Ruoka-allergian oireet?

Millaisia on?

Millaisia yleensä ovat ruoka-allergian oireet?Voiko siihen liittyä koko vartalon kutinaa,joka muuttuu öisin poltteluksi, nenän alueen kutinaa, tukkoisuutta, päänsärkyä, silmien vuotamista...? Olen kärsinyt näistä oireista muutaman päivän ja huomasin, että pahenevat kun syön leipää. Vaihtoehtoina oikeastaan vilja tai tomaatti, koska molempia söin.

6

4375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nalle22

      itse useista ruoka-aineallergioista ja allergisesta nuhasta kärsivänä voin ehkä hiukka valottaa asiaa.
      eli toi nenän kutina, tukkosuus, päänsärky ja silmien vuotaminen viittaa kyl johkin flunssaan, en oo kuullu et ruoka-aineet aiheuttais tollasta, tietty kai sekin mahdollista...mut se voi siis olla myös allergista nuhaa...allergisen nuhan tunnistaa YLEENSÄ siitä että lima on väritöntä eli kirkasta.
      no, sit toi ihon kutina taas voi hyvinkin johtua ruoka-aineesta, eli ehkä veikkaisin tota tomaattia mieluummin, tosin kannattaa kyl seurata useemman kerran et aiheuttaako vaikka esim. just sen tomaatin syönti noita oireita. vilja-allergia, eli siis keliakia ei mun tietääkseni aiheuta kauheesti iho-oireita, tai siis ensisijasestihan se "vaurioittaa ohutsuolen nukkaa" joka siis aiheuttaa vatsaongelmia..kai se tietty voi iho-oireitakin aiheuttaa, mutta ensisijasesti se tosiaan aiheuttaa noita suolisto-ongelmia. toivottavasti tästä nyt oli edes jotain apua.
      ja jos kauheesti tulee oireita niin mee lääkäriin ja pyydä päästä allergiatesteihin.

      • viljanen71

        keliakia on joku ohutsuolen imeytymishäiriö ja ikävä kyllä se onvirheellisesti esim. tällä palstalla on laitettu tänne allergia-alaotsikon alle!! ymmärtääkseni se kuuluisi sisätauteihin.

        mulla on vilja-allergioita mutta ei keliakiaa, testattu on. ja keliakia kyllä voi aiheuttaa iho-oireitakin, puhutaan ihokeliakiasta.


      • ja tyypillinen
        viljanen71 kirjoitti:

        keliakia on joku ohutsuolen imeytymishäiriö ja ikävä kyllä se onvirheellisesti esim. tällä palstalla on laitettu tänne allergia-alaotsikon alle!! ymmärtääkseni se kuuluisi sisätauteihin.

        mulla on vilja-allergioita mutta ei keliakiaa, testattu on. ja keliakia kyllä voi aiheuttaa iho-oireitakin, puhutaan ihokeliakiasta.

        eroavaisuus ruokavalion suhteen näillä kahdella on se,että keliaakikon ruokavalio on gluteeniton ( voi sisältää vehnää, josta gluteeni poistettu) ja vilja-allergisen on luontaisesti gluteeniton. Eli jos vilja-allerginen on esim.vehnälle alerginen ei voi käyttää lainkaan tuotteita, jotka sisältävät vehnää yhtään missään muodossa. Keliaakikko voi käyttää mahdollisesti kauraa. Viljoille allerginen on täysin allerginen sille viljalle, jolle on. Eli voi olla allerginen vain yhdelle viljalle, mutta yhtä hyvin kaikille kotimaisille viljoille.


      • on vilja-allergiaa
        viljanen71 kirjoitti:

        keliakia on joku ohutsuolen imeytymishäiriö ja ikävä kyllä se onvirheellisesti esim. tällä palstalla on laitettu tänne allergia-alaotsikon alle!! ymmärtääkseni se kuuluisi sisätauteihin.

        mulla on vilja-allergioita mutta ei keliakiaa, testattu on. ja keliakia kyllä voi aiheuttaa iho-oireitakin, puhutaan ihokeliakiasta.

        mut en ole vieläkään tajunnut että miten se näkyy? siis syön viljaa ei käy vatsaan. ei ole keliakiaa.
        ihokeliakia testattu ei sitäkään ollut.
        mutta ihotesteissä tuli hirveät läiskät juurikin ohralle ja vehnälle. hieman pienempi rukiille.
        eipä se ihotautilääkärikään sanonut kuin että jotakinhan on syötävä! iho on kyllä ohentunut jo niinkin paljon että ulkoilun jälkeen on naamakin kuin tulessa, vähän aikaa vie ennen kuin on taas normaalin värinen.


    • hissukka

      Olen todennut, että minulle tomaatti ja suklaa jossa kaakaon osuus alle 50% auheuttavat kirkasta nuhaa, silmien kirvelyä, nivelsärkyä, flunssan oireita jne. Paastoa ja testaa itselläsi, ole koekaniini näin saat selville oireiden aiheuttajat. Minulla tähän valaistumiseen meni reilu vuosi. Allergiatesteihin en päässyt vaikka olisin itse kustantanut.

    • perusteella

      epäilen, varsinkin niiden öisen pahenemisen vuoksi, että asut hometalossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1315
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      58
      880
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe