Ketju- vai kardaanivetoinen moottoripyörä ?
Olisi mukava kuulla vertailua motoristeilta ko. asiasta.
Pyörän vetotapa
16
4179
Vastaukset
- Kardaani.
Ajelen työmatkoja päivittäin toistasataa km:ä, ja minusta keppiveto on niin huoleton etten hevillä vaihtais muuhun.
Siis minä painotan ennenkaikkea helppoutta ja huolettomuutta. - Lassev
kardaani pyörä ja yhtenä tärkeimmistä hankinta kriteereistä tuo kardaani veto. On huoleton ja varma. Silleesti.
- valittavana
olisi sama malli ketjulla ja kardaanilla, ottaisin kardaanin.
- ...löytyy
Tuossa asiallista keskustelua aiheesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=99&conference=4500000000000214&posting=22000000026946211 - Minä itte
Tusinan verran pyöriä on ollut alla,kolmessa kardaani. Metsäpyörissä ketju on ollut mukavampi yksinkertaisuuden ja keveyden vuoksi. Mutta tienpäällä,kun paljon ajaa. Arvostan sitä että vetotavan on saanut viimevuosina unohtaa täysin. Kaksi kardaanivetoista on sen nykyään taannut. Ei kiristelyä ei rasvailua ei ääntä eikä huolta.
Joskus puhuttiin "kardaanihissi-ilmiöstä" en sellaista suuremmin ole huomannut,en japanilaisessa versiossakaan. Varmastikin kardaani "hävittää" osan tehosta verrattuna kunnossa oleviin ja hyvin rasvattuihin ketjuihin. Mutta onko sillä prosentilla tavallisessa ajossa merkitystä,ei minulle. Minä vain ajan ja nautin :)- 750
Ostin sitten pyörän,
kardaanivetoisen kawasakin vn seiskapuolikkaan vulcanin, saas nyt nähdä miten pelittää, mutta toistaiseksi ainakin olen tyytyväinen uskaltaisinko sanoa onnellinen pyörän omistaja. - pyöräilyyn
750 kirjoitti:
Ostin sitten pyörän,
kardaanivetoisen kawasakin vn seiskapuolikkaan vulcanin, saas nyt nähdä miten pelittää, mutta toistaiseksi ainakin olen tyytyväinen uskaltaisinko sanoa onnellinen pyörän omistaja.Valinta on aina tehtävä ja varmastikin teit sen oikean valinnan. Eikä pyörän merkillä ja mallilla ole loppujen lopuksi niin kauheasti väliä. Japsit pelittävät aina. Pääasia on, että saa ajella ja nauttia. Ja ainahan sen pyörän ja samalla vetotavankin voi vaihtaa, jos siltä alkaa tuntumaan. Ja siinä taitaa useimmilla olla harrastuksen varsinainen suola.
Ajele rauhallisesti.
- perusteella
paras on ehdottomasti hihna! Ei "hissailua" eikä nysväämistä, vain ajoa.
- Kra
Nykyisessä pyörässäni (XJ900).
Tuo hissi-ilmiö lienee jäänyt ihmisten mieliin vanhoista Bemareista. Uudemmissa pyörissä sitä ominaisuutta ei juurikaan enää ole.
Ihan ekat oikeat moottoripyörät minulla olivat 3 kpl Simsoneita 250cc ja niissä oli keppiveto myös. Hissi-ilmiö oli suorastaan haittaava ominaisuus.
Vaikka keppiveto kahden kulmavaihteen (XJ) takia hukkaakin tehoa lämmöksi enemmän kuin kunnossa oleva ketju, niin sen takia en ole kenenkään alle/jalkoihin vielä jäänyt.
Ja kunhan pyörän vaihto joskus tulee ajankohtaiseksi, niin aika suuri kynnys on vaihtaa muuhun vetotapaan!- hissiilmiö
minnekkään ole kadonnut, eikä katoa niin kauan kuin takahaarukan kiinnitys on yhdestä pisteestä. Itsellä ollut kans pianotehtaan malleja xz,xv,xj ja vmx. Kaikissa ja em. malleissa hissailtiin, toisissa enemmmän ja toisissa vähemmän. Silti suosittelen kardaania ennen ketjuvetoista vaivattomuuden takia. Itselläni on tällä hetkellä hihnavetoinen peli ja seuraavakin tulee ehdottomasti hihnalla.
- timoristo
Voisitteko selventää tätä hissi-ilmiötä, mistä on kyse, miten se toimii, kuuluu, näkyy moottoripyörissä ja olenko ymmärtänyt oikein, että nimenomaan kardaanivetoisissa pyörissä.
Samoin olisi hyvä tietää kaksi pyttyisen ja neljä pyttyisen pyörän erot siis kumminkin nelitahtinen:
bensan kulutus, äänessä varmaankin eroja jne. - Kra
timoristo kirjoitti:
Voisitteko selventää tätä hissi-ilmiötä, mistä on kyse, miten se toimii, kuuluu, näkyy moottoripyörissä ja olenko ymmärtänyt oikein, että nimenomaan kardaanivetoisissa pyörissä.
Samoin olisi hyvä tietää kaksi pyttyisen ja neljä pyttyisen pyörän erot siis kumminkin nelitahtinen:
bensan kulutus, äänessä varmaankin eroja jne.Peruslähtökohtana poikkeavalle peräpään hissi-käyttäytymiselle pidetään yleensä ketju- tai hihnavetoisen pyörän käyttäytymistä.
Asian voi testata paikallaankin. Pidä pyörä paikallaan takajarrulla samalla kun vaihdepäällä päästät hiukan kytkinkahvasta. Ketju- tai hihnavetoisessa peräpää pyrkii painumaan aina alaspäin. Kun taas keppivetoisessa jossa "keppi" on takapyörän vasemmalla puolella pyrkii peräpää ylöspäin. Ja pyörissä joissa keppi on oikealla puolella peräpää pyrkii alaspäin.
Reippaammassa mutkatiesessiossa ilmiö on syytä tuntea hyvin, muuten saattaa takapyörä lähteä alta silloin kun sitä vähiten toivoo.
Erilaisilla takapään ripustuksen lisävivuistoilla tätä ilmiötä on onnistuttu vähentämään.
Samasta asiasta on kyse autoissakin, käsijarru päällä liikkeelle yritettäessä, takaveto laskee peräpäätä ja etuveto nostaa etupäätä. - Kra
Kra kirjoitti:
Peruslähtökohtana poikkeavalle peräpään hissi-käyttäytymiselle pidetään yleensä ketju- tai hihnavetoisen pyörän käyttäytymistä.
Asian voi testata paikallaankin. Pidä pyörä paikallaan takajarrulla samalla kun vaihdepäällä päästät hiukan kytkinkahvasta. Ketju- tai hihnavetoisessa peräpää pyrkii painumaan aina alaspäin. Kun taas keppivetoisessa jossa "keppi" on takapyörän vasemmalla puolella pyrkii peräpää ylöspäin. Ja pyörissä joissa keppi on oikealla puolella peräpää pyrkii alaspäin.
Reippaammassa mutkatiesessiossa ilmiö on syytä tuntea hyvin, muuten saattaa takapyörä lähteä alta silloin kun sitä vähiten toivoo.
Erilaisilla takapään ripustuksen lisävivuistoilla tätä ilmiötä on onnistuttu vähentämään.
Samasta asiasta on kyse autoissakin, käsijarru päällä liikkeelle yritettäessä, takaveto laskee peräpäätä ja etuveto nostaa etupäätä.On ihan sama kummalla puolella takapyörää se keppi on, samalla tavalla se perää nostaa veto päällä. Ja moottorijarrutuksessa perä pyrkii vastaavasti alaspäin.
Eli molemmat ominaisuudet ovat juuri päinvastoin kuin ketju/hihnavetoisessa.
- keppiveto
on parempi, huolettomampi ,pysyy pyörä paljon siistimässä kunnossa kun ei rasvat roisku. Ketjut on kuin veltto kulli kestää vetoo muttei työntöö. No joo ....
- ehdottomasti
on tässä tullut kokeiltua elämää ketjuvetoistenkin pyörien kanssa ja nyt viimeiset 4 vuotta on ollut keppivetoinen alla ja sen verran vaivaton se on, että seuraavaa pyörää hankittaessa keppiveto on ehdoton edellytys.
- sarvet
jotta se vimmaisesti pyörivä hantaaki ihme syö ne sarvet jalaksista. Kiiltävä ketinki on ylivoimane elikkä aivan paras ja halpa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803