Vatsahaava uhkaa kiinnostavaa matkaa

molli

Vatsaoireita pitkän pitkän antibioottikuurin jälkeen - Amoxinia borrelioosin tähden 5 viikkoa, nyt huonoa vointia ja verta 2x ulosteessa. Aiemmin 7 vuotta sitten hoidettu pohjukaissuolen haavauma, sen löytämiseen meni aikanaan 4 v.

Nyt viikon lopulla nopea kongressimatka Saksaan. Yksin majoittuminen hotellihuoneeseen huolestuttaa, samoin syömiset koko matkalla - inbissejä tiedossa, kokemusta "lounaista"= hampurilaisia menneeltä matkalta. Lisäksi lisäaineet tuottavat kaikenlaisia ongelmia. Einekset täysin poissa jo 20 vuotta ruokavaliosta, mutta matkatyössä ei voi aina valita tai tietää mitä on valinnut...

Vinkkejä, kiitos, miten selviän matkasta - jos matkustaminen vaikuttaa järkevältä näissä oloissa. Yritän päästä tähystykseen heti alkuviikosta ja rauhoittaa vatsanseudun kaikin tavoin.

2

1668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      uloste tummaa, mustaa kahvinporoa, vai näkyykö siinä verta? Jos näkyy punaista verta, ei se voi olla mahahaavasta tai pohjukaissuolen haavasta peräisin. Ruoansulatuskanavan alkupäästä vuotanut veri sekoittuu matkalla ulosteisiin ja värjää ne mustaksi töhnäksi. Punainen veri on peräisin aikaisintaan paksusuolen alkupäästä, tai useammin onneksi vain peräpukamista.

      Jos epäilet mahahaavaa etkä pääse lääkäriin nyt, kannattaa ainakin syödä kunnon annokset protonipumppuinhibiittoria, kuten Nexium, Somac, Lanzo, Omeprazol jne, onhan noita, vaativat kyllä reseptin mutta ehkä sinulla on kaapissa valmiina jos on aiemmin ollut mahahaava? Käytä esim. 40mg aamuin illoin, se on tehokkain annos ja estää mahahaavan pahenemista, jos sellainen on, ja ehkä parantaakin sitä jo jonkin verran. Lisäksi sitten kannattaa välttää alkoholia ja muita mahalaukkua ärsyttäviä aineita. Jos mahdollista, voisit myös ennen matkaa mittauttaa hemoglobiinin. Jos sulla on anemia, on vuotava mahahaava hyvinkin todennäköinen ja silloin kyllä harkitsisin jo matkan peruuttamista. Onneksi Saksassa on kuitenkin osaavat lääkärit, ettet minnekään poppamiehelle joudu jos matkalla sairastut.

      • molli

        Kiitos kommentoimisesta. Olen menossa kongressiin, jossa on enemmälti myös lääkäreitä muun väen parissa.

        Vanha kokemus pohjukaissuolen haavasta (ollut kuulema kaksi kertaa, arvista päätellen)on, ettei uloste ole välttämättä lainkaan mustaa. Neljä vuotta setvittiin 1996-2000, mistä on kysymys - verta tuli aika tiheään, oksentelin myös aamuisin 2 tuntia ruokailun jälkeen lyhyesti, tehokkaasti... olin hirveän uupunut. Sitten vasta saatiin asiasta kiinni, kun maksa-arvot vain kohosivat ja kohosivat.

        Alkoholin ja kahvin sekä mausteiset ja rasvaiset ruuat olen ajat sitten hylännyt.

        Lokakuun alussa hemoglobiini oli minulle normaali eli 134 ja pieni verenkuva muutenkin "hyvä".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2525
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2203
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1897
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1651
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1615
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1558
    8. 75
      1469
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      108
      1386
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe