Metallitikkien

poisto?

Leikkaushaavassa pari-kolmekymmentä metallitikkiä. Miten ihmeessä niiden poisto tapahtuu? Puudutetaanko edes?

13

14603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näköisiäkö???

      Eli siis oikein ommeltujako (solmuineen va tosiaan sellaisia kuin nitojalla löytyjä?

      Mulla oli muutama vuosi sitten yhteensä toistasataa yhteensä, suurin osa noita niittelä ja osa ihan ommeltuja.

      Poisto tapahtui ihan näppärästi ilman mitään puudutuksia. Tosin olin saanut hoitsuilta vinkin, että saattaisi kannattaa ottaa yksi vähän vahvempi särkylääke ennen poistoon tuloa, koskapa noita niittejä ja tikkejä oli niin hurjan paljon - siis todellakin yli 100.

      Niin ja en nähnyt sen kummemmin miten poistettiin, mutta aika sukkelaan noinkin suuri määrä lähti...

      • Nimetön

        oli polvessa niittien näköisiä juttuja. Ihan hyvin lähti vaikka ensin itseä mietitytti.


      • nalle22
        Nimetön kirjoitti:

        oli polvessa niittien näköisiä juttuja. Ihan hyvin lähti vaikka ensin itseä mietitytti.

        jos ne sellasia niittien näkösiä ovat, niin niitä sanotaan hakasiksi, eikä niiden ottaminen pitäis sattua yhtään, riippuu tietty paikasta missä ovat. niiden poistoa varten on ihan oma työkalu, ja yhen hakasen saa sekunnissa irti. vähän kun nitojan niittien poistajan näkönen juttu. poistan niitä töissä vähän väliä, ja aina potilaat sanoo, et joko sä otit ne pois, en edes huomannu, vaikka olis etukäteen pelänny niiden poistoa.


      • aloittaja
        nalle22 kirjoitti:

        jos ne sellasia niittien näkösiä ovat, niin niitä sanotaan hakasiksi, eikä niiden ottaminen pitäis sattua yhtään, riippuu tietty paikasta missä ovat. niiden poistoa varten on ihan oma työkalu, ja yhen hakasen saa sekunnissa irti. vähän kun nitojan niittien poistajan näkönen juttu. poistan niitä töissä vähän väliä, ja aina potilaat sanoo, et joko sä otit ne pois, en edes huomannu, vaikka olis etukäteen pelänny niiden poistoa.

        Tarkoitin nimenomaan niitä paksuja niitin näköisiä. Isännällä on niitä käsivarren sisäpuolella siinä missä iho on oikein arkaa ja ohutta, joten ajateltiin että varmaan mahdottoman tuskallista on niiden poisto. Mutta jos ei, niin eipä sitten tarvi murehtia.

        Mutta eikö tikkien/niittien poistoon koskaan puuduteta? Ei vaikka potilas pelkäisi ja tahtoisi puudutuksen?


      • nalle22
        aloittaja kirjoitti:

        Tarkoitin nimenomaan niitä paksuja niitin näköisiä. Isännällä on niitä käsivarren sisäpuolella siinä missä iho on oikein arkaa ja ohutta, joten ajateltiin että varmaan mahdottoman tuskallista on niiden poisto. Mutta jos ei, niin eipä sitten tarvi murehtia.

        Mutta eikö tikkien/niittien poistoon koskaan puuduteta? Ei vaikka potilas pelkäisi ja tahtoisi puudutuksen?

        en oo koskaan kuullu että puudutetta ois tarvinnu, ainoastaan just toi kipulääkkeen otto etukäteen on hyvä keino siihen mahdolliseen kipuun joka siitä voi seurata. tietysti ihmiset on yksilöllisiä ja tuntee kivun eri tavoin joten ei tietty voi sanoa ettei yhtään sattuis. mutta en siis tosiaan oo kuullu että puudutettais. se tikkien ja hakasten poiston pelkääminen on ihan normaalia, niin mä itekin sitä vähän kavahdan, vaikka ite myös niitä poistelen vähän väliä.


      • Aloittaja
        nalle22 kirjoitti:

        en oo koskaan kuullu että puudutetta ois tarvinnu, ainoastaan just toi kipulääkkeen otto etukäteen on hyvä keino siihen mahdolliseen kipuun joka siitä voi seurata. tietysti ihmiset on yksilöllisiä ja tuntee kivun eri tavoin joten ei tietty voi sanoa ettei yhtään sattuis. mutta en siis tosiaan oo kuullu että puudutettais. se tikkien ja hakasten poiston pelkääminen on ihan normaalia, niin mä itekin sitä vähän kavahdan, vaikka ite myös niitä poistelen vähän väliä.

        Miten se niitti oikein on kiinni ihossa ja miten se poistetaan? Onko se vaan niinkun u-malli väärinpäin, eli piikit ei taivu mitenkään c-malliin? Ja kun poistetaan niin vedetään suoraan ylöspäin sitä niittiä vai?? :/


      • nalle22
        Aloittaja kirjoitti:

        Miten se niitti oikein on kiinni ihossa ja miten se poistetaan? Onko se vaan niinkun u-malli väärinpäin, eli piikit ei taivu mitenkään c-malliin? Ja kun poistetaan niin vedetään suoraan ylöspäin sitä niittiä vai?? :/

        leikkauksessahan ne niitataan kiinni sellasella koneella...ne on kiinni käsittääkseni juuri sillä tavalla että se muistuttaa u-kirjainta, eli ne väkäset ei käänny sisälle. ne poistetaan sellasilla sitä poistoa varten tehdyillä "pihdeillä", tai mikä sen nimi nyt ikinä onkaan, mä kutsun niitä vaan hakasten poistajaks. se "pihtien" toinen osa jossa on kaks väkästä, laitetaan ihon ja hakasen väliin, jolloin ylempi osa pihdeistä, jossa on vaan yks osa, jää hakasen päälle. sitten ne painetaan yhteen, jolloin hakanen tulee ulos ihosta, eli se yläosan yksi väkänen menee vähän niin kuin niiden kahden väkäsen väliin...oli vähän huonosti ehkä selitetty, mutta toivottavasti saat jotain selvää. se on siis tosi yksinkertasta.


      • Ei satu.
        nalle22 kirjoitti:

        leikkauksessahan ne niitataan kiinni sellasella koneella...ne on kiinni käsittääkseni juuri sillä tavalla että se muistuttaa u-kirjainta, eli ne väkäset ei käänny sisälle. ne poistetaan sellasilla sitä poistoa varten tehdyillä "pihdeillä", tai mikä sen nimi nyt ikinä onkaan, mä kutsun niitä vaan hakasten poistajaks. se "pihtien" toinen osa jossa on kaks väkästä, laitetaan ihon ja hakasen väliin, jolloin ylempi osa pihdeistä, jossa on vaan yks osa, jää hakasen päälle. sitten ne painetaan yhteen, jolloin hakanen tulee ulos ihosta, eli se yläosan yksi väkänen menee vähän niin kuin niiden kahden väkäsen väliin...oli vähän huonosti ehkä selitetty, mutta toivottavasti saat jotain selvää. se on siis tosi yksinkertasta.

        Olin struuma leikkauksessa, tuli 16 hakasta haavaan. Vähän jännitti niitten poisto kun on vielä kaulan alueella. Ei sattunu yhtään, hyvin kätevästi kävi hoitajalta pois napsiminen. Enemmän tuntu tavallisten tikkien poisto jalkaleikkauksen jälkeen. Siihen kyllä käskettiinkin ottaa särkylääke tuntia ennen.


    • Kulmien kasvatti

      mulla hakaset kans mut kelasin jättää jalkaan ni ei tarvii murehtii lävistyksistä jne..

    • luuluutitaani

      Mulla oli hakasia selässä noin 40, ja jo viikko leikkauksesta ne tahtoi lähteä itsekseen pois, eli piti työnnellä takaisin. Joten 2 vk leikkauksesta hakasten poistossa pikkasen kutitti vain muutaman kohdalla, kyllä se iho jo niin hyvin niitä hylkii ettei ole juuri "poistamista".

    • Surgical stapler

      Kun hakaset laitetaan, ne taipuvat kantikkaan C-kirjaimen muotoiseksi. Kun hakaset poistetaan, taivuttaa laite C-kirjaimen "selkää" ulospäin vekille, epsilon-kirjaimen muotoon, jolloin hakasen kärjet liikkuvat sivusuunnassa erilleen toisistaan ja pois ihosta.
      http://en.wikipedia.org/wiki/Surgical_staple
      Google: surgical stapler remover

    • Anonyymi

      Poisto kyllä nipisti vähäsen

      • Anonyymi

        Kyllä se vähän nipistää, mutta mielestäni hakasten poisto on helpompi kuin ompeleiden.
        Itselläni on ollut hakasia useamman leikkauksen jälkeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1623
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe