Moniteholinssit

henrii

onko kenelläkään semmoisia, ja mikälaisia kokemuksia, toimiiko.
Ittellä alkaa olla tuo näkö sillä mallilla, että täytyis hommata luku tai moniteholasit.

41

3955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukulasi-iässä

      et millään

      • tässä Satukin, en nimittäin ole vielä itse silmälaseja hankkinut. Silmälääkärissä käyn harvoin,
        pitäisikin taas tilata.

        On olemassa silmäsairauksia, jotka eivät tunnu missään, siksi pitää aina välillä tarkistuttaa
        silmät ja näkökyky.

        Millään ei viitsisi tarttua puhelimeen ja tilata!

        Sama muuten pätee hammaslääkäriin, ja se on syy, miksi jaksan hoitaa hampaita niin paljon kuin hoidan.:)

        Hyvää yötä ja kauniita unia kaikille!
        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


      • sun mielestä
        satu kirjoitti:

        tässä Satukin, en nimittäin ole vielä itse silmälaseja hankkinut. Silmälääkärissä käyn harvoin,
        pitäisikin taas tilata.

        On olemassa silmäsairauksia, jotka eivät tunnu missään, siksi pitää aina välillä tarkistuttaa
        silmät ja näkökyky.

        Millään ei viitsisi tarttua puhelimeen ja tilata!

        Sama muuten pätee hammaslääkäriin, ja se on syy, miksi jaksan hoitaa hampaita niin paljon kuin hoidan.:)

        Hyvää yötä ja kauniita unia kaikille!
        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

        ikänäön estämisen, siis lukulasien tarpeen voi hoitaa silmiä pesemällä, kuten sä hoidat hampaas?
        Ompas sulla suppeet käsitykset. Voi herrantähären, en voi ku ihimetellä.


    • Pirre*

      pittäpi jo olla. Ensimmäiset lasit piti ottaa jo vaille nelikymppisenä.

      Ja, hyvinhän ne kaksitehotkin "toimii", - alussa vaan piti varoa esim. rapuissa ettei lennä nenälleen, ja monesti polkaisin varmaan hassusti liian ylhäältä jalkaa läpsäisten; täytyi ihan tarkistaa ympärilleen etteihän vain joku kiinittänyt huomiota kävelyyni :)

      • henrii

        että hankin luku ja kaukoklasit erikseen, tarviiko sitä kauvas ja lähelle hähdä yht-aikaa.
        Joku tiesi että autolla ajaessa monitehot on hankalat,
        Toisaalta kun kaksia klaseja vaihtelee tarpeenmukaan on siinäkin tietysti omat hankaluutensa.


      • Pirre*
        henrii kirjoitti:

        että hankin luku ja kaukoklasit erikseen, tarviiko sitä kauvas ja lähelle hähdä yht-aikaa.
        Joku tiesi että autolla ajaessa monitehot on hankalat,
        Toisaalta kun kaksia klaseja vaihtelee tarpeenmukaan on siinäkin tietysti omat hankaluutensa.

        aluksi tulla toimeen kaksilla laseilla, mutta se on tosi hankalaa, aina ne toiset laisit olivat häveksissä, kun niitä oisi tarvinnut..:/


      • henrii
        Pirre* kirjoitti:

        aluksi tulla toimeen kaksilla laseilla, mutta se on tosi hankalaa, aina ne toiset laisit olivat häveksissä, kun niitä oisi tarvinnut..:/

        kun vähä käväisi kyselemässä oli 200..500 e moniteholisseillä, oli huonoja keskinkertaisia, ja oikein hyviä.
        Oikein en aina tahdo uskoa mitä kerrotaan.


      • Pirre*
        henrii kirjoitti:

        kun vähä käväisi kyselemässä oli 200..500 e moniteholisseillä, oli huonoja keskinkertaisia, ja oikein hyviä.
        Oikein en aina tahdo uskoa mitä kerrotaan.

        aika kalliita ovat jokatapauksessa.
        Netistä voi tilata sangat n. 50 -100 euron hintaan.


      • henrii
        Pirre* kirjoitti:

        aika kalliita ovat jokatapauksessa.
        Netistä voi tilata sangat n. 50 -100 euron hintaan.

        silmälasien halpamyymälä. Tarjous monitehista oli 170 e. Epäilen kyllä että ei hyviä halvalla saa.


      • ollut jo

        12 vee ja hyvin näkee, eipä tosin lavatansseissa
        ollut paljon rillipäällä vientiä, nyt 60 vee en tarvii luku enkä moni tai kaksteholaseja, hautaan mennään näillä, eikä täällä mitään nähtävää ole muutenkaan. Peilitkin niin huonoja nykyään.


      • ollut jo kirjoitti:

        12 vee ja hyvin näkee, eipä tosin lavatansseissa
        ollut paljon rillipäällä vientiä, nyt 60 vee en tarvii luku enkä moni tai kaksteholaseja, hautaan mennään näillä, eikä täällä mitään nähtävää ole muutenkaan. Peilitkin niin huonoja nykyään.

        Kyllä mieki sen puoleen ettenkö näkisi tarpeeksi mitä on nähtävääkin, mutku en näe lukasta enää tieviittojakaan ennekuin olen kohalla, - autoilu eikä lehenluku onnistu ilman näitä lisäsilimiä.


      • pöppöne
        henrii kirjoitti:

        silmälasien halpamyymälä. Tarjous monitehista oli 170 e. Epäilen kyllä että ei hyviä halvalla saa.

        vertailussa Suomessa olivat Euroopan ylivoimaisesti kalleimmat silmälasit. Yli 90%:sesti, kaikki linssit on samassa paikassa hiotut.


      • Pirre*
        pöppöne kirjoitti:

        vertailussa Suomessa olivat Euroopan ylivoimaisesti kalleimmat silmälasit. Yli 90%:sesti, kaikki linssit on samassa paikassa hiotut.

        ahneimmat optikot..hirveitä hintoja ne pyytäävätkin..


      • sitroen.
        Pirre* kirjoitti:

        ahneimmat optikot..hirveitä hintoja ne pyytäävätkin..

        vuosi sitten Pekingistä yksiteholasit. Lasilinssit heijastuksenestolla ja metallikehykset titaaniaisoilla. Maksoi 25 euroa eivätkä tappiolla myyneet. Lasit olivat päässäni 20 minuuttia sen jälkeen, kun setelit vaihtoivat omistajaa ja hyvin toimivat edelleenkin.


    • mies-v57

      Minä vähän epäilin samaa kun ikäiseni naiset
      rupesi näyttämään aina vaan kauniimmilta.
      Menin oikeen silmälääkäriin ja hän totesi että
      minulla on ihan nuoren pojan näkö.Hyvä kun
      mikä!Minä kysyin että mikäs kun ikäiseni naiset
      kaunistuu.Hän totesi että ei sinulla näössä ole muutosta,on vaan ikäjärkeä tullut lisää!
      Ai että lähdin ulos iloisena poikana.Oli oikeen lääkärin todistus ikäviisaudesta!

    • lasit oli rajalliset kakstehot.

      Onneksi otin nykyiset rajattomina, sillä jo parinkymmenekilometrin kotimatka autolla, totutti niiden käytön.

      Aluksi kaks´tehot käy niskojen päälle, kun lähelle ei näe, kuin lasien alareunasta, mutta se ei ole suurikaan haitta, kun pari kolme viikkoa niihin totuttelee.

      Jos on monipuolisesti harrastava tai kädentaitoja tarvitseva, niin aivan matala,alle 25mm. linssejä ei kannata ottaa, sillä mataliin ei saa hyvin muuntuvaa 'rajausta', kuin tätä korkeampiin.

      Itse teetin viimeisten lasien yhteydessä työhön käyvät lasit, joiden tarkin kohdistus on 65-70 cm.n.kohdalla.
      Hitsaustöissä käytän, niin ei tarvitse kaikkia saasteita aivan lähietäisyydeltä keuhkoihinsa vetää.

      Ja sitten ilman muuta karkaistut muovilinsit, muuten tuntuu, ettei nenä jaksa kantaa, eikä henkikään kulje;), sillä jonkinasteinen muutos (aluksi hieman epämiellyttäväkin) koko-aikaisella lasien käytöllä vääjäämättä on. Sen kakstehot vaativat, että niistä on se hyöty, mitä laseilla haetaan.

      • sitroen.

        muovilinssit!
        Ne hajottaa valoa. Aja vaikka talvipimeällä tiellä, niin muovilinssit hajottavat aurausviittojen heijastimet näyttämään paljon suuremmilta kuin ne ovatkaan. Tätä virhettä ei lasilinsseillä ole. Eikä lasilinssit tykkää huonoa lämpötilan vaihteluista eikä vessapaperilla putsauksesta kuten muoviläpyskät. Kokeiltu on!


      • sitroen. kirjoitti:

        muovilinssit!
        Ne hajottaa valoa. Aja vaikka talvipimeällä tiellä, niin muovilinssit hajottavat aurausviittojen heijastimet näyttämään paljon suuremmilta kuin ne ovatkaan. Tätä virhettä ei lasilinsseillä ole. Eikä lasilinssit tykkää huonoa lämpötilan vaihteluista eikä vessapaperilla putsauksesta kuten muoviläpyskät. Kokeiltu on!

        Ei ole käytössä muuten arka, kuin nopealle lämpötilan vaihtelulle, esim. liian kuuman veteen kastaminen, se saa pinnan särölle.

        Yöajoa edellisvuonna ajoin joka viikko yli tuhannen kilometriä, enkä mitään outoa havainnut.

        Muutenkin liikkuvasta autosta katsominen antaa "väärää" informaatiota.
        hyvä esimerkki on, kun ajat noin satasta ja katsot kantatien keskiviivaa, se näytää noin metrin pätkiltä, mutta kun pysäytät auton, tai hiljennät nopeuden pieneksi, metrin pätkä kasvaa noin nelimetriseksi viivaksi ja väli kahdeksaan metriin.

        Luulen että hyvälaatuinen 'muovilinssi' on ominaisuuksiltaan samaa tasoa lasisten vastaavien kanssa.

        Tärkeämpää on, onko hionta ja näön mittaus hoidettu tarkasti, ja huomioitu henkilön silmien yksilölliset erot sekä vahvuuksien että silmän hermotuksen "jäntevyyden" suhteen.

        Jos silmähermot ovat rappeutuneet, niin esim. lievä väsymys kehossa saa myös silmähermot väsymään ja helposti siinä tapauksessa näkee kahtena tai näkö vähintäinkin käy epätarkaksi.

        Jos tälläisen näönmuutoksen havaitsee näössään, on syytä käydä silmälääkäri puheilla, jolta saa ohjeet niiden voimistamiseksi.

        laseillakin voidaan sitä korjata, mutta sen seurauksena hermotus pääsee 'liian helpolla', ja luontainen hermojen säätävä ominaisuus huononee entisestään.

        Siksi on hyvä investoida varsinkin ensilaseihinsa silmälääkärissä käynti, että mahdolliset silmän sairaudet ja tulevaisuuden huomioiminen lasivalinassa olisi mahdollisimman optimaallinen.

        On lääkäreissäkin sellaisia 'leipälääkäreitä', jotka ovat ylimalkaisa liian kiireisiä syventymään työhönsä, eikä tulos siksi ole aina paras mahdollinen. "Kokemusta on"


    • lukiessa ilman laseja, mutta mukavuussyistä käytän aina liikkeellä ollessani kaksitehoisia - myös aurinkolaseina.

      Kuulin, että laser-leikkaukset saattaisi joutua tekemään uudelleen jos vanhaksi elää.

      Ensimmäisissa kaksiteholinsseissäni oli liian pieni ero tehoissa, enkä oppinut niitä käyttämään vaan otin lasit lähelle katsoessa pois. Seuraavalla kerralla laitettiin oikeat tehot ja olen ollut tosi tyytyväinen. "Vaikein asia" oli monikaistaisilla teillä, kun oikealla puolella ajava auto näytti linssin tehojen raja-alueelta "nurkka-silmällä" katsoessa tietyssä kohdassa ikäänkuin kurvaavan hetkeksi lähemmäksi oman auton kylkeä. Muutaman hätkähdyksen jälkeen siihen totuin, eikä muita ongelmia sitten ollutkaan ja olen tosi tyytyväinen.

      Esim. meloessa kaksitehoiset aurinkolasit kaikilla herkuilla ovat tosi mukavat. Näkee katsoa karttaa, näkee kunnolla kauaksi ja vähän vedenkin läpi . - Ainoa vika on porsasmaisen kallis hinta. Onneksi tajusin sen vasta jonkin aikaa ostopäätöksen jälkeen, sillä muuten ne olisivat saattaneet jäädä ostamatta. - Jos samoja laseja voi käyttää pitkään, kannattaa ostaa hyvät, olen yrittänyt asiaa itselleni perustella. ;))

      Kannattaisikohan ensimmäiset kaksiteholinssit käydä ostamassa sieltä, missä saa vaihtaa ne kolmen kuukauden kuluessa uusiin ellei ole tyytyväinen? Sellainen takuu on muistaakseni Silmäterä-optikoilla. Tarkista, jos kiinnostaa.

      Oman kokemukseni perusteella suosittelisin kaksiteholaseja sellaisia tarvitsevalle.

    • Otto-Vaan

      Suosittelisin ensin käymään hyvällä
      silmälääkärillä tarkistuttamassa ne näkö elimet.

      Jottei vaan käy kuin minulla kävi aluksi pelkällä
      optikon tarkistuksella.Tapauksestahan kerroin jo
      joskus aikaisemmin,joten en nyt siitä kuin että
      kahteen eri kertaan rillit valmistettiin ihan
      tunnetun liikkeen optikon ohjeitten
      mukaisesti.Valmiilla laseilla katsottuna maailma
      näytti perin erikoiselta,lyhtypylväätkin näytti
      taivutetulta hetekan jouselta.Lopuksi lääkärin
      tarkistus pidettiin ja sain rahat takaisin ja
      rillit jäi liikkeen harmiksi.Tästä on jo aikaa yli
      kymmenen vuotta ja edelleen kuljailen ilman apu silmiä.

      Lähi aikoina kyllä pitää kävästä silmä tohtorin
      pakeilla tarkistuttamassa näkönsä ja kuulemassa
      uusista tekniikan ihmeistä.Olisko tässä
      mahdollista saada pientä parannusta näön
      tarkkuuteen.Risti näköön ei ollut silloin mitään
      kummosia parannus keinoja.

      • Suttura

        oisko nimi vaivaasi?!

        Mulla on kanssa kumma vika. En näe kauas, en näe enää lähellekään...
        Kävin hakeen lasit joilla piti nähdä sekä lähelle että kauas.
        Meni kaksi viikkoa. En nähnyt minnekään..
        Vaihdoin takaisin entisiin...
        meni muutama sata euroa harakoille...

        Vuosi ajassa eteenpäin:
        Ryömin takaisin ristille ja PAKOTAN itseni tottumaan progressiivisiin...maksoi mitä maksoi!


      • Otto Vain*
        Suttura kirjoitti:

        oisko nimi vaivaasi?!

        Mulla on kanssa kumma vika. En näe kauas, en näe enää lähellekään...
        Kävin hakeen lasit joilla piti nähdä sekä lähelle että kauas.
        Meni kaksi viikkoa. En nähnyt minnekään..
        Vaihdoin takaisin entisiin...
        meni muutama sata euroa harakoille...

        Vuosi ajassa eteenpäin:
        Ryömin takaisin ristille ja PAKOTAN itseni tottumaan progressiivisiin...maksoi mitä maksoi!

        Muuta en tiedä.Vasemmalla näen lähelle hyvin mutta
        en kauas.Oikealla näen kauas hyvin mutta en lähelle.
        Toisessa silmässä on lähi näkö plussaa ja kauko
        miinusta,kun taas toisessa kääntyy päin vastoin.

        Jotenkin hankala juttu heille ja minulle,kaksi
        kertaa olen ollut tarkoissa tutkimuksissa.
        Loppu tulos on ollut että seurataan seurataan.

        Ajokorttiin vielä kelpaa kun toisen silmän näkö
        ylittää vielä vaadittavan kynnyksen.


      • Suttura
        Otto Vain* kirjoitti:

        Muuta en tiedä.Vasemmalla näen lähelle hyvin mutta
        en kauas.Oikealla näen kauas hyvin mutta en lähelle.
        Toisessa silmässä on lähi näkö plussaa ja kauko
        miinusta,kun taas toisessa kääntyy päin vastoin.

        Jotenkin hankala juttu heille ja minulle,kaksi
        kertaa olen ollut tarkoissa tutkimuksissa.
        Loppu tulos on ollut että seurataan seurataan.

        Ajokorttiin vielä kelpaa kun toisen silmän näkö
        ylittää vielä vaadittavan kynnyksen.

        vanhuudesta ole, niin sitten tämä näkö ja näkemättömyys!!! Voi että minua ottaa päähän!

        Saamme olla onnellisia jos yön päivästä ja miehen naisesta erottaa...


      • Pirre*
        Otto Vain* kirjoitti:

        Muuta en tiedä.Vasemmalla näen lähelle hyvin mutta
        en kauas.Oikealla näen kauas hyvin mutta en lähelle.
        Toisessa silmässä on lähi näkö plussaa ja kauko
        miinusta,kun taas toisessa kääntyy päin vastoin.

        Jotenkin hankala juttu heille ja minulle,kaksi
        kertaa olen ollut tarkoissa tutkimuksissa.
        Loppu tulos on ollut että seurataan seurataan.

        Ajokorttiin vielä kelpaa kun toisen silmän näkö
        ylittää vielä vaadittavan kynnyksen.

        ole silmät balansissa, toisessa on 2,50 ja toisessa jotain alle..eli Tiimarin lasit ei kävisi ollenkaan, tai pitäisi ottaa kahet lasit ja tehä niistä :)


      • tammikuun likka
        Pirre* kirjoitti:

        ole silmät balansissa, toisessa on 2,50 ja toisessa jotain alle..eli Tiimarin lasit ei kävisi ollenkaan, tai pitäisi ottaa kahet lasit ja tehä niistä :)

        Mulla on nyt justiinsa Tiimarin lasit silmillä, kun ne "oikeat" unohtu eilettäin työpaikalle. Harmijuttu ja kun on laiska eikä viitti hakea pitää käyttää näitä. Menee paremman puuttees mutta ei jatkuvasti. Hyvä, että pysyy nenällä :/


      • Pirre*
        tammikuun likka kirjoitti:

        Mulla on nyt justiinsa Tiimarin lasit silmillä, kun ne "oikeat" unohtu eilettäin työpaikalle. Harmijuttu ja kun on laiska eikä viitti hakea pitää käyttää näitä. Menee paremman puuttees mutta ei jatkuvasti. Hyvä, että pysyy nenällä :/

        nyt skypeyhteys kameralla, haluaisin nähä ne siun tiimarit :)


      • tammikuun likka
        Pirre* kirjoitti:

        nyt skypeyhteys kameralla, haluaisin nähä ne siun tiimarit :)

        Voin kertoa :)) Nämä on ihan äskettäin ostettu. Toinen sanka on klenullaan moneen suuntaan. Joudun pitämään kädellä kiinni, että pysyvät nokalla, joten tämä kirjoittaminen on pikkusen hankalaa.
        Mulla ei ole nyt skypeä ladattuna ja kamerayhteyskin on poissa, kun annoin kameran tytölle. Näkee mesekeskustelussa ystävänsä :) *oikasee tiimareita*


      • henrii
        tammikuun likka kirjoitti:

        Voin kertoa :)) Nämä on ihan äskettäin ostettu. Toinen sanka on klenullaan moneen suuntaan. Joudun pitämään kädellä kiinni, että pysyvät nokalla, joten tämä kirjoittaminen on pikkusen hankalaa.
        Mulla ei ole nyt skypeä ladattuna ja kamerayhteyskin on poissa, kun annoin kameran tytölle. Näkee mesekeskustelussa ystävänsä :) *oikasee tiimareita*

        nämä tarjoukset on suuntaa antavia niilä ei juuri saa mitään.
        Muotikehykset kovapinta/heijastamaton ohennettu, kaikki nämä tuplaa tarjouksen, tai triplaa.


      • tammikuun likka
        henrii kirjoitti:

        nämä tarjoukset on suuntaa antavia niilä ei juuri saa mitään.
        Muotikehykset kovapinta/heijastamaton ohennettu, kaikki nämä tuplaa tarjouksen, tai triplaa.

        Nehän ne maksaa.


      • henrii
        tammikuun likka kirjoitti:

        Nehän ne maksaa.

        käy että vie omat pokat mukanan. Optikko siinä kyllä irvistelee ja määrää liseille hyvän hinnan.


      • tammikuun likka
        henrii kirjoitti:

        käy että vie omat pokat mukanan. Optikko siinä kyllä irvistelee ja määrää liseille hyvän hinnan.

        Vuodenvaihteessa, kun käyn mittauttamassa näön. Saattaa olla, että tulee vahvemmat lasit. Kun on hankittu samasta liikkeestä aiemmin niin laittaisivatkohan samoihin kehyksiin uudet linssit. Saas nähä onnistuuko. Kokeilenpa. :) Siis niin ettei linssien hinta sitten nouse..


    • Nimetön

      mulla ainakin, aluksi on oli likinäkölinssit, eli tarkoittaa; en näe kauas, ainoastaan lähelle, ja nyt ikänäön tullessa olikin aika metka ilmiö; en näe ilman linssejä kauas enkä lähelle, eli piti itse kokeilla mitkä linssit sopivat. JA lopputulos oli että tarvitsen ns lähilinssit esim. tietokonetta varten ja toiset joilla katson TVtä tai voin myöskin valita monitehot jotka olen todennut että ei toimi... hyviä näköjä, tv Asteri

      • samaan tyyliin,

        tai ei nyt ihan. Olen ollut likinäköinen alakoulusta lähtien. Olin ensimmäinen meidän luokalla, jolla oli kakkulat päässä.

        Nyt näen näillä -3,5 laseilla kauas erittäin hyvin ja kaupassa näen ne pienetkin präntit n. puolen metrin tai yli säteellä hyvin. Lukemiseen ja tähän näytön tiiraamiseen en tarvi laseja ollenkaan. Telkkua kattottaessa vedän laseja vähän alaspäin.

        Silmälääkäri sanoi, että ehkä joillekkin niitä vahvuuksia lisättiin turhan paljon kerralla ja silmä ikäänkuin tottui. Niin että, jos nyt lukulaseja haluaisin, niin miinuksia vähentämällä se hoituisi. Mikähän haukankatse tästä vielä mulle kehittyykään.


    • löytyy.,.

      tiimarista.olisko 2euroa.niitä olen käyttänyt 15v
      lukemiseen 3.5 tv kateseluun 1.5 kyllä optikoita
      tututtaa.

      • henrii

        monitehoistako


      • havaattit, niin
        henrii kirjoitti:

        monitehoistako

        on melekonen asiantuntijaporukka täällä. Yks hakee jostain toiselta puolelta maapalloa (=varmahan ilimanen matka) lasinsa ja yks vänkää ettet sitte millään tartte laseja.
        Kyllä ne monitehot maksaa ja paljon. Pokat voi ostaa vaikka tiimarista ja kiskaasta ne linssit pois.

        Hauskaa viikonloppua kumminki!


      • Pirre*
        havaattit, niin kirjoitti:

        on melekonen asiantuntijaporukka täällä. Yks hakee jostain toiselta puolelta maapalloa (=varmahan ilimanen matka) lasinsa ja yks vänkää ettet sitte millään tartte laseja.
        Kyllä ne monitehot maksaa ja paljon. Pokat voi ostaa vaikka tiimarista ja kiskaasta ne linssit pois.

        Hauskaa viikonloppua kumminki!

        tarkoita`?


    • Anonyymi

      Hitsaamisesta eri asennoissa ei tule mitään silmälasien kanssa. Itku tulee ennenkuin kohde on hitsattu. Tai Pohjanmaalla helv. tillinen kiukku josta kärsii kaikki paikallaolijat osansa.

    • Anonyymi

      Liian kalit koeilun minulle: Soppiiko minulle,osaanko niitä käyttää? Joten sovinnolla ostan erikseen lukulasit ja kaukolasit! Ihmiset sanoo on hyvät ja toiset kuonot kun linseissä on luku ja kaukolasit samassa.

    • Anonyymi

      Kaduttaa jo valmiiksi , että menin hankkimaan kalliit moniteholasit. Käytännössä en katso koskaan tietokoneen näyttöä lähemmäs. Toimivatko moniehot ollenkaan toimistotyössä? Mitä iloa on moniteholaseista? Tarvitseeko niitä oikeasti johonkin?

    • Anonyymi

      Pyöreä katastrophemallisto on nyt pop. Tosin kantomatka ei riitä siihen mitä näkö edellyttäisi. Monilla. Ja on ne hyvä olla erikseen, vaikka toiset sieluttomat. Hei taas.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe