Onko kellään joskus käynyt sillain, että on yöllä herännyt ja tullut sellanen paniikki, että mitä mulle on tapahtumassa ja hiki vaan valuu. Se on todella hirvee kokemus. Ihan kun mikään ei tunnu sillon yöllä todelliselta.
Yöllä paniikkikohtaus
10
4965
Vastaukset
- hemmo
aamulla kun on päässyt sängystä ylös ja hahmottaa sen tosiasian että pitää lähteä töihin. naama valkoisena, hiki valuu, epätodellinen olo, kädet tärisee niinkuin kaikki tietää. ihme että autolla pysyy tiellä. aivan karmeaa, onneksi sain nyt oikeanlaiset lääkkeet niin pystyy elämään. yleensä kaikki vuorokauden ajat paitsi yö sopii paniikki ja ahdistuskohtaukselle.
- Vetteman
Normaaliahan toi on,vaikkakin tosi epämiellyttävä kokemus. Itellä oli vuosia takaperin samoja vastaavia kokemuksia.
Muistuu mieleen muutaman vuoden takainen aika elämästä,kun oli enemmän kun tarpeeksi stressiä tietyistä elämän asioista..
Yritä hoitaa asiat siihen malliin,ettei olis stressitekijöitä liiaksi. - Shadow
On tullu. Ei kiva. ei ollenkaan! Aivan kamalaa! Kamalamoaa ku päivällä, varsinki ku mun EKA paniikkikohtaus sattu yöllä...
- riitu
Niin, siis paniikkihäiriölle on aivan tyypillistä että paniikkikohtaukset tulevat usein juuri öisin.
Monet puhuvat "paniikkihäiriöstä" kun tarkoittavat ihan tavallista jännitys/ahdistustilaa pelottavassa tilanteessa. Se on kuitenkin eri asia, oikeaan paniikkihäiriö-sairauteen kuuluu nimenomaan kohtausten ilmaantuminen ihan tavallisessa, rauhallisessa tilanteessa - kuten kesken unien omassa sängyssä.
Jos kohtauksia tulee usein, on kyllä syytä hankkia jonkinlaista apua: terapiaa, ehkä mieto lääkitys. Paniikkihäiriö on aina oire jostain psyykkisestä kriisistä tai vammasta, joka saattaa aiheuttaa vakavampiakin oireita jos jää hoitamatta.
Itse sairastuin paniikkihäiriöön jo 80-luvulla, kun sitä ei vielä oltu virallisesti "keksitty". Mitään hoitoa en tietenkään saanut vaan minut leimattiin luulosairaaksi. Seurauksena oli vuosia kestänyt vakava, psykoositasoinen depressio. - carrie
Hyvin tuttua tuo että tulee yöllä paniikkikohtaus. Tai mulle yleensä tulee silloin, kun rupean nukkumaan. Silloin on unen saanti vaikeaa,kun mihinkään ei voi keskittyä. Onneksi näin ei tapahdu usein.
- minä
Itse sain paniiki kohtauksen karran herätessäni vielä vähän humalassa aamuyöllä. Se oli kamala tunne. Oli niin epä todellinen olo. Tuskanen olotila. Tuntui, että vajosin johonkin. Sen jälkeen olin kyl jonkin aikaa juomatta. Muuten en oo koskaan saanut mitään vastaavia kohtauksia, paisi kipeänä on ollut saman kaltaisia tuntemuksia. Aivan kuin leijuisi avaruudessa tai muuta sellasta.
- hmmm
En tiiä paniikki kohtauksesta mutta joskus nään sellasia unia että jotain sairaan kauheeta tapahtuu mulle ja vaikka kuinka kovaa huudan ei lähde yhtään ääntä... sellasta pientä epämäärästä kähinää vaan...se on pelottavinta mitä oon kokenu.Sit herää ihan märkänä kylmästä hiestä eikä taatusti voi nukkua loppuyönä. Noitten unien tapaukset sattuu aina kotona ja mun omassa huoneessa. Yhessa sellanen musta iso koira hyökkää mun kimppuun mun sängyn jalkopäästä enkä voi tehhä mitään... toisessa en voi hallita itteäni yhtään vaan riuhdon käsillä kaikkia esineita... haluaisin hillitä itteni mutta en vaan voi kontrolloida itteeni... aika sairasta ;P
- katiliini
Löysinpäs tämän vanhan ketjun aiheesta.
Olen 29-vuotias opiskeleva äiti. Minua on viime syksytä asti vaivanneet yölliset paniikkikohtaukset. Niitä tulee useamman kerran viikossa. Ny on tullut joka toinen yö. Paniikkihäiriö on ollut 9-vuotiaasta asti, mutta tällaisia yöheräilyjä ei ole ollut kuin muutama vuosi sitten, mutta ei näin pahana.
Herään noin tunti nukahtamisesta yht äkkiä ja sydän alkaa takoa noin 180lyöntiä/min. Kuumottaa, vapisuttaa, heikottaa. Yritän hengittää rauhallisesti ja juon lasin kulmää vettä. Joskus menee sillä ohi, mutta viime yönäkin otin Propralin (betasalpaaja). En oikein tiedä onko tämä paniikkikohtaus vai sypraventrikulaarinen takykardia (SVT), eli nopealyöntisyyskohtaus.
Onko kellään samoja kokemuksia?
- Ei niin vaikeaa
Itsellä on paniikkikohtauksia joka helvetin kerta kun herään päiväunilta. Silti tässä asiassa vituttaa eniten se että teistä monet ei ymmärrä että paniikkikohtaus on yhdyssana! Miten se on niin vitun vaikeaa tajuta miksi jotkut sanat kirjoitetaan yhteen? Häh? Silloin kun niiden merkitys yhdessä tarkoittaa jotakin muuta kuin kumpikin erillään on kyse yhdyssanasta.
- dread_
Hehe :D
Siiis joo, mulla on käyny monesti niin et yöllä heränny ja saanu kauheen paniikkikohtauksen. Ei kivaa. Jotenki siitä oon aina selvinny olemalla hereillä sen pari tuntia ja koittamalla vaan rauhottuu, sit lopulta ku pääsee nukkumaan ja herää aamulla nii kaikki yölliset kauhut tuntuu nii säälittävältä.
PS onpa hemmetin vanha viestiketju :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121629
- 1051175
Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro1381071- 49969
Keitä oli kunnanjohtajan erottajat?
Kouluja ei ole varaa ylläpitää mutta johtajasopimukseen palaa 100000 euroa ja uuden johtajan hakuprosessi maksaa kymmeni50854- 127853
Atte Harjanne usuttaa eläkeläisvihaan
Karmeeta kuultavaa aamun uutislähetyksessä, kun Atte Harjanne, tunnettu eläkeläisvihaaja, suitsii sukupolvien välistä v240838Helsingin Mäntymäki muuttui Kultajuhlan jälkeen kaatopaikaksi.
Mitä se kertoo jääkiokosta ja lätkäfaneista? Saikkua huomenna huusi fani yöllä?70735Pridekulkue kiellettävä?
Näin täällä suoraan vaaditaan. Perusteina mitä mielikuvituksellisimmat tarinat. No, miksi ihmeessä kukaan ei ole samalla178709Mä oon tyytyväinen, että ei ole enää tunteita.
Samalla tajusin, että sun kohdalla tykkäsin enemmän niistä tunteista kuin sinusta persoonana. Halusin väkisin nähdä sinu55699