tänään, kansanedustaja Merja Kyllönen vastasi ystävällisenä kansanedustajana minulle ja toimitan sen samantein teille kaikille arviotavaksi.
Vastaus: Suomussalmelaiset keskustelevat
Keneltä: Merja
Kenelle: Rantaneuvos
Hei Eero!
Kiitos yhteydenotostasi. Suomi on vapaa maa ja keskustelu sallitaan ja
mielipiteetkin
onneksemme saa tuoda julki vailla suurempaa sensuuria. Sen verran haluan
huomauttaa,
että salat joita ei koskaan ole ollutkaan voi huoletta tuoda julki. En ole
missään
yhteydessä yrittänytkään peitellä, etten olisi maakunta-kuntayhtymän
hallituksen jäsen.
Jonkun on tässäkin vapaassa maassa kannettava päätöksenteon vastuuta ja olen
toiminut
luottamustehtävissä useiden vuosien ajan.
Yksin en suomalaista päätöksentekoa hoida, en täällä Helsingissä, enkä myöskään
kotimaakunnassani Kainuussa.
Valitettavasti Kainuun maakunta-kuntayhtymän taloudellinen tila on sellainen,
että ellei kunnilta ja valtiolta
lisärahaa saada palveluiden hoitamiseen, niin ongelmat jatkuvat ja etenevät
edelleen.
Keskustelupalstojen yleinen ilmapiiri tuntuu olevan sellainen, että
päätöksentekijät
hummaavat rahat tyhjänpäiväiseen ja joutavaan. Tosiasiassa eurot käytetään
kansalaisten
palveluihin ja näin on tehty myös Kainuussa. Jokainen asiasta kiinnostunut saa
tarvittavat
tiedot halutessaan maakunta-kuntayhtymästä. Valitettavasti talouden pohja
hallintokokeilun
alkaessa ei ollut kestävällä pohjalla, vaan liian suurin odotuksin lähdettiin
hakemaan
uusia palvelumahdollisuuksia, liian vähäisellä taloudellisella satsauksella.
Kunnissa toiminnot
jämähtivät lähestulkoon entiselleen ja rahaa ei näytetä edelleenkään haluttavan
laittaa siihen
mikä kuntalaisille on tärkeää eli peruspalveluiden tuottamiseen asukkaiden
lähellä.
Jokainen voi lukea lehdestä rahoitusneuvotteluiden tilanteen ja miettiä itse
missä mennään,
palvelut pitäisi tarjota tasapuolisesti kaikille, muttei siihen haluta
kuitenkaan laittaa
tarvittavaa lisärahaa. Jopa entiset vuolijokiset päättäjät näyttivät lehden
mukaan (kainuun sanomat tällä
viikolla juttu Kajaanin valtuustoseminaarista)olevan sitä mieltä, että vain
pikkuisen voitaisiin
lisärahaa laittaa, ei nosteta heti reilusti maksuprosenttia. Maakuntahallitus
toimii tasan sillä rahamäärällä
mikä sillä on käytettävissä ja pystyy järjestämään kainuulaisten palvelut
siihen kuosiin kuin rahapussi
antaa myöten. Ei kukaan meistäkään omassa taloudessaan voi hankkia itselleen
palveluita enempää kuin
mihin pussinnyörit antavat mahdollisuuden. Jokainen voi asettua vaaleissa
ehdokkaaksi ja tulla hoitamaan asioita
parhaakseen kokemalla tavalla. Karu totuus vaan on, etten minäkään ole pystynyt
päätöksentekijänä rahaksi
muuttumaan ja silloin kun rahakukkaro huutaa tyhjyyttään, joudutaan todella
kovien päätösten eteen.
Se, että naureskellaan tekemisillä tai tekemättä jättämisillä ei muuta sitä
tosiasiaa, että koko
Kainuun on oltava mukana poliittisessa lobbaustyössä, jolla nyt tosissaan
yritetään saada lisää rahaa
Kainuuseen täältä Helsingin suunnasta. Me olemme olleet Paras-hankkeen (kunta-
ja palvelurakenneuudistuksen)
edelläkävijöitä ja olemme tehneet jo suuren osan niistä muutoksista, joita
hanke tuo tulevaisuudessa kuntiin.
Mielestäni olemme ansainneet myös porkkanarahaa, jolla voimme varmistaa
palveluiden säilymisen Kainuussa
myös tulevaisuudessa.
Ystävällisin terveisin: kansanedustaja Merja Kyllönen
Ps.liitteenä myös varsinainen välikysymyskeskustelun Vasemmistoliiton
ryhmäpuheenvuoro, jonka sain ryhmästäni pitää.
Netissä kerrotaan olevan vain debattikeskustelussa esitetty puheenvuoro.
Kirjailija, rantaneuvos Eero Seppänen toimitti tämän omalla luvallaan teille, jotka arvostelette
reipasta Suomussalmelaista, joka on nyt eduskunnassa, koska kansa hänet valitsi ja pulinat
pois sanon myös minä, joka ei tullut valituksi,"Neuvos"
Suomussalmi keskustelu palstalla tänään ollut
teksti.
>Kyllönen ollut ajamassa alas maakunnan palveluja
>Kirjoittanut: Salat julki 3.10.2007 klo 23.06
>
> Rantaneuvoksella ei näytä olevan minkäänlaista käsitystä Kyllösen toiminnasta.
>
>Kansanedustaja Merja Kyllönen on 1.1.2005 alusta alkaen ollut ajamassa alas
palveluja Kainuussa ennen kaikkea sote-sektorilla, sillä HÄN on istunut
keskeisellä paikalla Kainuun maakuntahallituksessa, missä mm. terveyskeskusten
lakkautukset ja muut sote-palvelujen heikennykset on tehty.
>
>Joten sellainen kansanedustaja tämä Kyllönen on, että edessä puhutaan toista
ja teot ovatkin sitten nähtävissä koko Kainuussa.
>
>Edellinen teksti nähtävillä Suomi24 keskustelee Suomussalmen kunnasta.
>
>Rantaneuvos Eero Seppänen Suomussalmelta pyytää tähän vastauksen
>[email protected] tai soita numerooni 040-5944053
>Tervehtien "Neuvos"
>
Neuvos sai postia eduskunnasta
4
479
Vastaukset
- koskeeko
Onko sinulla muuten lupa Kyllöseltä, että saat julkaista hänen sinulle lähettämän sähköpostin? Eikö tuo siis ole kirjesalaisuuden rikkomista vai olenko väärässä?
rantaneuvos1 kirjoitti:
kun ei kysele keltään, "Neuvos"
VASEMMISTOLIITON RYHMÄPUHE
Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja
Merja Kyllönen keskiviikkona 3.10.2007
välikysymyskeskustelussa
Arvoisa puhemies
Avoimia kirjeitä, kauniita sanoja
mutta ei lainkaan tilillepanoja
Lupaukset heitettiin
heiluivat huulet
rahapussi tyhjeni
pettyneen huokauksen kuulet
Sari sairaanhoitaja
Kari kansalainen
tyhjää saivat he molemmat
palvelut entistä heikommat
Laatua saa suurella rahalla,
mutta sitä ei osteta tyhjällä mahalla.
Puheenjohtaja Kataisen joukot virittivät ennen vaaleja, suuria toiveita palkkatasa-arvon edistämisestä.
Nyt vaalien jälkeen valtiovarainministeri Katainen kirjoittaa Sari Sairaanhoitajalle Turun sanomissa: "Rahaa ei tällä erää ole mahdollista laittaa enempää."
Ja sehän ei pidä paikkaansa, arvoisa valtiovarainministeri.
Ja sitä paitsi, te olisitte paljon oikeampi vastaamaan välikysymykseen, sillä tässä on ensisijaisesti kyse rahasta. Ja te, arvoisa valtiovarainministeri, olette sen rahahanan tulppa.
Hoidon laadun ja ammattitaitoisen työvoiman turvaamiseen tarvitaan rahaa. Ilmaiseksi niitä ei saa. Mikäli palkkatasa-arvo paranee vuodessa parilla kympillä, niin taidamme olla pian vuoden 2020 paremmalla puolella, ennen kuin Kataisen joukkojen vaalilupaukset on lunastettu. –Tämä jos mikä lienee sitä kuuluisaa, pitkäjänteistä politiikkaa?-
Hallitusohjelman tekstiosuus kuulostaa loistokkaalta, mutta rahanjakoraamit eivät sitä vastaa. Ensi vuoden talousarviossa panostus kuntien asukkailleen tarjoamiin terveys- ja vanhuspalveluihin on täysin riittämätön.
Suomalaista terveydenhoitoa on kehuttu hyväksi ja kustannustehokkaaksi. Sitähän se on. Työntekijöiden ammattitaito takaa hyvän laadun ja alhainen palkkaus takaa sen taloudellisen tehokkuuden.
Mutta kuinka kauan näin on?
Ellei palkkatasa-arvossa edetä ripeästi, on vaarana, että palvelut heikentyvät, kun henkilöstöä on saatavilla yhä vähemmän.
Eivät kaikki ryntää Ruotsiin tai Norjaan. Myös kotimaassa on muita uramahdollisuuksia. Kun henkilöstöpula alkaa vaivata, kasvaa työtaakka niillä, jotka ovat yhä alalla. Ja se vain lisää motivaatiota etsiä muita vaihtoehtoja.
Miten silloin hoidetaan vanhukset tai pidetään auki kirjastot?
Hallitus lupasi tukea sellaista kuntien palkkaratkaisua, joka kohdentuu koulutetuille naisvaltaisille aloille, joilla palkkaus ei vastaa työn vaativuutta. Tälle ratkaisulle hallitus asetti kuitenkin niin ahtaat rajat, että niiden puitteissa ongelmia ei kyetä korjaamaan.
Hallituksen ilmoittama 150 miljoonaa euroa ei alkuunkaan vastaa niitä odotuksia, joita hoitajilla oli. Pikkurahalla ei julkisen sektorin palkkausongelmia korjata, eikä myöskään palveluita kehitetä.
Palvelumaksuja korotetaan, mutta palvelujen parantamiseen hallitus ei aio käyttää korotuksista saatavia rahoja, vaan ne imuroidaan takaisin kunnilta. Palvelumaksuissa onkin tällöin kyse verottamisesta, esimerkiksi sairauden verottamisesta, eikä suinkaan siitä, että korotetuilla terveyskeskusmaksuilla oltaisiin esimerkiksi turvaamassa kuntien parempia palveluita. Sosiaalisista syistä me Vasemmistoliitossa emme kannata palvelumaksujen korotuksia.
Palvelujen parantamiseen hallitus tarjoaa ensi vuodeksi vain parikymmentä miljoonaa euroa. Sillä, hyvät ministerit, ei maailmaa rakenneta. Ei riitä, että valtionosuudet ovat niukat, vaan vieläpä ahdinkokunnille tarkoitetut kuntien harkinnanvaraiset avustukset, ovat 8 miljoonaa pienemmät kuin pari vuotta sitten. Keskusta on todella kääntänyt selkänsä vaikeuksissa kamppailevien kuntien asukkaille.
Hyvistä suhdanteista huolimatta, monissa kunnissa talous on tiukoilla. Siitä pitävät huolen niukat valtionosuudet. Kunnissa ei vältytä veronkorotuksilta, lainanoton lisäykseltä eikä henkilöstövähennyksiltä. Hyvä, Parempi, Paras! Kansa kyllä palveluiden katoamista vastaan haras!
Ja kyllä se rahan puute näkyy palvelujen laadussakin. Kentällä kuulee jo keskustelun siitä, miten omaiset tai vapaaehtoiset saataisiin syöttämään vanhuksia laitoksissa ja millaiset vaippakiintiöt asetettaisiin, että kuluissa säästettäisiin.
Arvoisa valtiovarainministeri, on aika väljentää raameja. On aika huolehtia oikeudenmukaisuudesta, on aika turvata arjen palvelut. Sitten, kun ministeri Katainen avaa rahahanoja, on peruspalveluministeri Risikonkin helpompi vastata täällä esitettyihin kysymyksiin.
Laman alhosta on yli kymmenen vuotta ja julkista velkaa on lyhennetty ennätystahdissa. Budjetista aiotaan käyttää kaksi miljardia velan maksuun ja jos hallitus jotain valtionomistuksesta panee lihoiksi, niin niistäkin sitten valtaosa menee velanmaksuun. Eiköhän sitä pienemmälläkin kiireellä saada velkaa sen verran alemmaksi, että jää varaa myös suurempaan tasa-arvoon, oikeudenmukaisuuteen ja kansalaisten palveluihin.
Hyvät edustajatoverit
Sen ohella, että osoitetaan riittävästi varoja kunnille, on eräissä tapauksissa tarpeen erikseen varmistaa, että kansalaiset saavat tarvitsemansa palvelut.
Hoitotakuu on yksi tällainen keino ohjata. Lapsen oikeus päivähoitoon on toinen merkittävä keino. Osoitus Vanhasen hallituksen epäsosiaalisesta luonteesta on kuitenkin se, että lapsen oikeus päivähoitoon, oikeus kehittyä ikäistensä seurassa riistetään kaikkein köyhimmiltä, poistamalla nollamaksuluokka.
Eduskunta on myös toistuvasti joutunut merkitsemään budjettiin erillisen määrärahan lasten ja nuorten psykiatriseen hoitoon, sillä kokemus on osoittanut, että tällä alueella tapahtuu liikaa laiminlyöntejä, ellei erillismäärärahaa ole budjettiin kirjattu. Me Vasemmistoliitossa emme hyväksy hallituksen esitystä poistaa määräraha ensi vuoden budjetista.
Onko nyt todella niin, että tämä hallitus ei piittaa lapsista ja nuorista?
Vanhukset ovat myös sellainen ryhmä, jonka oikeuksia palveluihin pitää nyt parantaa. Suomi ikääntyy. Ellei tälle väestöryhmälle luoda lainsäädännössä vähimmäisturvaa, on vaarana, että he joissakin kunnissa jäävät vaille sitä apua, mitä he tarvitsevat selviytyäkseen kotona. Sitä me Vasemmistoliitossa emme halua.
Tästä syystä me keväällä 2006 ehdotimme erityistä vanhuspalvelulakia.
Vasemmistoliiton lakialoitteen tavoitteena oli taata ikääntyneille ihmisille yhdenvertaiset ja laadukkaat vanhuspalvelut koko maassa kunnioittaen palvelun tarvitsijoiden itsemääräämisoikeutta ja valinnanvapautta tuloista riippumatta.
Nykytilanteessa tällainen valinnanvapaus koskee vain varakkaimpia vanhuksia.
Voimassa oleva sosiaalihuoltolaki edellyttää kunnilta kotihoidon järjestämistä tarpeen mukaan muun muassa vanhuksille, mutta normit on laadittu sillä tavoin väljiksi, että niiden toteuttaminen on sidottu kunnan vuotuisiin talousarviomäärärahoihin. Emme voi tyytyä siihen, että ikääntyvät ihmiset jossakin kunnassa jäisivät äänekkäämpien tai vaikutusvaltaisempien ryhmien jalkoihin voimavarojen jaossa.
Nykytilanteessa kotihoidon saaminen riippuu asiakkaan asuinkunnan taloudellisesta tilanteesta ja kunnan omista soveltamisohjeista ja -käytännöstä. Lisäksi valitusoikeus näistä päätöksistä on rajoitettu. Valitettavasti kehitys viime aikoina on ollut se, että kuntien kotihoito supistuu sisällöltään ja rajautuu entistä huonokuntoisempiin vanhuksiin. -Ja tämäkö on sitä kuuluisaa välittämistä ja tasa-arvoista palvelutarjontaa?-
Säätämällä erityinen vanhuspalvelulaki, ns. hoivatakuu laajennettaisiin myös ikääntyneiden hoivapalveluihin. Meidän mielestämme kunnat pitää velvoittaa järjestämään ikääntyneille, yli 65-vuotiaille, kotihoidon tarpeessa oleville, kotihoito siitä riippumatta, valitsevatko ikääntyneet kotona asumisen vai asumisen palvelu- tai tukiasunnossa, hyväksytyn palvelusuunnitelman mukaisesti. Muutoksella ohjattaisiin ikääntyneiden palveluita kotona tapahtuviksi ja vähennettäisiin osaltaan pitkäaikaisen laitoshoidon tarvetta. Mielestämme olisi myös syytä laajentaa, ei-kiireellisen hoivapalvelun tarpeen arviointivelvollisuutta.
Arvoisa puhemies
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmää hallituksen vastaus ei tyydytä.
Tällainen hallitus joutaa mennä.
Kannatan edustaja Filatovin ehdotusta perustelluksi päiväjärjestykseen siirtymisen sanamuodoksi.
Terveisin Merja Kyllösen kannattaja, kirjailija, rantaneuvos Eero Seppänen Suomussalmelta.- persettä nuolla
rantaneuvos1 kirjoitti:
VASEMMISTOLIITON RYHMÄPUHE
Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja
Merja Kyllönen keskiviikkona 3.10.2007
välikysymyskeskustelussa
Arvoisa puhemies
Avoimia kirjeitä, kauniita sanoja
mutta ei lainkaan tilillepanoja
Lupaukset heitettiin
heiluivat huulet
rahapussi tyhjeni
pettyneen huokauksen kuulet
Sari sairaanhoitaja
Kari kansalainen
tyhjää saivat he molemmat
palvelut entistä heikommat
Laatua saa suurella rahalla,
mutta sitä ei osteta tyhjällä mahalla.
Puheenjohtaja Kataisen joukot virittivät ennen vaaleja, suuria toiveita palkkatasa-arvon edistämisestä.
Nyt vaalien jälkeen valtiovarainministeri Katainen kirjoittaa Sari Sairaanhoitajalle Turun sanomissa: "Rahaa ei tällä erää ole mahdollista laittaa enempää."
Ja sehän ei pidä paikkaansa, arvoisa valtiovarainministeri.
Ja sitä paitsi, te olisitte paljon oikeampi vastaamaan välikysymykseen, sillä tässä on ensisijaisesti kyse rahasta. Ja te, arvoisa valtiovarainministeri, olette sen rahahanan tulppa.
Hoidon laadun ja ammattitaitoisen työvoiman turvaamiseen tarvitaan rahaa. Ilmaiseksi niitä ei saa. Mikäli palkkatasa-arvo paranee vuodessa parilla kympillä, niin taidamme olla pian vuoden 2020 paremmalla puolella, ennen kuin Kataisen joukkojen vaalilupaukset on lunastettu. –Tämä jos mikä lienee sitä kuuluisaa, pitkäjänteistä politiikkaa?-
Hallitusohjelman tekstiosuus kuulostaa loistokkaalta, mutta rahanjakoraamit eivät sitä vastaa. Ensi vuoden talousarviossa panostus kuntien asukkailleen tarjoamiin terveys- ja vanhuspalveluihin on täysin riittämätön.
Suomalaista terveydenhoitoa on kehuttu hyväksi ja kustannustehokkaaksi. Sitähän se on. Työntekijöiden ammattitaito takaa hyvän laadun ja alhainen palkkaus takaa sen taloudellisen tehokkuuden.
Mutta kuinka kauan näin on?
Ellei palkkatasa-arvossa edetä ripeästi, on vaarana, että palvelut heikentyvät, kun henkilöstöä on saatavilla yhä vähemmän.
Eivät kaikki ryntää Ruotsiin tai Norjaan. Myös kotimaassa on muita uramahdollisuuksia. Kun henkilöstöpula alkaa vaivata, kasvaa työtaakka niillä, jotka ovat yhä alalla. Ja se vain lisää motivaatiota etsiä muita vaihtoehtoja.
Miten silloin hoidetaan vanhukset tai pidetään auki kirjastot?
Hallitus lupasi tukea sellaista kuntien palkkaratkaisua, joka kohdentuu koulutetuille naisvaltaisille aloille, joilla palkkaus ei vastaa työn vaativuutta. Tälle ratkaisulle hallitus asetti kuitenkin niin ahtaat rajat, että niiden puitteissa ongelmia ei kyetä korjaamaan.
Hallituksen ilmoittama 150 miljoonaa euroa ei alkuunkaan vastaa niitä odotuksia, joita hoitajilla oli. Pikkurahalla ei julkisen sektorin palkkausongelmia korjata, eikä myöskään palveluita kehitetä.
Palvelumaksuja korotetaan, mutta palvelujen parantamiseen hallitus ei aio käyttää korotuksista saatavia rahoja, vaan ne imuroidaan takaisin kunnilta. Palvelumaksuissa onkin tällöin kyse verottamisesta, esimerkiksi sairauden verottamisesta, eikä suinkaan siitä, että korotetuilla terveyskeskusmaksuilla oltaisiin esimerkiksi turvaamassa kuntien parempia palveluita. Sosiaalisista syistä me Vasemmistoliitossa emme kannata palvelumaksujen korotuksia.
Palvelujen parantamiseen hallitus tarjoaa ensi vuodeksi vain parikymmentä miljoonaa euroa. Sillä, hyvät ministerit, ei maailmaa rakenneta. Ei riitä, että valtionosuudet ovat niukat, vaan vieläpä ahdinkokunnille tarkoitetut kuntien harkinnanvaraiset avustukset, ovat 8 miljoonaa pienemmät kuin pari vuotta sitten. Keskusta on todella kääntänyt selkänsä vaikeuksissa kamppailevien kuntien asukkaille.
Hyvistä suhdanteista huolimatta, monissa kunnissa talous on tiukoilla. Siitä pitävät huolen niukat valtionosuudet. Kunnissa ei vältytä veronkorotuksilta, lainanoton lisäykseltä eikä henkilöstövähennyksiltä. Hyvä, Parempi, Paras! Kansa kyllä palveluiden katoamista vastaan haras!
Ja kyllä se rahan puute näkyy palvelujen laadussakin. Kentällä kuulee jo keskustelun siitä, miten omaiset tai vapaaehtoiset saataisiin syöttämään vanhuksia laitoksissa ja millaiset vaippakiintiöt asetettaisiin, että kuluissa säästettäisiin.
Arvoisa valtiovarainministeri, on aika väljentää raameja. On aika huolehtia oikeudenmukaisuudesta, on aika turvata arjen palvelut. Sitten, kun ministeri Katainen avaa rahahanoja, on peruspalveluministeri Risikonkin helpompi vastata täällä esitettyihin kysymyksiin.
Laman alhosta on yli kymmenen vuotta ja julkista velkaa on lyhennetty ennätystahdissa. Budjetista aiotaan käyttää kaksi miljardia velan maksuun ja jos hallitus jotain valtionomistuksesta panee lihoiksi, niin niistäkin sitten valtaosa menee velanmaksuun. Eiköhän sitä pienemmälläkin kiireellä saada velkaa sen verran alemmaksi, että jää varaa myös suurempaan tasa-arvoon, oikeudenmukaisuuteen ja kansalaisten palveluihin.
Hyvät edustajatoverit
Sen ohella, että osoitetaan riittävästi varoja kunnille, on eräissä tapauksissa tarpeen erikseen varmistaa, että kansalaiset saavat tarvitsemansa palvelut.
Hoitotakuu on yksi tällainen keino ohjata. Lapsen oikeus päivähoitoon on toinen merkittävä keino. Osoitus Vanhasen hallituksen epäsosiaalisesta luonteesta on kuitenkin se, että lapsen oikeus päivähoitoon, oikeus kehittyä ikäistensä seurassa riistetään kaikkein köyhimmiltä, poistamalla nollamaksuluokka.
Eduskunta on myös toistuvasti joutunut merkitsemään budjettiin erillisen määrärahan lasten ja nuorten psykiatriseen hoitoon, sillä kokemus on osoittanut, että tällä alueella tapahtuu liikaa laiminlyöntejä, ellei erillismäärärahaa ole budjettiin kirjattu. Me Vasemmistoliitossa emme hyväksy hallituksen esitystä poistaa määräraha ensi vuoden budjetista.
Onko nyt todella niin, että tämä hallitus ei piittaa lapsista ja nuorista?
Vanhukset ovat myös sellainen ryhmä, jonka oikeuksia palveluihin pitää nyt parantaa. Suomi ikääntyy. Ellei tälle väestöryhmälle luoda lainsäädännössä vähimmäisturvaa, on vaarana, että he joissakin kunnissa jäävät vaille sitä apua, mitä he tarvitsevat selviytyäkseen kotona. Sitä me Vasemmistoliitossa emme halua.
Tästä syystä me keväällä 2006 ehdotimme erityistä vanhuspalvelulakia.
Vasemmistoliiton lakialoitteen tavoitteena oli taata ikääntyneille ihmisille yhdenvertaiset ja laadukkaat vanhuspalvelut koko maassa kunnioittaen palvelun tarvitsijoiden itsemääräämisoikeutta ja valinnanvapautta tuloista riippumatta.
Nykytilanteessa tällainen valinnanvapaus koskee vain varakkaimpia vanhuksia.
Voimassa oleva sosiaalihuoltolaki edellyttää kunnilta kotihoidon järjestämistä tarpeen mukaan muun muassa vanhuksille, mutta normit on laadittu sillä tavoin väljiksi, että niiden toteuttaminen on sidottu kunnan vuotuisiin talousarviomäärärahoihin. Emme voi tyytyä siihen, että ikääntyvät ihmiset jossakin kunnassa jäisivät äänekkäämpien tai vaikutusvaltaisempien ryhmien jalkoihin voimavarojen jaossa.
Nykytilanteessa kotihoidon saaminen riippuu asiakkaan asuinkunnan taloudellisesta tilanteesta ja kunnan omista soveltamisohjeista ja -käytännöstä. Lisäksi valitusoikeus näistä päätöksistä on rajoitettu. Valitettavasti kehitys viime aikoina on ollut se, että kuntien kotihoito supistuu sisällöltään ja rajautuu entistä huonokuntoisempiin vanhuksiin. -Ja tämäkö on sitä kuuluisaa välittämistä ja tasa-arvoista palvelutarjontaa?-
Säätämällä erityinen vanhuspalvelulaki, ns. hoivatakuu laajennettaisiin myös ikääntyneiden hoivapalveluihin. Meidän mielestämme kunnat pitää velvoittaa järjestämään ikääntyneille, yli 65-vuotiaille, kotihoidon tarpeessa oleville, kotihoito siitä riippumatta, valitsevatko ikääntyneet kotona asumisen vai asumisen palvelu- tai tukiasunnossa, hyväksytyn palvelusuunnitelman mukaisesti. Muutoksella ohjattaisiin ikääntyneiden palveluita kotona tapahtuviksi ja vähennettäisiin osaltaan pitkäaikaisen laitoshoidon tarvetta. Mielestämme olisi myös syytä laajentaa, ei-kiireellisen hoivapalvelun tarpeen arviointivelvollisuutta.
Arvoisa puhemies
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmää hallituksen vastaus ei tyydytä.
Tällainen hallitus joutaa mennä.
Kannatan edustaja Filatovin ehdotusta perustelluksi päiväjärjestykseen siirtymisen sanamuodoksi.
Terveisin Merja Kyllösen kannattaja, kirjailija, rantaneuvos Eero Seppänen Suomussalmelta.heti kun sinne päin pyllistetään, välillä haukkuu, jos ei anneta nuoltavaksi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2382282Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101828Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse671547Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801245- 611115
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171098TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161018Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään891004Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42864- 70852