Haluan varmistaa että en tee mitään väärin, tiedän että kanilla oltava heinää ja vettä koko ajan..mutta kysymys koskee muuta ruokaa..eli onko sitä otlava koko aika tarjolla ja onko tietyt määrät/päivä mitä SAA antaa vai pitääkö kipossa olla ruokaa koko ajan?! Että osaako pupu itse "annostella" syöntinsä?! Ja onko jotain "perusruokaa" joka ei saisi olla koko aikaa tarjolla?!
Käykö jos niitä pellettejä ja jotain sekotusta on koko ajan?!
Kanin hankkija
6
458
Vastaukset
- ja muutakin+
No toi ei paljoo riitä että tiiät ruokinnasta ton verran..kanin hankinta vaatii muutakin.
Syksyn tullen näkee satojen kissanpentuilmoitusten seassa lukuisia "annetaan kani" - ilmoituksia. Ihmiset ottavat keväällä suloisen kanipalleron ja kun koittaa kylmä syys ja pimeät illat ei kanille enää löydykkään aikaa.
Syyt miksi ihmiset luopuvat kaneistaan ovat mitä moninaisempia. Toisilla ei riitä mielenkiinto, toisilla ei rahat ja joillakin puhkeaa syksyn kynnyksellä yllättäen allergia.
Lemmikkikania pidetään hyvin luonnonvaraisena eläimenä huolimatta siitä, että se on jalostettu lemmikiksi jo aikoja sitten. Luullaan, että kani elää hyvin kun sille heittää pieneen häkkiin vähän heiniä ja siemeniä. Kania pidetään yleisesti jyrsijöihin kuuluvana. Kaupoissa myydään siemenpusseja, joissa lukee "jyrsijän siemensekoitus" ja siinä on iloisia kaneja kuvassa.
RUOKINTA on retuperällä. Suomessa saatavilla olevat kirjat kaneista ovat ikivanhoja ja täynnä virheellistä tietoa. Eräässä kirjaston opuksessa oli kani listattu jyrsijöihin ja kanihan ei ole jyrsijä. Kanin pääravinto on hyvälaatuinen kuiva heinä ja vesi. Niitä kanilla on oltava aina saatavilla. Lisäksi kanille tulisi antaa kaneille valmistettua pellettiä, jota saa monista eläinkaupoista. Ruokakaupoissa myytävät siemensekoitukset eivät sovvellu kanin suolistolle. Varsinkin kuivatut maissinjyvät aiheuttavat vuosittain usealle kanille suolitukoksen ja jopa kuoleman. Pellettien, heinän ja veden lisäksi kanille voi tarjota tuoretuokaa, salaattia, kurkkua, voikukkia ym. Talveksi kanille kannattaa kerätä ja kuivattaa kasveja, kuten koivua, pajua, siankärsämöä, nokkosia ym.
KANIN TILAT ovat tärkeä osa kanin viihtyvyyden kannalta. Eläinsuojeluasetukset kertovat, että esim. yli 5kg kanilla tulee olla tilaa häkissään 0,9m2. Mitä ihmettä kani voi tehdä tuossa tilassa. Ottaa yhden loikan jolloin onkin jo häkin toisessa päässä. Kanin tulisikin saada olla mahdollisimman paljon vapaana. Jos kyseessä on sisällä asuva kani sen voi päästää huoneistoon hyppimään aina kun on itse paikalla. Joidenkin kanit käyttäytyvät niin siististi, että ovat aina vapaana huoneistossa. Suomessa on jonkinverran kaniharrastajia, joiden kanit asuvat ulkona ympäri vuoden. Tällöin ulkohäkistä on hyvä tehdä "kettuvarma" ja siellä on oltava paljon liikkumatilaa ja virikkeitä sekä mahdollisuus päästä lämpimään kovilla pakkasilla.Sairaalle kanille on pystyttävä järjestämään sisätilamajoitus toipilasajaksi.
KANIN KAVERI voi olla ihminen, mutta paras vaihtoehto on toinen kani. Joskus näkee eläinkaupoissakin kania ja marsua pidettävän samassa häkissä. Eri lajeja ei tulisi yhdistää niiden oman turvallisuuden vuoksi, sekä sen takia, että eri lajit ovat taipuvaisia eri sairauksiin ja voivat siten tartuttaa toisensa. Kania ei tulisi pitää yksin. Se ei ole luonnossakaan yksineläjä vaan nauttii toisten lajitoverien seurasta. Joskus kanit eivät tule toimeen keskenään, sekin mahdollisuus on otettava huomioon.
POIKASIA kaneilla teetetään tavattoman paljon tietämättä mitään kaneista. Suomessa on paljon hyviä nimellisiä ja nimettömiäkin kanikasvattajia, joiden puoleen kannattaa kääntyä kania hankkiessaan. Usein käy niin, että naapurin tytöllä on tyttökani ja toisella poikakani. Päästetään kanit vähäksi aikaa samaan häkkiin ja siten onkin kuukauden päästä poikasia. Poikasten kasvattamisessa pitäisi perehtyä perimään ja siihen että vain kaikinpuolin terveitä ja hyväluonteisia kaneja kasvatettaisiin. Pahimmassa tapauksessa synnytys päättyy sekä emokanin sekä poikasten kuolemaan. Kauppojen ilmoitustaulut ja internetin lemmikkipalstat täyttyvät päivittäin uusista ilmoituksista annettavista kaninpoikasista.
KANILLA ON TUNTEET. Kani ei ole eläin jonka voi ottaa kaapista silloin kun itsellä olisi aikaa. Kani on ajatteleva eläin, joka hyvin kohdeltuna voi olla ihmisen paras ystävä. Kania ei koskaan pitäisi ottaa hetken mielijohteesta, vaan harkinta-aikaa olisi hyvä venyttää ainakin puoleen vuoteen ja vierailla kani-aiheisilla nettisivuistoilla ja keskustelupalstoilla, esim. osoitteessa www.puput.net ja hankkia roppakaupalla tuoretta tietoa. Jokainen kodinvaihto on kanille stressi. Kani ei pärjää jos päästät sen luontoon vapaaksi.
JOS PÄÄTÄT OTTAA KANIN - OTA SIITÄ VASTUU !- näitäkin!!
Wau, olipa hieno lukea noin asiantuntevaa tekstiä!!! Toivotaan, että kaikki jaksaisivat myös lukea sen ennen ostopäätöstä.. ja muutenkin.
- ööääööääööää
näitäkin!! kirjoitti:
Wau, olipa hieno lukea noin asiantuntevaa tekstiä!!! Toivotaan, että kaikki jaksaisivat myös lukea sen ennen ostopäätöstä.. ja muutenkin.
kopsattu juttu toisten sivuilta:(
- se!
ööääööääööää kirjoitti:
kopsattu juttu toisten sivuilta:(
Ei vähennä asian tärkeyttä!
- Tiedustelisin
Että miten käytännössä toimii tämä nokkosten, voikukan lehtien ym kuivatus ja missä niitä säilötään?
Siinä olen eri mieltä kanssasi että marsut ja kanit ei voi asustaa samassa tilassa, minulla oli kani ja kaksi marsua samassa häkissä ja päivät loikkivat yhdessä makkarissa, jos koitti erottaa ne toisistaan niin sitten tuli kaikille hätä et missä kaverit ovat :(
Tällä hetkellä minulla on kolme kania :) - marsun kaveriksi
Tiedustelisin kirjoitti:
Että miten käytännössä toimii tämä nokkosten, voikukan lehtien ym kuivatus ja missä niitä säilötään?
Siinä olen eri mieltä kanssasi että marsut ja kanit ei voi asustaa samassa tilassa, minulla oli kani ja kaksi marsua samassa häkissä ja päivät loikkivat yhdessä makkarissa, jos koitti erottaa ne toisistaan niin sitten tuli kaikille hätä et missä kaverit ovat :(
Tällä hetkellä minulla on kolme kania :)sillä uros kani voi astua pienempää marsua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663342Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433147Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1182546- 432528
- 311943
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271840- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851455- 391320
- 821179