Välivuodeksi töitä

ilman koulutusta

Tarvitsisin nyt kipeästi työnhakuvinkkejä!
Tiedän haluavani kouluttautua alalle, jossa saan työskennellä lasten kanssa joko päiväkodissa tai kouluissa yms. Vietän nyt välivuotta lukion jälkeen, ja haen ensi keväänä opiskelemaan kasvatustieteitä ja luokanopettajakoulutukseen.
Nyt haluaisin löytää talveksi töitä, joista oikeasti olisi hyötyä minulle tulevaisuuttani ajatellen, mutta mitä sellaista työtä voin saada ilman ammatillista koulutusta ?
Tuntuu siltä että päiväkoteihin otetaan mielellään vain ilmaisia harjoittelijoita työkkärin kautta, mutta itse haluaisin kuitenkin työskennellä ihan kokopäiväisesti ja oikealla palkalla.
Kertokaa minulle pienimmätkin ideanne mistä voisin tiedustella töitä, edes sijaisuuksia yms.
Kiitos!

5

601

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pinpulanpanpula

Päiväkoteihin otetaan harjoittelijoita, mutta palkkaus ei tietenkään ole sama kuin pätevillä työntekijöillä, sillä laki vaatii tietyn kelpoisuuden jotta voi toimia kasvatusvastuullisena työntekijänä lapsiryhmässä. Myös kouluihin otetaan samalla periaatteella kouluavustajia, ja jossain jopa opettajan sijaisuuksia voit tehdä, sillä koulussa pätevyysvaatimukset eivät ole niin tiukkoja -yllättävää kyllä. Ouluavustajan ja päiväkotiharjoitelijoiden palkat eivät tietenkään ole päätä huimaavia, mutta tuntumaa lasten kanssa tehtävään työhön saat.

• toki käytäntö

"jopa opettajan sijaisuuksia voit tehdä, sillä koulussa pätevyysvaatimukset eivät ole niin tiukkoja"

Väärin! Kyllä pätevyysvaatimukset ovat tiukat. Niitä vain ei noudateta tai sitten päteviä ei ole saatavilla. Kuitenkin juuri kouluissa tulisi olla erittäin tarkkoja siitä, kuka opettajan sijaiseksi otetaan, sillä sijainen työskentelee luokassa pääosin yksin. Päiväkodeissa sentään olisi muuta henkilökunta samassa tilassa neuvomassa ja valvomassa, että homma toimii. Itse en lukiosta juuri päässyttä palkkaisi opettajaksi kuin ihan äärimmäisessä hädässä, mutta joissain kunnissa palkataan, joten onnea yritykselle!

• pinpulanpanpula
        toki käytäntö kirjoitti:

"jopa opettajan sijaisuuksia voit tehdä, sillä koulussa pätevyysvaatimukset eivät ole niin tiukkoja"

Väärin! Kyllä pätevyysvaatimukset ovat tiukat. Niitä vain ei noudateta tai sitten päteviä ei ole saatavilla. Kuitenkin juuri kouluissa tulisi olla erittäin tarkkoja siitä, kuka opettajan sijaiseksi otetaan, sillä sijainen työskentelee luokassa pääosin yksin. Päiväkodeissa sentään olisi muuta henkilökunta samassa tilassa neuvomassa ja valvomassa, että homma toimii. Itse en lukiosta juuri päässyttä palkkaisi opettajaksi kuin ihan äärimmäisessä hädässä, mutta joissain kunnissa palkataan, joten onnea yritykselle!

päiväkotiin kun ei oteta edes lastentarhanopettajan tai lähi/lastenhoitajan sijaiseksi henkilöä, jolla ei ole kelpoisuutta, mutta kouluihin otetaan. Sitä tarkoitin tuolla ettei koulussa pätevyysvaatimukset ole niin tiukkoja. Tietenkin pyritään ottamaan päteviä, mutta lyhyisiinsijaisuuksiin ja pikkupaikkakunnilla myös pidempiin sijaiuuksiin on palkattu epäpäteviä, ihan ilman koulutusta olevia sijaisia, vaikkapa juuri ylioppilaita.

Päivähoidossa lain määräämä suhdeluku lasten ja koulutettujen kasvatusvastuullisten henkilöiden on toteuduttava.

• mistä?

Mitä ihmeen välivuotta sinä pidät?? Mistä??? Lukio on loppunut, eikä sinulla ole uutta opiskelupaikka, eikä ilmeisesti työpaikkaakaan. Olet siis TYÖTÖN!

• alkup.

Hienoa, että ymmärsit kirjoitukseni pointin ;)
        En ole työtön, työpaikka löytyy, mutta väärältä alalta.
        Kiitos muille hyvistä vinkeistä ja asiallisista vastauksista !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2284
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1499
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe