Tiedän että astma ja ruokatorven tulehdus kuuluvat yhteen .Kalliit lääkkeet miksei ne ole korvattavia ?Kuinka usen teillä on näitä tulehduksia?Mikä muu konsti auttais ?
RUOKATORVENTULEHDUS
10
6271
Vastaukset
- Lääkkeethän
ovat korvattavia! Siis jos on astma-diagnoosi, ainakin minulla on s-vakuutuskortissa merkintä, että Kela korvaa tietyn osuuden. Kortisoni-imppauksethan tunnetusti madaltavat ääntä. En ole kuullut koskaan, että "ruokatorven tulehduslääkkeet" olisivat jotenkin korvattavia? Uusi asia minulle.
- peruskorvattava
ainakin minulla. Peruskorvaus 42% Nexiumista.
Aiemmin oli Pariet, mutta siitä korvattavuus poistui.
- YHTEEN.....
Ei se sentään ihan noin ole. Ruokatorventulehdus voi parantuakin. Jos 6-vuotiaana alkoi astma ja 66 v. on refluksitauti, ei yhteensopivuus täsmää mitenkään, ellei sitten astman pahenemisena.
Kun tällä henkilöllä diagnosoitiin ruokatorventulehdus ja refluksi,sanoi lääkäri, että astmaoireet voivat helpottua. Potilas kertoi tuon 6v. alkaneen astman ja ettei hänellä ole lääkityksen ansiosta oireita. Lääkäri totesi, että sitten ei taida olla yhteyttä paitsi jos astma pahenee, kannattaa huomioida. - ääniselle
Mistä arvelet käheyden olevan peräisin? Kumpiko sinulla ensin oireili,ruokatorvi vai astma? Onko ruokatorvesi tähystetty vai diagnoosi oireiden perusteella?
- käheä ääninen
On tehty tähystys .Oireena oli yskä ja äänen käheys . Astma on ollu noin neljä vuotta .Sain kolmen kuukauden lääke kuurin ja kaikki meni pari kuukautta hyvin ,mutta taas alkoi samat oireet uudelleen .Aloitin toisen kuurin Somac 40mg lääkkeillä.Refluksitaudiksi se sanottiin .Ruokatorven yläosa oli tulehtunu.En tunne närästystä .
- ääniselle
käheä ääninen kirjoitti:
On tehty tähystys .Oireena oli yskä ja äänen käheys . Astma on ollu noin neljä vuotta .Sain kolmen kuukauden lääke kuurin ja kaikki meni pari kuukautta hyvin ,mutta taas alkoi samat oireet uudelleen .Aloitin toisen kuurin Somac 40mg lääkkeillä.Refluksitaudiksi se sanottiin .Ruokatorven yläosa oli tulehtunu.En tunne närästystä .
Refluksitauti kuitenkin tarkoittaa takaisinvirtausta mahanportin löystymisen takia. Itselläni sama juttu,ei närästys minuakaan tietoisesti vaivannut, mutta kuitenkin niin oli. Käheys voi näissä taudeissa tulla molemmista,välillä oletan sen johtuvan Seretideen hengitettävästä kortisonista,välillä ajattelen olleeni huolimaton refluksin hoidossa.
Mutta kerran menin kurkkulääkärille kysymään,olisiko hapot ärsyttäneet kurkkua tai kurkunpäätä. Hän tutki kurkkuni ja äänihuulet olivat niin turvoksissa, että siksi puhe kähisi ja pätki. Hänen mielestään oli turha ruveta sen enempää tutkimaan, joten sain hoidoksi puhumattomuuden sekä kuiskailun ja rykimisen välttämisen - viisi viikkoa siinä meni ja ääni taas kirkastui.
Sinun ruokatorventulehduksesi ei parantunut kolmessa kuukaudessa,ei minunkaan. Ensin oli lääkkeenä Somac,sitten Pariet ja nyt Nexium ylläpitohoitona ja noudatan ruokavaliota sun muita ohjeita. - Mikään ei ole kaikilla samanlaista. - käheä ääninen
ääniselle kirjoitti:
Refluksitauti kuitenkin tarkoittaa takaisinvirtausta mahanportin löystymisen takia. Itselläni sama juttu,ei närästys minuakaan tietoisesti vaivannut, mutta kuitenkin niin oli. Käheys voi näissä taudeissa tulla molemmista,välillä oletan sen johtuvan Seretideen hengitettävästä kortisonista,välillä ajattelen olleeni huolimaton refluksin hoidossa.
Mutta kerran menin kurkkulääkärille kysymään,olisiko hapot ärsyttäneet kurkkua tai kurkunpäätä. Hän tutki kurkkuni ja äänihuulet olivat niin turvoksissa, että siksi puhe kähisi ja pätki. Hänen mielestään oli turha ruveta sen enempää tutkimaan, joten sain hoidoksi puhumattomuuden sekä kuiskailun ja rykimisen välttämisen - viisi viikkoa siinä meni ja ääni taas kirkastui.
Sinun ruokatorventulehduksesi ei parantunut kolmessa kuukaudessa,ei minunkaan. Ensin oli lääkkeenä Somac,sitten Pariet ja nyt Nexium ylläpitohoitona ja noudatan ruokavaliota sun muita ohjeita. - Mikään ei ole kaikilla samanlaista.Haluasin vielä tietää auttaako tuo lääke .Olen myös huomannu että joskus on vaikea nielasta esim,kahvi.Miten yskimisen voi kiellosta lopettaa ?
- ääniselle
käheä ääninen kirjoitti:
Haluasin vielä tietää auttaako tuo lääke .Olen myös huomannu että joskus on vaikea nielasta esim,kahvi.Miten yskimisen voi kiellosta lopettaa ?
Mainitsemistani lääkkeistä Somac ei alkuvaiheessa (ensimmäisen ja toisen tähystyksen väli) auttanut yhtään. Pariet 20 mg antoi hyvän paranemistuloksen ruokatorven haavaumaan - asia selvisi tähystyksessä. Mutta koska ruokatorvessa ja vatsalaukussa oli edelleen tulehdusreaktio, joka luokiteltiin krooniseksi,jatkettiin ylläpitolääkitystä Pariet 10 mg:llä. Lääke joutui sittemmin ei-korvattavien listalle ja oli aika hinnakasta jo muutenkin,joten kysyin omalääkäriltä vaihtoehtoa,joka oli Nexium 20 mg. En ole huomannut, että erityisiä oireita olisi tullut esiin Nex:n käytön aikana (8 kk).
Vaikea nielaista kahvia? Diagnoosista alkaen en ole juonut kahvia, vaan noudatan saamaani refluksi-ruokavaliota ja muita apuja. Eipä sellaista kannata yrittääkään nieleskellä mikä tuntuu pahalta.Limakalvoja kannattaa helliä kun niissä on tulehdusta.
En todellakaan tiedä miten yskimisen voisi mainitsemallasi tavalla lopettaa.???? Jaa tarkoitatko mainitsemaani rykimistä/rykäisyä. Siis sellaista millä yrittää selvittää äänensä?
Sitä voi tehdä vaistomaisesti,jos tietää, että ääni ei ole selkeä. Turhat rykäisyt pois ja jos on limaa kurkussa, hoidettava pois sen mukaan, mistä se johtuu. Lima joko valuu yläsuunnasta poskionteloista tai nousee keuhkoista. Minulle auttoi nenän ja poskionteloiden huuhtelu suolavedellä "sarvikuono" - kannulla. - käheä ääninen
ääniselle kirjoitti:
Mainitsemistani lääkkeistä Somac ei alkuvaiheessa (ensimmäisen ja toisen tähystyksen väli) auttanut yhtään. Pariet 20 mg antoi hyvän paranemistuloksen ruokatorven haavaumaan - asia selvisi tähystyksessä. Mutta koska ruokatorvessa ja vatsalaukussa oli edelleen tulehdusreaktio, joka luokiteltiin krooniseksi,jatkettiin ylläpitolääkitystä Pariet 10 mg:llä. Lääke joutui sittemmin ei-korvattavien listalle ja oli aika hinnakasta jo muutenkin,joten kysyin omalääkäriltä vaihtoehtoa,joka oli Nexium 20 mg. En ole huomannut, että erityisiä oireita olisi tullut esiin Nex:n käytön aikana (8 kk).
Vaikea nielaista kahvia? Diagnoosista alkaen en ole juonut kahvia, vaan noudatan saamaani refluksi-ruokavaliota ja muita apuja. Eipä sellaista kannata yrittääkään nieleskellä mikä tuntuu pahalta.Limakalvoja kannattaa helliä kun niissä on tulehdusta.
En todellakaan tiedä miten yskimisen voisi mainitsemallasi tavalla lopettaa.???? Jaa tarkoitatko mainitsemaani rykimistä/rykäisyä. Siis sellaista millä yrittää selvittää äänensä?
Sitä voi tehdä vaistomaisesti,jos tietää, että ääni ei ole selkeä. Turhat rykäisyt pois ja jos on limaa kurkussa, hoidettava pois sen mukaan, mistä se johtuu. Lima joko valuu yläsuunnasta poskionteloista tai nousee keuhkoista. Minulle auttoi nenän ja poskionteloiden huuhtelu suolavedellä "sarvikuono" - kannulla.Täytyy nyt tosissaan muuttaa näitä ruokailu tapoja jos se riittäis .Ei oikein heti huvittas mennä uudelleen tähystykseen .
- ääniselle
käheä ääninen kirjoitti:
Täytyy nyt tosissaan muuttaa näitä ruokailu tapoja jos se riittäis .Ei oikein heti huvittas mennä uudelleen tähystykseen .
Kiitos kiitoksista,eipä kestä. Oletko muuten saanut ruokavalio- sun muut ohjeet, joihin tuo kahvi-kultakin kuuluu - vältettävien listalle tietenkin?
Hyvä,jos sait kokemuksistani ns. hoitomyönteisyyttä. Minä sain motiivin välttää niitä pahimpia, koska minulla oli ruokatorven alasuulla haavauma ja tähystävä lääkäri korosti, että on syytä hoitaa huolellisesti. Hän kertoi nähneensä monia uusiutumistapauksia, joissa haavaumakohtaan oli tullut pahanlaatuisia soluja,joten se kyllä säikäytti.
Haavaumanihan parani, mutta jälki siitä jäi näkyviin.Ja kroonisuus kannustaa minua edelleen.
Sinun tapauksesi on erilainen, ruokatorven yläosassa. Tähystykset eivät ole tosiaan hauskoja mutta hyödyllisiä! Sitten kun tunnet parantuneesi, mielestäni se kannattaa tarkistuttaa - milläs muulla kuin tähystyksellä.
Toivottavasti lääkärisikin on sitä mieltä.
Kovasti tsemppiä sinulle tulehduksen hoitoon ja paranemista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka1162995EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje341392- 1031237
Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621017Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661007Empaattisuus ja suoruus.
Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi133988- 57891
Sä saat mut tuntemaan
Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne22713- 41707
Tunnettujen vanhempien lapset, tv-sarja
Tunnettujen vanhempien lapset saa tv-sarjan. Juurihan yksi heistä oli MTV:ssä 6.5.26 kertomassa ettei halua julkisuutta111654