Tieto Alfasta kaivataan

risto

Tässäpä ilmoittautuu yksi tuore 1998 156 ts:n omistaja. Auto on nyt mulla ollut vajaan kuukauden ja viime viikolla ohjekirjaa lukiessani huomasin, että auton mukana olisi pitänyt tulla punaperäinen "koodaus" avain... Omassa autossani ei sitä tullut. Soitin siitä autoliikkeen myyjälle, jolta auton ostin (huom! Ei ollut Delta auto, josta kärryn ostin, vaan vehon), joka kertoi, että se ei ole välttämätön, että kyseiseen autoon voi tehdä kaikki tarpeelliset huoltotoimenpiteet myös ilman tätä"koodi"avainta. Nyt sitten kysynkin teiltä arvoisat kanssa Alffailijat, pitääkö tuo tieto paikkansa, vai kustiinko tässä tapauksessa hyväuskoista ostajaa silmään? Mitä ongelmia tulevaisuudessa voi mahdollisesti tulla, jos tätä avainta en omista???

t: Risto

11

2077

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zenery

Siis mikä koodausavain ?

Ei minulla ainakaan ole muita kuin normaalit avaimet,nehän kyllä ovat punaperäisiä ja perän sisällä on siru,jonka ajonestolaite tunnistaa.

Tarkoitatko siis,etttä sinun autossa ei ole ajonestolaite toiminnassa ?
      Sehän on kai pakollinen jo vuodesta 1995 alkaen.

• HR.

Älä sitten hyvä mies hukkaa avaimia. Uusien hankkiminen on meinaan hankalaa tai ainakin kallista ilman noita läpysköjä. Sikäli myyjä oli kyllä oikeassa että öljynvaihto kyllä onnistuu hyvin ilman noita koodiavaimiakin.

• Scuore sportivo

Avaimia ei tosiaankaan parane hukata, jos ei ole koodikorttia..

• Zenery
        Scuore sportivo kirjoitti:

Avaimia ei tosiaankaan parane hukata, jos ei ole koodikorttia..

Minä kysäisin koodikorttia Deltan myyjältä kun ostin auton,mutta hän sanoi,että huollossa on tarvittavat koodit ja ei sitä korttia tarvitse.

Minun autoon esimerkiksi hankittiin uusi avain ja kun se koodattiin autoon sopivaksi piti myös muut avaimet viedä sinne "koodaukseen"

Koodauksen jälkeen minun autoon käy vaan ne kolme avainta,jotka minulla on,eikä esimerkiksi sellainen avain,jonka edellinen omistaja on "unohtanut" itselleen.

Käytetyn auton ostajan kannattaisi tuosta syystä ehkä koodauttaa ajonestolaite uudelleen,ettei se häviä pihasta vanhoilla ties missä olevilla avaimilla.

• Ricambi
        Zenery kirjoitti:

Minä kysäisin koodikorttia Deltan myyjältä kun ostin auton,mutta hän sanoi,että huollossa on tarvittavat koodit ja ei sitä korttia tarvitse.

Minun autoon esimerkiksi hankittiin uusi avain ja kun se koodattiin autoon sopivaksi piti myös muut avaimet viedä sinne "koodaukseen"

Koodauksen jälkeen minun autoon käy vaan ne kolme avainta,jotka minulla on,eikä esimerkiksi sellainen avain,jonka edellinen omistaja on "unohtanut" itselleen.

Käytetyn auton ostajan kannattaisi tuosta syystä ehkä koodauttaa ajonestolaite uudelleen,ettei se häviä pihasta vanhoilla ties missä olevilla avaimilla.

tuosta master avaimesta jolla voidaan koodata uusia avaimia.

Ohjekirjan mukaan uusien avaimien koodaus on mahdotonta ilman master avainta.

Jos maahantuojalla on politiikka muuttunut että pitävät master avaimen itsellään niin pitäisi ehdottomasti mainita tästä auton tulevalle omistajalle.

Kuka osaa valaista asiaa lisää?

• Zenery
        Ricambi kirjoitti:

tuosta master avaimesta jolla voidaan koodata uusia avaimia.

Ohjekirjan mukaan uusien avaimien koodaus on mahdotonta ilman master avainta.

Jos maahantuojalla on politiikka muuttunut että pitävät master avaimen itsellään niin pitäisi ehdottomasti mainita tästä auton tulevalle omistajalle.

Kuka osaa valaista asiaa lisää?

Ei 156:n ohjekirjassa puhuta mitään mistään masteravaimesta.
        Avaimille on vain kaksi koodia toinen Alfa Code-koodi ja toinen "mekaaninen"-koodi.

Ajonestolaite koodataan tietyille avaimille,joita voi olla max. 8 kpl ja koodauksessa täytyy olla mukana kaikki avaimet,koska koodauksessa ajonestolaitteen muistista häviävät entisten avainten tiedot.

Alfa Code-koodia tarvitaan jos joudutaan ohittamaan ajonestolaite (esim rikkoontumisen vuoksi) ja mekaaninen koodi on avaimen mekaaninen kuvio (sen perusteella voi teetättää avaimia jotka sopivat oviin,mutta käynnistystä varten auto on koodattava.

Minulle on siis tehty uusi avain ja se koodattiin ajonestolaitteistoon muiden avaimien mukana.

Soitin Deltalle ja siellä oli ainakin minun auton koodit tallessa.

Eli 156:ssa ei ole enää mitään masteravaimia,joita nähtävästi 155 on.

• Ricambi

Siteeraanpa otteen omistajan käsikirjasta omistamastani 155 T.S. 2.0 16V:

Kun auto vaihtaa omistajaa, uudelle omistajalle on annettava tummanpunainen master-avain (kuten myös muut avaimet) ja kaksi KOODI-korttia. Nämä minä sain ilman erillistä pyyntöä.

Ilman master-avainta korjaustoimenpiteet Alfa Romeo CODE ohjainlaitteeseen ja moottorin ohjainlaitteeseen ovat mahdottomia.... "sanoo omistajan käsikirja"

Onkohan nyt niin käynyt että autoliikekkään ei ole saannut ko. avainta eikä ole edes sitä älynnyt kysyä edelliseltä omistajalta.

Ei muuta kuin vaadi avain toimitettavaksi koska se pitää toimittaa auton mukana.

• Alfista

Ei ole kuin normaalit kaksi avainta (ei kaukosäätöä) ja koodikortti (Alfa Code). Puuttuuko siis jotain?

• Ricambi
        Alfista kirjoitti:

Ei ole kuin normaalit kaksi avainta (ei kaukosäätöä) ja koodikortti (Alfa Code). Puuttuuko siis jotain?

Sinulta puuttuu tuo master-avain millä voidaan ohjelmoida uusia vara-avaimia.

1. Virta-avaimia 2 kpl
        2. Alfa code kortti 2 kpl
        3. Master avain 1 kpl

• vkuus

onko 156sessa vielä tuo tummanpunainen "master" avain, itselläni ei taida olla löytyy vain 2 punaista avainta, muistelen kyllä että 155sessa oli. Koodikortti sen sijaan löytyy josta on apua jos tarvitsee esim jostain syystä päästä ohittamaan ajonesto.

• Zenery
        vkuus kirjoitti:

onko 156sessa vielä tuo tummanpunainen "master" avain, itselläni ei taida olla löytyy vain 2 punaista avainta, muistelen kyllä että 155sessa oli. Koodikortti sen sijaan löytyy josta on apua jos tarvitsee esim jostain syystä päästä ohittamaan ajonesto.

vkuus kysäisi
        "onko 156sessa vielä tuo tummanpunainen "master" avain"

Ja vastaan,että Ei ole,tai ainakaan en ole kuullut moisesta.156:ssa on kai erilainen koko ajonestolaitekkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2592
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      63
      2478
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2300
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1559
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1552
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1452
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1250
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1206
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    Aihe