Kirjoitan ylioppilaaksi ensi keväällä,ja nyt pikkuhiljaa pitäisi tehdä valinta tulevasta korkeakoulusta. Olen miettinyt vaihtoehtona teknillistä korkeakoulua. Otin lukiossa urpona vain lyhyen matikan. Kysymykseni kuuluukin: voiko TKK:lle päästä lyhyen matikan käyneenä?? Jos rupeaisin nyt käymään pitkää matikkaa, valmistuisin aikaisintaan vuoden päästä, siihen en jaksa ruveata. Kirjoitan toisena reaalina kemian.
Lyhyt matikka riittävä?
10
3455
Vastaukset
- ...................
Mutta vaikka sisään pääsisit, saat kyllä tehdä aika kohtuudella töitä että saat porukan kiinni...
Lukion matikka on läpihuutojuttu. Lyhyeen hädin tuskin tarvitaan aivoakaan..- Kenties..
Ehkä kemian tekniikkaa. Matikka ei tunnu olevan mulle ongelma lukiossa (tosin siihenhän ei tarvii edes aivoja). Niin, tärkeintä olisi päästä sisään, en halua pitää mitään välivuosia. Onko mahdollista selvitä pääsykokeista lyhyen matikan oppimäärällä (eli onko tarvittavat tiedot lyhyen alueessa?)?
- teekkari
Kenties.. kirjoitti:
Ehkä kemian tekniikkaa. Matikka ei tunnu olevan mulle ongelma lukiossa (tosin siihenhän ei tarvii edes aivoja). Niin, tärkeintä olisi päästä sisään, en halua pitää mitään välivuosia. Onko mahdollista selvitä pääsykokeista lyhyen matikan oppimäärällä (eli onko tarvittavat tiedot lyhyen alueessa?)?
Käy katsomassa vanhoja pääsykokeita. Kun koittaa tehdä muutaman tehtävän tuolta, niin varmaan selviää aika hyvin, miten pitkälle se lyhyt matematiikka riittää.
http://www.dia.fi/materiaalia.html - Kenties,,
teekkari kirjoitti:
Käy katsomassa vanhoja pääsykokeita. Kun koittaa tehdä muutaman tehtävän tuolta, niin varmaan selviää aika hyvin, miten pitkälle se lyhyt matematiikka riittää.
http://www.dia.fi/materiaalia.htmlNiin, siis kysymykseni oli, että löytyykö tarvittavat tiedot lyhyen matikan alueesta. Tiedän, että useimmilla linjoilla pitkän matikan tiedot ovat välttämättömät, mutta halusinkin tietää pääsykokeista. Kommentistasi päättelen, että pitkän matikan hallitseminen on välttämättömyys pääsykokeissa..?? Onko näin myös, jos aikoo esim. lukemaan kemiaa TKK:lle? Ja kuuluuko siihen opiskeluun väistämättä myös fysiikkaa (eli onko lukion fysiikka välttämätön, vaikka aikoisi lukemaan kemiaa?). Ei huvittaisi viettää tuolla lukiossa yhtään enempää aikaa kevään jälkeen..
- Teekakri
Lyhyt matikka riittää koska ei matikan kokeesta tarvitse saada täysiä pisteitä päästäkseen sisään. Katsopa TKK:n sivuilta vuoden 2006 matikan koe. Ainakin 3 ensimmäistä tehtävää voi ratkaista helposti lyhyellä matikalla ja riittävästi pisteitä saa helposti muistakin.
Sitten kun opiskelu alkaa niin voi täydentää matikan osaamistaan.- lyhyen lukenut
Mikäli pääsee sisään (joka on suhteellisen helppoa), kyllä lyhyen matematiikan pohjaltakin pääsee kärryille mitään pitkän matikan kursseja suorittamatta. Matematiikan kursseilla käydään asiat mielestäni niin juurta jaksaen, että pelkästään hyvällä matikkapäällä pääsee pitkälle eikä pohjatietoja tarvitse kovin suuria määriä.
