Röyhtäyttäminen ei ähisemiseen ja heilumiseen auta. Liian kylmä tai kuumakaan ei vauvalla ole, niska tuntuu sopivalta. Onko normaalia, että näin pieni ei nuku? Mikä voi olla syynä tähän valvomiseen ja miten vauvan saa nukkumaan?

7

3058

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä---

aivan samanmoinen kun meidän vauva..ainoastaan ulkosalla saan nukkumaan pvä unet..oletko kokeillut ulos?meilläkin valvotaan miltein pvät ja yöt nukutaan ihan hyvin..koita jaksaa..

• jo miettinyt

Meilläkin vauveli ähisi ja puhisi, ja itseasiassa tekee sitä vieläkin vaikka on jo yli 2-kk. Itse olen tehnyt sen johtopäätöksen, että koska vauva ei kuitenkaan tuolloin varsinaisesti itse, niin kyse ei voi olla suuremmasta hädästä. Eli vauva tekee mahdollisesti pirua, kakkaa tms. ja masuli on tuolloin käynnissä ja vauva ponnistelee itse (harjoittelee masun toimintaa). Eli en antaisi vauvalle tissiä tuossa vaiheessa, koska vauva on kuitenkin vähintään puoliunessa, eikä siis kaipaa ruokaa tai edes lohtutissiä. Kokeile, onko vauva tyytyväinen itsekseen olemiseen (ja ähkimiseen). Yritä vain tyynnyttää oma mielesi ja ajattele, että vauvalla on kaikki ok. Siihen tottuu!

• korjattava

Muutoin ei saata ymmärtää tuota em. tekstiä.
        Eli tarkoitus oli sanoa, että jos vauva ei ITKE, niin ei suuri hätä. Pirun tilalle pieru:)

• Äiti & poika 10/06

myös poitsu oli varsin huono päikkäreitä nukkumaan silloin vastasyntyneenä. Välillä saattoi mennä jopa 5 - 6 tuntia putkeen kun kukkui hereillä. Eikä siihen mun mielestä mitään erityistä syytä ollut, kunhan tykkäsi olla hereillä. Naurettiinkin miehen kanssa, (tää on siis meidän esikoinen) että ehkäpä tohon vauvoja käsittelevään kirjallisuuteen olis syytä tehdä sellainen sivuhuomautus, että kaikki vastasyntyneet eivät todellakaan nuku 16 - 20 tuntia vuorokaudessa! ;D

• meidän tyttö

meidän tyttö rupesi heti kaksiviikkoisena valvomaan vaan. ONNEKSI yöt nukkui esim4h 3h maito välissä. mut päivät hereillä. "ennätys hereillä oloa oli noin 2kk iässä 13h putkeen!! sit 15min unet ja taas 3,5h hereillä! siinä oli vähän turhaantunut olo kun ei yhdellä kädellä saanut mitään tehtyä, kotityöt odotti ja pakko oli nukkua itse sekin vähä mitä tyttö nukkui. vessassa jos kävi, niin kauheassa itkussa, ruokaa oli hankala tehdä, ei viihtynyt vielä lattialla kuin 2-5min. ulos vaunuihinkaan en voinut viedä kun joko oli nuhaa tai sit yli 10 asteen pakkasia. se oli oikeaa sylivauva aikaa! harvinainen tapaus meillä.

• katjuli

siis tuo neljän tunnin putkeen valvominen, tietenkin ottaen huomioon, että vuorokaudessa tulee tunteja nukutuksi riittävästi. Nuo ajat joita aina tietynikäisen vauvan tulisi nukkua/olla hereillä on kuitenkin aina vaan suuntaa antavia. Meidän nyt 6 kk vauva on varmaan nukkunut elämänsä aikana vaan muutamaan otteeseen esim. 14> tuntia yössä ja ihan kuukauden parin ikäisenä saattoi kukkua keposasti välillä kahdeksankin tuntia putkeen hereillä...

• Nimetön

Meidän tyttö ei myöskään ensimmäsinä viikkoina nukkunut oikein lainkaan. Nukahti kyllä syliin mutta ei muualle.
      Kaikki varoittivat, ettei niin pieni saa nukkua mahallaan vaan laitoinpa vaan mahalleen nukkumaan ja auttoi. Ei yhä edelleenkään nuku muussa asennossa. Ekat yöt meni itsellä melkein vahtiessa, ettei neiti vaan tukehdu mutta hyvin se siellä nukkui ja tuhisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1753
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1169
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1168
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      35
      797
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      734
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    10. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    Aihe