Rasitusastmasta

pef-arvot

Teen nyt pef-seurantaa. Epäilen itselläni rasitusastmaa, siihen viittavia oireita on ollut jo kauan.

Onko teillä kenellä on todettu rasitusastma näkyvät se pef-seurannassa, siis aamu-ja ilta-arvoissa? Minulla on aamuarvot vain hieman ilta-arvoja alhaisemmat.

Olen mittaillut arvoja myös rasituksessa. Kevyt pyöräily tiputtaa arvot n. 400-420 (normaalisti 500). Jumpassa ym. missä ihan selvästi alkaa ahdistaa, arvot putoaa n. 300. Selvimmin oireet tulee hiihtäessä, jota en ole vielä päässyt kokeilemaan. Millainen vaihtelu noissa rasitusarvoissa on normaalia? Putoaako kaikilla arvot rasituksessa ja kuinka paljon?

Pitääkö rasitusastman näkyä selvästi myös aamu- ja ilta-arvoissa vai riittääkö että rasituksessa tulee tuo vaihtelu?

En muistanut näitä lääkäriltä kysyä...

6

1375

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Astmasta kärsivä

vaikka ei liitykkään rasitusastmaan.

Minulla Pef-mittari näytti (olen 187cm pitkä ja ikää on 46-v) parhaimmillaan 725, mutta kun menin makuuasentoon ja tuli makuulta pois, Pef-mittari näytti 525. Aika julmettu ero, mutta minua hengenahdistaakin nyt aika paljon makuuasennossa.

Onkohan tähän kenelläkään järkevää selitystä?

Rasituksessa Pef-mittarin lukema olisi takuulla alle 500.

• Tapio_xyz

En tiedä, että rasitusastma näkyisi aamu/ilta –arvojen vaihteluna. Minulla näin ei ole.

Itsellä PEF-arvot tippuvat puoleen liikkuessani kylmässä.

Yleensä oireet tulevat rasituksen alussa ja usein vähenevät rasituksen kestäessä. Joskus oireet tulevat vasta rasituksen jälkeen.

• viulisti

...googlettaisit ja etsisit tietoa astmasta. Muistaakseni astmaonlinessä on hyvää perustietoa samoin kuin allergia ja astmaliiton sivuilla.

Itse sairastan astmaa jossa pääoireena on nimenomaan rasituksen yhteydessä ilmenevä hengenahdistus. Rasitusastma sinänsä ei ole mikään erillinen astman laji tai erillinen sairaus.

Muistaakseni kyllä astma, oli se sitten sisäsyntyinen tai allerginen astma tai rasitusastma niin on sellainen että siinä on yhteisenä piirteenä juuri nuo aamun ja illaan välinen heilahtelu noissa pef-arvoissa.

Täytyisi kuitenkin aina muistaa se, että astma-diagnoosin tekeminen ei ole kovin helppoa. Ja eri ihmisillä voi olla erityyppiset oireet. Joten pelkkä pef-mittari ei anna vastausta kysymykseen että onko kyseessä astma ja jos on niin mikä on sen pääoire tai mikä tekijä laukaisee astmakohtauksen. Sitäpaitsi pelkässä rasituksessa esiin tuleva hengenahdistus voi kieliä myös jostain muusta sairaudesta kuten esim. keuhkoahtaumataudista. Juuri tämän takia astmadiagnoosin teko kuuluu ehdottomasti lääkärin tehtäviin.

• astmaatikko.....

että nykyisin ei enää ajatella, että on erikseen ns. rasitusastma, vaan joillakin oireet tulevat rasituksesta ja joillakin vuorokausivaihtelu on suurtakin.

Peffeja tutkittaessa tehdään vuorokausikäyrä, katsotaan miten arvot pysyvät samassa tasossa tai tuleeko aamu ja ilta-arvojen heittoja. Mikäli heittoja tulee ja ovat yli 20% luokkaa astmadiagnoosi alkaa varmentua. Mutta jos on alhaisempia heittoja voi olla hyötyä astmalääkkeistä, Kela korvausta niistä ei vain saa. Joten heittojen pitää olla riittäviä, jotta tulee se oikea astmadiagnoosi, muuten lääkkeet ovat sitten täysihintaisia.

Minulla on homeastma, ja rasitus vaikuttaa arvoihin myös, on vuorokausivaihtelua, sekä tilanteista johtuvaa vaihtelua. Eli kun altistun homeille, käryille, voimakkaille tuoksuille yms. se laukausee ongelmia. Yleensä arvot laskevat paljon, pahoinvointia, päänsärkyä yms. oireita.

Ystävän pujoallergia laukaisee hänellä vastaavasti astmakohtauksen, mutta hänellä ei ole ongelmia juuri muiden altisteiden kanssa, vielä. Astma voi kehittyä siten, että moni muukin tuoksu tms. ärsyttää, myös kova rasitus, vaikka sitä rasitusastmaa ei olisikaan varsinaisesti.

Eli vuorokausiseurannassa yli 20% heitot ja useampana päivänä, niin voit olla aikaste varma, että sairastat astmaa. Minulla avaava lääke ei avaa, eli ei tule heti mitään helpotusta puhallusarvoihin. Joten käytössä on yhdistelmälääke Symbicort, ei avaavaa erikseen. Ja muita lääkkeitä, mutta tuskin alkavaan astmaan tarvitaan muuta kuin hoitava ja avaava lääke. Yhdistelmälääkkeet ovat erittäin kalliita, joten niitä ei heti lähdetä kokeilemaan edes.

• toinen samanlainen

Voisitko kertoa vähän lisää tuosta homeastmastasi? Minullakin on sellainen mitä ilmeisimmin, ja samoja oireita kuin sinulla. Esim tuo avaava lääke ei avaa. Tahtoisin tietää, koska olen todella epätietoinen näiden astmatyyppisten oireideni kanssa, kun ovat niin rasittavia, mutta lääkäri ikäänkuin viittaa kintaalla, ihan kuin ei uskoisi edes. Mitä muita lääkkeitä sinulla on kuin symbicort? Millaiseen vaivaan ja auttaako?

• astmaatikko.........
        toinen samanlainen kirjoitti:

Voisitko kertoa vähän lisää tuosta homeastmastasi? Minullakin on sellainen mitä ilmeisimmin, ja samoja oireita kuin sinulla. Esim tuo avaava lääke ei avaa. Tahtoisin tietää, koska olen todella epätietoinen näiden astmatyyppisten oireideni kanssa, kun ovat niin rasittavia, mutta lääkäri ikäänkuin viittaa kintaalla, ihan kuin ei uskoisi edes. Mitä muita lääkkeitä sinulla on kuin symbicort? Millaiseen vaivaan ja auttaako?

Symbicort 2 hengenveto 3 x vrk, Singulair 1 vrk, Erdopect 2 x vrk, Spiriva aamuisin. tarvittaessa Duact, Nasonex, antibiottikuurit poskiontelotulehduksiin, useita tänä vuonna .... nämä astmaani.

Auttaa, mutta ei auta homepaikoissa pätkääkään. Kortisonikuureja tarpeen mukaan, useita tänävuonna. Fysioterapiaa, ja se on todella tärkeää, auttaa paljon, jos on oikeanlaista fysioterapiaa. Ei voi ottaa heti altistumisen jälkeen, koska paikat liian kipeät.

Vitamiineja, hivenaineita, maitohappobakteereja, liikuntaa voinnin mukaan. Panacodit 2kpl x 3 vrk, tarpeen mukaan. Siinähän ne taitaa olla.... suunnilleen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1390
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1345
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1235
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1095
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1041
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1028
    7. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      868
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe