Mistä tavutus?

suski-86

En nyt löydä mistään tavutus painiketta. Eli mitäs mun pitäs tehdä, että saan tekstiin automaattisen tavutuksen päälle?

Thanx!

24

26083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Et kerro Wordin versiota, mutta oletan, että käytössä on ns. vanha Word eli jotain vanhempaa kuin Word 2007, jossa kaikki on eri lailla.

      Vanhoissa Wordeissa valitaan Työkalut/Kieli/Tavutus.

      Varoitus: Ongelmat ovat vasta alussa, sillä automaattinen tavutus ei suinkaan aina mene oikein.

      • KariV

        En viikkojen ponnistustenkaan jälkeen ole saanut Word 2007 -ohjelman tavutusta automaattiseksi. Olen yrittänyt kaikkea kuviteltavissa olevaa. Onko ohjelman asetuksissa menty taaksepäin sitten vanhojen Word-versioiden. Joku muukin kysyi jo tätä samaa, mutta vastaaja väisti tietämättömyyden ja puhui vanhojen Wordien tavutuksesta ja mainitsi että 2007:ssä kaikki on toisin. Miten kaikki sitten on?


      • KariV kirjoitti:

        En viikkojen ponnistustenkaan jälkeen ole saanut Word 2007 -ohjelman tavutusta automaattiseksi. Olen yrittänyt kaikkea kuviteltavissa olevaa. Onko ohjelman asetuksissa menty taaksepäin sitten vanhojen Word-versioiden. Joku muukin kysyi jo tätä samaa, mutta vastaaja väisti tietämättömyyden ja puhui vanhojen Wordien tavutuksesta ja mainitsi että 2007:ssä kaikki on toisin. Miten kaikki sitten on?

        Vanha viisaus sanoo, että kun kaikki muu epäonnistuu, lue ohjeet. Tosin Word 2007:n ohjeesta ei löydy sanalla ”tavutus” mitään, ja ”tavuttaminen” näyttää tuottavan vain ohjeen tavutuksen _poistamisesta_. Mutta kun sen lukee, siitä on helppo päätellä, miten sen saa käyttöön:

        Valitse Sivun asettelu -välilehden Sivun asetukset -ryhmästä Tavutus ja valitse sitten Automaattinen.

        Kuten aiemmin mainitsin, sitten varsinaiset ongelmat vasta alkavat. Itse asiassa ”puoliautomaattinen” tavutus eli valinta Manuaalinen valinnan Automaattinen sijasta voi olla hyvä ajatus, jos ollaan esimerkiksi tekemässä lyhyehköstä asiakirjasta lopullista tulostettavaa versiota ja halutaan tavuttaa se kontrolloidusti.


      • KariV
        Yucca kirjoitti:

        Vanha viisaus sanoo, että kun kaikki muu epäonnistuu, lue ohjeet. Tosin Word 2007:n ohjeesta ei löydy sanalla ”tavutus” mitään, ja ”tavuttaminen” näyttää tuottavan vain ohjeen tavutuksen _poistamisesta_. Mutta kun sen lukee, siitä on helppo päätellä, miten sen saa käyttöön:

        Valitse Sivun asettelu -välilehden Sivun asetukset -ryhmästä Tavutus ja valitse sitten Automaattinen.

        Kuten aiemmin mainitsin, sitten varsinaiset ongelmat vasta alkavat. Itse asiassa ”puoliautomaattinen” tavutus eli valinta Manuaalinen valinnan Automaattinen sijasta voi olla hyvä ajatus, jos ollaan esimerkiksi tekemässä lyhyehköstä asiakirjasta lopullista tulostettavaa versiota ja halutaan tavuttaa se kontrolloidusti.

        Olen syvästi kiitollinen! Anteeksi epäluuloni, mutta kamppailin niin pitkään Word 2007:n tavutuksen kanssa - onnistumatta.

        Kari


      • KariV
        KariV kirjoitti:

        Olen syvästi kiitollinen! Anteeksi epäluuloni, mutta kamppailin niin pitkään Word 2007:n tavutuksen kanssa - onnistumatta.

        Kari

        Kiitin liian varhain. Ei tuo Sivun asetuksien kautta eteneminen muuta asetuksia mihinkään muun kuin juuri käsiteltävän asiakirjan suhteen. Tavutusmäärityksien asettaminen niin, että tavutus on automaattisesti päällä, ei siis onnistu Word 2007:ssä. Yucca kertoi vain, mitä minäkin olen tehnyt viikkokausia saamatta vakioasetuksia kuntoon.


      • KariV kirjoitti:

        Kiitin liian varhain. Ei tuo Sivun asetuksien kautta eteneminen muuta asetuksia mihinkään muun kuin juuri käsiteltävän asiakirjan suhteen. Tavutusmäärityksien asettaminen niin, että tavutus on automaattisesti päällä, ei siis onnistu Word 2007:ssä. Yucca kertoi vain, mitä minäkin olen tehnyt viikkokausia saamatta vakioasetuksia kuntoon.

        Mitähän olet tehnyt viikkokausia? Ottanut automaattisen tavutuksen käyttöön jollain muulla kuin kertomallani tavalla? Olisi kiva kuulla millä.

        Ja mitenkähän olet vanhemmissa Wordeissa saanut tavutuksen käyttöön niin, että kaikissa asiakirjoissa on automaattitavutus? (En usko, että sellainen olisi hyvä asetus, mutta se johtuu vain siitä, että tiedän tavutuksen ongelmista liiaksi, ja tämä on eri tarina.)

        Jos muokkaat Normal-mallia niin, että otat automaattitavutuksen käyttöön ja tallennat mallin, niin sitten kai automaattitavutus on käytössä kaikissa uusissa Normal-malliin perustuvissa asiakirjoissa. Luulisin. Eikä tässä kai ole eroa Wordin versioiden kanssa. Mutta en suosittele. Normal-mallin muuttaminen on ylipäänsä kyseenalaista. On parempi luoda oma malli tai pohja; ja siinähän sitten voi esimerkiksi ottaa automaattitavutuksen käyttöön.


      • TeemuApple
        Yucca kirjoitti:

        Mitähän olet tehnyt viikkokausia? Ottanut automaattisen tavutuksen käyttöön jollain muulla kuin kertomallani tavalla? Olisi kiva kuulla millä.

        Ja mitenkähän olet vanhemmissa Wordeissa saanut tavutuksen käyttöön niin, että kaikissa asiakirjoissa on automaattitavutus? (En usko, että sellainen olisi hyvä asetus, mutta se johtuu vain siitä, että tiedän tavutuksen ongelmista liiaksi, ja tämä on eri tarina.)

        Jos muokkaat Normal-mallia niin, että otat automaattitavutuksen käyttöön ja tallennat mallin, niin sitten kai automaattitavutus on käytössä kaikissa uusissa Normal-malliin perustuvissa asiakirjoissa. Luulisin. Eikä tässä kai ole eroa Wordin versioiden kanssa. Mutta en suosittele. Normal-mallin muuttaminen on ylipäänsä kyseenalaista. On parempi luoda oma malli tai pohja; ja siinähän sitten voi esimerkiksi ottaa automaattitavutuksen käyttöön.

        Kun avaan vasta-asennetun Word 2007, niin ohjelma ilmoittaa että: "Word hyphenation feature is not available. Run the Microsoft Office Setup program, install this feature and then try again."

        Asensin kaikki ohjelmat ja toiminnot toimimaan koneeltani käsin, mutta sama virheilmoitus vainoaa minua edelleen. Voin valita valikoista automaattisen tavutuksen päälle, mutta tavutus ei onnistu. Ohjelma ei siis tavuta vaikka vaihtaisi manuaalisesta tavutuksesta automaattiseen.

        Microsoftin tukitoimintoihinkin on jo ehtinyt proppu palaa kun minua kiinnostavaa informaatiota ei löydy ja Microsoft suoltaa ympäripyöreitä tietoja uuden ohjelmistonsa hienouksista! "No, this information was not helpful!"

        Eli olisin erittäin kiitollinen jos joku tekniikan ihmelapsi osaisi sanoa minulle suomenkielellä, että miten saan uudelleen asennettua Word 2007 -ohjelmistooni tavutus -toiminnon. Kiitos.

        Microsoftin ohjeet = yhtä tyhjän kanssa


      • TeemuApple kirjoitti:

        Kun avaan vasta-asennetun Word 2007, niin ohjelma ilmoittaa että: "Word hyphenation feature is not available. Run the Microsoft Office Setup program, install this feature and then try again."

        Asensin kaikki ohjelmat ja toiminnot toimimaan koneeltani käsin, mutta sama virheilmoitus vainoaa minua edelleen. Voin valita valikoista automaattisen tavutuksen päälle, mutta tavutus ei onnistu. Ohjelma ei siis tavuta vaikka vaihtaisi manuaalisesta tavutuksesta automaattiseen.

        Microsoftin tukitoimintoihinkin on jo ehtinyt proppu palaa kun minua kiinnostavaa informaatiota ei löydy ja Microsoft suoltaa ympäripyöreitä tietoja uuden ohjelmistonsa hienouksista! "No, this information was not helpful!"

        Eli olisin erittäin kiitollinen jos joku tekniikan ihmelapsi osaisi sanoa minulle suomenkielellä, että miten saan uudelleen asennettua Word 2007 -ohjelmistooni tavutus -toiminnon. Kiitos.

        Microsoftin ohjeet = yhtä tyhjän kanssa

        Tuntuu vähän oudolta. Oletkohan poistanut tavutuksen jotenkin? Olen käyttänyt Word 2007:ää useassa koneessa eikä missään ole ollut ongelmia tässä suhteessa. Mutta tilanteitahan on erilaisia, ja sivulla
        http://www.microsoft.com/communities/newsgroups/en-us/default.aspx?dg=microsoft.public.word.newusers&tid=768b23ea-3fc1-4ab8-9761-43b5460773e9&cat=&lang=&cr=&sloc=&p=1
        on kuvattu tilanne, jossa tavutus puuttuu. Siellä on myös ohje korjaamisesta ja tieto siitä, että ohje olisi joskus auttanut.


      • y
        Yucca kirjoitti:

        Tuntuu vähän oudolta. Oletkohan poistanut tavutuksen jotenkin? Olen käyttänyt Word 2007:ää useassa koneessa eikä missään ole ollut ongelmia tässä suhteessa. Mutta tilanteitahan on erilaisia, ja sivulla
        http://www.microsoft.com/communities/newsgroups/en-us/default.aspx?dg=microsoft.public.word.newusers&tid=768b23ea-3fc1-4ab8-9761-43b5460773e9&cat=&lang=&cr=&sloc=&p=1
        on kuvattu tilanne, jossa tavutus puuttuu. Siellä on myös ohje korjaamisesta ja tieto siitä, että ohje olisi joskus auttanut.

        Menee hermo koko hemmetin tavutukseen ja Wordiin PRKL


      • Sannaks
        TeemuApple kirjoitti:

        Kun avaan vasta-asennetun Word 2007, niin ohjelma ilmoittaa että: "Word hyphenation feature is not available. Run the Microsoft Office Setup program, install this feature and then try again."

        Asensin kaikki ohjelmat ja toiminnot toimimaan koneeltani käsin, mutta sama virheilmoitus vainoaa minua edelleen. Voin valita valikoista automaattisen tavutuksen päälle, mutta tavutus ei onnistu. Ohjelma ei siis tavuta vaikka vaihtaisi manuaalisesta tavutuksesta automaattiseen.

        Microsoftin tukitoimintoihinkin on jo ehtinyt proppu palaa kun minua kiinnostavaa informaatiota ei löydy ja Microsoft suoltaa ympäripyöreitä tietoja uuden ohjelmistonsa hienouksista! "No, this information was not helpful!"

        Eli olisin erittäin kiitollinen jos joku tekniikan ihmelapsi osaisi sanoa minulle suomenkielellä, että miten saan uudelleen asennettua Word 2007 -ohjelmistooni tavutus -toiminnon. Kiitos.

        Microsoftin ohjeet = yhtä tyhjän kanssa

        Minulla on sama ongelma. Aina välillä jaksan tovin käyttää ongelman ratkomiseen mutta sitten loppuu kärsivällisyys. Sama viesti siis tulee ja on tullut aina 2007 käyttöönoton jälkeen.


      • Sannaks
        Sannaks kirjoitti:

        Minulla on sama ongelma. Aina välillä jaksan tovin käyttää ongelman ratkomiseen mutta sitten loppuu kärsivällisyys. Sama viesti siis tulee ja on tullut aina 2007 käyttöönoton jälkeen.

        Niin siis toi

        "Word hyphenation feature is not available. Run the Microsoft Office Setup program, install this feature and then try again"


      • Pehmoilija
        Sannaks kirjoitti:

        Niin siis toi

        "Word hyphenation feature is not available. Run the Microsoft Office Setup program, install this feature and then try again"

        Niin, mitä siitä? Mitä tapahtui, kun teit, mitä siinä kehotettiin?


      • Sannaks kirjoitti:

        Niin siis toi

        "Word hyphenation feature is not available. Run the Microsoft Office Setup program, install this feature and then try again"

        Open Windows Control Panel (ohjauspaneeli)
        Select Add/Remove Programs(Ohjelmat>poista asennettu ohjelma>muuta sovellusta tai poista se)
        - Select Microsoft Office 2007 or 2010
        - Select CHANGE (muuta)
        - Select Advanced (2010: Add or Remove Features)
        - Select and Expand Office Shared Features
        - Select and Expand Proofing Tools
        - Select and Expand English Proofing Tools
        - Click on the little arrow at the side of Hyphenation (tavutus) and choose Run from My Computer.
        - Click Continue...

        Setup will then install the missing component.(Asennusohjelma asentaa puuttuva komponentti)


    • fopcoesko

      Word 2007 tavutus pitää nähdäkseni valita joka kerta erikseen: Sivun asettelu -> tavutus. Tämä on selvä heikennys edelliseen versioon. En muutenkaan pidä koko Word 2007. Siinä on tehty muutoksia muutoksien vuoksi olettaen, että ne ovat parannuksia.

      • zägä

        Asenna Finnish language pack jos satut käyttämään englanninkielistä wordia. Mulla ainakin alkoi toimimaan heti asennuksen jälkeen


      • muuan mies

        Tallenna siihen normal.dotx malliisi tavutus mukaan, niin se tulee automaattisesti uusiin asiakirjoihin.


    • Autoinssi

      Sen verran tähän tahdon kommentoida, mikäli jollakin sattuu olemaan sama ongelma Word 2010 -version kanssa. Itse olen aina hajoillut tuon kanssa. Nyt oli motivaatiota käyttää korjaamiseen enemmän aikaa.

      Itsellä oli kiinni noista "pikatyyleistä". Kun tekstiä on kirjoitettu esim pikatyylillä "Normaali". On ilmeisesti Wordin oletuksena tavutus poistettu käytöstä.

      Jotta tavutuksen saa käyttöön tee seuraava:

      > Aloitus
      > Klikkaa käytettyä pikatyyliä oikealla hiiren painikkeella
      > Valitse "Muokkaa.."
      > Ikkunan alalaidasta "Muotoile" ja "Kappale"
      > "Tekstin käsittely" välilehti
      > "Muotoilun poikkeukset" -otsikon alta ruksi pois kohdasta "Älä tavuta"
      > OK

      Toivottavasti jollekin muullekin on tästä apua.

      • Dokumenttimylläri

        Tuhannet kiitokset!!!!! Olen yrittänyt ratkaista ongelmaa jo vuoden. Säästit minut hiustenlähdöltä - ainakin vähäksi aikaa :)


      • pohojosen pocahontas

        Voi KIITOKSIA!!!

        Oot aivan ihana kun laitoit ton neuvon tänne!
        Yritin vaikka mitä mutta ei vaan tavutus onnistunut...

        Pelastit mun oparin!


      • katriina76

        Tämä kommentti tulee noin neljä vuotta myöhemmin, mutta TUHANNET KIITOKSET minultakin neuvosta!!


    • Tatti otasa

      Ei lähde toimimaan nimimerkin "autoinssi" ohjeellakaan. Mikä neuvoksi?

      • Focus3

        Tavutuksen toimimattomuus oli ongelma pitkään minullakin kunnes löysin syyllisen. Jotta tavutus toimisi tulee mennä pikatyylien "Muotoiluun" ja valita sieltä "Kieli". Poista mahdollinen ruksi kohdasta "Älä tarkista oikeinkirjoitusta tai kielioppia". Tuohon ruksin poistamiseen tavutusongelma loppuu.


    • eppu2

      Apuja siihen jos tuota focus3:n mainitsemaa ruksiakaan ei ole? Käyttöjärjestelmä win8.1 ja word 2010 käytössä, aina välillä ilmoittaa että tavutus ei muuten toimi että laita levy sisään. No sen olen tehnyt ja asentanut uudestaa. Lisäksi latasin sen languagepackin (joka ilmoitti ettei tehnyt mitään muutoksia) ja tehnyt ihan kaiken tässä ketjusssa mainitun, vaan eipä näy tavutuksia? Vaikuttaako jos wordini on englanniksi? Tekstin kielen olen kyllä suomeksi vaihtanut. Alkaa pikkuhiljaa ärsyttää kun ei vieläkään toimi...

    • Pave

      Eppu2 kokeilitko jo tuota Samrandin englanninkielistä ohjetta? Oli nimittäin itellä ainakin siitä kiinni, että language pack ei asenna automaattisesti tota tavutuspakettia, niin pitää laittaa että suorita kaikki paikallisena siihen kohtaan asennusohjelmassa. Mulla lähti ruksuttamaan ja ennen sitä oli juurikin sama ongelma kuin sinulla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1750
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      5
      1040
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe