Liittyykö Fibromyalgiaan tulehdukset?

jäykkis tulehtuilija

Mulla on fibromyalgia. Kurja sairaus, mutta jotenkin tuntuu, että koittaakohan se päivä kun löytyy jotain muutakin.

Tulehduttaako fibromyalgia niveliä, jänteitä? Mulla on viimeisen vuoden aikana tulehtunut hauislihaksen kiinnitys (tai jotain sinnepäin), lapaluiden väli, kantapää. Alaselkä on temppuillut kesästä alkaen, sekin tuntunut välillä tulehtuneelta ja jäykkä se on, varsinkin aamuisin. Aamuisin joskus joudun nousemaan ylös selkäkivun vuoksi ja en todellakaan taivu eteenpäin, enkä saa sukkia jalkaan. Jäykkyys helpottaa aamupäivän ja liikkumisen myötä. Multa on tutkittu neljä vuotta sitten selkärankareumaa, otettiin verikokeet ja röngtenkuvattiin selkäranka. Ei löytynyt reumaa. Tuolloin sainkin sitten fibro dg:n. Nyt akuutimpana lapaluiden väli tulehtuu toistuvasti, kun lääkekuurin lopetan menee kolme päivää ja tulehdus tulee takaisin.
Onko nämä teistä edelleenkin tyypillisiä fibron oireita?

16

5725

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • +++++++++++
    • Fibroilija

Millä tavalla nuo tulehdukset on todettu?

Itselläni tulehtuivat molemmat kantakalvot reilu vuosi sitten. Kesti parantua melkeen vuoden (kipu kamala polviin asti eli pohkeet ihan tulessa kanssa). Mikään lääkitys ei mulla siihen auttanut.

Mutta todella helposti kramppaa ja revähtää lihaset (johtuu lihasten jäykkyydestä), koska ne eivät toimi oikein. Eli todella varovainen saa liikkuessa olla. Hitaasti pitää lähteä liikkeelle, jotta lihakset lämpiää.

Uinti on todella hyvää liikuntaa.

Venyttelen kaikki lihakset joka toinen päivä ja se kyllä tekee todella hyvää lihaksille.

Lisäksi syön kookosöljyä ja olen sen todennut auttavan näissä lihasongelmissa.

• Elisama

Epäilen kuitenkin selkäreumaa. Verikoe ei näytäkkään sitä.
      Selkäreuma on vaikea diagnosoitava. Reumalääkäreilläkin voi mennä potilaan kanssa joskus jopa vuosia ennenkuin varmistuvat asiasta.
      Olitko sillon vuosia sitten tavllisella terkkarin lääkärillä vai erikoislääkärillä ?
      Esim. Heinolassa muuttuu moni fibrona pidetty potilas selkäreuma potilaaksi kun pääsee asiantuntijoiden nähtäväksi.

• ap jäykkis

Kävin silloin vuosia sitten reumalääkärilä, joka totesi tämän fibroksi. Nyt kävin lääkärillä ja fasettilukko lapaluiden välissä. Kävin fysioterapetilla, joka epäili samaa. Rintaranka on niin tukossa, ettei se taivu kuten pitäis ja se aiheuttaa sitten rasituksen tuonne alaselkään. Nyt yritän omin avuin, fysioterapeutin neuvoin saada tuota lukkoa aukeamaan. Tästä taas eteenpäin ja jos ei auta, niin uudelleen lääkäriin ja mahdolisesti niksauttavalle terapeutille. Saa nähdä mitä seuraavaksi, mutta lukot kai on niin yleisiä, että se tästä tulee kaikilla ekana mieleen.

• ed kirjoittaja
        ap jäykkis kirjoitti:

Kävin silloin vuosia sitten reumalääkärilä, joka totesi tämän fibroksi. Nyt kävin lääkärillä ja fasettilukko lapaluiden välissä. Kävin fysioterapetilla, joka epäili samaa. Rintaranka on niin tukossa, ettei se taivu kuten pitäis ja se aiheuttaa sitten rasituksen tuonne alaselkään. Nyt yritän omin avuin, fysioterapeutin neuvoin saada tuota lukkoa aukeamaan. Tästä taas eteenpäin ja jos ei auta, niin uudelleen lääkäriin ja mahdolisesti niksauttavalle terapeutille. Saa nähdä mitä seuraavaksi, mutta lukot kai on niin yleisiä, että se tästä tulee kaikilla ekana mieleen.

niin, kirotusvirhehän se siellä otsikossa on.

• Kirolla käynyt
        ap jäykkis kirjoitti:

"""fasettilukko lapaluiden välissä"""

Ei yks lukko tee kesää eikä talvea, eikä kaksikaan.

Millainen ryhti sinulla on?

Eli onko koskaan todettu ryhdissä mitään hämminkiä eli mitä se fysioterapeutti sanoi ryhdistäsi?

Jos on koko yläselkä tukossa, niin kyllä vähän kuulostaa selkärankareumalta.

Eli kyllä selkäsi täytyy tutkia uudelleen.

Itse olen rankani saanut kondikseen koulutetulla kiropraktikolla, mutta muut sairaudet kyllä jäivät. Selkä tuli onneksi kuntoon.

• Elisama
        ap jäykkis kirjoitti:

Olen edelleen sitä mieltä että määritys ei ole oikein kohdallaan. Oireet viittaa nimenomaan selkäreumaan. Tuo rintarangan jäykistyminen on juuri selkäreuman yksi vahvimpia tunnuksia.

• ap jäykkis
        Elisama kirjoitti:

Olen edelleen sitä mieltä että määritys ei ole oikein kohdallaan. Oireet viittaa nimenomaan selkäreumaan. Tuo rintarangan jäykistyminen on juuri selkäreuman yksi vahvimpia tunnuksia.

Kävin siis torstaina lääkärillä ja selitin, että kun toistuvasti tulehtuu lapaluiden väli ja lääkekuuri auttaa, mutta tulehdus tulee heti kuurin loputtua takas. Juteltiin niitä näitä ja lääkäri mietti, että mitähän sille selälle sitten tehtäisiin ja oletko kokeillut liikunnalla jne. Olen lisännyt liikuntaa ja olen yrittänyt taivutella ja venytellä. Otin puheeksi, että olisko mahdollista kuvata rintarankaa. Multa on koko ranka kuvattu 4 vuotta sitten ja nyt lääkäri oli sitä mieltä, ettei muutoksia tässä ajassa olisi tullut. Sanoi kans, että kun ei ole hyvä usein käydä röngtenissä. Otin puheeksi selkärankareuman mahdollisuuden. Lääkäri sanoi, ettei oikein usko, mutta että jos nyt kävin fysioterapeutilla saamassa neuvoja ja toimisin niiden mukaan ja mikäli tulosta ei synny, niin mietittäisiin sitten kuvausta ja sitä selkärankareuman mahdollisuutta.

Fysioteraupetti mittas multa selän taivuksia ja kuulemma tuo yläselkä taittuu 2cm vähemmän kuin alaselkä. Onkohan se isokin ero?

• Elisama
        ap jäykkis kirjoitti:

Kävin siis torstaina lääkärillä ja selitin, että kun toistuvasti tulehtuu lapaluiden väli ja lääkekuuri auttaa, mutta tulehdus tulee heti kuurin loputtua takas. Juteltiin niitä näitä ja lääkäri mietti, että mitähän sille selälle sitten tehtäisiin ja oletko kokeillut liikunnalla jne. Olen lisännyt liikuntaa ja olen yrittänyt taivutella ja venytellä. Otin puheeksi, että olisko mahdollista kuvata rintarankaa. Multa on koko ranka kuvattu 4 vuotta sitten ja nyt lääkäri oli sitä mieltä, ettei muutoksia tässä ajassa olisi tullut. Sanoi kans, että kun ei ole hyvä usein käydä röngtenissä. Otin puheeksi selkärankareuman mahdollisuuden. Lääkäri sanoi, ettei oikein usko, mutta että jos nyt kävin fysioterapeutilla saamassa neuvoja ja toimisin niiden mukaan ja mikäli tulosta ei synny, niin mietittäisiin sitten kuvausta ja sitä selkärankareuman mahdollisuutta.

Fysioteraupetti mittas multa selän taivuksia ja kuulemma tuo yläselkä taittuu 2cm vähemmän kuin alaselkä. Onkohan se isokin ero?

Neljässä vuodessa selkäreuma voi edetä aika paljon. Tuo 2cm liike-ero ei ole paha.
        pakko sanoa että epäilen yhä vahvemmin lääkärisi pätevyyttä. Onko hän terkkarin lääkäri.
        Pyydä lähete johonkin reumapolille.
        Tuo kertomuksesi yleislääkäreiden suhtautumisesta on tuttua ainakin 90%:lle selkäreumapotilaista. Näin sanoo Heinolan reumalääkärit.
        Oikean taudin määrityksen viivästyminen on aina haitaksi koska hoidon aloitus viivästyy.

