Paras sieni

Tatti forever

14

3097

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maistuu minulle parhaiten

Lapset tykkäävät sen väristä eli helpoin syötettävä muuten nirsoille naperoille.

• samettitatti

Mustavakas. Sienisaatin kruunaa tietenkin haaparousku

• ...................

Kultarousku on mun lempparini paistettuna, mutta kastikkeissa ehkä kanttarelli tai suppilovahvero. Sienisalaatissa taitaa olla haaparousku se ykkönen.

• sientä

ei meikäläisellä ole mutta herkkutattia,ukonsientä,suomumustesientä,keltavahveroa,suppista,mustaa torvisientä ja rouskuja vaihtelemalla minä olen tyytyväinen.

• Ken Tiessen

Viiden vuosikymmenen aikana olen ehtinyt maistelemaan suunnilleen viittäkymmentä ruokasientä. Tässä kärkikaksikkoni:

1) Ukonsieni pihviksi paistettuna, kevyesti leivitettynä ja vähän suolalla ja mustapippurilla höystettynä.
      2) Herkkutatti. Kuivattuna ja sen jälkeen kermaiseksi keitoksi valmistettuna. Kuivaaminen on herkkutatille välttämätöntä. Maku moninkertaistuu.

Kolmossijalle mahtuukin sitten jo kymmenkunta sientä: sillihaperoa, viiruvalmuskaa jne. Monivyöseitikinkin olisin valmis nostamaan tuohon kolmoskategoriaan, kunhan se oikein valmistetaan.

• maultaan

mutta kun siinä on sitä cesiumia. Suppilovahverokin rupee jossain vaiheessa tökkii niinku kanttarellit(maku),herkkusienet(ei sula),herkkutatti(löllöys,kuivattuna ei voi kyllästyä),leppärouskut(ei sula),mustatorvisienet(ei löydy),koivunkantosieni(tunnistus)ym.

Itselleni olen huomannut vaaleaorakkaan hyväksi perussieneksi johon ei kyllästy niin helposti kuin kanttarelliin.Ja sienisalaattiin rouskut tietenkin(mustarouskulla terästettynä).Kaikki edellä mainittu siis siinä tapauksessa, että syö sieniä tuoreenakin puolet vuodesta.Muutenhan paras sieni on se minkä löytää.

• täystatti

Suppilovahvero on paras? sieni keittoihin ja kastikkeisiin, tuoreena ja kuivattuna. Sienisalaattia siitä taas ei saa mielestäni millään. Kanttarelli on parasta tuoreena pannulla muhennoksena. Lampaankäävistä saa jopa pihvejä sellaisenaan. Rouskut on sitten keitettynä sitä perinteistä kylmäsalaattikamaa. Että monta on makua, tää oli testattua.

• Sieniä pukkaa nyt.

Laitan suppilovahveron vasta kolmanneksi
        1. Musta torvisieni kuivattuna erinomainen mauste ja menee pieneen tilaan
        2. Lampaankääpä kerralla hyvää ruokaa melkein, kuin pihvi
        3. Suppilovahvero hyvinä vuosina erittäin satoisa, monikäyttöinen helppo tunnistaa ja valmistaa. Varma korin täyttäjä. Tällä kaudella näyttää sadosta tulevan erinomainen. Kauppahinta tietenkin laskee, kun sato on runsas.
        4. Paljon hyviä sieniä Orakkaat, Vahakkaat jne...
        8. Karvarousku, Haaparousku, Leppärousku jne..
        Suolasieninä erinomaisia. Ai, että suolainen sienisalaatti njam Jouluna.
        Tatit jätin listalta pois ovat kyllä hyviä, mutta aina matoisia ja vähän etanamaisia.

• suppiloko

siis riippuu siitä minkälaista ruokaa siitä valmistaa.

sopat: vahverot
      paistot: tatit
      salaatit: rouskut

• awsedrf

Sikurirousku, ehdottomasti.

• vaaleaorakas ehkä

Sienisalaattiin: haapasieni, karvalaukku
      Paistoihin: vaaleaorakas, kanttarelli, lampaankääpä
      kanttarellia kastikkeisiin, keittoihin
      nyt kokeilen myös kuivattaa lampaankääpää kun sitä on reilusti metsissä ja sitä käyttää sitten kastikkeisiin ja keittoihin yms.
      Paremmuusjärjestystä ei voi oikein tehdä, kaikki nämä ovat hyviä käyttötarkoituksen mukaan!

• sienihirmmu

Kuusenleppärousku ihan paras! Pese,paloittele, vähän voita pannulle ja sinne sitten paistumaan. Vielä suolat ja pippurit perään. Nam! Kantarellit ehkä kakkosena. Haaparouskukin on ihan hyvää.

• 5+2

Voitatti on vielä mainitsematta. Lurts.

• Sienissä

Sieni.es

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      31
      5693
    2. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      13
      4012
    3. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      196
      2369
    4. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      166
      1760
    5. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      79
      1676
    6. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      35
      1467
    7. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1375
    8. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      74
      1345
    9. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      224
      1204
    10. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      94
      1195
    Aihe