- Kenties..
lyhyen lukenut kirjoitti:
Mikäli pääsee sisään (joka on suhteellisen helppoa), kyllä lyhyen matematiikan pohjaltakin pääsee kärryille mitään pitkän matikan kursseja suorittamatta. Matematiikan kursseilla käydään asiat mielestäni niin juurta jaksaen, että pelkästään hyvällä matikkapäällä pääsee pitkälle eikä pohjatietoja tarvitse kovin suuria määriä.
Kiitos vastauksista! Olen käynyt pari pitkän matikan kurssia tässä lyhyen lomassa, eikä asiat mielestäni tuntuneet kovin vaikeilta. Kirjoittaisin pitkän, jos olisi aikaa käydä kaikki kurssit (mutta koska aika ei riitä, tyydyn lyhyeen).
Onko TKK:ssa ensimmäisenä vuotena kaikille yhteinen "perusopintopaketti", johon kuuluu fysiikkaa, riippumatta siitä, mille linjalle aikoo mennä? Mietin vain, että jos on, niin mun kannattaisi varmaan käydä joitain fysiikan kursseja tuolla lukiossa myös. Entä mitä mieltä olette valmennuskursseista? Oletteko käyneet / hyötyneet? - vaihtoehto....
Kenties.. kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Olen käynyt pari pitkän matikan kurssia tässä lyhyen lomassa, eikä asiat mielestäni tuntuneet kovin vaikeilta. Kirjoittaisin pitkän, jos olisi aikaa käydä kaikki kurssit (mutta koska aika ei riitä, tyydyn lyhyeen).
Onko TKK:ssa ensimmäisenä vuotena kaikille yhteinen "perusopintopaketti", johon kuuluu fysiikkaa, riippumatta siitä, mille linjalle aikoo mennä? Mietin vain, että jos on, niin mun kannattaisi varmaan käydä joitain fysiikan kursseja tuolla lukiossa myös. Entä mitä mieltä olette valmennuskursseista? Oletteko käyneet / hyötyneet?Jos et halua pääsykokeista stressata: erillisvalinta tkk:lle. pääset haluamaasi koulutusohjelmaan (tosin kaikki eivät mukana) helposti jos lukion lukuaineiden ka on sulla n.8,5.
Erillisvalintaan saat osallistua jos sulla on max. vain yhdestä (ke/ma/fy) aineesta luettu täysin pitkä oppimäärä. Saat heti täyden opiskeluoikeuden, mutta esim.tuonne tekn.kemiaan joudut aikuislukiossa lukemaan puuttuvat pitkän matikan kurssit (ja kemian jos ei vielä ole, ei fyssaa) vuoden sisällä.
Puhumalla ainakin itse sain (erinomaisin arvosanoin suoritettuja) lyhyen kursseja suoraan aikuislukiossa hyvitetyiksi pitkän matskun kursseiksi ja pari puuttuvaa kurssia kävin tenttimässä lyhyen tiedoin - ja helposti läpi meni kaikki.
Ikävä puoli tuossa on se että ennen lukiosuorituksia et saa perusopiskelijan statusta --> opintotukea. Itse tosin sain kelan asumistuen lisäksi sossusta kaiken rahan vuodelle, ymmärsivät että pitkällä tähtäimellä tukeminen kannattaa vaikka en ollut oikein työtön mutten varsinainen opiskelijakaan. Hyvänä puolena oli se ettei opintolainaa saanut (=tarvinnut ottaa) ja tukea sai myös oppikirjoihin, lukukausimaksuihin, matkakorttiin ym. koska käytössäni ei ollut niihin tarkoitettua opintorahaa. Opiskelijahan ei opiskelukuluihin saa tukea koska op.tuki on niihin tarkoitettu vaikka se laskelmissa hupeneekin yleensä kokonaan asumiseen....
Ja kyllä, fyssaa joutuu lukemaan. - Kenties..
vaihtoehto.... kirjoitti:
Jos et halua pääsykokeista stressata: erillisvalinta tkk:lle. pääset haluamaasi koulutusohjelmaan (tosin kaikki eivät mukana) helposti jos lukion lukuaineiden ka on sulla n.8,5.
Erillisvalintaan saat osallistua jos sulla on max. vain yhdestä (ke/ma/fy) aineesta luettu täysin pitkä oppimäärä. Saat heti täyden opiskeluoikeuden, mutta esim.tuonne tekn.kemiaan joudut aikuislukiossa lukemaan puuttuvat pitkän matikan kurssit (ja kemian jos ei vielä ole, ei fyssaa) vuoden sisällä.
Puhumalla ainakin itse sain (erinomaisin arvosanoin suoritettuja) lyhyen kursseja suoraan aikuislukiossa hyvitetyiksi pitkän matskun kursseiksi ja pari puuttuvaa kurssia kävin tenttimässä lyhyen tiedoin - ja helposti läpi meni kaikki.
Ikävä puoli tuossa on se että ennen lukiosuorituksia et saa perusopiskelijan statusta --> opintotukea. Itse tosin sain kelan asumistuen lisäksi sossusta kaiken rahan vuodelle, ymmärsivät että pitkällä tähtäimellä tukeminen kannattaa vaikka en ollut oikein työtön mutten varsinainen opiskelijakaan. Hyvänä puolena oli se ettei opintolainaa saanut (=tarvinnut ottaa) ja tukea sai myös oppikirjoihin, lukukausimaksuihin, matkakorttiin ym. koska käytössäni ei ollut niihin tarkoitettua opintorahaa. Opiskelijahan ei opiskelukuluihin saa tukea koska op.tuki on niihin tarkoitettu vaikka se laskelmissa hupeneekin yleensä kokonaan asumiseen....
Ja kyllä, fyssaa joutuu lukemaan.yhdeltä tutulta. Mulla on mennyt lukio aika hyvin, keskiarvo on jotain 9.5, nyt syksyllä kirjoitin äidinkielen (lähti ällänä), psykologian (lähti ällänä) ja englannin (lähti eenä). Kirjoitan kemian ja lyhyen matikan keväällä. Ajattelin ruveta nyt jo käymään pikku hiljaa noita pitkän matikan kursseja.
Oon nyt sossun asiakkaana, mutta koska opiskelen aikuislukiossa, ne patistaa mua töihin. Kävin tänään ilmoittautumassa työttömäksi työnhakijaksi, mutta en kyllä varmasti jaksaisi käydä töissä samaan aikaan kun opiskelen.. Toi, ettei saa opintotukea, saattaa muodostua aika isoksi ongelmaksi sitten.. - hyvältä
Kenties.. kirjoitti:
yhdeltä tutulta. Mulla on mennyt lukio aika hyvin, keskiarvo on jotain 9.5, nyt syksyllä kirjoitin äidinkielen (lähti ällänä), psykologian (lähti ällänä) ja englannin (lähti eenä). Kirjoitan kemian ja lyhyen matikan keväällä. Ajattelin ruveta nyt jo käymään pikku hiljaa noita pitkän matikan kursseja.
Oon nyt sossun asiakkaana, mutta koska opiskelen aikuislukiossa, ne patistaa mua töihin. Kävin tänään ilmoittautumassa työttömäksi työnhakijaksi, mutta en kyllä varmasti jaksaisi käydä töissä samaan aikaan kun opiskelen.. Toi, ettei saa opintotukea, saattaa muodostua aika isoksi ongelmaksi sitten..jos olet jo pitkän kemian lukenut ja joitakin pitkän matikan kursseja saat jo tänä lukuvuonna. Luultavasti saat hyvitettyä joitain lyhyen kursseja suoraan pitkäksi. Parhaimmassa tapauksessa saat puuttuvat matikan pakolliset kurssit(joita siis voi olla esim vain 1, pääasia ettet ole suorittanut kaikkea ennen hakua tkklle) ensi syksynä heti lukion ekalla koeviikolla.
Toinen vaihtoehto on että käväiset jonkun amk:n pääsykokeissa ja saat sinne opiskeluoikeuden ja nostat sen perusteella opintotukea sen aikaa kunnes saat sen opiskeluoikeuden tkk:lle. Sitten keskeytät amk:ssa ja vain vaihdat tuen kohdetta. Saat silti täydet 55kk tukiaikaa tkk:lle. Itselläni se oli varavaihtoehtona, mutta onneksi sossu auttoi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760