Onko auton renkaassa sisäkumia?

marjaanaaaaa

Vaihdatin viime talvena talvirenkaita toisista toiseen ja nyt pitäisi käydä laittamassa kumit vanteille, mutta ei ole sitä sisäkumia, PITÄÄKÖ SITÄ EDES OLLA?

16

10751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole

      En nyt oikein päässyt kärrylle mitä oikein edes kysyit.

      Auton renkaissa voidaan käyttää sisäkumia mutta nykyisin kaikki vanteet ja renkaatkin ovat tubeles tyyppiä ja sisarengasta ei tarvita.

    • Tojonisti

      Ylivoimaisesti suurin osa nykyisistä autonrenkaista on ilman sisäkumia, eli kumin kyljessä lukee "tubeless".

      Jos rengas puhkeaa pistävän esineen takia (esim. orapihlajan piikki, kuten ilmeisesti itsellä kävi), voidaan tubeless-renkaaseenkin laittaa sisuskumi.

      Moottoripyörissäkin tubeless on jo yleisempi, mutta myös sisuskumillisisa renkaita käytetään (esim. pinnavanteiden kanssa).

      Polkupyörien kumeissa tubeless tekee vasta tuloaan hitaasti, ollen lähinnä harvinainen erikoisratkaisu.

    • jos tulee tilanne esim jos rengas vuotaa vanteen/rengaan välistä sillon sinne on sijoitettu sisärengas muissa ei yleensä ole!!!

    • urkki3

      Kuka mahtais tietää pitääkö Yamaha virago 535 vm 90 pinnavanteessa olla sisäkumi, kun tilasin päälyrenkaan saksasta se on tubeles ?

      • Musta ja pyöreä

        Ei ole Yamahan pinnavanteista tietoa, omassa Yamahassa valuvanteet. Aikoinaan sisärenkaallisissa renkaissa teksti Tube type.


      • Joopasejoo
        Musta ja pyöreä kirjoitti:

        Ei ole Yamahan pinnavanteista tietoa, omassa Yamahassa valuvanteet. Aikoinaan sisärenkaallisissa renkaissa teksti Tube type.

        Kyllä moottoripyörän pinnavanteissa voi tubeless renkaita käyttää, mutta silloin se yleensä vaatii myös sisärenkaan. Eipä ole vastaani tullut vielä pinnavannetta, joihin sisärenkaaton kävisi suoraan. Autossa en suosittelisi sisärenkaan käyttöä, jos rengas ja vanne ovat sisärenkaatonta tyyppiä. Itse olen pari kertaa kokeillut ja molemmilla kerroilla sisärengasviritelmä on kestänyt vai parisen viikkoa. Melko pahakin sisärenkaattoman renkaan kulutuspintaan tullut vaurio pystytään korjaamaan. Renkaan sivuun tullut reikä tai viilto taas aiheuttaa yleensä, että kumi sen jälkeen on kelvoton.


    • Huonoonlaatuunkyllästyin

      Minä panostaisin laaturenkaaseen ja jättäisin Nokian Renkaat merkkinä kokonaan ostamatta, koska ko. rengasmerkillä todennäköisyys sille, että sarjaan mahtuu pystyheittosia renkaita yksi tai enemmän ostettuun neljän renkaan sarjaan on suurempi kuin saada pystyheitoton täysin priima rengassarja.

      Renkaan pitää olla tehty laadukkasita materiaaleista ja renkaan tulee olla pyöreä auton kaikilla neljällä pyörällä. Jos yhdessäkin renkaassa on pystyheittoa (eli rengasta ei ole onnistuttu valmistamaan pyöreäksi) seuraa siitä epämiellyttävää tunnetta ja auton nopeampaa kulumista.

      Nokian Renkaat valmistavat sellaisia SUV renkaita, joihin mahtuu pystyheittoisia kaksi samaan neljän renkaan myyntisarjaan. Kokemuksia näistä on useilla citymaasturi ja pick-up autojen kuljettajilla. Itse jätän jatkossa Nokian Renkaat ostamatta ja panostan jatkossa muihin oikeasti laadukkaisiin merkkeihin, jota Tekniikanmaailman rengastestit eivät ole auttaneet petoksessa myydä kuluttajille laadullisesti ja teknisesti huonompia renkaita kuin mitä testeissä on väitetty.

      Älkää ostako heikkolaatuisia renkaita kuten Nokian Hakka Blue SUV. Yli 700€ renkaat eivät saa olla pystyheittoisia, joten siksi pitää valita joku muu kuin Nokia.

      Laadukkaita, oikein toimiva renkaita valmistavat mm. Bridgestone, Michelin ja Goodyear.

      Lähde Autobild.

      • Halvalla

        Myös Hankook.


      • Anonyymi

        Tarkistin, ts Googlasin "Autobild Nokia". Edellisen kirjoittajan väitteelle Nokian renkaiden huonoudesta ei löytynyt ainakaan tässä katetta: heti ensimmäisenä tuli vastaan kirjoitus Nokian talvirenkaista, joita Autobildin arvostelu pitää erityisen hyvinä, ts huippulaatuisina renkaina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkistin, ts Googlasin "Autobild Nokia". Edellisen kirjoittajan väitteelle Nokian renkaiden huonoudesta ei löytynyt ainakaan tässä katetta: heti ensimmäisenä tuli vastaan kirjoitus Nokian talvirenkaista, joita Autobildin arvostelu pitää erityisen hyvinä, ts huippulaatuisina renkaina.

        Minulla oli peräkkäin kolme sarjaa eli 12 kpl Nokian Hakkapeliittoja. Kahdeksasta petti vyö: ratin ravistusta ja kun nosti renkaan ilmaan ja pyöritti, niin kulutuspinta oli S:n muotoinen. Yhteen tuli joku muu vika mitä en nyt muista ja vain se yksi 12:sta kesti ajaa kulutuspinnan loppuun asti eli kesärenkaana 1,6 milliin. Ei tule minun autooni enää yhtään Nokiaa, on liian kallista lystiä...


    • Anonyymi

      Käykö tubeless rengas normaali vanteeseen missä on ollut sisäkumi

    • Anonyymi

      Mikä on normaali vanne? Autoissa on ollut 60-luvulta lähtien vanteet tubeless-vanteita.

      • Anonyymi

        Paskapuhetta, mulla on vuosimallia -82 oleva kesäauto, jossa alkuperäiset vanteet. Eivät ole tubeles vanteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paskapuhetta, mulla on vuosimallia -82 oleva kesäauto, jossa alkuperäiset vanteet. Eivät ole tubeles vanteet.

        Kerro mikä auto. Taitaa olla vaan vielä vanhemmat vanteet.


    • Anonyymi

      Aloittaja voi laittaa kaksi kumia päällekkäin. Jättää sitten kokonaan nai.... Ei tule vahinkoja.

      • Anonyymi

        Onneksi aloittaja (nainen) ei lue enää 14 vuotta myöhemmin todella tyhmää viestiäsi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2007
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1470
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      99
      1413
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1327
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1154
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      480
      1094
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      51
      982
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      933
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      882
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      856
    Aihe