• vaivat

oli mulla,ja sain s.r reuma Dg:n kun PAKOTIN lääkärin kirjoittamaan lähetteen reumalle,missä se varmistui MRI kuvissa,SI-nivelen tulehdus,MITA EI NÄKYNYT VIELÄ VUOTTA AIEMMIN.Vanhat kuvat on vanhoja,pyydä,VAADI päästä uusiin,mieluummin magneettiin,niin loppuu se epävarmuus ja pallottelu,saat oikean? Dg.n. Niin,mulla on selkärankareuma,ja se diagnoosi oli suuri HELPOTUS.Kortisoni vei pahimmat selkäkivut pois parissa päivässä,ja pystyi taas nukkumaan kunnolla monen vuoden jälkeen.Sun oireet ei kuulu mun mielestä ollenkaan fibroon.

• ap jäykkis

Olen kyllä samaa mieltä, että ei nämä taida ihan fibrolle tyypillisiä kipuja ja tulehduksia olla. Olen itsekin sitä mieltä, että joku päivä oikea syy löytyy. Sitä odotellessa käyn tk:ssa tarvittaessa. Siis fibro on reumalääkärin dg ja jatkoja olen hoitanut tuolla tk:ssa. On kyllä käynyt ajatuksena etsiä joku hyvä (mistä tietää kuka on hyvä) yksityisen puolen reumalääkäri ja käydä hänen juttusilla.

Nyt on lääkekuuria (sirda tulehduskipulääke) taas takana neljä päivää. Kipu on lapaluiden välistä helpottanut, mutta ei se tunnu kunnossa olevan. Aina välillä pistää ja se tunne, että siellä on jotain ylimääräistä (rautanaula pystyssä) on jäljellä.

• ei ole

rauma, vaikka jotkut niin haluaisivat uskoa. Syö sitä trileptaalia vaan.

• ap jäykkis

Siis tarkoitatko, että ei liity tulehdukset fibromyalgiaan vai mikä ei liity mihin? Mihin sitä "trileptaalia" pitää syödä, jos se on niin ku tarkoitettu fibroon ja fibroonhan ei ne tulehdukset taas liityneet.

En taida ymmärtää, mitä halusit sanoa???

Eilen lopetin kolmannen lääkekuurin ja tänään polttaa taas lapaluiden väliä, kun ei ole mitään kipua turruttavaa tullut enää otettua. Perhana, toivottavasti ei tulehtuis taas.

• kuulostaa

Minulla vaikeamuotoinen fibromyalgia ja
      reumalääkäri totesi,jotta kyllä se fibroa on.
      Vaikka miten jänteitä ja niveliä jäytää,ei pääse
      kävelemään,jäykkyys on ihan hirveetä,etenkin
      aamusta!Öisin herään selkä,lonkka ym.kipuihin.
      Hirveetä tuottaa pettymys,mutta luulen sun silti
      sairastavan fibroa.Tosin selkärankareuma ei ole
      fibromyalgiaihmiselläkään harvinaisuus.Silti
      sairastaisit selkärankareuman lisäksi fibromyal-
      gia.Se diagnoosi ei häviä,vaikka tauteja tulis li-
      sää...valitettava totuus...

• ap jäykkis

Ei se nyt mikään pettymys olis, jos kyseessä olisi "vain" fibro. Sehän ei kuitenkaan tee tuhoja. Se harmittaa, että jos on jotain muuta joka tekee tuhoja ja oireet menee fibron piikkiin. Toisekseen, en jotenkin tunnnista itsestäni ns jokapaikkakipeänä oloa. Lähinnä mulla kipuilee tuo rintaranka ja alaselkä.

• Anonyymi

Mulla on kaikki kipeät ...fibro todettiin vuosi sitten.
      Kuvattu on koko vartalo-lääkärit ei suostu edes aina ottamaan lisäkuvia :_)
      Jalkaa särkee niin tukossa että kävely vaikeeta,päätä särkee,rintaranka todella jumissa -ei auta hieronta ym rahan kulutus systeemit.
      Se vaan ottaa päähän ja pahasti että tämä ei ole kaikkien mielestä mikään sairaus vaan mielikuvitusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe