Valot

Valopää

Alla on uuden karhea 1.6 koneella ja vastaan on tullut outo piirre jota kovasti ihmettelen. Hoksasin pikapesussa, ei ole muualla tullut vastaan. Kun olen ajanut auton pesuun ja sammuttanut virran jäävät valot ja puhallin päälle. Onko niin että pitää avata ja sulkea ovi jotta tilanne nollautuu? Hölmöä antaa valojen palaa pesussa, puhaltimen sentään saa nollille. Ohjekirjaa olen lukenut ees taas eikä sieltä apua löytynyt.

10

1631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • W..

      Ainakin 3 vuotta vanhassa kun antaa sen valokytkimen olla koko ajan nollilla, sammuu ajovalot sammutettaessa moottori. Jos taas valokytkin on ajovaloasennossa, ainoa ero on että valot sammuvat vasta ovea aukaistessa.

      • mja

        Siinä on sellanen ero että jos valokytkin on 0-asennossa, se toimii ns. "Päiväasennossa". Kaukovalot ei ole käytettävissä (paitsi plinkutettaessa). Päiväasennossa valot sammuu kun moottori sammutetaan. Jos kaukovaloja ei tarvitse, ei valokytkimeen tarvitse edes koskea. Aika monessa autossa on sama systeemi.

        Jos valot laitetaan kytkimestä päälle, systeemi on "yöasennossa". Kaukovalot toimivat vaihtokytkimellä ja valot myös jäävät päälle kun kone sammutetaan. Yleensä autoissa on ovikytkimeen liitetty varoitussummeri, joka piippaa jos valot on päällä kun ovi avataan. Scenicissä summerin sijasta se sammuttaa valot, ihan fiksua minusta.

        Tämän lisäksi Scenicin kaikki valot (ovi, sisä, ajo- ym) sammuvat joka tapauksessa viimeistään 20 min moottorin sammuttamisen jälkeen. Ettei akku tyhjene.

        Alkuperäisen kysyjän tieto että puhallin ym jäisivät päälle kun koneen sammuttaa kuulostaa oudolta. Todennäköisesti kysyjä on ehkä epähuomiossa painanut start-nappulaa toistamiseen kun kone on jo sammutettu ilman että pedali on pohjassa. Silloin menee accessory-piiri päälle ja mm. puhallin käynnistyy


      • Sceenic
        mja kirjoitti:

        Siinä on sellanen ero että jos valokytkin on 0-asennossa, se toimii ns. "Päiväasennossa". Kaukovalot ei ole käytettävissä (paitsi plinkutettaessa). Päiväasennossa valot sammuu kun moottori sammutetaan. Jos kaukovaloja ei tarvitse, ei valokytkimeen tarvitse edes koskea. Aika monessa autossa on sama systeemi.

        Jos valot laitetaan kytkimestä päälle, systeemi on "yöasennossa". Kaukovalot toimivat vaihtokytkimellä ja valot myös jäävät päälle kun kone sammutetaan. Yleensä autoissa on ovikytkimeen liitetty varoitussummeri, joka piippaa jos valot on päällä kun ovi avataan. Scenicissä summerin sijasta se sammuttaa valot, ihan fiksua minusta.

        Tämän lisäksi Scenicin kaikki valot (ovi, sisä, ajo- ym) sammuvat joka tapauksessa viimeistään 20 min moottorin sammuttamisen jälkeen. Ettei akku tyhjene.

        Alkuperäisen kysyjän tieto että puhallin ym jäisivät päälle kun koneen sammuttaa kuulostaa oudolta. Todennäköisesti kysyjä on ehkä epähuomiossa painanut start-nappulaa toistamiseen kun kone on jo sammutettu ilman että pedali on pohjassa. Silloin menee accessory-piiri päälle ja mm. puhallin käynnistyy

        Paitsi että kakkoskoppaisessa Scenicissä toimii pitkät myös nolla asennossa, muutenkin kuin "plinkuttaessa" eli sitäkään varten ei tarvitse laittaa valoja "päälle", ja tosiaan faceliftin jälkeisessä versiossa valot jää sammutuksen jälkeen päälle kunnes aukaisee oven..


      • mja
        Sceenic kirjoitti:

        Paitsi että kakkoskoppaisessa Scenicissä toimii pitkät myös nolla asennossa, muutenkin kuin "plinkuttaessa" eli sitäkään varten ei tarvitse laittaa valoja "päälle", ja tosiaan faceliftin jälkeisessä versiossa valot jää sammutuksen jälkeen päälle kunnes aukaisee oven..

        Ei ainakaan omassa 04 mallin kakkoskoppasessa Scenicissä mene pitkät päälle jos valokytkin on "päiväasennossa". itse asiassa ei ole ollut minulla yhtään sellaista autoa jossa pitkät olisi mennyt päälle kun valokytkin on päiväasennossa. Rellujen lisäksi on ollut japanilaisia. Kyselin yhdeltä asentajalta kerran Nissanista kun ihmettelin ettei pitkät mene päälle pelkän Suomi-kytkennän voimalla. Se sanoi että tämä on normaali systeemi.


      • Sceenic
        mja kirjoitti:

        Ei ainakaan omassa 04 mallin kakkoskoppasessa Scenicissä mene pitkät päälle jos valokytkin on "päiväasennossa". itse asiassa ei ole ollut minulla yhtään sellaista autoa jossa pitkät olisi mennyt päälle kun valokytkin on päiväasennossa. Rellujen lisäksi on ollut japanilaisia. Kyselin yhdeltä asentajalta kerran Nissanista kun ihmettelin ettei pitkät mene päälle pelkän Suomi-kytkennän voimalla. Se sanoi että tämä on normaali systeemi.

        Itsellä meni edellisessä 04 vuosimallissa ja menee nyt 07 vuosimallisessa, itse asiassa 04 vuosimallia ostettaessa myyjä nimenomaan mainosti tätä ominaisuutta ja olen pitänyt sitä erinomaisena koska maalla asuvana käytän pitkiä päivittäin... Olisi tietysti kiva kuulla miten muilla, onko minulle sattunut poikkeusyksilöt vai toisinpäin...


      • Sceenic
        Sceenic kirjoitti:

        Itsellä meni edellisessä 04 vuosimallissa ja menee nyt 07 vuosimallisessa, itse asiassa 04 vuosimallia ostettaessa myyjä nimenomaan mainosti tätä ominaisuutta ja olen pitänyt sitä erinomaisena koska maalla asuvana käytän pitkiä päivittäin... Olisi tietysti kiva kuulla miten muilla, onko minulle sattunut poikkeusyksilöt vai toisinpäin...

        erinomaista on vielä sekin, että kun hurauttaa katokseen pitkät päällä ja unohtaa sammuttaa ne, niin seuraavan kerran kun käynnistää auton on päällä lyhyet valot. kätevää...


      • scenique
        Sceenic kirjoitti:

        Paitsi että kakkoskoppaisessa Scenicissä toimii pitkät myös nolla asennossa, muutenkin kuin "plinkuttaessa" eli sitäkään varten ei tarvitse laittaa valoja "päälle", ja tosiaan faceliftin jälkeisessä versiossa valot jää sammutuksen jälkeen päälle kunnes aukaisee oven..

        Scenic II:ssäni (rek. 5/04) niinikään pitkät toimivat myös 0-asennossa. Joskus on käynytkin niin, että kaukovalovilkkua käytettäessä on painanut viikseä liian pitkälle ja pitkät jäävät päälle...

        Ja samoten etu- ja takasumarit toimivat molemmissa asennoissa (esim. Cliossa täytyi muistaakseni olla yöasennossa).

        Yksi erikoinen seikka lisäksi on, että vilkut eivät toimi, jos auto ei ole käynnissä (hätävilkut kyllä toimivat).


      • mja
        scenique kirjoitti:

        Scenic II:ssäni (rek. 5/04) niinikään pitkät toimivat myös 0-asennossa. Joskus on käynytkin niin, että kaukovalovilkkua käytettäessä on painanut viikseä liian pitkälle ja pitkät jäävät päälle...

        Ja samoten etu- ja takasumarit toimivat molemmissa asennoissa (esim. Cliossa täytyi muistaakseni olla yöasennossa).

        Yksi erikoinen seikka lisäksi on, että vilkut eivät toimi, jos auto ei ole käynnissä (hätävilkut kyllä toimivat).

        Vilkut kyllä saa toimimaan ilman että kone käy, ne on kytketty sytytysvirtapiiriin niinkuin monessa muussakin autossa. Työnnä kortti lukijaan mutta älä paina poljinta. Pidä Start nappia pohjassa 5 - 7 sek. Tekstinäyttö menee ensin pimeäksi mutta hetken päästä se tulee takaisin, sytytysvirta menee päälle, rattilukko aukeaa ja vilkut toimii.

        Virrat saa pois painamalla uudelleen start-nappia (käskee kai "twice"). Tai sulkemalla kortin close-napista. Huomaa että ajonesto ja rattilukko ovat auki kun virta on päällä, joten kannattaa tsekata että ne menee takaisin kun sulkee systeemit.


    • Sceenic

      Valitettavasti joku nerokas insinööri on muuttanut facelifissä valot niin, että valot sammuvat vasta kun ovi aukaistaan tai valokatkaisijaa käytetään parkeilla myös nolla asennossa. Näin ollen esimerkiksi ainakin itsellä palaa kesällä valot kun odottelee rouvaa töistä, kaupasta ym, koska ei muista niitä erikseen sammuttaa. Nerokasta...

    • valopää

      Kiitos vastauksista. Tulipa esille myös valojen päivä-ja yöasennot. Hyvä tietää niistäkin, sillä ranskalaisinsinööri vai kuka lie oli käyttänyt luovuutta.

      Tilanne on kohdallani ollut se että valot ovat 0-asennossa, ajan pesuun, sammutan moottorin ja... Se siinä. En paina mitään, jään vain ihmettelemään päällä olevia valoja ja radiota. Nainen olen, perheen ainoa ajokortillinen, 40 000 km vuodessa ajava, siis kokenut.

      Toimin kuten eräs vastaaja, viisas vaimoansa odottava mies, neuvoi. Kun valot ovat 0-asennossa, pyöräytä katkaisinta ja kas - valot sammuvat. Ei tarvitse avata ovea. Puhallin sammuu kun asento nollille. Muuten menee ikkunat huuruun, riippuen ilmanalasta.
      C´est ca!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1438
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      982
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      692
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      660
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      634
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe