Bambu kuolee?

Ihmettelen vaan

Hei!
Osaisiko joku auttaa. Mulla on sellanen Ikeasta ostettu bambukasvi. Jostain syystä sen lehdet ovat alkaneet kellastua ja kuivua. Olen siirrellyt sitä asunnossa paikasta toiseen, mutta mikää ei auta.. Mitä pitäisi tehdä?

6

3543

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rihma

Onko se edes bambu?
      Ota selvää mikä laji ja hoida sitä sen vaatimusten mukaan. MYös sumuttelu on hyväksi.

• Ihmettelen vaan

Hyvä kysymys :) Se on siis tosiaan vaan Ikeasta ostettu "sojo".. Täytyykin selvitellä..

• Ihmettelen vaan

Tämän löysin MirrinMinttu-sivuilta:

"Nimi: Onnenbambu, Ruokotraakkipuu
        Tieteellinen nimi: Dracaena sanderana 'Lucky Bamboo'
        Ruokotraakkipuun kiemuraiseksi kasvatettuja versoja myydään leikkokasvina, onnenbambuina, ja ne säilyvätkin maljakossa useita vuosia, kunhan vettä muistetaan vaihtaa säännöllisesti.
        Vedessä onnenbambut tekevät runsaasti juuria, joten sen voi istuttaa myös multaan kasvamaan. Ruokotraakkipuu viihtyy runsaassa hajavalossa, ja pitää sumuttelusta. Multa saa kuivahtaa kastelujen välillä, ja lannoitusta annetaan säännöllisesti kasvukaudella."

• Ms.x
        Ihmettelen vaan kirjoitti:

Tämän löysin MirrinMinttu-sivuilta:

"Nimi: Onnenbambu, Ruokotraakkipuu
        Tieteellinen nimi: Dracaena sanderana 'Lucky Bamboo'
        Ruokotraakkipuun kiemuraiseksi kasvatettuja versoja myydään leikkokasvina, onnenbambuina, ja ne säilyvätkin maljakossa useita vuosia, kunhan vettä muistetaan vaihtaa säännöllisesti.
        Vedessä onnenbambut tekevät runsaasti juuria, joten sen voi istuttaa myös multaan kasvamaan. Ruokotraakkipuu viihtyy runsaassa hajavalossa, ja pitää sumuttelusta. Multa saa kuivahtaa kastelujen välillä, ja lannoitusta annetaan säännöllisesti kasvukaudella."

Nuo traakkipuut ovat kaikki herkkiä vedolle, joten älä laita tuuletusikkunan tms.läheisyyteen. Monesti kuiva huoneilma myös tekee lehden kärkien kuivumista.
        Itselläni myös onnenbanmbu tuossa. Siinä myös osa lehdistä kuivettunut, mutta ei se mua oikeestaan haittaa. Tervettä lehteä kuitenkin on enemmän. Olen istuttanut ruukkuun ja se on kasvattanut poikasen mullan alta myös. Omille kasveille annan lannoitteeksi akvaariosta lapottua vettä ja hyvin kasvaa !

Akvaarioon ostin myös kerran kauniin traakkipuun akvaariokaupasta ihan kokeeksi. Pieni kirjavalehtinen alku, tosi kaunis. Eipä tuo tosiaan kauaa elänyt tuolla pinnan alla ja aika hassua että niitä myydäänkin akvaariokasveiksi. Vaalentunut ja "sulanut" parin sentin tynkä on vielä hiekassa pystyssä.

• Rihma
        Ms.x kirjoitti:

Nuo traakkipuut ovat kaikki herkkiä vedolle, joten älä laita tuuletusikkunan tms.läheisyyteen. Monesti kuiva huoneilma myös tekee lehden kärkien kuivumista.
        Itselläni myös onnenbanmbu tuossa. Siinä myös osa lehdistä kuivettunut, mutta ei se mua oikeestaan haittaa. Tervettä lehteä kuitenkin on enemmän. Olen istuttanut ruukkuun ja se on kasvattanut poikasen mullan alta myös. Omille kasveille annan lannoitteeksi akvaariosta lapottua vettä ja hyvin kasvaa !

Akvaarioon ostin myös kerran kauniin traakkipuun akvaariokaupasta ihan kokeeksi. Pieni kirjavalehtinen alku, tosi kaunis. Eipä tuo tosiaan kauaa elänyt tuolla pinnan alla ja aika hassua että niitä myydäänkin akvaariokasveiksi. Vaalentunut ja "sulanut" parin sentin tynkä on vielä hiekassa pystyssä.

"Pieni kirjavalehtinen alku, tosi kaunis. Eipä tuo tosiaan kauaa elänyt tuolla pinnan alla ja aika hassua että niitä myydäänkin akvaariokasveiksi. Vaalentunut ja "sulanut" parin sentin tynkä on vielä hiekassa pystyssä."

Tuskimpa niitä akvaariokasveiksi sentään, vaan paludaarioon, mutta tietämättömät kauppiaat iskevät ne altaaseen ja vielä tietemättömämmät harrastajat laittavat ne märänemään veteen. =)

• Ihmettelen vaan
        Ms.x kirjoitti:

Kiitos oikein paljon vastauksessta :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3205
    2. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      154
      1849
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      147
      1789
    4. Saran ökytyyli käänsi katseita.

On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      159
      1664
    5. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      77
      1574
    6. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      340
      1491
    7. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      81
      1349
    8. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      20
      1268
    9. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      158
      1122
    10. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      25
      1105
    Aihe