Mitäs mieltä olette uuden nelarin "öljyämisestä" pienkonebensalla?
Eli ajetaan nelarilla hetki pienkonebensalla ennen syyssäilytystä, jolloin konen voiteloituu sisältä käsin joka paikasta. Kokemuksia?
Syysvoitelu
13
3394
Vastaukset
- mun mielipide
Pienkonebensa on vain parempilaatuista ja säilytystä paremmin kestävä bensiini. Ei se sisällä mitään "säilöntäaineita". Toimenide ois ehkä hyvä polttoainejärjestelmän kannalta, mutta ei se suojaa koneen sisuskaluja sen kummemmin.
Nelarissa on liikkuvat osat hyvin voideltuja. Joku ehkä laittaa tulpanreiästä sylinteriinkin vähän öljyä, mutta se on enempi uskon asia.
Noniin, sitten vaan esittämään vastaväitteitä :-)- Ykä2
Enpä ole markkinoihin syvällisesti perehtynyt, mutta ainakin itse ostamani pienkonebensa (K-rauta Suomenoja Espoo)sisältää voiteluaineen, eli on valmista käytettäväksi moottorisahassa, lehtipuhaltimessa jnd.
Kyllä seosvoitelu jättää jonkin verran voitelukalvoa palotilaan, mutta ei ole mielestäni sen väärti, että sitä käyttäisin tuohon tarkoitukseen kun kuitenkin tyhjentäisin kaasarit, pumpun ja suodattimen. Jos koneen sylinterit ja venttiilit halutaan suojata, on paras tie ruiskaista suojaöljy tulpan reijistä sisään ja pyöräyttää konetta muuta kierros käynnistimellä suojan levittämiseksi.
- kyllä sillä oljyllä...
...mutta et ilmeisesti tarkoittanut tätä?
Pinekonebensaa käytetään syyshuollossa bensiinin talvisäilytykseen ja kaasuttimien kunnossa pitämiseen. Ainakin jotkut venehuoltoliikkeet tekevät niin.
Käsittääkseni saman asian ajaa bensiinin stabilointiaine (saa autovarasoaliikkeistä), jolloin se veneen kiintotankkiinkin ja suodattimiin jäävä bensa säilyy paremmin talven yli mukaanlukien bensajäämtä kaasuttimissa yms..
Kaastutinkoneiden kaasuttimet tulee tyhjentää talveksi (ainakin ohjeiden mukaan), tosin sitä ei välttämättä tehdä, jos on käytetty pienkonebensaa syyshuollossa.- kahteen vuoteen
koneelleni mitään huoltoa. Bensat jätin tankkiin ja keväällä lisäsin tuoretta bensaa. Hyvin pelitti Yamaha 50 nelari. Ajoin sillä kaksi kautta ja vain 150 tuntia. Viime kesänä sitten huolto, kahden kauden jäkeen.
- mun mielipide
Tarkoititko, että sää laittaisit nelariin 2-t koneseen tarkoitettua öljyttyä pienkonebensaa ?
- antropus
Hyvin se siellä palaa, sinne vaan.
- voiteluperiaate
Eikös kakstahdin periaate ole se että bensassa oleva öljy voitelee mm. männät. Niin silloinhan sama toimii nelarissakin, eller hur?
- samalla lailla
Nej därför att kakstahtisessa seos kulkee kampikammion kautta huuhtelukanavia pitkin palotilaan. Nelarissa seos kulkee imusarjan ja venttilien kautta.
- samalla lailla
samalla lailla kirjoitti:
Nej därför att kakstahtisessa seos kulkee kampikammion kautta huuhtelukanavia pitkin palotilaan. Nelarissa seos kulkee imusarjan ja venttilien kautta.
Uusimmissa ruiskukonneissa ruiskutetaan bensa suoraan palotilaan, mutta öljy pruikataan vanhaan tapaan kampikammioon.
Bensan sessa tarjottava öljy ei hyödytä nelaria juurikaan. samalla lailla kirjoitti:
Uusimmissa ruiskukonneissa ruiskutetaan bensa suoraan palotilaan, mutta öljy pruikataan vanhaan tapaan kampikammioon.
Bensan sessa tarjottava öljy ei hyödytä nelaria juurikaan.Nyt Sinulla jokin mättää. Kyllä pienkonebensa
voitelee sekä sylinterit, että kaasarit nelarissa
Helpoin tapa on irroittaa bensaletku ja käyttää
kaasarit tyhjiksi, tuikata letku pienkonebensaan
ja käyttää jonkin aikaa konetta ja nostaa letku
pois bensa-astiasta ja ajaa taas kaararit
tyhjiksi.
Tietenkin lisäksi voi tarkistaa avaamalla
tyhjennysruuvit yksi kerrallaan ja valuttaa
polttoaine pienellä letkun pätkällä astiaan.
Hondassa on koneen sisällä 15 cm lekunpätkä
tyhjennystä varten. Eipä noihin kaasareihin
paljoa polttoainetta jäänyt, kun kone pysäh-
tyi bensan puutteeseen. Noin ne tekevät
huollossakin.samalla lailla kirjoitti:
Uusimmissa ruiskukonneissa ruiskutetaan bensa suoraan palotilaan, mutta öljy pruikataan vanhaan tapaan kampikammioon.
Bensan sessa tarjottava öljy ei hyödytä nelaria juurikaan.Jos et nuku öitäsi tuon kaasareiden voitelun
jälkeen, niin ei ole iso asia suihkauttaa
tulpanreijästä lisäöljyä sylintereihin. Mutta
tärkein on se kaasareiden voitelu ja tyhjentä-
minen, joka monasti laiminlyödään, siellä ne
hapettumiset aiheuttavat harmia.- Vastuullinen omistaja
Täpinä kirjoitti:
Jos et nuku öitäsi tuon kaasareiden voitelun
jälkeen, niin ei ole iso asia suihkauttaa
tulpanreijästä lisäöljyä sylintereihin. Mutta
tärkein on se kaasareiden voitelu ja tyhjentä-
minen, joka monasti laiminlyödään, siellä ne
hapettumiset aiheuttavat harmia.Kaasarin ja sylinterin öljyäminen on häiriöttömän toiminnan kannalta välttämätöntä. Konetta kannattaa myös käydä pyöräyttämässä käsin muutaman kerran talvisäilytyksen aikana.
Tässä vielä muutama aika tärkeä juttu:
- jäähdytyskanavien huuhtelu glykoolilla,
- vesipumpun siipipyörän irroittaminen ja glyseroolissa säilyttäminen,
- käynnistysnarun koeponnistus ja parafiinikäsittely,sekä
- potkurin tasapainon tarkistus (joka toinen vuosi riittää, ellei näkyviä vaurioita).
Lisää vinkkejä löydät Reserviläisen Perämoottorioppaasta.
- se vaan on
Pienkonebensalla se on paras tehdä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1491767
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu121621Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va301222Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1931151- 911113
- 74981
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta351951- 62829
- 49801
- 50786