Vuosiloman siirtyminen sairasloman vuoksi

Uberbuberbyber

Eli miten tuo vuosiloman siirtyminen sairasloman vuoksi mahtoi mennäkään? Ennen lomaa pitää olla sairastunut, se on tiedossa, mutta onko tuossa joku pituus, kuinka pitkä sairasloman pitää olla (tai kuinka pitkään mennä vuosiloman kanssa päällekkäin) siirtääkseen vuosilomaa? Vai vaihteleeko liitoittain/työehtosopimuksittain tmv?

Jos esimerkiksi vajaata viikkoa ennen kesälomaa saa reilun viikon sairaslomaa eli 1-2 päivää menis päällekkäin, siirtääkö tuo lomaa? Onko eroa siinä onko tuntipalkalla/kuukausipalkalla?

Kiitos, jos jollakulla tietoa!

20

15546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyl varma

      tästä, mut ihan muistaisin et pari päivää ei viel vaikuta. Se tais olla vasta viikon luokkaa et vuosiloma lykkääntyy.

    • lomaa

      Jos sairastuu ennen (aiemmin sovittua) lomaa, loman alkua tulee siirtää, jos työntekijä sitä pyytää. Eli tässä ei ole olemassa mitään aikarajaa. Jos taas sairastuu loman aikana, niin sairastamisesta 7 päivää menee ns. "omaan piikkiin".

      • kk

        Koko loma siirtyy ja työnantaja ilmoittaa uuden ajankohdan


    • SAP

      Näin määrää vuosilomalaki.

      Jos henkilö on vuosilomansa alkaessa sairauden tai tapaturman johdosta työkyvytön, on loma henkilön sitä pyytäessä siirrettävä myöhempään ajankohtaan.

      Jos työkyvyttömyys alkaa vuosiloman aikana ja jatkuu yhdenjaksoisena yli 7 päivää, ei tämän ajan ylittävää osaa lueta vuosilomaksi, jos asianomainen viivytyksettä tätä pyytää. Työkyvyttömyydestä on esitettävä lääkärintodistus.

      • Alkuper

        Eli siis ymmärsinkö oikein, että vaikka sairasloma menisi vuosiloman kanssa päällekkäin vaikka vain yhdellä päivällä, tulee vuosilomaa siirtää tuon yhden päivän osalta eteenpäin?

        Töistä minulle nimittäin sanottiin, että yksi tai kaksi päivää ei siirrä lomaa vaan pitää olla vähintään se viikko.

        Tuntipalkkalaisena tuolla olisi itselleni varsin suuri merkitys.


      • siitä..
        Alkuper kirjoitti:

        Eli siis ymmärsinkö oikein, että vaikka sairasloma menisi vuosiloman kanssa päällekkäin vaikka vain yhdellä päivällä, tulee vuosilomaa siirtää tuon yhden päivän osalta eteenpäin?

        Töistä minulle nimittäin sanottiin, että yksi tai kaksi päivää ei siirrä lomaa vaan pitää olla vähintään se viikko.

        Tuntipalkkalaisena tuolla olisi itselleni varsin suuri merkitys.

        vuosilomasta, sen ylimenevä on sitten sitä sairaslomaa.
        Eli ymmärsit väärin.


      • Alkuper
        siitä.. kirjoitti:

        vuosilomasta, sen ylimenevä on sitten sitä sairaslomaa.
        Eli ymmärsit väärin.

        Ok, tosin nyt en ymmärrä enää mistään mitään, kun kaikilta tahoilta tulee eri tietoa.


      • Alkuper
        Alkuper kirjoitti:

        Ok, tosin nyt en ymmärrä enää mistään mitään, kun kaikilta tahoilta tulee eri tietoa.

        Eli siis esimerkiksi tämä:

        "Jos sairastuu ennen (aiemmin sovittua) lomaa, loman alkua tulee siirtää, jos työntekijä sitä pyytää. Eli tässä ei ole olemassa mitään aikarajaa. Jos taas sairastuu loman aikana, niin sairastamisesta 7 päivää menee ns. "omaan piikkiin"."    

        Mikäköhän nyt oikeasti mahtaa olla se oikea tieto :confused:


      • antanut
        Alkuper kirjoitti:

        Eli siis esimerkiksi tämä:

        "Jos sairastuu ennen (aiemmin sovittua) lomaa, loman alkua tulee siirtää, jos työntekijä sitä pyytää. Eli tässä ei ole olemassa mitään aikarajaa. Jos taas sairastuu loman aikana, niin sairastamisesta 7 päivää menee ns. "omaan piikkiin"."    

        Mikäköhän nyt oikeasti mahtaa olla se oikea tieto :confused:

        Kyllä tämä aiemmin antamani neuvo (johon viittasit) pitää paikkansa.

        Eli jos olet sairastunut vaikkapa vain päivän ennen lomaasi, niin lomaa tulee siirtää (tai olisi pitänyt siirtää), jos sinä sitä heti sairastuessasi pyydät (tai olisit pyytänyt). Toki sairaus täytyy todistaa lääkärintodistuksella. Tämä kirjoittamani on täysin SAP:in (myöhemmin) esittämän lakitekstin mukainen.

        Jos taas sairastut loman aikana, niin lomaa voit siirtää vasta sen jälkeen, kun olet sairastanut 7 päivää.

        Hopefully you are less confused now :)
        Työpaikalla lainsäädäntöä ei aina tunneta kaikkien
        yksityiskohtien osalta.


      • Uberbuberbyber
        antanut kirjoitti:

        Kyllä tämä aiemmin antamani neuvo (johon viittasit) pitää paikkansa.

        Eli jos olet sairastunut vaikkapa vain päivän ennen lomaasi, niin lomaa tulee siirtää (tai olisi pitänyt siirtää), jos sinä sitä heti sairastuessasi pyydät (tai olisit pyytänyt). Toki sairaus täytyy todistaa lääkärintodistuksella. Tämä kirjoittamani on täysin SAP:in (myöhemmin) esittämän lakitekstin mukainen.

        Jos taas sairastut loman aikana, niin lomaa voit siirtää vasta sen jälkeen, kun olet sairastanut 7 päivää.

        Hopefully you are less confused now :)
        Työpaikalla lainsäädäntöä ei aina tunneta kaikkien
        yksityiskohtien osalta.

        Kiitos! Tähän tietoon luotan mielelläni :)

        Täytyy ottaa huomenna vielä yhteyttä työnantajaan (sairasloma on jo alkanut, vuosiloma alkaisi parin päivän päästä ja menisi tosiaan vain parilta päivältä päällekkäin, mutta kuitenkin). Itse asiassa ilmoitin sairaslomasta ilmoittaessani myös tuosta loman siirtämisestä, mutta työnantaja (tai jonninmoinen esimies) totesi, että alle viikko ei siirrä lomaa. Jos vielä ovat eri mieltä, niin täytynee huomenna tarkistaa vielä liitostakin asiaa.


      • sairas
        Uberbuberbyber kirjoitti:

        Kiitos! Tähän tietoon luotan mielelläni :)

        Täytyy ottaa huomenna vielä yhteyttä työnantajaan (sairasloma on jo alkanut, vuosiloma alkaisi parin päivän päästä ja menisi tosiaan vain parilta päivältä päällekkäin, mutta kuitenkin). Itse asiassa ilmoitin sairaslomasta ilmoittaessani myös tuosta loman siirtämisestä, mutta työnantaja (tai jonninmoinen esimies) totesi, että alle viikko ei siirrä lomaa. Jos vielä ovat eri mieltä, niin täytynee huomenna tarkistaa vielä liitostakin asiaa.

        Riittääkö siis kun mulla oli tasan 7pvää saikkuu loman aikana. Elikä yhteensä 2vk lomaa ja tällä toisella viikolla tulin ns. sairaaksi niinkun keskellä lomaa.. hain saikkua ja lääkäri määräsi 7pvää tasan.. siirtyykö loma tuolloin???! Kiire


      • hölmöt123
        sairas kirjoitti:

        Riittääkö siis kun mulla oli tasan 7pvää saikkuu loman aikana. Elikä yhteensä 2vk lomaa ja tällä toisella viikolla tulin ns. sairaaksi niinkun keskellä lomaa.. hain saikkua ja lääkäri määräsi 7pvää tasan.. siirtyykö loma tuolloin???! Kiire

        ei, koska omavastuuaika on 7päivää. Ettekö te nyt ymmärrä lukemaanne???


    • msp123

      minulla alkoi sairasloma heinäkuun 9. ja se on nyt 27.08.2011asti .vuosilomani piti alkaa 4 viikkoa sitten nyt työnantaja ilm. että lomani pitäisi pitää loka-marraskuussa sehän on lomanmääräytymiskauden ulkopuolella.onko työnantaja velvollinen maksamaan minulle lisäkorvausta kun kesälomani on nyt sitten talvella?toki minulle alustavasti oli luvattu että saan pitää lomani heti sairasloman jälkeen koska minun pitää opetella ensin kävely uudestaan ja minulla on seisomatyö.

    • pomooo

      Ei kannata alkaa ylennyksistä neuvottelemaan kun tuommoisia työnantajalle vie. Minä en ainakaan pitäisi tuollaista työntekijää minään.

    • abc kissa kävelee

      Msp123, kesälomasi ei ole talvella työnantajastasi johtuvista syistä, vaan ihan oman sairaslomasi vuoksi.

      Sairausloma siirtää vuosilomaa, mutta silloinkin työnantaja määrää siirrettävien lomapäivien ajankohdan, et voi vain suoraan jatkaa sairaslomaasi kesälomalla.

      Siirretty loma on mahdollisuuksien mukaan annettava kesälomakaudella eli syyskuun loppuun mennessä. Jos se ei ole mahdollista työn järjestelyistä johtuvista syistä tai sairausloman jatkumisen vuoksi, loma voidaan antaa kalenterivuoden loppuun mennessä.

      Käsälomakautta on sairaslomasi loppumisen jälkeen jäljellä vain muutama päivä yli normaalin kesäloman pituuden. Kuvtteletko oikeasti että sinun pitäisi saada jotain lisäkorvausta kun et voi pitää kesälomaasi heti, juuri tuona aikana?!

    • Faktaa..

      Vuosiloman siirtäminen sairaustapauksissa

      Mikäli työntekijä sairastuu ennen kesäloman alkamista, loman voi siirtää. Tämä edellyttää, että

      1. työntekijä ilmoittaa työkyvyttömyydestään työnantajalle ennen loman alkamista ja

      2. työntekijä pyytää loman siirtämistä ennen loman alkua ja

      3. työkyvyttömyys on todettu ennen loman alkamista.

      Jos työntekijä ennen loman alkamista toimittaa työnantajalle lääkärintodistuksen tai muun työnantajan hyväksymän selvityksen työkyvyttömyydestään, katsotaan tämä pyynnöksi siirtää loma myöhäisempään ajankohtaan, ellei työntekijä toisin ilmoita. Ilman tätä selvitystä tai nimenomaista pyyntöä siirtää lomaa ei työnantajalla ole
      velvollisuutta siirtää lomaa.

      Jos vuosiloman aikana alkanut työkyvyttömyys kestää yli 7 kalenteripäivää, työntekijä voi siirtää loput vuosilomastaan, mikäli pyytää siirtoa viipymättä ja toimittaa vaadittaessa lääkärintodistuksen. Ensimmäiset 7 sairaspäivää kesälomalla menevät siis työntekijän ”omaan piikkiin”.

      Siirretyn loman ajankohdasta päättää työnantaja. Siirretyn loman ajankohdasta on ilmoitettava työntekijälle kahta viikkoa ennen loman alkua, tai jos tämä ei ole mahdollista, viimeistään viikkoa ennen loman alkua.

      Siirretty kesäloma on annettava, mikäli mahdollista, lomakauden loppuun (30.9.2012) mennessä, kuitenkin viimeistään kalenterivuoden loppuun (31.12.2012) mennessä.

    • muistaa pitää

      Eli ai kannata tehdä kuten kaveri .Sairastui tokana päivänä eikä ilmoitellut mitään työnantajalle ja sairasti lähes koko kuukauden lomansa.Sitten vasta pari päivää ennen loman loppua alkoi kyseleen jatkaako se lomaansa sen kolmeviikkoa sairasloman jälkeen suoraan.No arvaatte mikä oli vastaus.Kaveri sairasti omaan piikkiin koko loman ajan.

    • selkävammainen

      Olin sairaslomalla 3-8.9.
      vuosilomani alkaa, tai piti alkaa 10.9, mutta sairaslomani jatkuu ainakin vielä viikolla eteenpäin.
      lääkäri totesi työkyvyttömyyteni 8.9, jolloin siis olin sairaslomalla..
      eikö tässä tapauksessa vuosilomani siirry??

      epätietoinen

      • S-loma & loma

        Kyllä loman alku siirtyy, jos olet pyytänyt sen siirtämistä ennen loman alkua.


      • Tollo :)

        Itse PITÄÄ pyytää loman siirtämistä, muuten ei siirry missään tapauksessa.

        Varmaan ketjun vastaukset ehtivät ajoissa, ketjun aloituksen päivämäärä vuodelta 2007.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5195
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3257
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1385
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe