Ainainen valkovuoto

Prinsessa Riina

Minulla on jatkuvasti valkovuotoa, välillä enemmän ja joskus vähemmän. Tämän vuoksi joudun käyttämään pikkuhousunsuojia, jotka myös kuulemma lisäävät valkovuotoa jos aina käyttää. Mutta en tahdo pikkuhousujeni aina likaantuvan. Minulla ei tietääkseni ole hiivaa. Olen siitä pari, kolme kertaa kärsinyt ja valkovuoto ei ole kokkareista eikä ole kutinaa. Ärsyttää myös alapääni haju. Mielestäni se on hirveä! Voiko sitä vähentää vai johtuuko se juuri valkovuodosta?

Miten saisin ainaisen valkovuodon loppumaan ja mistä se johtuu? Lopetanko pikkuhousunsuojien käyttämisen vaikka pikkuhousuni siitä kärsisivätkin?

---

Olen myös joskus maistellut itseäni, mutta mielestäni se maku on aivan hirveä. Voisiko makua jotenkin "parantaa"? Syön kyllä terveellisesti, jos se siihen mitenkään vaikuttaa. Mieheni kyllä nuolee ja ei ole valittanut mausta. Vai maistuuko naisen sukupuolielimet aina ei-niin-hyviltä vai onko syy vain omassa elimessäni?

17

10916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - - -

      "Miten saisin ainaisen valkovuodon loppumaan ja mistä se johtuu? Lopetanko pikkuhousunsuojien käyttämisen vaikka pikkuhousuni siitä kärsisivätkin?"

      Valkovuotoa kuuluukin tulla koko ajan, se on emättimen keino puhdistautua ja pitää limakalvot kosteina. Välillä sitä tulee enemmän ja välillä vähemmän. Lopeta ehdottomasti pikkuhousunsuojien käyttö. Miten ne alushousut siitä kärsivät, pesuunhan ne kuitenkin päivän käytön jälkeen menevät ja tahrat lähtevät kyllä koneessa. Jos välttämättä haluat housusi suojata (en kyllä tajua miksi), harkitse kankaisia kestopikkuhousunsuojia. Ne eivät haudo.

      Hajusta ja mausta: Alapäässä/valkovuodossa on aina mieto haju, mutta jos haju on paha ja voimakas niin jotain on vialla. Hajun voimakkuus voi johtua pikkuhousunsuojista (estävät ilman vaihtumista ja vaikuttavat negatiivisesti alapään normaaliin bakteerikantaan) tai sitten kyseessä voi olla jokin tulehdus. Maun luultavasti vain kuvittelet pahaksi. Ei miehesi sinua nuolisi jos ei tykkäisi hommasta.

    • SiiliII

      En osaa oikein vastata tuohon ikuiseen pahanhajuinenvuoto-ongelmaan, kun kärsin siitä itsekin. Sen kuitenkin olen huomannut että kiihottumisen aikana inhottava hapan haju ja maku (luojan kiitos) katoavat ja maku on miedon makea. Luulen, että inhottava väkevä haju ja maku voimistuvat, kun vuoto muhii esim. pikkareissa. Itse sanon aina suoraan miehelle tilanteen lämmetessä, että sori, kipaisen äkkiä vielä viime hetken pesulla, jotta voin olla rennosti! =)

      • joo..

        No mulla ei mies edes halua mennä sinne ilmeisesti pahan maun takia.edellinen kehotti aina et "mennäänkö suihkus käymään eka?" Olen huomannnut vastenmielisen maun enkä edes tahdo kenenkään menvän sinne. Ja vuotoa on niin paljon että ihan inhottaa koulussakin istua housut märkinä. siksi käytän pk.suojia päivittäin. Mulla tosin oli samoja oireita n 2 vuotta sitten ja todettiin kohdunkaulan syövän esisaste. se on hoidettu ja papa on puhdas, mutta syyksi aina laitetaan hiiva. syön kerran kuussa hiivalääkkeitä, mutta ei ne edes yleensä auta kun vasta viikon kuluttua jos ei sittenkään. Tässä mulla ongelmia..Ei oo kiva poppia omalääkärilläkään kun tuskin sekään tykkää mun ronkkimisesta sen enempää kun mäkään..


    • ...

      Tähän samaan keskuteluun voisin kysyä myös samantapaista omaa vaivaani.. Valkovuoto on todella runsasta ja joudun käyttämään melkein aina pikkuhousunsuojia. Olen yrittänyt olla käyttämättä pikkuhousunsuojia, mutta vuoto on niin runsasta, että kosteus alushousuissa on häiritsevä.
      Kesällä liiallinen pikkuhoususuojien käyttö aiheutti hiivankin. Mistä liian runsas valkovuoto voi johtua?

    • ~\o

      Itse olen kärsinyt samasta ongelmasta jokusen vuoden. Tähän mennessä ainoa keino jolla olen saanu valkovuodon pois, on jättää sokerit (ja hiivat jätin myös) pois ruokavaliosta.

      Heti kun syön vähänkin sokeria, vuoto palaa takaisin. En ole varma onko näillä yhteyttä toisiinsa, mutta itse uskoisin näin.

      Ei muuta kun kokeilemaan kuukaudeksi sokeritonta elämää.. :) (siinä sivussa muutama kilo tippuu kivasti pois ;) )

      • Apua tarvitseva

        Mäkin tartten apua. Noi on kai häpyhuulet. Ne on niin isot että valkovuoto jää silleen tyhmästi sinne et se lähtee vaan pyyhkimällä vessassa. Kuukautiaten aikanakin osa verestä menee kuukautis suojaan ja osa lähtee pyyhkimällä. :( HELP


    • höh.. ihme hommaa.

      tottakai osa lähtee pyyhkimällä. Mitä epänormaalia tuosa on? Ei se vagina mikään tasainen alusta olej jossa joku reikä vaan keskellä.

    • 11vuotiastyttö

      hei olen 11 vuotta ja epäilen että minulla on valkovuoto mutta en uskalla kysyä äidiltä sitä. Onko se vaarallista ja miten sitä hoidetaan? Minun mielestä haju on välillä paha mutta välillä ei. Myös silloin kun se on kovettunut se on paukkuista onko se paha asia?

      • kuuluu asiaan

        Sinä 11-vuotias
        Ennen kuukautisten alkamista, noin kaksi vuotta ennen, tytöllä alkaa valkovuoto. Sen määrä hieman vaihtelee. Sen tehtävä on puhdistaa emätin. Kun sinulla alkavat kuukautiset, voit huomata sen määrän ja laadun hieman vaihtelevan kuukautiskierron mukaan.

        Jos valkovuoto haisee pahalle, on syytä mennä lääkäriin ja hoitaa asia kuntoon.
        Kun on valkovuotoa, on syytä ottaa uusi rutiini eli pestä alapää haalealla vedellä kerran päivässä. Se ei poista vuotoa, mutta vanha erite alkaa ajan myötä haista.

        Jos vuodon lisäksi tulee kutinaa, niin mahdollisesti on hiiva. Ensimmäisellä kerralla lääkärin on hyvä todeta se, vaikka myöhemmin käyttäisi itsehoitolääkkeitä.


      • Anonyymi

        Olen kans 11.v ja epäilen että minulla alkoi valkovuotoset. Kauanko sitä tulee? Tuleeko sitä joka päivä joka minuutti ja sekuntti!? En halua kertoa äidilleni koska en uskalla! Mitä pitäisi tehdä!? Alavatsassani on pientä kipua!?


    • Tutkittava juttu

      Tämä on ikivanha keskustelu. Mutta joka tapauksessa valkovuotoa ei kuulu olla aina, toisin kuin joku väitti. Paha haju kertoo, että joku pöpö tai trikomonas jyllää. Eli asia pitäisi tutkia. Normaali valkovuoto vaihtelee määrältään ja laadultaan kuukautiskierron mukaan, mutta sen ei pitäisi sietämättömän hajuista olla. Eli lääkäriin! Poikkeava valkovuodon haju, väri ja koostumus kertoo aina jotain.

      Olen itse kärsinyt hiiva- ja bakteerivaginiittioireistosta, ja ollut nyt vuosia kunnossa. Valkovuotojen vuoksi ei tarvitse pikkuhousunsuojia, jos on muuten terveet paikat. Riittää kun vaihtaa alusvaatteet päivittäin. Eivät sen enempää haise.

      Kotona kuljen pylly paljaana pelkkä mekko päällä, että paikat tuulettuu.

    • Sokeritpois

      Olen vuosia kärsinyt ainaisesta valkovuodosta.
      Huivalääkkeet eivät ole auttaneet kuin hetkellisesti.
      Vuodon takia piti vuosia käyttää pikkuhoususuojia housujen suojelemiseksi ja hajun takia.
      Nyt kolme kuukautta täysin ilman karkkia/suklaata ja leipää.
      Syön kyllä aamupuuron sokerin kanssa ja paljon hedelmiä.
      Ei minkäänlaista vuotoa eikä hajua.
      Suosittelen!

    • samavaiva

      Minulla on nyt vuoden vaivannut kutina ja runsas valkovuoto. Välillä se on selkeästi hiivaa, testeissäkin kerran todettu. Hiivalääkkeet hoitaa kutinan, mutta ainainen happaman (?) makuinen valkovuoto on jäljellä. Nyt olen alkanut arvelemaan, että olisi sytolyysiksi kutsuttu vaiva. Luonnollista sinänsä eikä ole tulehdus, mutta periaatteessa emättimen maitohappobakteerit rikkovat ihosolukkoa enemmän kuin yleensä ja täten happaman valkovuodon määrä runsastuu. Hapan valkovuoto voi aiheuttaa myös kutiamista ja limakaövojen haavautumista. Alhainen PH on yksi oire ja siksi maitohappobakteereja sisältävät tai PH:ta alentavat tuotteet eivät auta. Papa-näytteestä ilmeisesti saada tietää, onko sytolyysi. En tiedä, auttaisivatko apteekin emätin PH:n lukija tässä. Voidaan suositella paikallisestrogeenivalmisteita vahvistamaan emättimen limakalvoja tai kaksi krt päivässä vesi-ruokasooda-huuhteluita (20g ruokasoodaa, 5dl vettä). Aiheuttajaa ei tiedetä, ja minäkin vasta nyt etsiskelen vastauksia. Ei kannata tehdä noita ruokasoodahuuhteluja, jos ei ole varma ettei ole hiiva, koska ruokasooda kohottaa PH:ta ja siten voi tehdä vieläkin tukalammat oltavat, jos on hiiva. Myös tietenki järki kädessä, en ole lääkäri enkä voi taata, että tämä olisi hyvä idea.

    • Kauris567

      Osaaks kukaan kertoa et loppuuks valkovuoto kuukautisten jälkee mulla on kuukautiset alkanu ihan äsken mut valkovuotookin tulee joten pitääks sen tulla ja oon muuten 11.v ja valkovuoto onnkestäny jotain puoltoist vuotta

    • Anonyymi

      Aika myöhään vastaan, mutta niille jotka kärsivät pahasta valkovuodon hajusta:
      Älkää käyttäkö päivittäin pikkuhousunsuojia, se pahentaa asiaa. Koittakaa elää sen kanssa, että joskus ne pikkuhousut likaantuvat. Asialle ei voi mitään ja kyseessä on normaali asia. Valkovuotoa pahentaa myös se, että alapää ei saa tarpeeksi ilmaa (?)
      Itse olen aloittanut sen, että nukkumaanmennessä en käytä alushousuja. Silloin alapää ns. Tuulettuu, vaikka se kuulostaakin hassulta. Stringit voivat myös aiheuttaa valkovuodon haisemisen tai tulehtumisen.
      Vaikka se on vaikeaa, olen yrittänyt vähentää sokeria ja erittäin suolaisia syötäviä, kuten sipsit yms.
      Jos valkovuoto haisee tai tuntuu kutinaa tai tulehdusta, on syytä käydä lääkärissä.

    • Anonyymi

      Valkovuotoa on naisella melkein koko elämän ajan eli jo vähän ennen kuin kuukautiset alkavat ja vielä vanhana, kun kuukautiset ovat jo loppuneet.
      Valkovuoto on normaali ilmiö. Jos haju on voimakas ja vuoto runsasta, on syytä kääntyä gynekologin puoleen, sillä silloin on jotain vialla.

      Mielestäni laadukkaita pikkuhousunsuojia voi käyttää päivisin. Ja joka päivä tietysti vaihdetaan uusi puhdas suoja. Itselläni ei ole ongelmia niiden kanssa ollut. Myös puhtaat pöksyt vaihdetaan silti pari kertaa viikossa. Yöllä ei housuja tarvita ollenkaan. Alapesu joka ilta ilman saippuaa! Kuukautisten aikana tietysti käytäntö toinen.

      • Anonyymi

        vaihdat pikkuhousut kaksi kertaa viikossa.mä vaihdan joka aamu ja ilta puhtaat.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      364
      3222
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      143
      1229
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1167
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      138
      1007
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      689
    Aihe