kohdunpoisto

avoleikkaus

Te joille on tehty avoleikkaus, niin onko ollut tälläisiä oireita näinkin pitkän ajan jälkeen?
Leikkauksesta on nyt reilut neljä viikkoa ja kohtu sekä toinen munasarja otettiin pois, haava noin 20cm sairaalassa olin viisi päivää, vieläkään ei ole tuntoa oikealla puolella laajalla alueella (oikealta otettiin munasrja)mahan päällä eikä haava-alueen kohdalla sekä kipuja on vielä aika paljon, suorassa liikkuminen sattuu mahaan ja jomotusta on jatkuvasti. Pissalla joutuu käymään useasti (ei tulehdusta) sekin ajoittain sattuu. Jälkitarkastus on viikon päästä. Miten muilla, avoleikkauksestaha toipuu hitaammin mutta onko normaalia?

13

1103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2vk sitten leikattu

itselläni tehtiin myös avoleikkaus,minulla on kyllä jomotusta ja kipua aina välillä,ei kokoaikaa ja kävely tuottaa vaikeuksia,sattuu leikkaushaavaan,pissaaminen ei tuota vaikeuksia,mutta usein joutuu kyllä käymään vessassa..
      Itse olen ottanut heti kipulääkkeen kun kipu alkaa,ei kestä oikein enää minkäänlaista kipua kun mulla leikkaus oli aika vaikea..
      Toi tunnottomuus on minusta kyllä outoa,sellaista ei minulla ole ollut,sun kannattaa kyllä jälkitarkastuksessa mainita kaikki nuo oireesi ja jos ne pahenee,niin mene jo aikaisemmin lääkäriin..

• Pauliina myös

Hei!
      Olen saanut ajan kohdunpoistoleikkaukseen(avoleikkaus)kuun lopulla ja itse leikkaus ei niinkään pelota, mutta sen jälkeinen toipilasaika kipuineen. Kuinka paljon särkylääkkeitä olet joutunut syömään? Poistettiinko sinulta koko kohtu, vai jäikö kohdunkaula paikalleen?

• 2vk sitten avoleikattu

Minulta vietiin ihan kaikki vaikean endometrioosin takia.
        Ensimmäinen viikko on ainakin tähän mennessä ollut pahin,kipulääkkeinä mulla meni panacodia ja burana 800 ja näitä jouduin ottamaan parin tunnin välein,että sai pidettyä kivut pois.

• avoleikkaus

Mulla oli kipupumppu sairaalassa leikkauksen jälkeen noin vuorokauden, sai itse annostella kipulääkettä tarpeen mukaan se oli hyvä asia, kannattaa pyytää jos eivät ehdota. Sen jälkeen sairaalassa sain aina kun pyysin kipupiikin ja kolme kertaa päivässä burana 800. paljoa en kipua sairaala-aikana tuntenut, kotona olikin sitten ihan eri juttu sain sairaalassa ennen lähtöä vielä kipupiikin mutta kun sen vaikutus lakkasi niin en osannut aavistaa miten kovat kivut olisivat ensimmäiset kaksi viikkoa, mikään apteekista ilman resepitä saatava ei tehonnut, jouduin syömään älyttömät määrät ja sain mahan kipeeksi niistä, ehkä kannattaa kysyä josko saisit sairaalasta reseptin vähän vahvempaan kipulääkkeeseen. Mulla ne kivut aiheuttivat sen että kaikki lihakset menivät ihan tukkoon kun jouduin jännittämmään kipujen takia liikkumista ja muuta oleilua. tsemppiä:)

• Pauliina myös
        avoleikkaus kirjoitti:

Mulla oli kipupumppu sairaalassa leikkauksen jälkeen noin vuorokauden, sai itse annostella kipulääkettä tarpeen mukaan se oli hyvä asia, kannattaa pyytää jos eivät ehdota. Sen jälkeen sairaalassa sain aina kun pyysin kipupiikin ja kolme kertaa päivässä burana 800. paljoa en kipua sairaala-aikana tuntenut, kotona olikin sitten ihan eri juttu sain sairaalassa ennen lähtöä vielä kipupiikin mutta kun sen vaikutus lakkasi niin en osannut aavistaa miten kovat kivut olisivat ensimmäiset kaksi viikkoa, mikään apteekista ilman resepitä saatava ei tehonnut, jouduin syömään älyttömät määrät ja sain mahan kipeeksi niistä, ehkä kannattaa kysyä josko saisit sairaalasta reseptin vähän vahvempaan kipulääkkeeseen. Mulla ne kivut aiheuttivat sen että kaikki lihakset menivät ihan tukkoon kun jouduin jännittämmään kipujen takia liikkumista ja muuta oleilua. tsemppiä:)

No mulla ehkä tuuria lääkärin suhteen. Soitti jo viime viikolla ja kysyi, mitä kipulääkkeitä haluan morfiinin lisäksi! Kokeilevat uutta lääkettä, jonka pitäis olla hermokipuihin, nimeltää Lyrica. Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä lääkkeestä?

• ...olla...
        Pauliina myös kirjoitti:

No mulla ehkä tuuria lääkärin suhteen. Soitti jo viime viikolla ja kysyi, mitä kipulääkkeitä haluan morfiinin lisäksi! Kokeilevat uutta lääkettä, jonka pitäis olla hermokipuihin, nimeltää Lyrica. Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä lääkkeestä?

aika yksilöllistä tuo toipuminen kipuineen. Itselläni on puolisen vuotta kohdunpoistosta (avoleikkaus, molemmat munasarjat jäivät). Kipuja oli ekan vuorokauden aikana mutta sain kipulääkkeitä tarpeeksi. Sairaalassa olin viikonlopun yli, kotona en mitään kipulääkkeitä enää tarvinnut koska kipuja ei ollut.
        Alavatsan tunnottomuutta sen sijaan oli aika pitkään leikkauksen jälkeen. Lääkärin mukaan kyseisestä leikkauksesta täydelliseen toipumiseen menee puolisen vuotta, vaikka itse tunsin jo noin kuukauden jälkeen olevani täysin toipunut lukuunottamatta kyseistä tunnottomuutta.

• Pauliina myös
        ...olla... kirjoitti:

aika yksilöllistä tuo toipuminen kipuineen. Itselläni on puolisen vuotta kohdunpoistosta (avoleikkaus, molemmat munasarjat jäivät). Kipuja oli ekan vuorokauden aikana mutta sain kipulääkkeitä tarpeeksi. Sairaalassa olin viikonlopun yli, kotona en mitään kipulääkkeitä enää tarvinnut koska kipuja ei ollut.
        Alavatsan tunnottomuutta sen sijaan oli aika pitkään leikkauksen jälkeen. Lääkärin mukaan kyseisestä leikkauksesta täydelliseen toipumiseen menee puolisen vuotta, vaikka itse tunsin jo noin kuukauden jälkeen olevani täysin toipunut lukuunottamatta kyseistä tunnottomuutta.

Hei! Kiitos positiivisestä viestistäsi. Saanko vielä kysyä, otettiinko sinulta pois koko kohtu, vai säästyikö kohdunkaula? Jos koko kohtu, niin tuntuuko olo "tyhjemmältä" jotenkin, kuten niin monet kuvailevat. Onko emättimen muoto ja takaseinämä esimerkiksi muuttuneet? Nämä on kysymyksiä, joita on vaikea tehdä leikkaavalle kirurgille, hän vain tykkää, että paras ottaa kohdunkaulakin, eipä tarvi sitten enää käydä solutarkastuksissa....

• ...eroa entiseen.
        Pauliina myös kirjoitti:

Hei! Kiitos positiivisestä viestistäsi. Saanko vielä kysyä, otettiinko sinulta pois koko kohtu, vai säästyikö kohdunkaula? Jos koko kohtu, niin tuntuuko olo "tyhjemmältä" jotenkin, kuten niin monet kuvailevat. Onko emättimen muoto ja takaseinämä esimerkiksi muuttuneet? Nämä on kysymyksiä, joita on vaikea tehdä leikkaavalle kirurgille, hän vain tykkää, että paras ottaa kohdunkaulakin, eipä tarvi sitten enää käydä solutarkastuksissa....

Minulta leikattiin koko kohtu myoomien takia, joita oli koko kohtu täynnä. Ennen leikkausta oli pitkään alavatsalla ollut painon tunne, koska kohtu oli niin suuri ja painoi esim.rakkoa (koko ajan sai juosta pissalla). Eli leikkaus oli suuri helpotus paitsi siksi että invalidisoivat ja anemiaa aiheuttavat vuodot loppuivat, myös siksi että inhottava painon tunne poistui.
        Muuten ei ole mitään eroa tuntemuksissa entiseen. Seksi alkoi sujua heti lopputarkastuksen jälkeen oikeastaan paremmin kuin ennen, koska häiritsevät vuodot lakkasivat. Mies on sitä mieltä ettei ole huomannut rakenteessa mitään eroa entiseen.

• johtuvatko
        avoleikkaus kirjoitti:

nuo kertomanne kivut siitä avoleikkaus haavasta?
        Apua! Olen leikkausjonossa ja nyt alkoi pelottaa! -tosin oma toimenpiteeni on tarkoitus tehdä alakautta.

• avoleikkaus
        johtuvatko kirjoitti:

Apua! Olen leikkausjonossa ja nyt alkoi pelottaa! -tosin oma toimenpiteeni on tarkoitus tehdä alakautta.

Todennäköisesti kyllä, avonahan tämä on paljon isompi leikkaus, itselleni on tehty kaksi tähystämällä tehtyä leikkausta (poistettiin munasarjakasvain (oli tullut nyt taas takaisin) ja endoa) ja toivuin niistä reilussa viikossa. Nyt tuntuu että tämä ei helpota ollenkaan. Alakautta tehtynä luulisin että on aika verrattavissa tähystämällä tehtyyn ellei jopa helpompi, joten älä huolehdi toivut varmasti nopeesti.

• ...
        johtuvatko kirjoitti:

Älä pelkää liikaa missään nimessä. Tottakai leikkaus on pelottava paikka, mutta tehtävä se on silti.Itse pelkäsin tosi kovasti, mutta sitten kun päätin ottaa selviytymisasenteen, toipuminenkin tuntui helpommalta. Muista vielä, että me kaikki naiset ollaan yksilöitä ja koetaan asiat omalla tavalla ja tällä palstalla kerrotaan niistä omista kokemuksista, sinun operaatiosi on todennäköisesti paljon kivuttomampi kuin monet muut naisille tehtävät leikkaukset. Kannattaa sitten sairaalassa hoitajilta kovasti kysellä mieltä askarruttavia asioita, ne kyllä kertoo. Hirveesti voimia sinulle.

• kovasti!
        ... kirjoitti:

Älä pelkää liikaa missään nimessä. Tottakai leikkaus on pelottava paikka, mutta tehtävä se on silti.Itse pelkäsin tosi kovasti, mutta sitten kun päätin ottaa selviytymisasenteen, toipuminenkin tuntui helpommalta. Muista vielä, että me kaikki naiset ollaan yksilöitä ja koetaan asiat omalla tavalla ja tällä palstalla kerrotaan niistä omista kokemuksista, sinun operaatiosi on todennäköisesti paljon kivuttomampi kuin monet muut naisille tehtävät leikkaukset. Kannattaa sitten sairaalassa hoitajilta kovasti kysellä mieltä askarruttavia asioita, ne kyllä kertoo. Hirveesti voimia sinulle.

ainahan se kaikki uusi ja ennenkokematon pelottaa. Olen kyllä ihan positiivisella mielellä leikkaukseen menossa, mutta sitten tulee luettua muiden tarinoita ja alkaa funtsia kaikenlaista... -ja juuri tuo toipuminen on nyt päällimmäisenä mielessä. Sitä yrittää mielessään kuvitella niitä mahdollisia kipuja mitä leikkaus tuo tullessaan ja sitten onkin jo valmis "yleistämään" että itsekkin toipuu huonosti ja kipuillen, vaikka ainakin näillänäkymin leikkaus "tyyli" onkin eri kuin tämän ketjun muilla leikatuilla. Kyllähän me niin yksilöitä kuitenkin ollaan :) Mukavaa syksyn jatkoa Sinulle!

• leikeltiin

ja vatsassa samankokoinen arpi. Itsekkin säikähdin silloin, että miksi ei tunto ala tulla takaisin kun kuukausi oli mennyt leikkauksesta, mutta onhan otettava huomioon että leikkauksessa katkeaa paljon hermoja ja tunnon palautuminen kestää. Mullakin oli kovasti kipuja. Muista puhua sitten lääkärille kaikista asioista,ilmeisesti kiinnikkeet aiheuttaa kipuja.Mun leikkauksesta on nyt n.4kk aikaa ja haava on hieman painelu arka, mutta mitään muuta ei ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      60
      7492
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2916
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1766
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1649
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1458
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1394
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      130
      1134
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      73
      827
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      802
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      51
      707
    Aihe