Hei lukekaa tämä!

Tietoa tarviin

Kun mulla soi kumpikin korva, mutta kuulon alenemaa ei ollu. Kuulo siis erinomainen kun eilen kävin testissä, mutta silti vinkuu.. Mistä voi johtua? Mulla on Duact nimistä lääkettä korvatorven aukaisuun, mutta ilmeisesti ne ei oo tukossa ollukkaan kun ei vaikuta vaikka oon pari päivää syöny noita. Tärykalvot lääkärin mukaan kiiltävät ja liikkuvat hyvin. Purentaa en oo vielä tarkistuttanu, voiko se sit johtua siitä? Oon kauheen väsyny kun en saa nukuttua yössä kun 5 tuntia ja työt on rakennustyömaalla raskaita. Kuulosuojaimet koko ajan päässä. Oisko kellään tietoa?

11

6028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä vähän

      Minullakin soivat molemmat korvat volyymiltaan vaihdellen. Joskus harvoin saan yhden päivän pituisen tauon. Olen varma, että samallakin henkilöllä korvien soimiseen on useita syitä. Minulla tinnitus voimistuu seuraavista syistä:
      Valvominen.Joskus lyhyt torkahduskin alkaa tinnituksen.
      Poskionteloiden tulehtuneisuus.
      Hartiajännitykset esim kirjoittaessa tai autolla ajaessa.
      Humala.
      Hampaiden jännitysnarskuttelu.
      Mielipaha, pettymyksen tyyppinen
      Nestevajaus, veden juominen auttaa joskus.
      Varovasti sanoen tuntuu joskus, että mahallakin on vaikutusta. Esim jokin lääke lisää meteliä.
      Lisäksi lukuisia selittämättömiä tekijöitä.Tänään soi, huomenna ehkä vähemmän. Minullakin testitulokset antavat kuulosta hyvän arvosanan vaikka juuri tuossa tilanteessa soisi kovasti päässä.

      • Jarnojeijei

        Minulla on sama homma. Noin vuosi sitten yksi aamu heräsin ja huomasin molempien korvien vinkuvan vaimeasti. Päivällä en edes muistanut koko asiaa, koska luulin että tinnitus on vain väliaikaista ja ohi menevää. Illalla nukkumaan mennessä taas huomasin että vinkuu, kun on hiljaista niin sen kuulee. Lääkärissä on käyty, kuulovauriota ei testien mukaan ole, enkä ennen vinkumisen alkamista saanut mitään merkittävää melualtistusta korvaani. Tietysti voi olla että tinnitus johtuu juuri esimerkiksi bruksismista, minulle on siitä huomautettu, olisi varmaan syytä mainita ensi kerralla hammaslääkärissä. Syitä voi olla monia erilaisia. Tinnitus ahdisti alussa kovastikin, vaikka ei korvat täyttä huutoa huudakkaan, vaan tinnitus on kuultavissa pelkästään hiljaisessa. Nyt en ole enää yrittänyt etsiä vaivan alkulähdettä, vaan hiljaa hyväksynyt asian. Ehkä jonakin päivänä syy vielä selviää. Kaikkeen tottuu. Jaksamista kaikille tinnituksen omaaville ja siitä kärsiville.


      • Keskust. Aloittaja
        Jarnojeijei kirjoitti:

        Minulla on sama homma. Noin vuosi sitten yksi aamu heräsin ja huomasin molempien korvien vinkuvan vaimeasti. Päivällä en edes muistanut koko asiaa, koska luulin että tinnitus on vain väliaikaista ja ohi menevää. Illalla nukkumaan mennessä taas huomasin että vinkuu, kun on hiljaista niin sen kuulee. Lääkärissä on käyty, kuulovauriota ei testien mukaan ole, enkä ennen vinkumisen alkamista saanut mitään merkittävää melualtistusta korvaani. Tietysti voi olla että tinnitus johtuu juuri esimerkiksi bruksismista, minulle on siitä huomautettu, olisi varmaan syytä mainita ensi kerralla hammaslääkärissä. Syitä voi olla monia erilaisia. Tinnitus ahdisti alussa kovastikin, vaikka ei korvat täyttä huutoa huudakkaan, vaan tinnitus on kuultavissa pelkästään hiljaisessa. Nyt en ole enää yrittänyt etsiä vaivan alkulähdettä, vaan hiljaa hyväksynyt asian. Ehkä jonakin päivänä syy vielä selviää. Kaikkeen tottuu. Jaksamista kaikille tinnituksen omaaville ja siitä kärsiville.

        Kun ei kerran ole kuulovaurio kyseessä niin mistä se sitten johtuu? Kun minulla tuo ääni kuitenkin on sellainen että uni ei meinaa illalla tulla, niin haluaisin toden teolla saada sen loppumaan. Kun keskiviikkona kävin siellä kuulokäyrän ottamassa niin sanoivat että oma lääkäri soittaa jonakin päivänä asiasta, ja kertoo pitääkö mennä korvalääkärille. Nyt sitä odotellessa kuitenkin etukäteen haluaisin tietää joitakin syitä korvien soimiseen. Olisikohan teillä ideoita? Kun avaan suuni aivan kokonaan niin hiukan korvien edessä olevalla kohdalla raksahtaa. Purenta huono? Tai kun nielaisen niin korvissa raksahtaa. Alipainetta? Hei, mehän voisimme yhdessä koittaa selvittää asiaa. Kun näyttäisi kaikilla olevan samantapaisia oireita. Jos kertoisitte omia kokemuksia oletteko saaneet jostakin hoidosta apua? Kun jotkut kertovat niskahieronnankin auttavan asiaan. Mutta tosiaankin kuulovaurio ei ilmeisesti minun tapauksessani ole kyseessä kun ei kuulon alenemaa ole lainkaan?


        Kiitos jo etukäteen vastauksista, jos osaatte jotenkin auttaa. Tämä on varsin kiusallista kun ei saa nukuttua ja päivällä on sitten väsynyt olo.


      • meniereä poteva
        Keskust. Aloittaja kirjoitti:

        Kun ei kerran ole kuulovaurio kyseessä niin mistä se sitten johtuu? Kun minulla tuo ääni kuitenkin on sellainen että uni ei meinaa illalla tulla, niin haluaisin toden teolla saada sen loppumaan. Kun keskiviikkona kävin siellä kuulokäyrän ottamassa niin sanoivat että oma lääkäri soittaa jonakin päivänä asiasta, ja kertoo pitääkö mennä korvalääkärille. Nyt sitä odotellessa kuitenkin etukäteen haluaisin tietää joitakin syitä korvien soimiseen. Olisikohan teillä ideoita? Kun avaan suuni aivan kokonaan niin hiukan korvien edessä olevalla kohdalla raksahtaa. Purenta huono? Tai kun nielaisen niin korvissa raksahtaa. Alipainetta? Hei, mehän voisimme yhdessä koittaa selvittää asiaa. Kun näyttäisi kaikilla olevan samantapaisia oireita. Jos kertoisitte omia kokemuksia oletteko saaneet jostakin hoidosta apua? Kun jotkut kertovat niskahieronnankin auttavan asiaan. Mutta tosiaankin kuulovaurio ei ilmeisesti minun tapauksessani ole kyseessä kun ei kuulon alenemaa ole lainkaan?


        Kiitos jo etukäteen vastauksista, jos osaatte jotenkin auttaa. Tämä on varsin kiusallista kun ei saa nukuttua ja päivällä on sitten väsynyt olo.

        varmasti nukahdat eikä nukkuessa vinkunat kuulu.
        tämä ehdotus on tietysti tilapäinen ratkaisu.


      • saattaa auttaa
        Keskust. Aloittaja kirjoitti:

        Kun ei kerran ole kuulovaurio kyseessä niin mistä se sitten johtuu? Kun minulla tuo ääni kuitenkin on sellainen että uni ei meinaa illalla tulla, niin haluaisin toden teolla saada sen loppumaan. Kun keskiviikkona kävin siellä kuulokäyrän ottamassa niin sanoivat että oma lääkäri soittaa jonakin päivänä asiasta, ja kertoo pitääkö mennä korvalääkärille. Nyt sitä odotellessa kuitenkin etukäteen haluaisin tietää joitakin syitä korvien soimiseen. Olisikohan teillä ideoita? Kun avaan suuni aivan kokonaan niin hiukan korvien edessä olevalla kohdalla raksahtaa. Purenta huono? Tai kun nielaisen niin korvissa raksahtaa. Alipainetta? Hei, mehän voisimme yhdessä koittaa selvittää asiaa. Kun näyttäisi kaikilla olevan samantapaisia oireita. Jos kertoisitte omia kokemuksia oletteko saaneet jostakin hoidosta apua? Kun jotkut kertovat niskahieronnankin auttavan asiaan. Mutta tosiaankin kuulovaurio ei ilmeisesti minun tapauksessani ole kyseessä kun ei kuulon alenemaa ole lainkaan?


        Kiitos jo etukäteen vastauksista, jos osaatte jotenkin auttaa. Tämä on varsin kiusallista kun ei saa nukuttua ja päivällä on sitten väsynyt olo.

        nukahtamaan .


    • Omark

      Minulla on aina välillä tinnitusjakso. Joskus päädyttiin työterveyslääkärin kanssa siihen, että johtui flunssan jälkeisestä välikorvan virusinfektiosta. Korvaoireita (kovaa suhinaa, huminaa...) tulee lähes aina, vaikka itse flunssa olisi vähäoireinen.

      Minulla oireet alkavat molemmin puoleisesti, ja pahimmillaan tuntuu, että tulee vähintään aivohalvaus. Mitään ei oikein kuule selkeästi. Sitten häiriö painottuu toiseen korvaan ja poistuu yleensä 1 - 2 viikossa. Pelkään vain, milloin jää pysyväksi. Väliaikoina oireita ei ole, vaikka nykyinen työ on meluisa (käytän kuulosuojausta). Tämä on varmaan eri vaiva kuin teillä, koettakaa kestää!

      Auttaisiko teidän nukkumista, jos radio olisi pienellä päällä? Peittäisi häiriöääniä?

    • Aloittaja

      Voisin tosiaan kokeilla tuota radion kohinaa. Duactin syömisen lopetin, ei auta. Tälläviikolla menen korvalääkärille, jospa saisin apua tähän. Koitetaan jaksaa. Miten teillä menee?

    • Välikorva/korvatorvi

      Varma välikorvaongelma. Jonkinlaista vikaa sen paineissa tai läheisissä lihaksissa. Yleisin syyt tähän on korvatorvi ja sen läppä, joissa voi olla paljolti erilaisia häikkiä. Kannattaa syödä rööreja avaavia /verenkiertoa nopeuttavia lääkkeita (Nopea verenkierto parantaa ilmanvaihtumista). Väärä purenta/viisaudenhammas voivat vääntää korvatorvea. Siellä voi olla myöskin tulehdus, kasvain/sakkaa, tuba aberta, homeen aiheuttama ärsytys, toistuvien poskiontelotulehdusten/korvatulehdusten aiheuttama korvatorven läpän toimintahäiriö... Vaihtoehtoja on paljon. Tällöin ääni on objektiivinen eli se on ainakin teoriassa mahdollista kuulla mm. lääkärin, jos on oikein kova ääni ja oikeassa kohdassa. Ainakin itseäni helpottaa tietää, että ääni "todellinen" ja heti tärykalvon takana. Yleisinpiä välikorvatinnituskia ovat luonteeltaan juurikin piippaavat äänet ja huminat. Itselläni esimerkiksi kuntoilun jälkeen oma ääni kuuluu korvassa, on kroonisesti poskiontelotulehduksia ja kun puren hampaat yhteen, korvan edestä kuuluu voimakas tsssss.... kuin jonkinlainen venttiili avautuisi. Vaikuttaa hieman piippaamiseen. Välikorvassa oleva tinnitus on kuitenkin hoidettavissa (ainakin teoriassa) tai se häviää ajan myötä itsestää,. Myöskin leikkaus on vaikeissa tapauksissa mahdollinen. Myöskin asentohuimaukseen käytetyt asennot voivat korjata paineita ja korvatorven/poskionteloiden hieronta ovat kanssa toimivia juttuja. Röntgen tai mielummin magneettikuvaus voivat paljastaa kasvaimia/sakka korvatorvessa tai poskionteloissa. Välikorvassa oleva tinnitus vaihtelee myöskin paljon.

      Itsellänikin alkoi vain yöllä itsestään, eikä liity mitenkään huonontuvaan kuuloon, meluvaurioon, tapaturmaan jne. Täytyy muistaa, että tinnitus on oire, eikä itse "sairaus". Jos vinkuna ei ole sisäkorvassa (meluvaurio, kasvain, tapaturma, kuulon alentuma. Kaikki selviävät aivojen kuulohermokokeella ja normaalilla kuulokokeella) se on välikorvassa (ulkokorvassa vain vaiukku tärykalvoa vasten) ja näin todennäköisesti hoidettavissa. Vaikka tottuminen ääneen on todella hyvä, kannattaa asiaa alkaa selvittämään toden teolla.

      Jaksamisia kailille ja toivottavasti auttoi jotakuta tälle vanhalle ketjulle eksyvää!

      • Jeid

        Löytykö tähän ratkaisua? Mulla samoja oireita, naksuu korvien kohdalla kun avaa suuta ja pientä huminaa kuuluu välillä jos esim joku puhuu kovaa. En kuitenkaan kuule omaa ääntäni kaikuna tms.


      • Niska
        Jeid kirjoitti:

        Löytykö tähän ratkaisua? Mulla samoja oireita, naksuu korvien kohdalla kun avaa suuta ja pientä huminaa kuuluu välillä jos esim joku puhuu kovaa. En kuitenkaan kuule omaa ääntäni kaikuna tms.

        ""Yksi keino ( jonka olen joskus lukenut tältä palstalta ) saada selville onko sinun tinnituksesi lihasperäinen tinnitus on tällainen.

        Katso suoraan eteenpäin ja paina kämmenellä leukaasi. Jos tinnituksen ääni muuttuu niin luultavasti tinnitus johtuu niskan ja hartioiden lihaksista.""

        Minulla tämä keino ainakin toimii.

        Näistä linkeistä löytyvät myös hoito-ohjeet tinnitukseesi.
        Tässä muutama apukeino, joista on hyötyä lihasperäiseen tinnitukseen :

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-57760300

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-59262597

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-63024256

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13415260/tinnitukseen-loytyy-apua

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-60056977

        Monilla nuorilla on fysiatrian erikoislääkärin Minna Ståhlin väitöskirjan mukaan ”some-niska”.

        Kun 5 kiloa painava pää työnnetään eteenpäin ja alas, voi kuormitus selkärangassa olla vipuvaikutuksen vuoksi jopa 27 kiloa.

        Näin käy, kun älypuhelin on sylissä ja ihminen syventyy sitä näpräämään.
        Yksi seuraus tästä on tinnitus joka aiheutuu niskan ja hartioiden kireistä lihaksista.

        Minulla päätetyöskentely aiheutti luultavasti tinnituksen.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/10859808/voiko-tinnitus-viela-kadota#comment-60056977


    • kokemusta

      Mieluummin olisi pahanlaatuinen syöpä,kuin tinnitus.
      Syöpään kuolee,tinnitus kiduttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe