Hei!
Minua on alkanut pelottamaan. Joskus kakskymppisenä minulla on todettu sydämenlaajentuma. Lääkäri totesi silloin vain että kun ei ole oireita niin ei tehdä mitään.
Nyt 20 v myöhemmin rintaani ahdistaa, tulee rytmihäiriöitä, huimaa ja käsiä tikkuilee... ovatko nämä oireita joita lääkäri tarkoitti????
Laajentunut sydän
10
4271
Vastaukset
- tarpeen.....
Kannattaisi tutkituttaa, ettei tarvitse pelätä.EKG eli sydänfilmi ja keuhkokuva olisivat luultavasti ensimmäiset tutkimukset.
- pelkäävä äityli
Kävin verikokeissa ja sydänfilmissä. Mutta keuhkokuvia ei otettu. Viikon päästä saan tulokset.
Mutta haluaisin tietää mitkä ovat ne oireet joita sydämenlaajentuminen aiheuttaa..? Miten siitä paranee?? Onko lääkitys/leikkaushoitoa??
Kun on niin pienet lapset niin huolettaa kovin. - Mies 44v
pelkäävä äityli kirjoitti:
Kävin verikokeissa ja sydänfilmissä. Mutta keuhkokuvia ei otettu. Viikon päästä saan tulokset.
Mutta haluaisin tietää mitkä ovat ne oireet joita sydämenlaajentuminen aiheuttaa..? Miten siitä paranee?? Onko lääkitys/leikkaushoitoa??
Kun on niin pienet lapset niin huolettaa kovin.Minulla todettiin myös verenpainetaudin ohessa vasemman kammion laajentumaa ja lievää vajaatoimintaa.
Tällä hetkellä beetasalpaaja lääkitys ja verenpainelääke,tutkimukset kesken ja samat fiilikset että huolettaa kun perhettä ja lapsia on.
Kannattaa olla itse mahdollisimman aktiivinen asian suhteen ja vaatia kaikki mahdolliset tutkimukset jo oman mielenrauhan takia.
Puutumiset käsissä voi toki johtua esim kireistä niskalihaksista tms... Tsemppiä sulle!! - huolestunyt äityli
Mies 44v kirjoitti:
Minulla todettiin myös verenpainetaudin ohessa vasemman kammion laajentumaa ja lievää vajaatoimintaa.
Tällä hetkellä beetasalpaaja lääkitys ja verenpainelääke,tutkimukset kesken ja samat fiilikset että huolettaa kun perhettä ja lapsia on.
Kannattaa olla itse mahdollisimman aktiivinen asian suhteen ja vaatia kaikki mahdolliset tutkimukset jo oman mielenrauhan takia.
Puutumiset käsissä voi toki johtua esim kireistä niskalihaksista tms... Tsemppiä sulle!!Kiitos!
Huolettaa kovasti. Hierojalla olen käynyt kerran viikossa nyt kahden kuukauden ajan. Muttei ole auttanut päänsärkyyn eikä huimaukseen...
Eilen saunan jälkeen sormet olivat kuin nakkisämpylät ei tahtonut saada taipumaan ja tänäkin aamuna oli vähän sormet jäykkänä ja puutuneet. Ja muutenkin tuli saunassa olosta tosi surkee olo.
Kiva kun itse on illalla aivan väsy töistä niin sitten tenavat pyörii ympärillä ja itse haluais vain nukkua ja nukkua, ja jos jaksaa leikkiä niin sitten huimaa ettei tahdo tulla mistään mitään.
Ei lääkäri tuntunut ottavan tosissaan väsymystäni yms. Verenpaine oli 138/87. Aikaisemmin vuosi sitten mitattuna 117/68. Ei kuulemma hälyyttävää...? Mutta odotellaan ensi viikkoon. - Mies 44v
huolestunyt äityli kirjoitti:
Kiitos!
Huolettaa kovasti. Hierojalla olen käynyt kerran viikossa nyt kahden kuukauden ajan. Muttei ole auttanut päänsärkyyn eikä huimaukseen...
Eilen saunan jälkeen sormet olivat kuin nakkisämpylät ei tahtonut saada taipumaan ja tänäkin aamuna oli vähän sormet jäykkänä ja puutuneet. Ja muutenkin tuli saunassa olosta tosi surkee olo.
Kiva kun itse on illalla aivan väsy töistä niin sitten tenavat pyörii ympärillä ja itse haluais vain nukkua ja nukkua, ja jos jaksaa leikkiä niin sitten huimaa ettei tahdo tulla mistään mitään.
Ei lääkäri tuntunut ottavan tosissaan väsymystäni yms. Verenpaine oli 138/87. Aikaisemmin vuosi sitten mitattuna 117/68. Ei kuulemma hälyyttävää...? Mutta odotellaan ensi viikkoon.Mulle kerrottiin että laajentumaa on olemassa oireiltaan monensorttista,pahimmillaan se vie hautaan muutamassa vuodessa mutta silloin oireet on aivan toista luokkaa.
Tunnen ihmisiä jotka painaa menemään vielä 8-kymppisinä laajentuneella pumpulla kunhan lääkitys ja elämäntavat on kunnossa.
En ole ammattilainen,mutta vanhana urheilijana tuo sun sormien jne turvotus saattaisi viitata aineenvaihdunta tms osastolle.
Kannattaa tarkistaa ruokavaliosi ym syömiset ja juomiset sekä mahd.puutteet esim vitamiinien jne suhteen.
Tuo väsymys ja uupumus tuntuu olevan nykyään enämpi sääntö kuin poikkeus jokaisen kohdalla,elämänmeno on niin hektistä joka paikassa.
Armeijassa aikanaan opin sen asian että kannattaa nukkua aina kun siihen on mahdollisuus,lapsiperheissä kans! - vielä....
Kuten on jo vastattu, on monta syytä olla "avarasydäminen" ja oireet vaihtelevat.Oletetaan,että taustalla olisi jokin sydäntä laajentava sairaus,josta seuraa vajaatoimintaa. Silloin oireisiin kuuluisi mm.hengenahdistus ja nesteen keräytyminen,joka näkyisi nilkoissa.
vielä.... kirjoitti:
Kuten on jo vastattu, on monta syytä olla "avarasydäminen" ja oireet vaihtelevat.Oletetaan,että taustalla olisi jokin sydäntä laajentava sairaus,josta seuraa vajaatoimintaa. Silloin oireisiin kuuluisi mm.hengenahdistus ja nesteen keräytyminen,joka näkyisi nilkoissa.
ei luotettavasti arvioida pelkällä nilkkojen turvotuksella, johon voi olla ihan muita syitä.
Turvotusta voi vajaatoiminnassa olla esim. vatsan alueella...eikä nilkoissa ollenkaan!- toki
Minea44 kirjoitti:
ei luotettavasti arvioida pelkällä nilkkojen turvotuksella, johon voi olla ihan muita syitä.
Turvotusta voi vajaatoiminnassa olla esim. vatsan alueella...eikä nilkoissa ollenkaan!eihän tällä palstalla voi tehdä luotettavia diagnooseja lainkaan, oireita vain kuvailla - lääkäriin pitää mennä ja Meikun henkilökunnan sanoja nuokin ovat. Turvotusta voi olla muuallakin kuten keuhko-ontelossa. Lisäksi neste vielä siirtyy - illalla jaloissa, aamulla poissa,mutta vain siirtynyt ylemmäs, ellei pääpuolta ole korotettu vuoteesta.
- Angeltos
En tiedä näistä sydänsairauksista vielä paljoakaan itsellä suvussa Dilatoiva cardiomyopathia (isä, hänen veljensä ja pappa)
Nyt olen heidän papereitaan tutkinut, koska ajattelin itseni ja tulevan tyttäreni tutkituttaa varmuuden vuoksi. kaikilla sairaus ollut oireeton 30vuotiaaksi asti, jonka jälkeen kuumeilua, turvotusta, ahdistusta, väsymystä ja paljon muuta. Tauti oli edennyt heillä jo niin pahaksi, että 3vuotta toteamisesta ja he menehtyivät. Mielestäni sinun kannattaisi pyytää kaikki tutkimukset mitä vain tulee mieleen, ei EKGstä välttämättä mtn näy. Itse olen menossa sydämmen ultraäänitutkimukseen missä voidaan todeta, vuodot yms.. Voimia sinulle ja perheellesi, toivottavasti ei ole mitään hälyttävää- huolestunut äityli
Alkoivat ensiksi seuraamaan verenpainetta ja kuukauden päästä käyn uudestaan vastaanotolla. Verenpaine oli 164/110. Korkeella, verrattuna siihen mitä aikaisemmin on ollut. Nyt on vähän levoton olo kun ei oikein tiedä mitä tekisi. "Rytmihäiriöitä" esiintyy joka päivä, ehkä tämä työkin on liian stressaava, mutta kun uutta ei ole tiedossa niin tässä ollaan ja hermoillaan. Sairaslomaa kirjoittaisivat jos vain pyytäs mutta kun on helpompi olla kun on jotain tekemistä eikä istu kotona murehtimassa. Päivä kerrallaan eteenpäin, jospa huominen olis parempi. Ja jos tämä menee huonommaksi niin pitää sitten yrittää yksityiseltä puolelta tutkimuksiin, mutta kun siihen tarvittas valuuttaa enempi.
Kiitos, nyt lähden töihin ja yritän säästää itseäni suuremmilta murheilta. Pitää yrittää ajatella positiivisesti ja muistaa että onneksi on lapset joiden takia kannattaa jaksaa ja jatkaa.
Kiitos!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445805
- 455305
- 483698
- 133653
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903231- 313126
- 592874
- 572730
- 532380
- 381834