Pitkäsalkku

Roope junior

Meikäläisen salkusta löytyy:
Sampoa,Keskoa,Fortumia, Nokiaa,Metsoa ja metsää jne
1.Mitä hankkisin lisäksi?

2.Nyt toivoisin savani vähän sparrausta miten pitkäsalkku kannattaa rakentaa ja jos tarkastellaan vaikka aikaa taaksepäin onko pitkäaikainen sijoittaminen kannattanut.

3.Vai myisinkö kaikki ja alkaisin harrastamaan päiväkauppaa.

4.Kumpi systeemi kannattaa?

5.Tulisiko aina ostaa suuria määriä kulujen välttämiseksi.

6.Näinä aikoina tuntuu että tulee niin sekalaista informaatiota että alkaa olla pallo hukassa.

7.Miten motivoisin itseni pitkäaikaisen salkun haltijaksi. Välillä kun tuntuu että kannattaako tämä ollenkaan?

Toivoisin palautetta

Ja vielä miten on ulkolaisten osakkeiden kanssa nyt kun hex ja om fuusioituu? Kannattaisiko katsella ruotsalaisia ym osakkeita myös?

7

717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RoopeSenior

      Meikäläisen salkusta löytyy:

      Sampoa,Keskoa,Fortumia, Nokiaa,Metsoa ja metsää jne

      Tervehdys,

      Vähän kommentteja :)

      1.Mitä hankkisin lisäksi?

      Ei tähän voi mitään vastausta antaa. Kaikki riippuu omista mieltymyksistäsi (näkemyksestäsi eri toimialojen kehityksestä, markkinoiden elpymisestä), riskinotto-profiilistasi sijoittajana, aikajänteestä jne.

      Minä olen pitkään salkkuun pyrkinyt löytämään maltillisesti hinnoiteltuja osakkeita, joiden markkina-arvo suhteessa kirjanpito-arvoon on alhainen (P/BV), osinkotuotto vakaa / mieluiten nouseva (tuotto % yli pitkän koron) ja tase terve. Tällöin usein osakkeen ns. down-size riski on alhainen (yleensä tärkeämpää kuin arvioida nousu-potentiaali, on arvioida osakkeen laskupotentiaali, erityisesti hankalissa markkinaolosuhteissa).

      2.Nyt toivoisin savani vähän sparrausta miten pitkäsalkku kannattaa rakentaa ja jos tarkastellaan vaikka aikaa taaksepäin onko pitkäaikainen sijoittaminen kannattanut.

      Historia osoittaa, että osakkeista saa pitkällä aikavälillä parhaimman tuoton.

      Mutta se ei vielä kerro sitä, miten pitkä tämä pitkä aika väli on (Esim. yhdysvalloissa 1929 pörssilaman ylittävä taso saavutettiin vasta 1950 – luvulla). Itse olen sitä mieltä, että osakemarkkinoilla on siirretty pidemmäksi ajaksi ns. maltillisemman tuottokehityksen ajanjaksoon, jolloin realistisesti tavoiteltavissa olevat vuosituotot ovat tuolla 6-8 % tasolla. Jokaisen sijoittajan on sitten itse päätettävä, haluaako ottaa osake-riskiä sen tuottopreemion takia, joka tässä skenaariossa on korkojen ja osakkeiden välillä (3-5 % pa.).

      Tutki osakemarkkinoiden historiallista kehitystä, sekä Yhdysvalloissa / Suomessa (hyviä kirjoja / dataa löytyy), niin ymmärrät miksi ajattelen näin.

      3.Vai myisinkö kaikki ja alkaisin harrastamaan päiväkauppaa.

      Oma mielipiteeni: Päiväkauppaa voi harkita, jos on mahdollista olla ruutujen ääressä 8h-10h päivässä. Muuten ei.

      Päiväkauppa on aivan toisen tason peliä, kuin pitkäjänteinen osakesijoittaminen (perustuu ihan toisenlaiseen logiikkaan markkinoista). Tiedosta riskit. Älä pelkää tappioita. Erota tunteet toisistaan (ahneus / pelko). Erityisesti tilanteessa, jossa selvää trendiä ei markkinoilla ole (niin kuin tällä hetkellä) on hyvin haastavaa toimia kannattavasti markkinoilla.

      Varaudu oppirahojen maksuun. Tee virtuaali-treidausta ainakin puoli vuotta ennen kuin siirryt oikeisiin kauppoihin. Jos pelaat, niin pelaa vain likvideimmillä papereilla (käytännössä Nokia).

      Minä en harrasta päiväkauppaa.

      4.Kumpi systeemi kannattaa?

      Minä preferoin pitkää logiikkaa. Ns. korkoa korolle mekaniikkaa.

      5.Tulisiko aina ostaa suuria määriä kulujen välttämiseksi.

      Jos kustannuksia haluaa minimoida, kannattaa osakeostoja tehdä minimissään 3.500-4.000 euron kertaerissä. Kiinnitä huomiota myöskin eri palvelutarjoajien hintatasoihin. Tärkeintä on kuitenkin se, että käy harvakseltaan kauppaa (esim. itselläni: yleensä n. 6-8 kauppaa vuodessa).

      6.Näinä aikoina tuntuu että tulee niin sekalaista informaatiota että alkaa olla pallo hukassa.

      Niinpä. Informaatio on tällä hetkellä hyvin ristiriitaista. Opettele erottamaan valtavasta informaatiotulvasta oleellinen. Opettele ymmärtämään sekä makro- että mikrotason dataa.

      Jos et tiedä mitä tehdä, niin älä tee mitään, koska tuolloin td. että teet väärän liikkeen on suurempi.

      7.Miten motivoisin itseni pitkäaikaisen salkun haltijaksi. Välillä kun tuntuu että kannattaako tämä ollenkaan?

      Minä motivoin itseäni sillä, että parempaakaan vaihtoehtoa ei ole tarjolla.

      Ja vielä miten on ulkolaisten osakkeiden kanssa nyt kun hex ja om fuusioituu? Kannattaisiko katsella ruotsalaisia ym osakkeita myös?

      Kim Lindströmiä lainatakseni: Kannattaa pysyä niillä markkinoilla, jotka on mahdollista tuntea parhaiten. Suomalaisille sijoittajille (erityisesti yksityis- / piensijoittajille) tämä tarkoittaa pääsääntöisesti pitäytymistä kotimaisissa yrityksissä. Normaalista on muutenkin vaikeaa aktiivisesti seurata yli 10 yritystä, pyri valitsemaan siis kohteesi ensisijaisesti kotimaisista lähteistä.

      Lähialueista Venäjän / Balttian tilannetta kannattaa myöskin seurata. Uskoisin sillä alueella talouskasvun mahdollisuuksien olevan pitkällä aikavälillä paremmat kuin esim. Pohjoismaissa. Tämän pitäisi tietysti heijastua myöskin paikallisiin osakekursseihin.

      • Roope junior

        paljon vastauksesta.

        (Pidän miettimistauon ja vastaan lisää vähän myöhemmin.)

        Näit vaivaa, arvostan sitä!

        Olen kyllä lueskellut alan kirjoja jne. Sijoittaminen on mielenkintoista. Kunhan jaksaa pitää tuon jäitä hattuun strategian voimassa.
        Tosin teknojen kohdalla siitä olisi voinut luopua niin ei olisi sulanut nekään kun itse istui maltillisena pitkän aikavälin sijoitusstrategia mielessä.

        Siitä huolimatta joskus on vaikea löytää kinnostavia kohteita.

        En tiedä jos olisi ollut tuota Orionia olisiko osannut ennakoida miten siinä kävi tai Raisionkaan kanssa.

        Ja löytyykö Balttiassa nousua vielä , kun nyt liittyvät EU hun ja heille itselleen kovat maksut.

        Toivotaan ettei kaksinkertainen verotus tule voimaan se veisi intoa koko hommaan. Tosin luultavasti yhtiöt alkavat sitten jakaa ylimääräisiä osakkeita tms.

        Mistä parhaiten saa tuntuman yhtiöiden tuloskunnosta?

        Täytyy sanoa että teleoperaattorit epäilyttävät kovasti, eivät jaksa kiinostaa.

        Sitten askarruttaa Japani ilmiö saattaisiko se levitä muualle pikku hiljaa.Ja Eurooppa vaikuttaa olevan isojen rakennemuutosten kourissa.

        Kyllähän näitä kysymyksiä näyttää riittävän ilman miettimistaukoakin.

        Ei ole aikaa istua päiväkauppaa tekemässä joten se jää pois jo senkin takia.Ehkä ihan hyvä niin.


      • RoopeSenior
        Roope junior kirjoitti:

        paljon vastauksesta.

        (Pidän miettimistauon ja vastaan lisää vähän myöhemmin.)

        Näit vaivaa, arvostan sitä!

        Olen kyllä lueskellut alan kirjoja jne. Sijoittaminen on mielenkintoista. Kunhan jaksaa pitää tuon jäitä hattuun strategian voimassa.
        Tosin teknojen kohdalla siitä olisi voinut luopua niin ei olisi sulanut nekään kun itse istui maltillisena pitkän aikavälin sijoitusstrategia mielessä.

        Siitä huolimatta joskus on vaikea löytää kinnostavia kohteita.

        En tiedä jos olisi ollut tuota Orionia olisiko osannut ennakoida miten siinä kävi tai Raisionkaan kanssa.

        Ja löytyykö Balttiassa nousua vielä , kun nyt liittyvät EU hun ja heille itselleen kovat maksut.

        Toivotaan ettei kaksinkertainen verotus tule voimaan se veisi intoa koko hommaan. Tosin luultavasti yhtiöt alkavat sitten jakaa ylimääräisiä osakkeita tms.

        Mistä parhaiten saa tuntuman yhtiöiden tuloskunnosta?

        Täytyy sanoa että teleoperaattorit epäilyttävät kovasti, eivät jaksa kiinostaa.

        Sitten askarruttaa Japani ilmiö saattaisiko se levitä muualle pikku hiljaa.Ja Eurooppa vaikuttaa olevan isojen rakennemuutosten kourissa.

        Kyllähän näitä kysymyksiä näyttää riittävän ilman miettimistaukoakin.

        Ei ole aikaa istua päiväkauppaa tekemässä joten se jää pois jo senkin takia.Ehkä ihan hyvä niin.

        paljon vastauksesta.

        (Pidän miettimistauon ja vastaan lisää vähän myöhemmin.)

        Näit vaivaa, arvostan sitä!

        RS: Tervehdys taas,

        Eipä kestä. Arvostan itsekin laadukasta keskustelua, niin mielelläni olen itsekin sitä edistämässä. Harvemmin kun sitä näillä keskustelupalstoilla tapaa.

        Olen kyllä lueskellut alan kirjoja jne. Sijoittaminen on mielenkiintoista. Kunhan jaksaa pitää tuon jäitä hattuun strategian voimassa.

        RS: Olen samaa mieltä. Sijoittaminen on ennen kaikkea erittäin tietointensiivistä puuhaa. Siispä vähän vielä kirja- / linkkivinkkejä, jotka olen itse huomannut erittäin hyödyllisiksi. Ehkä jo tunnetkin nämä jo entuudestaan:

        (PALVELUN YLLÄPITÄJÄLLE TIEDOKSI: en koe allaolevia linkkejä mainostamiseksi, koska minulla ei yksityishenkilönä ole mitään tekemistä sijoituspalveluja markkinoivien yritysten kanssa. Ajattelin vain jakaa osana keskustelua semmoista netistä löytyvää tietoa, joka mahdollisesti saattaisi kiinnostaa Roope junoria )

        1) Benjamin Graham: Intelligent Investor
        Paras osakesijoittamista käsittelevä kirja, jonka henkilökohtaisesti olen lukenut. Erityisesti kirjan kappale, jossa käsitellään Margin Of Safety – ajattelua osakesijoittamisessa, on erittäin mielenkiintoinen

        2) Philip A. Fisher: Common Stocks and Uncommon Profits
        Näkökulmia sijoituskohteiden valintakriteereihin 1940-1960 luvun jenkeistä. Edelleen validia kamaa.

        Sitten vielä muutamia linkkejä:

        http://www.berkshirehathaway.com/letters/letters.html
        Warren Buffett:in sijoitusyhtiön vuosikertomukset, jossa Legenda itse ja hänen yhtiökumppaninsa kommentoivat erittäin ansiokkaasti aina päättyneen vuoden teemoja sijoitusmarkkinoilla.

        http://www.investori.com/
        (Hyviä artikkeleita sijoittamisesta, erityisesti vierailevana kirjoittajana toimiva Martti Kangas on analyyttinen kaveri ja piirtää terävää kuvaa sitä, millaisia taitoja menestyksellinen sijoittaminen vaatii. Kaikki kunnia siis hänelle )

        http://www.seligson.fi/
        - Seligson & Co. – rahastoyhtiöiden sivuilla on myöskin hyvää, pääosin objektiivista ja puolueetonta sijoittamiseen liittyvää dataa. Katso myöskin saitin kirjasuositukset läpi.

        Tosin teknojen kohdalla siitä olisi voinut luopua niin ei olisi sulanut nekään kun itse istui maltillisena pitkän aikavälin sijoitusstrategia mielessä.

        RS: Niin, pitkään voi pitää papereita, joiden hinnoittelu on kohdallaan. Teknojen osaltahan näin ei laisinkaan ollut. Monta piensijoittajaa vedettiin nenästä, niin että korvat heilui, tosin moni onnistui myös tekemään hyvää tiliä.

        Minäkin osallistuin teknoiluun, tosin vain yhden paperin osalta, ja hyvin pienellä positiolla (koska epäilin hinnanmuodostuksen olevat yleisen hypen takia väärä, ja tässä olinkin sitten ihan oikeassa). Lopputulos: - 93 %. Hyvä opetus siitä, että down-size riskin arvioinnissa lyhyellä aikavälillä oleellista on ymmärtää sentimentin (markkinatunnelman) vaikutus osakkeen nykyisessä hinnanmuodostuksessa. Tämä sentimentti vaikuttaa valtaisasti osakkeiden hintatasoihin varsinkin lyhyemmällä aikavälillä (esimerkkinä vaikkapa Nokian viimeaikainen nousu 10,60 eurosta päälle 15,00 euron).

        Menestyksekkäimmät sijoittajat (niin instituutio kuin piensijoittajatkin) perustavat omat sijoituspäätöksensä omaan analyysiin sijoituskohteesta, joka pyrkii antamaan luotettavan kuvan sijoituskohteen todellisesta arvosta (ns. fair-valuesta). Näin he helposti kykenevät irtautumaan papereista silloin, kun markkinasentimentti työntää hintatasoja liian ylös. Mm. suomalaiset leggendaariset yksityissijoittajat (esim. Saario, Lindström, Brade) toimivat käsitykseni mukaan juuri näin (Ps. edellämainittujen herrojen ajattelua / sanomisia kannattaa seurata viestimissä).

        Kannattaa jatkossa yleissääntönä muistaa, että osakemarkkinoille kannattaa yleensä mennä silloin kun pelko on suurimmillaan (= sentimentti on heikoimmillaan --- tunnepohjaista panikointia ja ”pakkomyyntejä”, jotka painavat hinnat turhan alas) ja poistua silloin, kun ahneus on suurimmillaan (sentimentti on vahvimmillaan, jolloin markkinoilla tulee rikastumisen toivossa ostajina paljon sellaista joukkoa, joka ei ymmärrä osakemarkkinoiden luonteesta yhtään mitään, mikä työntää kysynnän lisääntymisen vuoksi hinnat liian ylös). Eli pyrkiä käyttäytymään juuri päinvastoin, kuin osakemarkkinoilla toimiva ”suuri massa”, joka pääsääntöisesti tekee sijoituspäätöksiä tunteen, ei rationaalisen ajattelun / riskianalyysin pohjalta (tämä on vaikeaa, tiedän sen itsekin). Ja tämä tunnepohjainen käyttäytyminen selittää markkinoilla hinnoittelun ylilyönnit sekä nousutrendin loppuvaiheessa, että laskutrendin loppuvaiheessa.

        Siitä huolimatta joskus on vaikea löytää kiinnostavia kohteita.

        RS: Olet aivan oikeassa. Jos ei osaa perustella itselleen miksi toimii ja millä strategialla toimii, on parempi olla toimimatta. Silloin td. menettää vähemmän rahaa.

        En tiedä jos olisi ollut tuota Orionia olisiko osannut ennakoida miten siinä kävi tai Raisionkaan kanssa.

        RS: Orionin ja Raision riskithän varmasti oli hahmotettavissa jo etukäteen, mutta kukaanhan ei voi etukäteen arvioida, mitkä riskit toteutuvat ja mitkä eivät.

        Ja löytyykö Balttiassa nousua vielä , kun nyt liittyvät EU hun ja heille itselleen kovat maksut.

        RS: Niin, kannattaa yrittää ajatella pidemmälle. Tosiasiassa nyt liittyvät uudet maat saavat Eu:lta paljon rahallista tukea (ovat td. useita vuosia nettosaajia Eu:n tukiohjelmissa). Tämän lisäksi näille alhaisemman hintason maille avautuvat täysimääräisesti Eu:n yhteismarkkinat, niiden taloudellinen ja yhteiskunnallinen vakaus kehittyy, ja mahdollisen rahaliittoon liittymisen myötä myöskin valuuttakurssi riski poistuu.

        Aika isoja myönteisiä asioita minun mielestäni, jonka uskoisin lisäävän taloudellinen toiminnan aktiviteettia uusissa jäsenmaissa (sekä investointi-aktiviteettia muista maista näihin uusiin Eu-maihin).

        Toivotaan ettei kaksinkertainen verotus tule voimaan se veisi intoa koko hommaan. Tosin luultavasti yhtiöt alkavat sitten jakaa ylimääräisiä osakkeita tms.

        RS: Osinkojen kaksinkertainen verotus on tietysti ikävä asia, mutta on muistettava että pörssiyhtiöillä on mahdollista jakaa ”osinkoja” myös muussa muodossa kuin rahassa (esim. omia osakkeita mitätöimällä). Eli kaksinkertainen verotus on ikävä asia, mutta ei katastrofi.

        Mistä parhaiten saa tuntuman yhtiöiden tuloskunnosta?

        RS: Käytännössä parhaiten tuntuman päällä ovat institutionaaliset sijoittajat ja heitä palvelut sijoitustutkimus-talot. Kannattaa muistaa, että osakemarkkinoilla isoilla asiakkailla on aina informaatio-ylivoima suhteessa pien-osakkaisiin (osakesäästäjiin). Tuohon infoon pääsee käsiksi, jos olet riittävän iso asiakas.

        Suosittelen omakohtaisen pohdinnan / analyysin kehittämistä sijoituspäätösten tueksi. Aika vievää / osaamista vaativaa puuhaa, mutta palkkiokin voi tulla korkojen kanssa takaisin.

        Minä seuraan tiettyjä yhtiöitä aktiivisesti ja olen hyvä ymmärtämään lukuja. Se auttaa jonkin verran. Mutta tulevaisuuden ennustaminenhan on tunnetusti hankalaa / osittain mahdotontakin.

        Täytyy sanoa että teleoperaattorit epäilyttävät kovasti, eivät jaksa kiinnostaa.

        RS: Tele-operaattoreista en uskalla kommentoida mitään. Ainoastaan sen, että kyllä oli Euroopan suurimpien operaattoreiden ylin johto yössä takavuosina.

        Sitten askarruttaa Japani ilmiö saattaisiko se levitä muualle pikku hiljaa. Ja Eurooppa vaikuttaa olevan isojen rakennemuutosten kourissa.

        RS: Japanin tilannetta kannattaa seurata. Erittäin mielenkiintoinen tilanne (mm. deflaatio-kierre) päällä. Japanin talousongelmien perussyy on maan vuosikymmeniä suljettuna ollut talous, joka vääristi talouden toimintarakenteita (huonosti toimivat organisaatiot yrityksissä jne.) pahasti.

        Suomessa kävi vähän samalla tavalla 1990 – alussa.


        Kyllähän näitä kysymyksiä näyttää riittävän ilman miettimistaukoakin.

        RS: Näinhän se menee.

        Ei ole aikaa istua päiväkauppaa tekemässä joten se jää pois jo senkin takia.Ehkä ihan hyvä niin.

        RS: Hyvä. Uskoisin, että yöunesi ovat paremmat tämän päätöksen jälkeen

        Eipä muuta tällä kertaa.

        RS


      • Roope Junior
        RoopeSenior kirjoitti:

        paljon vastauksesta.

        (Pidän miettimistauon ja vastaan lisää vähän myöhemmin.)

        Näit vaivaa, arvostan sitä!

        RS: Tervehdys taas,

        Eipä kestä. Arvostan itsekin laadukasta keskustelua, niin mielelläni olen itsekin sitä edistämässä. Harvemmin kun sitä näillä keskustelupalstoilla tapaa.

        Olen kyllä lueskellut alan kirjoja jne. Sijoittaminen on mielenkiintoista. Kunhan jaksaa pitää tuon jäitä hattuun strategian voimassa.

        RS: Olen samaa mieltä. Sijoittaminen on ennen kaikkea erittäin tietointensiivistä puuhaa. Siispä vähän vielä kirja- / linkkivinkkejä, jotka olen itse huomannut erittäin hyödyllisiksi. Ehkä jo tunnetkin nämä jo entuudestaan:

        (PALVELUN YLLÄPITÄJÄLLE TIEDOKSI: en koe allaolevia linkkejä mainostamiseksi, koska minulla ei yksityishenkilönä ole mitään tekemistä sijoituspalveluja markkinoivien yritysten kanssa. Ajattelin vain jakaa osana keskustelua semmoista netistä löytyvää tietoa, joka mahdollisesti saattaisi kiinnostaa Roope junoria )

        1) Benjamin Graham: Intelligent Investor
        Paras osakesijoittamista käsittelevä kirja, jonka henkilökohtaisesti olen lukenut. Erityisesti kirjan kappale, jossa käsitellään Margin Of Safety – ajattelua osakesijoittamisessa, on erittäin mielenkiintoinen

        2) Philip A. Fisher: Common Stocks and Uncommon Profits
        Näkökulmia sijoituskohteiden valintakriteereihin 1940-1960 luvun jenkeistä. Edelleen validia kamaa.

        Sitten vielä muutamia linkkejä:

        http://www.berkshirehathaway.com/letters/letters.html
        Warren Buffett:in sijoitusyhtiön vuosikertomukset, jossa Legenda itse ja hänen yhtiökumppaninsa kommentoivat erittäin ansiokkaasti aina päättyneen vuoden teemoja sijoitusmarkkinoilla.

        http://www.investori.com/
        (Hyviä artikkeleita sijoittamisesta, erityisesti vierailevana kirjoittajana toimiva Martti Kangas on analyyttinen kaveri ja piirtää terävää kuvaa sitä, millaisia taitoja menestyksellinen sijoittaminen vaatii. Kaikki kunnia siis hänelle )

        http://www.seligson.fi/
        - Seligson & Co. – rahastoyhtiöiden sivuilla on myöskin hyvää, pääosin objektiivista ja puolueetonta sijoittamiseen liittyvää dataa. Katso myöskin saitin kirjasuositukset läpi.

        Tosin teknojen kohdalla siitä olisi voinut luopua niin ei olisi sulanut nekään kun itse istui maltillisena pitkän aikavälin sijoitusstrategia mielessä.

        RS: Niin, pitkään voi pitää papereita, joiden hinnoittelu on kohdallaan. Teknojen osaltahan näin ei laisinkaan ollut. Monta piensijoittajaa vedettiin nenästä, niin että korvat heilui, tosin moni onnistui myös tekemään hyvää tiliä.

        Minäkin osallistuin teknoiluun, tosin vain yhden paperin osalta, ja hyvin pienellä positiolla (koska epäilin hinnanmuodostuksen olevat yleisen hypen takia väärä, ja tässä olinkin sitten ihan oikeassa). Lopputulos: - 93 %. Hyvä opetus siitä, että down-size riskin arvioinnissa lyhyellä aikavälillä oleellista on ymmärtää sentimentin (markkinatunnelman) vaikutus osakkeen nykyisessä hinnanmuodostuksessa. Tämä sentimentti vaikuttaa valtaisasti osakkeiden hintatasoihin varsinkin lyhyemmällä aikavälillä (esimerkkinä vaikkapa Nokian viimeaikainen nousu 10,60 eurosta päälle 15,00 euron).

        Menestyksekkäimmät sijoittajat (niin instituutio kuin piensijoittajatkin) perustavat omat sijoituspäätöksensä omaan analyysiin sijoituskohteesta, joka pyrkii antamaan luotettavan kuvan sijoituskohteen todellisesta arvosta (ns. fair-valuesta). Näin he helposti kykenevät irtautumaan papereista silloin, kun markkinasentimentti työntää hintatasoja liian ylös. Mm. suomalaiset leggendaariset yksityissijoittajat (esim. Saario, Lindström, Brade) toimivat käsitykseni mukaan juuri näin (Ps. edellämainittujen herrojen ajattelua / sanomisia kannattaa seurata viestimissä).

        Kannattaa jatkossa yleissääntönä muistaa, että osakemarkkinoille kannattaa yleensä mennä silloin kun pelko on suurimmillaan (= sentimentti on heikoimmillaan --- tunnepohjaista panikointia ja ”pakkomyyntejä”, jotka painavat hinnat turhan alas) ja poistua silloin, kun ahneus on suurimmillaan (sentimentti on vahvimmillaan, jolloin markkinoilla tulee rikastumisen toivossa ostajina paljon sellaista joukkoa, joka ei ymmärrä osakemarkkinoiden luonteesta yhtään mitään, mikä työntää kysynnän lisääntymisen vuoksi hinnat liian ylös). Eli pyrkiä käyttäytymään juuri päinvastoin, kuin osakemarkkinoilla toimiva ”suuri massa”, joka pääsääntöisesti tekee sijoituspäätöksiä tunteen, ei rationaalisen ajattelun / riskianalyysin pohjalta (tämä on vaikeaa, tiedän sen itsekin). Ja tämä tunnepohjainen käyttäytyminen selittää markkinoilla hinnoittelun ylilyönnit sekä nousutrendin loppuvaiheessa, että laskutrendin loppuvaiheessa.

        Siitä huolimatta joskus on vaikea löytää kiinnostavia kohteita.

        RS: Olet aivan oikeassa. Jos ei osaa perustella itselleen miksi toimii ja millä strategialla toimii, on parempi olla toimimatta. Silloin td. menettää vähemmän rahaa.

        En tiedä jos olisi ollut tuota Orionia olisiko osannut ennakoida miten siinä kävi tai Raisionkaan kanssa.

        RS: Orionin ja Raision riskithän varmasti oli hahmotettavissa jo etukäteen, mutta kukaanhan ei voi etukäteen arvioida, mitkä riskit toteutuvat ja mitkä eivät.

        Ja löytyykö Balttiassa nousua vielä , kun nyt liittyvät EU hun ja heille itselleen kovat maksut.

        RS: Niin, kannattaa yrittää ajatella pidemmälle. Tosiasiassa nyt liittyvät uudet maat saavat Eu:lta paljon rahallista tukea (ovat td. useita vuosia nettosaajia Eu:n tukiohjelmissa). Tämän lisäksi näille alhaisemman hintason maille avautuvat täysimääräisesti Eu:n yhteismarkkinat, niiden taloudellinen ja yhteiskunnallinen vakaus kehittyy, ja mahdollisen rahaliittoon liittymisen myötä myöskin valuuttakurssi riski poistuu.

        Aika isoja myönteisiä asioita minun mielestäni, jonka uskoisin lisäävän taloudellinen toiminnan aktiviteettia uusissa jäsenmaissa (sekä investointi-aktiviteettia muista maista näihin uusiin Eu-maihin).

        Toivotaan ettei kaksinkertainen verotus tule voimaan se veisi intoa koko hommaan. Tosin luultavasti yhtiöt alkavat sitten jakaa ylimääräisiä osakkeita tms.

        RS: Osinkojen kaksinkertainen verotus on tietysti ikävä asia, mutta on muistettava että pörssiyhtiöillä on mahdollista jakaa ”osinkoja” myös muussa muodossa kuin rahassa (esim. omia osakkeita mitätöimällä). Eli kaksinkertainen verotus on ikävä asia, mutta ei katastrofi.

        Mistä parhaiten saa tuntuman yhtiöiden tuloskunnosta?

        RS: Käytännössä parhaiten tuntuman päällä ovat institutionaaliset sijoittajat ja heitä palvelut sijoitustutkimus-talot. Kannattaa muistaa, että osakemarkkinoilla isoilla asiakkailla on aina informaatio-ylivoima suhteessa pien-osakkaisiin (osakesäästäjiin). Tuohon infoon pääsee käsiksi, jos olet riittävän iso asiakas.

        Suosittelen omakohtaisen pohdinnan / analyysin kehittämistä sijoituspäätösten tueksi. Aika vievää / osaamista vaativaa puuhaa, mutta palkkiokin voi tulla korkojen kanssa takaisin.

        Minä seuraan tiettyjä yhtiöitä aktiivisesti ja olen hyvä ymmärtämään lukuja. Se auttaa jonkin verran. Mutta tulevaisuuden ennustaminenhan on tunnetusti hankalaa / osittain mahdotontakin.

        Täytyy sanoa että teleoperaattorit epäilyttävät kovasti, eivät jaksa kiinnostaa.

        RS: Tele-operaattoreista en uskalla kommentoida mitään. Ainoastaan sen, että kyllä oli Euroopan suurimpien operaattoreiden ylin johto yössä takavuosina.

        Sitten askarruttaa Japani ilmiö saattaisiko se levitä muualle pikku hiljaa. Ja Eurooppa vaikuttaa olevan isojen rakennemuutosten kourissa.

        RS: Japanin tilannetta kannattaa seurata. Erittäin mielenkiintoinen tilanne (mm. deflaatio-kierre) päällä. Japanin talousongelmien perussyy on maan vuosikymmeniä suljettuna ollut talous, joka vääristi talouden toimintarakenteita (huonosti toimivat organisaatiot yrityksissä jne.) pahasti.

        Suomessa kävi vähän samalla tavalla 1990 – alussa.


        Kyllähän näitä kysymyksiä näyttää riittävän ilman miettimistaukoakin.

        RS: Näinhän se menee.

        Ei ole aikaa istua päiväkauppaa tekemässä joten se jää pois jo senkin takia.Ehkä ihan hyvä niin.

        RS: Hyvä. Uskoisin, että yöunesi ovat paremmat tämän päätöksen jälkeen

        Eipä muuta tällä kertaa.

        RS

        on ollut kiirettä ja pureskelen vielä tekstejäsi.

        Oliko viime lauantaina vai perjentaina Talous Sanomissa juttu en muista ihan tarkkaan tuosta euron ja dollarin välisestä käden väännöstä. Onko siinä mitään todenpohjaa en tiedä, mainittiin kuitenkin että jos esim arabimaat siirtyvät käyttämän maksuvälineenä euroa( Saddam olisi jo niin päättänyt?) ja latinalaisella Ameriikalla on samansuuntaisia aikomuksia vaikuttaisi se dollarin asemaan ja arvostukseenkin pitkällä aikavälillä?Etelä amerikkalaisissa lehdissä kun on esitetty että esim. Irakin sodassa olisi paljolti olut kyse tästäkin. No markkinat ja globaalit markkinat voivat tehdä oman etunsa nimissä varmasti mitä vaan. Sinänsä mielenkiintoinen pointti jos dollarin asema tärkeimpänä maksuvälineenä horjuisi? Jotenkin tuntuu että USA n nykyinen politiikka on karhunpalvelus heille itselleen tosin ei Bushkaan ole presidenttinä kun pienen hetken.

        W.Buffet on minunkin suosikkeja.

        Pankkien suositukset kierrän yleensä kaukaa . Oikeastaan olen saanut vain huonoja neuvoja noista instansseista.

        Sijoittamisessa oppii sijoittamisesta. Ja koko maailmantaloudesta. Ja politiikasta. Ja siitä miten kaikki kytkeytyy yhteen. ja siitäkin miten suuret massat, ajatellaan vaikka amerikkalaisia sijoitusrahastoja, voivat ohjailla markkinoita monella tavalla.Ja lopulta joutuu puntaroimaan omia arvojaankin siinä mihin haluaa sijoittaa ja mitä arvostaa.

        Joten palaan asiaan,
        kiitos edellisestä vastauksesta!


      • RoopeSenior
        Roope Junior kirjoitti:

        on ollut kiirettä ja pureskelen vielä tekstejäsi.

        Oliko viime lauantaina vai perjentaina Talous Sanomissa juttu en muista ihan tarkkaan tuosta euron ja dollarin välisestä käden väännöstä. Onko siinä mitään todenpohjaa en tiedä, mainittiin kuitenkin että jos esim arabimaat siirtyvät käyttämän maksuvälineenä euroa( Saddam olisi jo niin päättänyt?) ja latinalaisella Ameriikalla on samansuuntaisia aikomuksia vaikuttaisi se dollarin asemaan ja arvostukseenkin pitkällä aikavälillä?Etelä amerikkalaisissa lehdissä kun on esitetty että esim. Irakin sodassa olisi paljolti olut kyse tästäkin. No markkinat ja globaalit markkinat voivat tehdä oman etunsa nimissä varmasti mitä vaan. Sinänsä mielenkiintoinen pointti jos dollarin asema tärkeimpänä maksuvälineenä horjuisi? Jotenkin tuntuu että USA n nykyinen politiikka on karhunpalvelus heille itselleen tosin ei Bushkaan ole presidenttinä kun pienen hetken.

        W.Buffet on minunkin suosikkeja.

        Pankkien suositukset kierrän yleensä kaukaa . Oikeastaan olen saanut vain huonoja neuvoja noista instansseista.

        Sijoittamisessa oppii sijoittamisesta. Ja koko maailmantaloudesta. Ja politiikasta. Ja siitä miten kaikki kytkeytyy yhteen. ja siitäkin miten suuret massat, ajatellaan vaikka amerikkalaisia sijoitusrahastoja, voivat ohjailla markkinoita monella tavalla.Ja lopulta joutuu puntaroimaan omia arvojaankin siinä mihin haluaa sijoittaa ja mitä arvostaa.

        Joten palaan asiaan,
        kiitos edellisestä vastauksesta!

        on ollut kiirettä ja pureskelen vielä tekstejäsi.

        RS: Tervehdys taas. Mihinkäs tässä on kiire. Kun on vielä kesäkin :)

        Oliko viime lauantaina vai perjentaina Talous Sanomissa juttu en muista ihan tarkkaan tuosta euron ja dollarin välisestä käden väännöstä. Onko siinä mitään todenpohjaa en tiedä, mainittiin kuitenkin että jos esim arabimaat siirtyvät käyttämän maksuvälineenä euroa( Saddam olisi jo niin päättänyt?) ja latinalaisella Ameriikalla on samansuuntaisia aikomuksia vaikuttaisi se dollarin asemaan ja arvostukseenkin pitkällä aikavälillä?

        RS: Pitkällä aikavälillä Euro-Taala kamppailun voittajaksi selviytyy se osapuoli, jonka talous on dynaamisempi ja jonka pitkän aikavälin kasvu-edellytykset / -tekijät (esim. väestön kasvu, väestörakenteen muutokset, työmarkkinoiden toimivuuden yms. seikkojen johdosta) ovat paremmat.

        Lyhyellä aikavälillä taala voi heikentyä vielä huomattavastikin, johtuen lähinnä USA:n massiivisesta vaihtotaseen vajeesta (Jenkit ovat jo useita vuosia syöneet / kuluttaneet enemmän kuin tienaavat).

        Eli lyhyellä välillä alla mainitsemaasi siirtymää Euroon voi tapahtua juuri Jenkkien velka-ongelman sijoittajissa aiheuttaman epävarmuuden vuoksi.

        Etelä amerikkalaisissa lehdissä kun on esitetty että esim. Irakin sodassa olisi paljolti olut kyse tästäkin. No markkinat ja globaalit markkinat voivat tehdä oman etunsa nimissä varmasti mitä vaan. Sinänsä mielenkiintoinen pointti jos dollarin asema tärkeimpänä maksuvälineenä horjuisi? Jotenkin tuntuu että USA n nykyinen politiikka on karhunpalvelus heille itselleen tosin ei Bushkaan ole presidenttinä kun pienen hetken.

        RS: Tällä hetkellä Eurosta ei mielestäni ole vielä taalan haastajaksi. Sen verran vaikeita rakenteellisia ongelmia esim. Euro-alueen sisällä näyttää olevan.

        W.Buffet on minunkin suosikkeja.

        RS: Hyvä.

        Pankkien suositukset kierrän yleensä kaukaa . Oikeastaan olen saanut vain huonoja neuvoja noista instansseista.

        RS: Jäi vielä edellisestä postista mainitsematta hyvin tärkeä seikka. Kannattaa AINA suhtautua terveen kriittisesti eri markkinatahoilta tulevaan informaatioon, koska Suomenkin markkinoilla on aika vähän todellisia, puolueettomia sijoitusinfon tuottajia (hyvin usein pankeilla / pankkiiriliikkeillä on sijoitussuosituksia antaessaan oma lehmä ainakin osittain ojassa, vaikka virallisesti he muuta väittäisivät).

        Sijoittamisessa oppii sijoittamisesta. Ja koko maailmantaloudesta. Ja politiikasta. Ja siitä miten kaikki kytkeytyy yhteen. ja siitäkin miten suuret massat, ajatellaan vaikka amerikkalaisia sijoitusrahastoja, voivat ohjailla markkinoita monella tavalla.Ja lopulta joutuu puntaroimaan omia arvojaankin siinä mihin haluaa sijoittaa ja mitä arvostaa.

        RS: Aivan. Suurten kv. instituutioiden toimintalogiikan hahmottaminen (miten isot rahastot toimivat lasku- / nousutrendissä) on hyvin hyödyllistä.

        Joten palaan asiaan, kiitos edellisestä vastauksesta!

        RS: Oleppa hyvä.

        RS


    • Pikkutekno

      Mitä mieltä olette firmoista stonesoft, tj-group
      pmj-automec jaevox. Aion ostaa niitä koska ne on niin halpoja. Onko niillä konkurssivaara ja pörssistä häviämisen riski kokonaan?

      • 1,2 e 2004

        Pmj:llä ja varsinkin tj-groupilla suuri konkkavaara, mutta tästä huolimatta olen alkanut tankkaamaan PMJ:tä.
        Suursijoittajista Etolan sijoitussyhtiö on ostanut viimeaikoina kyseistä firmaa, joten se lienee yksi indikaattori siihen suuntaan, että ko. firma alkaa vihdoin tehdä tulosta.
        Lisäksi PMJ:ssä on aina ollut se hyvä puoli, että sen perustaja jokela on koko ajan sitoutunut firmaan.
        Kaiken kaikkiaan uskon vakaasti, että pmj on potentiaalinen lähitulevaisuuden yllättäjä, varsinkin kun firmalla on konkreettiset hyvät tuotteet mitä myydä

        stonesoftia ja evoxia en tunne


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe