Alaviite ja marginaalit

word-ummikko

Nyt olisi apu tarpeen. Kun lisään alaviitteen, miten ihmeessä saan sen viitteen yläpuolelle tulevan viivan paikkaa siirrettyä?

Eli kun tekstin vasen marginaali on 2cm, pitäisi myös viite saada nätisti samalle tasolle 2cm reunasta. Viitetekstin marginaalia voi muutttaa, mutta viivan paikkaa ei. Viiva jää siis yksinään sivun reunaan. Mtä pitäisi tehdä?

14

7651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poro1

      jospa sen alaviitteen voi aloittaa sisennettynä? Eli kun kursori on paikassa johon alaviite tulee, napsauttele "lisää sisennystä" nappia. Kerro vielä toimiko vai ei... En ole koskaan käytellyt alaviitettä, ylä/alatunnistetta kylläkin...

      :)

      • word ummikko

        Kiitos ystävällisestä avun yrityksestä. Vaikka ei toiminutkaan :)

        Sisennys kuvaamallasi tavalla muuttaa ainoastaan viitetekstin paikkaa. Erotinviiva pysyy paikallaan sivun reunassa. Menee hermot, kun enin aika tutkielman kirjoittamisesta menee wordin kanssa tappeluun ;)


    • Koko sivullehan on syytä asettaa 2 cm:n vasen marginaali (Tiedosto/Sivun asetukset), jolloin ongelmaa ei synny. Vai tarkoitatko, että olet sisentänyt leipätekstiä ja alaviitteen tekstiä tuon lisäksi? Siinä tapauksessa tarvitaan pieni temppu:

      Tarkista, että ollaan normaalinäyttötilassa (Näytä/Normaali). Anna komento Näytä/Alaviitteet. Alaviitteiden alueen yläpuolella on sana "Alaviittet" ja sen jäljessä valikko, jossa on alkutilassa "Kaikki alaviitteet". Valitse siitä "Alaviitteen erotin". Erotinviiva tulee nyt näkyviin, ja voit napsauttaa sitä hiiren kakkospainikkeella ja valita "Kappale", jonka jälkeen voit asettaa sille halutun marginaalin.

      Muuten, jos haluaa erotinviivan pois, niin se käy samaan tapaan: kun erotinviiva on näkyvissä, maalataan se hiirellä ja näppäillään Ctrl X.

      (Mm. "Typografian käsikirjan" mukaan erotinviivaa ei tarvita.)

      (Toivottavasti Wordimme ovat tarpeeksi samanlaiset...)

      • heskey

        Osaatko kertoa myös, miten alaviitteen päällä olevan viivan paikkaa saa muutettua? Se kun on turhan kaukana marginaalista.


      • heskey
        heskey kirjoitti:

        Osaatko kertoa myös, miten alaviitteen päällä olevan viivan paikkaa saa muutettua? Se kun on turhan kaukana marginaalista.

        Ongelmilla on tapana ratketa heti, kun on pyytänyt apua. Siis ennen avun saamista.

        -> View | Normal
        -> View | Footnotes
        -> Pudotusvalikosta Footnote Separator
        -> Tyhjät rivit pois viivan alta (miksihän siellä oli semmoisia?)


      • Stage
        heskey kirjoitti:

        Ongelmilla on tapana ratketa heti, kun on pyytänyt apua. Siis ennen avun saamista.

        -> View | Normal
        -> View | Footnotes
        -> Pudotusvalikosta Footnote Separator
        -> Tyhjät rivit pois viivan alta (miksihän siellä oli semmoisia?)

        Itsekin tuota pohdin ja undotin ihan urakalla kunnes syy löytyi. Siis: Jos vahingossa menee nohevana kikkailemaan niin että alaviitteiden fontti käy esim. normaalikokoisena niin viiva hyppää luonnollisesti ylöspäin tekstikoon suuretessa. Vaikka korjaat asian muuttamalla alaviitteet takaisin pienemmälle fontille niin viiva jää ylös - korjaustapa mainittiin aikaisemmissa viesteissä.

        Miksi alaviite muuttuisi yhtäkkiä isommalle fontille? Itselläni tämä tapahtui kikkkaillessani lainausten kanssa, jotka pidän leipätekstiä 2 pykälää pienemmällä fontilla ja sisennettynä. Joidenkin kohellusten jälkeen nämä olivat muuttuneet leipätekstiksi normifontille ja ilman sisennystä. Korjatessa näitä takaisin pienemmäksi ja sisennetyksi alaviitteet toisinaan muuttuivat myös isoiksi - siinä ongelma. Mokani oli siinä että korjatessani lainauksia maalasin myös niiden perässä olevan viitenumeron.

        Eli vältät tämän kunhan et ota esim. lainauksen tekstin perässä olevaa alaviitteen numeroa mukaan muokkaukseen.


      • savua korvista
        Stage kirjoitti:

        Itsekin tuota pohdin ja undotin ihan urakalla kunnes syy löytyi. Siis: Jos vahingossa menee nohevana kikkailemaan niin että alaviitteiden fontti käy esim. normaalikokoisena niin viiva hyppää luonnollisesti ylöspäin tekstikoon suuretessa. Vaikka korjaat asian muuttamalla alaviitteet takaisin pienemmälle fontille niin viiva jää ylös - korjaustapa mainittiin aikaisemmissa viesteissä.

        Miksi alaviite muuttuisi yhtäkkiä isommalle fontille? Itselläni tämä tapahtui kikkkaillessani lainausten kanssa, jotka pidän leipätekstiä 2 pykälää pienemmällä fontilla ja sisennettynä. Joidenkin kohellusten jälkeen nämä olivat muuttuneet leipätekstiksi normifontille ja ilman sisennystä. Korjatessa näitä takaisin pienemmäksi ja sisennetyksi alaviitteet toisinaan muuttuivat myös isoiksi - siinä ongelma. Mokani oli siinä että korjatessani lainauksia maalasin myös niiden perässä olevan viitenumeron.

        Eli vältät tämän kunhan et ota esim. lainauksen tekstin perässä olevaa alaviitteen numeroa mukaan muokkaukseen.

        Olen taistellut jo hyvän tovin word 2007 -alaviiteongelman kanssa. Viiva on heti varsinaisen tekstin alapuolella. Sitten on melkoinen väli ja sen jälkeen alaviitteet nätisti allekkain. Vaikka niiden fonttia pienennän (ja suurennan), viiva ei liiku alemmas. Olen poistanut viitteet ja lisännyt uudelleen mutta tulos on typerryttävän sama. Onko ratkaisua word 2007:ään.


      • Mazikainen
        savua korvista kirjoitti:

        Olen taistellut jo hyvän tovin word 2007 -alaviiteongelman kanssa. Viiva on heti varsinaisen tekstin alapuolella. Sitten on melkoinen väli ja sen jälkeen alaviitteet nätisti allekkain. Vaikka niiden fonttia pienennän (ja suurennan), viiva ei liiku alemmas. Olen poistanut viitteet ja lisännyt uudelleen mutta tulos on typerryttävän sama. Onko ratkaisua word 2007:ään.

        Kamppailin tuossa justi pari tuntia tuon alaviitteen erotinviivan kanssa. Word 2007 löytyi yksi hokkuspokkustemppu millä asia ratkesi.

        1: Ota käyttöön luonnosnäkymä. Minun wordissani se on pikakuvakkeena oikeassa alakulmassa heti zoomauspalkin vieressä.

        2: Avaa yläpalkista viittaukset -välilehti.

        3: Paina alaviitteet -osion "näytä huomautukset" -painiketta.

        4: Avautuvassa ikkunassa voit muotoilla alaviitteita. Valitse ikkunan pudotusvalikosta "alaviitteen erotin"

        5: Esiin pitäisi tulla viiva, jonka edestä tyhjät poistamalla viivan pitäisi mennä kiltisti sivun vasempaan reunaan muiden viitteiden kanssa.

        Tämän ratkaisun kehittelyyn meni kolme kuppia kahvia ja vakallinen varapäreitä. Officessa ehkä eniten ottaa päähän kun se softa tuntuu tietävän käyttäjää paremmin miten dokumentti muotoillaan. Olisi pitänyt kuunnella proffaa aikanaan ja käyttää LateXia...


      • ei tajuu
        Mazikainen kirjoitti:

        Kamppailin tuossa justi pari tuntia tuon alaviitteen erotinviivan kanssa. Word 2007 löytyi yksi hokkuspokkustemppu millä asia ratkesi.

        1: Ota käyttöön luonnosnäkymä. Minun wordissani se on pikakuvakkeena oikeassa alakulmassa heti zoomauspalkin vieressä.

        2: Avaa yläpalkista viittaukset -välilehti.

        3: Paina alaviitteet -osion "näytä huomautukset" -painiketta.

        4: Avautuvassa ikkunassa voit muotoilla alaviitteita. Valitse ikkunan pudotusvalikosta "alaviitteen erotin"

        5: Esiin pitäisi tulla viiva, jonka edestä tyhjät poistamalla viivan pitäisi mennä kiltisti sivun vasempaan reunaan muiden viitteiden kanssa.

        Tämän ratkaisun kehittelyyn meni kolme kuppia kahvia ja vakallinen varapäreitä. Officessa ehkä eniten ottaa päähän kun se softa tuntuu tietävän käyttäjää paremmin miten dokumentti muotoillaan. Olisi pitänyt kuunnella proffaa aikanaan ja käyttää LateXia...

        kun joka toisen sivun marginaali on 3 ja joka toisen 5 cm?
        Tulos on se, että joka toinen erotinviiva on oikeessa paikassa ja joka toinen ei..


      • Kiitos
        Mazikainen kirjoitti:

        Kamppailin tuossa justi pari tuntia tuon alaviitteen erotinviivan kanssa. Word 2007 löytyi yksi hokkuspokkustemppu millä asia ratkesi.

        1: Ota käyttöön luonnosnäkymä. Minun wordissani se on pikakuvakkeena oikeassa alakulmassa heti zoomauspalkin vieressä.

        2: Avaa yläpalkista viittaukset -välilehti.

        3: Paina alaviitteet -osion "näytä huomautukset" -painiketta.

        4: Avautuvassa ikkunassa voit muotoilla alaviitteita. Valitse ikkunan pudotusvalikosta "alaviitteen erotin"

        5: Esiin pitäisi tulla viiva, jonka edestä tyhjät poistamalla viivan pitäisi mennä kiltisti sivun vasempaan reunaan muiden viitteiden kanssa.

        Tämän ratkaisun kehittelyyn meni kolme kuppia kahvia ja vakallinen varapäreitä. Officessa ehkä eniten ottaa päähän kun se softa tuntuu tietävän käyttäjää paremmin miten dokumentti muotoillaan. Olisi pitänyt kuunnella proffaa aikanaan ja käyttää LateXia...

        Kiitos myös Googlesta ja Suomi24:stä!


      • torpedo1
        Mazikainen kirjoitti:

        Kamppailin tuossa justi pari tuntia tuon alaviitteen erotinviivan kanssa. Word 2007 löytyi yksi hokkuspokkustemppu millä asia ratkesi.

        1: Ota käyttöön luonnosnäkymä. Minun wordissani se on pikakuvakkeena oikeassa alakulmassa heti zoomauspalkin vieressä.

        2: Avaa yläpalkista viittaukset -välilehti.

        3: Paina alaviitteet -osion "näytä huomautukset" -painiketta.

        4: Avautuvassa ikkunassa voit muotoilla alaviitteita. Valitse ikkunan pudotusvalikosta "alaviitteen erotin"

        5: Esiin pitäisi tulla viiva, jonka edestä tyhjät poistamalla viivan pitäisi mennä kiltisti sivun vasempaan reunaan muiden viitteiden kanssa.

        Tämän ratkaisun kehittelyyn meni kolme kuppia kahvia ja vakallinen varapäreitä. Officessa ehkä eniten ottaa päähän kun se softa tuntuu tietävän käyttäjää paremmin miten dokumentti muotoillaan. Olisi pitänyt kuunnella proffaa aikanaan ja käyttää LateXia...

        Lämpimät kiitokset! Olet mahtava! Juo lisää kahvia :)


      • vorski1
        Mazikainen kirjoitti:

        Kamppailin tuossa justi pari tuntia tuon alaviitteen erotinviivan kanssa. Word 2007 löytyi yksi hokkuspokkustemppu millä asia ratkesi.

        1: Ota käyttöön luonnosnäkymä. Minun wordissani se on pikakuvakkeena oikeassa alakulmassa heti zoomauspalkin vieressä.

        2: Avaa yläpalkista viittaukset -välilehti.

        3: Paina alaviitteet -osion "näytä huomautukset" -painiketta.

        4: Avautuvassa ikkunassa voit muotoilla alaviitteita. Valitse ikkunan pudotusvalikosta "alaviitteen erotin"

        5: Esiin pitäisi tulla viiva, jonka edestä tyhjät poistamalla viivan pitäisi mennä kiltisti sivun vasempaan reunaan muiden viitteiden kanssa.

        Tämän ratkaisun kehittelyyn meni kolme kuppia kahvia ja vakallinen varapäreitä. Officessa ehkä eniten ottaa päähän kun se softa tuntuu tietävän käyttäjää paremmin miten dokumentti muotoillaan. Olisi pitänyt kuunnella proffaa aikanaan ja käyttää LateXia...

        Uskomattoman mahtava vinkki! Kiitos siitä, munkin puolesta saat juoda lisää kahvia ;)


    • kiitos!!

      Halleluja, kiitos tästä vinkistä!! hienosti toimi ainakin minun word 2007. Tosin yksi pieni ongelma tuli, mutta ratkaisin sen suht yksinkertaisilla atk-taidoillani :)

    • Ohimosuoni tykyttää

      Kiitos, kiitos sinulle ihana Mazikainen, joka olet viisi vuotta sitten kertonut muillekin tuon ratkaisun! Mikä helpotus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe