Käyttekö kirjoittajapiireissä?

P. Ohtonen

Käyttekö missään kirjoittajapiireissä, kursseilla tms joissa saa palautetta omasta tekstistä? Millaisia kokemuksia?

En tarkoita nettiä, vaan sellaista, missä on ihan eläviä ihmisiä. Enkä mitään alkeiskursseja, vaan sellaisia, joissa ihmiset osaa kirjoittaa.

19

735

Vastaukset 19

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wäxy

Ainut huono puoli siellä on se, että siellä myös opiskelee yksi selvinnäkijä (TV:stä tuttu) joka rakastaa ääntään.

Hauska puoli siinä ettei tuo näkijä ole nähnyt kertaakaan kirjoitukseni taakse.

• Näin sen näen

Kansalaisopistoissa on ainakin alkeiskirjoittajia, mikä on sääli. Vuorovaikutus enempi kirjoittaneiden kanssa olisi tärkeää, mutta en ole löytänyt sopivaa paikkaa.

Nyt en halua mahtailla, vaan ainoastaan löytää paikan, jossa ei ole lyijykynällä arkisia havintoja kirjoittavia mummoja.

• Osa kirjoituksistani on juuri kansalaisopiston kirjoituspiirin aikaansaannoksia.

Meile annetaan yksi aihe josta jokainen vääntää oman tarinansa.

Toki joskus joku kirjoittaa omakohtaisia tarinoita liiaksi, niitä varten on elämänkertakirjoituskurssi erikseen.
        Meilläin myös kurssi "Kuinka kirjoitan yleisönosastolle" kurssi.

On myös mahdollista, että opettajalta saa yksittäisiä arvioita kirjoituksistaan.
        Aikanaan kun meillä oli kirjailija Arja Puikkonen vetämässä kursseja, hän myös lupasi kritisoida kurssilaisten tekstejä kurssin ulkopuolella. Tarkoittaen, että kurssilainen kirjoitti muutakin mitä kurssin aiheeksi tarkoitetun proosan.

• ellemaaria

Hollolassa ei ainakaan ole "alkeiskirjoittajia".
        Julkaisemme joka vuosi antologian, joka on mennyt hyvin kaupaksi.
        Meillä on menossa ensi vuonna jo 30. antologia.
        Tosin porukka vaihtunut alkuperäisestä.

Uudet tulokkaat otetaan vastaan mielihyvin!
        Porukastamme monet ovat menestyneet hyvin kirjoituskilpailuissa.
        Kukaan ei kirjoita lyijykynällä, vaan tekstit tuotetaan tietokoneella ja tulostetaan tai kopioidaan ryhmälle jaettavaksi.

Arkiset havainnot ovat tärkeitä kirjoitusprosessissa.
        Kirjoittajaryhmissä on monen tasoisia tekstin tuottajia. En ole kymmenen vuoden aikana erilaisia kirjoituskursseja käyneenä tavannut yhtäkään lyijykynää käyttävää mummoa.

Vanhin mummo 88 v. oli hänkin opetellut tietokoneen käytön!
        Kirjoituspiireissä ei tuijoteta ikää, koska kirjoittava ihminen ei lokeroi ihmisiä. Piirime ikäjakautuma on ollut 20-80 ikävuosissa.
        Koemme sen rikkautena.

• Kuolleiden runoilijoiden se...

Ihan elävissä ihmisissä tuntuu vaan olevan se vika, ettei monilla heistä ole aikaa keskittyä kuin omiin teksteihinsä. Tai sitten he eivät uskalla sanoa kasvotusten mitä ajattelevat. Tai ovat muuten vain täysin eri aallonpituuksilla. Aika onnenpotku, jos löydät tuota kautta hyvän kaikupohjan kirjoituksillesi, mutta kantsiihan sitä kokeilla avoimin mielin.

http://www.siltu.fi yrittää vissiin luoda erilaisen palautekanavan kirjoittajille nettiin. Tiedä sitten voiko toimia.

• scarabaeus

Täällä Kirjailijanalut -palstalla toistuvat aina samat kysymykset säännöllisin väliajoin. Kun riittävän kauan roikkuu palstalla, niin voi käyttää aina omia tekstejään uudelleen ja uudelleen. Tässä tekstini taannoiseen Kirjoittajapiirit. Laitan sen ihan samanlaisena, eipä siinä mikään muu ole muuttunut, paitsi ehkäpä sittenkin tuo kolmanneksi viimeinen kappale pitäisi ottaa pois.

¤

"kirjoittajapiirit
      Kirjoittanut: scarabaeus 16.5.2006 klo 10.53

1.
      Olen ottanut osaa työväenopiston luova kirjoittaminen ryhmiin (yhteensä 1,5 v ajan).
      Ohjattua toimintaa, ohjaajana erittäin pätevä alan ammattilainen.
      a) Vahvuus oli ryhmän pieni koko, eli kaikki saivat vuorollaan esittää tekstinsä, ja saivat myös jonkinlaisen palautteen heti kaikilta.
      b) Heikkouksia:
      Palautetta eivät monet uskalla antaa rohkeasti, vaan osa mielipiteistä jätetään sanomatta (ne negatiiviset), koska ollaan pöydän äärellä nenäkkäin. (Myös itse syyllistyin siihen, sillä on ihmisiä jotka kokevat jo kritiikki-sanan negatiivisena.)
      Myös aika usein monet palautteen antajat jäävät rasittavasti siihen pelkkään pilkunviilaamiseen, ja unohtavat sen, että tekstissä sittenkin se oikea rytmi on tärkein. Oma ilmaisu, ei kopioitu.
      (Tätä rytmi-juttua on vaikea selittää. Miten sen nyt sanoisin: tekstin pitää viedä mukanaan, eikä kaikkea todellakaan tarvitse lukijalle vääntää rautalangasta, koska silloin usein aliarvioi lukijaa.)

2. Onko kirjoittajapiiri yleensä tärkeä kirjallisen kehittymisen kannalta?
      Minulle henkilökohtaisesti osallistuminen luovan kirjoittamisen piiriin on avartanut ja auttanut eteenpäin, ja vahvistanut sitä, että osallistumisesta on aina enemmän hyötyä kuin haittaa.
      Henkilökohtaisesti olen saanut kuulla, että joidenkin mielestä minulla on aivan oma tyyli kirjoittaa. Ja se on ollut minulle hyvin kannustavaa. Toisaalta sitten toisten mielestä, jotkut tekstini ovat niin syvältä, etteivät osaa sanoa niistä mitään (ja oikeasti, juuri ne tekstit ovat usein itselleni mieluisia! Joten välillä ristiriitainen tunne itsellä. Siis toisten mielestä roskaa, mutta juuri ne ovatkin itselleni kaikkea muuta!)

3. Onko kirjoittajapiiri latistava?
      Kirjoittajapiiri sisältää aina latistavia osatekijöitä. Tällä tarkoitan sitä, että kirjoittajapiireissä käy "kirjoittajia", jotka oikeastaan käyvät siellä kääntymässä, keräävät tekstiaineiston, eivät välttämättä tee annettuja tehtäviä, eivät välttämättä kuuntele ohjaajaa, vaan säveltelevät aivan omiaan sen ajan kuin jaksavat yleensä pysyä tuolillaan.
      Taiteilijat ovat narsisteja. Yleensä nämä erottuvat heti ensimmäisellä kerralla: tulevat aina akateemisen vartin kuluttua (saavat itsensä kuuluville ja näkyville heti kättelyssä), ja mikäli osallistuvat seuraaville tapaamiskerroille eivät useinkaan yleensä vilauta minkäänlaista tekstiään muiden luettaviksi.
      Meitä on niin moneksi, moneen junaan.

4. Haluaisitko kuulua kirjalliseen piiriin
      En välttämättä.

Olen iloinen, että täällä on viime aikoina ollut virkeitä juttuja liikkeellä. Esim. scifiosastolla hieno ketju kirjoista, yms.
      Tekstien arvostelua saisi täällä olla rutkasti enemmän. Siitähän kirjoittajat saavat kurssiinsa suunnan."

• scarabaeus

Siis tarkoitin kolmanneksi viimeinen

lause (Olen iloinen, että...)

joka onkin neljänneksi viimeinen. Oho! Mä en ole vielä oikein herännyt...

Kirjoittamisiin!

• Piirileikkiheikki
        scarabaeus kirjoitti:

Siis tarkoitin kolmanneksi viimeinen

lause (Olen iloinen, että...)

joka onkin neljänneksi viimeinen. Oho! Mä en ole vielä oikein herännyt...

Kirjoittamisiin!

Kiitokset ansiokkaista kommenteista!

Minä koen tärkeäksi, että on yhteisö, jossa kirjoittaa, siis joilta saa palautetta, mutta myös joille voi antaa palautetta. Ja keskustella kirjoittamisesta ylipäänsä.

Miten ihmeessä saatte läheisenne motivoitua tekstiennne lukuun? Minulla siippa kokee sen erittäin rasittavana, vaikka tekstini ovatkin suht hyviä.

Kirjoittajapiirissä on ainut ongelma, että siellä ei ole tasoisiani kirjoittajia. En siis saa edes pyytämällä sellaista palautetta, joka auttaisi minua eteenpäin. Enkä usko, että se on mitään kohteliaisuutta, koska itsekin annan toisille myös negatiivista palautetta, toki ihmisiä ihmisinä kunnioittaen.

Minä nyt vain olen niin hyvä!

• scarabaeus
        Piirileikkiheikki kirjoitti:

Kiitokset ansiokkaista kommenteista!

Minä koen tärkeäksi, että on yhteisö, jossa kirjoittaa, siis joilta saa palautetta, mutta myös joille voi antaa palautetta. Ja keskustella kirjoittamisesta ylipäänsä.

Miten ihmeessä saatte läheisenne motivoitua tekstiennne lukuun? Minulla siippa kokee sen erittäin rasittavana, vaikka tekstini ovatkin suht hyviä.

Kirjoittajapiirissä on ainut ongelma, että siellä ei ole tasoisiani kirjoittajia. En siis saa edes pyytämällä sellaista palautetta, joka auttaisi minua eteenpäin. Enkä usko, että se on mitään kohteliaisuutta, koska itsekin annan toisille myös negatiivista palautetta, toki ihmisiä ihmisinä kunnioittaen.

Minä nyt vain olen niin hyvä!

Heeeiiiiii!... ettet vaan ole se kirjoittajakurssin Heikki, jonka tekstit olivat ... jukranpujut, tosi outoja... ookei! leikki sikseen ja...
        ¤
        lainaus tekstistäsi:
        ”Kirjoittajapiirissä on ainut ongelma, että siellä ei ole tasoisiani kirjoittajia. En siis saa edes pyytämällä sellaista palautetta, joka auttaisi minua eteenpäin. Enkä usko, että se on mitään kohteliaisuutta, koska itsekin annan toisille myös negatiivista palautetta, toki ihmisiä ihmisinä kunnioittaen.”

Ymmärrän mitä tarkoitat, vaikka vieläkin harmittaa, kun kerran täräytin yhdelle kirjoittajalle kurssilla arvosteluni aloittamalla lauseella:
        ”No tää on sitä harlekiiniosastoo... ” , eihän ihmisiä kunnioittava ihminen sillä tavalla aloita... EI.

Kun minulle tuli sitten kolmannella jaksolla luovan kirjoittamisen kurssilla sellainen ”tulppa” eteen, eli aloin tuntea, että olinkin väärässä paikassa vaikka olin jatkokurssilla, niin sitten aloin tehdä niin, että heti kurssikerran tapaamisen jälkeen tein muiden kirjoittamista teksteistä ”oman version”, eli käsittelin toisen kirjoittajan tekstin ”platkua” ja mielestäni ”väärin kirjoitettua” materiaalia omalla tavallani. Siis joko jatkoin tarinaa, tai tein saman tarinan omalla tavallani. Sain siis niistä teksteistä raaka-ainetta ja itselleni uutta virikettä.
        Kirjoittaja tarvitsee virikkeitä ja välillä etsimällä etsii, sillä vain 10% on inspiraatiota ja sitä saa joskus odotella, loppuaika siis raakaa naputtelua ja faktan kasaamista.
        Konstit on monet.
        Sitten aika pitkään tuolla Jatkonovelli –puolella harjoittelin myös. Niistähän saisi kerättyä useammankin jutun... Tuli siinä sitten kommenttiakin välillä, että ”miksi ihmeessä”... ja blaa-blaa-blaa. Olihan se sellaista! Mutta eipä tarvinnut käydä sitten kurssilla, kun ei siellä enää jaksanut paikallaan istua...
        Jatkonovellikirjoittaminen aivan tuntemattoman suuruuden kanssa on mielestäni ollut täällä S24:llä todella huima kokemus, ja auttanut minua harrastajakirjoittajana ehkä enemmän kuin tällä hetkellä osaan kuvitellakaan. Kannattaa kokeilla. Nyt siellä on ollut aivan hiljaista. Ihmettelen. Mielestäni se vasta onkin erittäin haasteellista kirjoittamista.
        Lisäksi se on hauskaa siinä mielessä, että ei tarvitse miettiä niitä pilkkuja ja pisteitä oikeastaan lainkaan, sen kun antaa tulla vaan tekstiä solkenaan... ja framille !

En oikein ymmärrä sitä, että täälläkin Kirjailijanalut –palstalla pitäisi olla joidenkin mielestä viimeisen päälle viilattua tekstiä. Eihän sellaista tänne laita ihan vain senkin takia, että nehän lähetetään kilpailuihin ja kustantajille. Tämä on mielestäni paikka, jossa voi saada hyvin nopeasti muutaman kommentin. Osa niistäkin on tietysti kaverilta kaverille, jopa itselleen on mahdollista laittaa kommenttia toisella nimimerkillä. Kirjoittajan on otettava huomioon netissä vähän kaikenlaista, mutta kritiikki sinänsä on paikallaan, huonokin palaute voi antaa kirjoittajalle hyvinkin paljon. Ja jos ei muuta tältä palstalta saa, niin ajanoloon ehkä paksumman nahkan. Ja missä sitä sitten tarvitsee paksua nahkaa? Mä luulen, että Kirjailijana!

• Piirileikkiheikki
        scarabaeus kirjoitti:

Heeeiiiiii!... ettet vaan ole se kirjoittajakurssin Heikki, jonka tekstit olivat ... jukranpujut, tosi outoja... ookei! leikki sikseen ja...
        ¤
        lainaus tekstistäsi:
        ”Kirjoittajapiirissä on ainut ongelma, että siellä ei ole tasoisiani kirjoittajia. En siis saa edes pyytämällä sellaista palautetta, joka auttaisi minua eteenpäin. Enkä usko, että se on mitään kohteliaisuutta, koska itsekin annan toisille myös negatiivista palautetta, toki ihmisiä ihmisinä kunnioittaen.”

Ymmärrän mitä tarkoitat, vaikka vieläkin harmittaa, kun kerran täräytin yhdelle kirjoittajalle kurssilla arvosteluni aloittamalla lauseella:
        ”No tää on sitä harlekiiniosastoo... ” , eihän ihmisiä kunnioittava ihminen sillä tavalla aloita... EI.

Kun minulle tuli sitten kolmannella jaksolla luovan kirjoittamisen kurssilla sellainen ”tulppa” eteen, eli aloin tuntea, että olinkin väärässä paikassa vaikka olin jatkokurssilla, niin sitten aloin tehdä niin, että heti kurssikerran tapaamisen jälkeen tein muiden kirjoittamista teksteistä ”oman version”, eli käsittelin toisen kirjoittajan tekstin ”platkua” ja mielestäni ”väärin kirjoitettua” materiaalia omalla tavallani. Siis joko jatkoin tarinaa, tai tein saman tarinan omalla tavallani. Sain siis niistä teksteistä raaka-ainetta ja itselleni uutta virikettä.
        Kirjoittaja tarvitsee virikkeitä ja välillä etsimällä etsii, sillä vain 10% on inspiraatiota ja sitä saa joskus odotella, loppuaika siis raakaa naputtelua ja faktan kasaamista.
        Konstit on monet.
        Sitten aika pitkään tuolla Jatkonovelli –puolella harjoittelin myös. Niistähän saisi kerättyä useammankin jutun... Tuli siinä sitten kommenttiakin välillä, että ”miksi ihmeessä”... ja blaa-blaa-blaa. Olihan se sellaista! Mutta eipä tarvinnut käydä sitten kurssilla, kun ei siellä enää jaksanut paikallaan istua...
        Jatkonovellikirjoittaminen aivan tuntemattoman suuruuden kanssa on mielestäni ollut täällä S24:llä todella huima kokemus, ja auttanut minua harrastajakirjoittajana ehkä enemmän kuin tällä hetkellä osaan kuvitellakaan. Kannattaa kokeilla. Nyt siellä on ollut aivan hiljaista. Ihmettelen. Mielestäni se vasta onkin erittäin haasteellista kirjoittamista.
        Lisäksi se on hauskaa siinä mielessä, että ei tarvitse miettiä niitä pilkkuja ja pisteitä oikeastaan lainkaan, sen kun antaa tulla vaan tekstiä solkenaan... ja framille !

En oikein ymmärrä sitä, että täälläkin Kirjailijanalut –palstalla pitäisi olla joidenkin mielestä viimeisen päälle viilattua tekstiä. Eihän sellaista tänne laita ihan vain senkin takia, että nehän lähetetään kilpailuihin ja kustantajille. Tämä on mielestäni paikka, jossa voi saada hyvin nopeasti muutaman kommentin. Osa niistäkin on tietysti kaverilta kaverille, jopa itselleen on mahdollista laittaa kommenttia toisella nimimerkillä. Kirjoittajan on otettava huomioon netissä vähän kaikenlaista, mutta kritiikki sinänsä on paikallaan, huonokin palaute voi antaa kirjoittajalle hyvinkin paljon. Ja jos ei muuta tältä palstalta saa, niin ajanoloon ehkä paksumman nahkan. Ja missä sitä sitten tarvitsee paksua nahkaa? Mä luulen, että Kirjailijana!

Eipä olla samassa ryhmässä, Scara, ei meillä ole sinun kalstaistasi kirjoittajaa ja tyyppiä, mikä on sääli. Tulisi hieman vipinää siihen muumiokerhoon.

Mielestäni kirjoittajapiireissä on ihmisiä, jotka on jotenkin paikalleen jämähtäneitä, mikä näkyy aiheissa. Samaa kesyä lätinää. Perhe paistaa makkaraa ja yhdestä on kuori halki, voi voi. Tai sitten ollaan Paasikiven ajan Suomessa heinänteossa.

Muista aiheista kun kirjoittaa, herättää lähinnä ihmetystä, vaikka teksti olisi miten tasokasta, mikä kyllä myönnetään.

Niin ja olen kanssasi täysin samaa mieltä: ei tänne laiteta oikeita hiottuja tekstejä. Ylipäänsä miksi laittaa omia tekstejään nettiin? Sehän on sama kuin jos yrittäjä laittaisi liikeideansa etukäteen ja sitten vasta perustaisi sen yrityksien.

• iltatuuli
        Piirileikkiheikki kirjoitti:

Eipä olla samassa ryhmässä, Scara, ei meillä ole sinun kalstaistasi kirjoittajaa ja tyyppiä, mikä on sääli. Tulisi hieman vipinää siihen muumiokerhoon.

Mielestäni kirjoittajapiireissä on ihmisiä, jotka on jotenkin paikalleen jämähtäneitä, mikä näkyy aiheissa. Samaa kesyä lätinää. Perhe paistaa makkaraa ja yhdestä on kuori halki, voi voi. Tai sitten ollaan Paasikiven ajan Suomessa heinänteossa.

Muista aiheista kun kirjoittaa, herättää lähinnä ihmetystä, vaikka teksti olisi miten tasokasta, mikä kyllä myönnetään.

Niin ja olen kanssasi täysin samaa mieltä: ei tänne laiteta oikeita hiottuja tekstejä. Ylipäänsä miksi laittaa omia tekstejään nettiin? Sehän on sama kuin jos yrittäjä laittaisi liikeideansa etukäteen ja sitten vasta perustaisi sen yrityksien.

paikalleen jämähtänyt ja varhaiskeski-ikäisenä naisena varmaan kuulun jo siihen mummokerhoon, mutta eikös yksi kirjoittamisen ihanuus ole juuri siinä, kun pääsee omissa teksteissään joka paikkaan? Voi juosta maratonia, kiivetä everestille ja bailata paris hiltonin seurana yökerhossa?

Oikeasti olen köyhä ja kipeä ja istun tietsikan ääressä pikkukylän rähjäisessä omakotitalossa. Olen niitä ihmisiä joille sanotaan: Hanki elämä!

• Skädämnovits
        iltatuuli kirjoitti:

paikalleen jämähtänyt ja varhaiskeski-ikäisenä naisena varmaan kuulun jo siihen mummokerhoon, mutta eikös yksi kirjoittamisen ihanuus ole juuri siinä, kun pääsee omissa teksteissään joka paikkaan? Voi juosta maratonia, kiivetä everestille ja bailata paris hiltonin seurana yökerhossa?

Oikeasti olen köyhä ja kipeä ja istun tietsikan ääressä pikkukylän rähjäisessä omakotitalossa. Olen niitä ihmisiä joille sanotaan: Hanki elämä!

Parhaiten teksti toimii, kun ihmiset kirjoittavat siitä, minkä ne tuntee. Sinä keski-ikäinen, jos kirjoitat noista mainitsemistasi aiheista, niin eikö teksti jää kovin ulkokohtaiseksi, kun ne ovat sinulle vieraita?

Itse luen mielelläni hyviä tekstejä, ovatpa ne aiheesta kuin aiheesta. Mutta sanoin hyviä. Ja myös ulkoasullisesti hyviä: minusta on uskomatonta, ettei ihmiset osaa käyttää tekstinkäsittelyohjelmia kunnolla. Rivinväli, kappalejako, repliikit jne, ihan perusasioita.

• iltatuuli
        Skädämnovits kirjoitti:

Parhaiten teksti toimii, kun ihmiset kirjoittavat siitä, minkä ne tuntee. Sinä keski-ikäinen, jos kirjoitat noista mainitsemistasi aiheista, niin eikö teksti jää kovin ulkokohtaiseksi, kun ne ovat sinulle vieraita?

Itse luen mielelläni hyviä tekstejä, ovatpa ne aiheesta kuin aiheesta. Mutta sanoin hyviä. Ja myös ulkoasullisesti hyviä: minusta on uskomatonta, ettei ihmiset osaa käyttää tekstinkäsittelyohjelmia kunnolla. Rivinväli, kappalejako, repliikit jne, ihan perusasioita.

pelkästään omasta elämästään kirjoittaa? Ei kai dekkaristitkaan murhaa itse ihmisiä?

Ja mitä tulee keski-ikäisyyteen, niin tuota... en ole aina ollut keski-ikäinen. Tässä iässä on jo elettyä elämää takana sen verran, että sieltäkin voi jotain ammentaa, vaikka en ole vielä tappanut ketään enkä käyttänyt kovia huumeita.

Harrastan viihteen tekemistä, eli ei mitään omaelämäkerrallista. Mistä itse otat aiheesi?

• Skädämnovits
        iltatuuli kirjoitti:

pelkästään omasta elämästään kirjoittaa? Ei kai dekkaristitkaan murhaa itse ihmisiä?

Ja mitä tulee keski-ikäisyyteen, niin tuota... en ole aina ollut keski-ikäinen. Tässä iässä on jo elettyä elämää takana sen verran, että sieltäkin voi jotain ammentaa, vaikka en ole vielä tappanut ketään enkä käyttänyt kovia huumeita.

Harrastan viihteen tekemistä, eli ei mitään omaelämäkerrallista. Mistä itse otat aiheesi?

Joo, en todellakaan tarkoittanut, että kirjoittaisit omasta elämästäsi, luulin että ymmärsit vääntämättä rautalangasta. Mielestäni karmeimpia harrastajakirjoittajia ovat juuri nämä arjen kopioijat.

Mutta jollain tavalla eletty elämä heijastuu tekstiin, vaikka paikat ja aikakaudet olisivat ihan jotain muuta. Myös dekkareissa. Kun eletty elämä heijastuu tekstiin, niin se parhaimmillaan saa tekstin elämään, siihen tulee tunnetta mukaan.

Itsekin olen keski-ikäinen ja kirjoitan koko tavalla viihteellisesti. Mutta olen kantapään kautta todennut, että jotkut asiat nyt vain ei toimi yhtä hyvin kuin jotkut muut.

• iltatuuli
        Skädämnovits kirjoitti:

Joo, en todellakaan tarkoittanut, että kirjoittaisit omasta elämästäsi, luulin että ymmärsit vääntämättä rautalangasta. Mielestäni karmeimpia harrastajakirjoittajia ovat juuri nämä arjen kopioijat.

Mutta jollain tavalla eletty elämä heijastuu tekstiin, vaikka paikat ja aikakaudet olisivat ihan jotain muuta. Myös dekkareissa. Kun eletty elämä heijastuu tekstiin, niin se parhaimmillaan saa tekstin elämään, siihen tulee tunnetta mukaan.

Itsekin olen keski-ikäinen ja kirjoitan koko tavalla viihteellisesti. Mutta olen kantapään kautta todennut, että jotkut asiat nyt vain ei toimi yhtä hyvin kuin jotkut muut.

omasta päästä ammentaa, eli vaikuttaahan siihen väkisinkin omat kokemukset ja tuttavien tarinat. Itselläni henkilöhahmot ovat yleensä aina jotain tuntemiani ihmisiä. Jos näitä julkaistaisiin, niin moni pahastuisi.

Juu, arjen kopiointi, huoh... Mutta mitäs Päätalon tuotanto on, jos ei sitä? Jotkut osaa, jotkut ei.

Minä en osaa, jos ryhdyn kuvaamaan kovin arkista elämää, niin teksti muuttuu niin tylsäksi etten sitä itsekään jaksa lukea. Mutta näin se oli kirjoittajapiirissä kyllä muidenkin kirjoittajien arkikuvausten kanssa. Puhtaana viihteen tekijänä olin siellä outolintu.

• Skädämnovits
        iltatuuli kirjoitti:

omasta päästä ammentaa, eli vaikuttaahan siihen väkisinkin omat kokemukset ja tuttavien tarinat. Itselläni henkilöhahmot ovat yleensä aina jotain tuntemiani ihmisiä. Jos näitä julkaistaisiin, niin moni pahastuisi.

Juu, arjen kopiointi, huoh... Mutta mitäs Päätalon tuotanto on, jos ei sitä? Jotkut osaa, jotkut ei.

Minä en osaa, jos ryhdyn kuvaamaan kovin arkista elämää, niin teksti muuttuu niin tylsäksi etten sitä itsekään jaksa lukea. Mutta näin se oli kirjoittajapiirissä kyllä muidenkin kirjoittajien arkikuvausten kanssa. Puhtaana viihteen tekijänä olin siellä outolintu.

Täällä toinen outolintu kirjoittajapiirissä. Arjen kopiointiahan ne monilla ne tarinat on.

Entä jos oma arki ja eletty elämä on ollut ihan erilaista? Ei äpärälapsi, jolla on laitostaustaa sun muuta mitä ei tässä viitsi kertoa, kirjoittele miten kanervat kukkaruukussa kukertaa tai muistele lapsuuden pehmoleluja.

Itse olen saanut syytöksiä jossain piireissä synkkyydestä, mutta jossain muussa porukassa taas liiasta viihteellisyydestä. Näin nämä menevät ristiin.

Viihdekirjoittamista ei oikein arvosteta kirjoittajapiireissä, mikä on mielestäni sääli, sillä viihteen kirjoittamiseen pätevät periaatteessa samat säännöt kuin muuhunkin proosaan, se on vain oma tyylilajinsa. Ja viihdettä voi kirjoittaa hyvin tai huonosti.

Ja mitä Kalle Päätaloon tai Laila Hietamieheen tulee, niin....no en ole koskaan voinut tajuta, miten kukaan lukee noista kumpaakaan. Ne alkavat olla nykypäivinä ongelmajätettä kirpputoreilla. Luulen, että se sukupolvi, joka niitä lukee, alkaa jo kohta olla haudassa.

• mennä kirjoittajapiiriin

Minusta kirjoittaminen ei ole ollenkaan ryhmätoimintaa. Ainoastaan palautetta teksteistä kannattaa kysyä ihmisiltä, mutta ei missään ryhmässä mielestäni. Joltain tutulta tai joltain ammattilaiselta.

• Skeba

Kyllä käyn.

Kyllä siellä saa jotain. Se on jo paljon että saa jotain. Tällaisessa harjoitteluvaiheessa kuin itse olen, jokainen opinjyvä on arvokas. (Tällä Kirjailijanalut-forumillakin olen toki saanut arvokasta palautetta.)

Mutta: käyn siellä myös siksi, että keväällä tehdään antologia. Eli jonkinlainen julkaisu tulee näin helposti.

• iltatuuli

kurssilla, työväenopiston kirjoittajapiirissä alkeiskurssilla. Alkeiskurssi oli minulle toki ihan oikea paikka, sillä aloittelija olen. Lopetin kuitenkin muutamaan kertaan, sillä en saanut kurssista juuri mitään irti. Alkeiskurssilla tutustuttiin eri tekstityyppeihin, runoihin, mielipidekirjoituksiin, lehtikirjoitteluun ym.

Runot olivat minulle aivan liian vaikeita, enkä ymmärtänyt muidenkaan kurssilaisten runoja. Lehtijuttuja olen kirjoitellut joskus työksenikin ym. asiatekstiä.

Sitten olen kirjoittanut vähän viihdettä Kolmiokirjan julkaisuihin, kivaa oli (ja sain rahaa!)

Yritin kirjoittajakurssia netissä, oli joku teletopelius, siitä on jo aikaa. Siellä oli arvostelija, joka viivasi punakynällä liki kaikki tekstini, muka hyvät kohdat ja ne, jossa oli korjattavaa. Taas liian vaikeaselkoista, sillä en tiennyt mitä piti korjata, kun ei ollut mitään selitystä, mitä ja miksi. Lisäksi arvosteliaj viivasi melkein joka lauseen, joko hyvä tai huono. Pääosin kritiikki oli erittäin hyvää, kehuvaa suorastaan, mikä tuntui hiukka yliampuvalta kun en mikään sanataituri ole.

Jatkan edelleen kirjoittamista, mutta toistaiseksi kriitikkona olen vain minä itse. Pyrin viihdekirjailijaksi, kiinnostaa niin romantiikka kuin jännäritkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Gallup: Kansalaiset eivät usko velkajarruun

Puolet suomalaisista ei usko velkajarrun vaatimien sopeutusten toteutuvan, kertoo Iro Researchin kyselytutkimus. Kokoom
      Maailman menoa
      86
      1183
    2. Ethän mies vielä

luovu meistä? Haluaisin jo sun syliin.
      Ikävä
      66
      919
    3. Mä oon kallistumassa

Rikosilmoitukseen!
      Suhteet
      209
      913
    4. Haaveilen edelleen

Sinusta aika ajoin
      Ikävä
      58
      902
    5. Sinulle nainen

En ehkä koskaan osannut sanoa tätä oikein. Minun vaikeuteni luottaa liittyi ennen kaikkea menettämisen pelkoon. Siihen
      Ikävä
      66
      886
    6. Martsusta tuli leuhka

Ja ylimielinen. Hän ei nosta persettäkään ilmaseksi . Luulempa et nämä ei tee hyvää hyvinvointivalmennuksille.... Nannal
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      760
    7. Hei rakkaani.

Kohtaaminen lähestyy. Miten teemme sen? Kumpi ottaa yhteyttä vai törmäämmekö jossain sattumalta? Tuleva vaimosi
      Ikävä
      70
      745
    8. Ethän voinut nainen tietää, että rikot rikotun

Omaa elämää taas mietin aamuyön tunteina. En vieläkään löytänyt muistin sokkeloista ainuttakaan onnen hetkeä. Kaipuu on
      Ikävä
      72
      732
    9. Kuisla Group Oy jättänyt yrityssaneeraushakemuksen

Samalla yrityssaneeraukseen on hakeutunut Kuisla henkilökohtaisesti ja Seinäjoen Motelli Oy, joka omistaa Sorsanpesän ki
      Seinäjoki
      35
      718
    10. Tiedätkö sitä

Että sinun äänesi on ihanan pehmeä
      Ikävä
      42
      716
    11. Uskallanko laittaa sulle viestiä?

Se viesti on tossa valmiina ja lähettämistä vaille valmis. Kun ei kauhee sti tunneta niin eipä sillä olisi niin väliä. S
      Ikävä
      57
      633
    12. Kiulu myynnissä!

Kiulu hakee taas uutta yrittäjää. https://www.yritysporssi.fi/etela-pohjanmaa-lansi-suomi-finland/myytavat/yritykset/ma
      Ähtäri
      26
      598
    13. On paha olla

Kun olen käyttäytynyt aiemmin kaivattua kohtaan kuin joku narsisti.
      Ikävä
      42
      568
    14. Tulisiko naisille asettaa korkeammat eläkemaksut

Tämä tuli mieleeni kun luin aamun lööppejä. Japanissa alkaa olla "uutta nuorisoa" ihan urakalla, ikä alkaa sadan jälkeen
      Sinkut
      172
      485
    15. Et pysty peittämään minulta

Sinä olet hyvä peittämään asioita niin halutessasi. Pystyt pitkiäkin aikoja salaamaan juttuja. Juuri mietin tuossa, olet
      Ikävä
      47
      484
    16. Mikä tekee kaivatustasi

Haluttavan?
      Ikävä
      18
      478
    17. Mitä oikein tapahtui? Maajussi-Jetta sai tylyt pakit - Sulhoehdokas selittää: "Ei lentänyt kipinät"

Maajussille morsian -sarjassa etsitään rakkautta ja rinnalle kumppania. Yksi maajusseista on Jetta - liikunnallinen ja
      Maajussille morsian
      12
      447
    18. Huumekauppaako

”Huumekauppa johti rajuun väkivaltaan Kokkolassa – Kolme nuorta otettu kiinni, yksi epäillyistä alaikäinen”
      Kokkola
      9
      424
    19. Vieläkin saat

Sydämen tykyttämään. Vaikka emme näe
      Ikävä
      20
      409
    20. Makeinen, asiaa sinulle

Minua korkeampien voimien kehotuksesta sinua pyydetään avaamaan jokin yhteys asioista keskustelemisen takia kanssani. Il
      Ikävä
      28
      403
    Aihe