Hei, mistä tietää onko astmaepäilys, eli paljonko pitäisi mittari näyttää niin että voi epäillä astmaa?
PEF-mittarin tulos
3
1080
Vastaukset
- nalle22
siis kun lääkäri päättää alottaa pef-mittaus seurannan, niin ekat kaks viikkoa sä puhallat mittariin aamulla kolme kertaa, joista paras on se tulos, sit illalla samal taval...näin siis kaks viikkoa. sit sama homma lääkkeen kanssa, eli siis eka ennen lääkettä kolme kertaa, joista paras on se tulos, ja sit n.15-20min lääkkeen oton jälkeen samat kolme kertaa....eli siis seuranta on aika pitkä juttu ja lääkäri päättää jos siihen ryhdytään..koska silloin saa myös sen lääkkeen. nyt en muista noita viitearvoja, mutta ne lasketaan pituuden ja iän mukaan. ootko käyny lekurissa ton takia?
- joku
vaikuttaa ikäsi ja pituutesi. Ei siis voi sanoa pelkän kysymyksen perusteella.
Tuolta löytyy pefin viitearvo taulukko:
http://www.tohtori.fi/files/PEF.pdf
ja kasso tuolta muuta tietoa:
http://www.tohtori.fi/astmaklinikka/- HeikkoPeikko2
Mielestäni ei kannata tuijottaa pelkkää PEF-arvoa vaan vointia ja sitä onko avaavasta lääkkeestä hyötyä (jos esim. salbutamol parantaa PEF arvoja 10-20% prosenttia, niin jotain on keuhkoissa vikana. Itselläni diagnoosin saaminen kesti 4 vuotta, kun PEF-arvot olivat niin 'hyvät' (PEF~450-550, olen 190 senttinen mies, tupakoin silloin 10 vuotta sitten).
...nyt siten lääkittynä ja toipakoiva PEF-arvoni ovat siinä 650 - 750 välillä. Ja jos arvoni nyt tippuisivat 500 tienoille olisin lasaretissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272850- 462579
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391321