Olisiko täällä joku, joka tietäisi onko siinä mitään perää, että jehovantodistajat ennen todella merkitsivät talojen nurkkia tai pihtipieliä saarnamatkoillaan?
Itse olen vähän yli viidenkymmenen ja muistan lapsuusajoilta että tuo huhu oli liikkeellä. Vanhempani menivät sitten itse mukaan todistajiin ja veivät minutkin lapsena sinne, mutta en ole enää vuosikymmeniin ollut siellä mukana.
Tuo kysymys ovipielien ja nurkkien merkitsemisestä tulee aina silloin tällöin esiin, enkä tosiaankaan tiedä onko siinä mitään todellista perää. Siis, olisiko jollakin muistelmia tuohon jotain sanoa?
Pihtipielien merkitsemisestä
13
1018
Vastaukset
- muuta,
mutta minun teki aina pyyhkiä niillä pihtipielet kun tulivat sanomaansa tyrkyttämään, mokomatkin kotirauhan häiritsijät.
- vio-letti
Heh, juu, ymmärrän. Kissallakin on kuulemma hyvä pyyhkiä pöytää..
Minun ovelleni on harvoin eksynyt todistajia ja en kerkiä muuta sanoa kuin että olen todistajaperheessä kasvanut ja asian köykäiseksi punninnut, niin jopas heille tulee kiire, vaikka kyllä juttelisin vähän niistä varjopuolista. Mutta se siitä, nyt oli siitä pihtipielien merkinnästä kyse. ;) miten merkkaavat, mutta minä ainakin sain ne pysymään pois, kun sanoin muutaman kerran, että minulle riittää tämä luterilainen uskonto.
Kyllä jotenkin on mennyt tieto perille, eivät enää häiritse.- Reska R
Tellastiina kirjoitti:
miten merkkaavat, mutta minä ainakin sain ne pysymään pois, kun sanoin muutaman kerran, että minulle riittää tämä luterilainen uskonto.
Kyllä jotenkin on mennyt tieto perille, eivät enää häiritse.Jehovantodistajista en tiedä mutta kyllä me keskenkasvuisina naskaleina etsimme lyijykynällä tehtyjä merkkejä oman ja lähitalojen ovista.
Niitä oli kahdenlaisia. Plussaa ja miinusta.
Ihmiset olivat tietävinään että jotkut lahkolaiset merkitsivät missä on herkkäuskoisia ja mihin taas ei kannata mennä. - main-eko
Tellastiina kirjoitti:
miten merkkaavat, mutta minä ainakin sain ne pysymään pois, kun sanoin muutaman kerran, että minulle riittää tämä luterilainen uskonto.
Kyllä jotenkin on mennyt tieto perille, eivät enää häiritse.Tarkoitit? Jehovat eivät ole Luterilaisia,vaan kyllä heidät katsotaan olevan ihan oma "kastinsa".Kyllä minäkin olen miettinyt,et jokinmoinen viestitys järjestelmä heillä on,kun kerran annat kunnolla takaisin,ei heitä enää ovellasi näy.
- main-eko
Tellastiina kirjoitti:
Kyllä jotenkin on mennyt tieto perille, eivät enää häiritse.sen verran,et aika outoja ovat mm kunnon opiskelu on kielletty.Siis just ja just,saa Peruskoulun käydä läpi.
- Lokari-x
Tellastiina kirjoitti:
Kyllä jotenkin on mennyt tieto perille, eivät enää häiritse.sanon niille näin.
Ota se pienikirjasi ja kirjoita tämä osote muistiin ja anna kaikille uskon veljillesi tai siskoillesi tämä ja kirjoita ettette ole tervetulleita.
Lisään vielä, että seuraavalla kertaa soitan poliisit ja syytän teikäläisiä minun kotirauhani rikkomisesta.
Uskoka tai älkää niin minulle se on toiminut oikein hyvin.
Tässä ilmainen neuvo , kaikille jotka haluaa olla ilman häiriköiviä uskovaisia.
Ai niin kyllä se toimii johonkin politikkoihinkin....
Terv: Lokari-x main-eko kirjoitti:
Tarkoitit? Jehovat eivät ole Luterilaisia,vaan kyllä heidät katsotaan olevan ihan oma "kastinsa".Kyllä minäkin olen miettinyt,et jokinmoinen viestitys järjestelmä heillä on,kun kerran annat kunnolla takaisin,ei heitä enää ovellasi näy.
Minähän sanoin minulle riitävän luterilaisen uskonnon ja tarkoitin sillä, että en tarvitse heidän uskontoansa.
Tiedän hyvin, että he ovat oma "kastinsa"!
Meillä kävi useita kertoja mormooneja 80-luvulla. He olivat kovasti kiinnostuneita suomalaisten käsityötaidoista, meillä tosiaan neulottiin ja virkattiin niihin aikoihin. Kyllähän siinä joka kerran yritettiin "käännyttää", tuloksetta. Ja kun sitten kerran sanoin, ettei kannattanut uhrata aikaansa, en lähde heidän kelkkaansa, käynnit loppuivat. Mutta sittenpä ilmestyi rappukäytävän puolelle, ovilistaan raaputettu risti. Eikä heitä enää kuulunut.
Jehovalaisista en tiedä mitään. Enhän voi mennä vannomaan, kun en nähnyt raaputtajaa, mutta niihin aikoihin jäljet ilmestyivät. Hyvää lauantai-illan jatkoa!- elma05
OLi vuosi -65.Olimme juuri muuttaneet Helsinkiin .Nuorena ,juuri naimisiin menneinä.
Odotin ensimmäistä lastani ja olin aika vastaanottavainen uusia ihmisiä kohdatessani.
Ovikello soi ja oven takana seisoi kaksi"sisarta". He tulivat ja alkoivat lukea heidän raamattuaan minulle. OLin noviisi uskon asioissa ja kuuntelin heitä kohteliaasti.
Pyysivät ,jotta saavat tulla uudestaankin.MInä kohteliaana lupasin ja oliko sitten suojelusenkeli,joka sai minut pysymään pois ,kun he kävivät oveni takana.(Merkeistä en tiedä.)
En ole ateisti,kunnioitan jokaisen omaa vakaumusta uskon asioissa.- vio-letti
Kiitos kaikille vastauksista, vaikka ei se siis selvinnytkään, merkkasivatko jehovantodistajat ennen todella ihmisten pihtipieliä ja nurkkia vai onko se vain ns. kaupunkilegenda.
Hyviä jatkoja kaikille palstalaisille täällä.
- mummikka
Kyllä merkkasivat, ainakin Turussa 70-luvulla. Silloin kerrostalossa jossa asuimme, kävi kahden eri uskonlahkon edustajia oven takana., Jehovat ja mormonit.
Meidän ovenpielessä oli sekä vasemmalla että oikealla puolella merkinnät, kummalakin omansa.
Jehovat lakkasivat käymästä, kun mieheni sanoi, että häntä ei kiinnosta. Silloin sinne ilmeisyi muistaakseni poikittainen viiva vinosti edellisten päälle.
Mormonit olivat sitkeän sorttisia, kaksi nuorta miestä, heidän sanomansa oli kohdistettu lapsille ja lasten vanhemmille. Uhkailivat meitä kadotuksella ja sanoivat huonoiksi vanhemmiksi.
Muutti täysin minun käsityksen siitä uskonnosta.
Ihmettelen kun kukaan ei tunnu muistavan tätä, ei 70-luku niin kaukana menneisyydessä ole.- ovat.
-täysin hako tiellä ,ei veren luovutusta,muutenkin opit vie täysin hunnigolle. vääntävät raamatun opit mieleisekseen.meillä kävi 70 luvulla pari mormooni blondia sitkeesti, ölin 32 mies silloin .tosi kauniita naisia.jututin niitä aina lapsen tekoon ,ehdotukseen.miks pidätte kynttilää vakan alla ,kun on noin hyvät vartalot.se riitti ei tulleet enää vaikka olisin halunnut jatkaa aivan muusta KÄÄNTÄMISESTÄ.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2605785
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!612957- 942642
Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.4121709Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1041480SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä311288Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse101239Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei301214Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST92691028Haapaveen nähtävyys?
Se teidän "suihkulähde" on ylittänyt uutiskynnöksen Suomen rajojen ulkopuolella Sveitsissä. Se näytettiin paikallisten u42995