Koiran allergia

minä78

Tämä on varmasti kosto minua kohtaan. En ole koskaan ymmärtänyt allergiaa sairastavia ja olen aina vähätellyt heidän vaivojeen. En ole ottanut tosissaan, eikä minulla itselläni ole koskaan ollut minkäänlaista allergista vaivaa. Vaikka asunto olisi täynnä koirankarvaa, ilma tuntuu mielestäni ihan raikkaalta.

Nyt on sitten koirallani paha allergia. Huonepölylle se ei ilmeisesti kuitenkaan ole allerginen vaan monille ruoka-aineille. Oli ihan sama mitä ruokaa sille syötin, aina tuli oireita. Koira-parka joutui olemaan kauluri päässä vähän väliä, että ei raapisi ihottumiaan. Pitkällisen etsimisen jälkeen olen löytänyt koiralleni sopivan allergiaruoan. Hypoallergeeninen ruoka on tosi kallista, mutta koira pysyy sillä oireettomana.

Nyt sitten eräs ystäväni antoi koiralle porkkananpalan ja taas oli viikon ajan ihottumat tosi pahana. Suun kautta meni kortisonia ja koiti hoitaa ihottumaa myös voiteilla.

Tämän ihottuman koiralla vielä kestäisi, kun se tulee ja menee. Mutta atopiaan liittyy koirallani lisäksi silmäsairaus nimeltä keratokonjuctivis sicca. Se on erittäin kivulias hoitamattomana sokeutumiseen johtava silmäsairaus. Siinä kyynelrauhanen tuhoutuu autoimmuunireaktion seurauksena.

Sopimattoman ruoan antaminena aiheutti nyt myös pahat silmäoireet. Silmät ovat immunosupressiivisella lääkityksellä olleet oireettomat nyt pari kuukautta. Minusta tuntuu, että porkkananpalan antaminen käynnisti koiran kyynelrauhasessa taas autoimmuuniprosessin. Lisää kyynelrauhasta tuhoutui. Pelkäsin jo yli viikon, että koira pitää lopettaa ja kyynelrauhaset on menetetty lopullisesti. Silmät näyttivä yhtäkkiä kuivilta, olivat aivan punaiset, rähmä tarttui taas niihin kiinni, koira siritti silmiään, vilkkuluomi hitsasi silmän pintaan kiinni ja niin edelleen. Lisäsin lääkitystä ja nyt silmät ovat olleet auki jo kolme päivää. Ihanaa, jos kyyneleritys olisi sittenkin elpynyt.

Eli porkkanan pala voi tappaa koiran!

Mutta nyt tämän koiran allergian myötä olen oppinut ymmärtämään allergisia ihmisiä. Otan asian vakavasti ja ymmärrän kuinka vaikeaa se on. Omakohtainen kokemus näin oman koiran kautta oli hyvin avartava.

Mutta toivotaan, että saamme vielä katsella yhdessä koirani kanssa tätä maailmaa tovin. Olen iloinen jokaisesta lisäpäivästä, jonka koirani elää. Ilman lääkityksiä ja allergiaruokia koirani nukkuisi nyt jo pari metriä multaa kuonon päällä.

Allergia on vakava asia!

1

602

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se elämä opettaa

... ymmärtämään asioita, jos ei muuten opi. Eli kuten muissakin asioissa, jos ei muuten niin kantapään kautta.

Mukavia päiviä sinulle koirasi kanssa :-).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6494
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3883
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3280
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      378
      1783
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1033
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      910
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe