liplast öljysäiliö

asennus

Öljysäiliö pitäisi vaihtaa ja liplast säiliö kiinnostaisi,mutta miten asennus.Onko luvanvaraista työtä.Poltinasennus on,mutta jos itse liitokset putkiteipillä hyvin tiivistää ja asentaa putkistot asiallisesti,varmaan onnistuu.

22

12414

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teemu----------------------...

kyllä se säiliö homma vaatiin luvallisen asentajan hommiin.itte laitan teflonteipii ja tiivisteliimaa täyttöputkeen ja pelkän teflonin ilmaputkeen..helpoin konsti on tehdä ns puristamalla mut vaatii kalliit koneet..

• ammattilainen

Öljysäiliön saa asentaa vain valtuutettu asennusliike. Asentaja antaa työstään asennustodistuksen, joka tulee esittää pelastusviranomaiselle heidän tarkastuksessa.

• voit itse

asentaa, mutta jätä öljyputkien laitto polttimelle ja todistuksen kirjoitus ammattimiehelle.

• menee

Itse asensin säiliön ja täyttöputken. Poltinasentaja asensi säiliöstä putken polttimelle, koska sitä ei saa itse asentaa vaikka kuinka osaisikin.

Esim. tässä meidän tapuksessa olisin asentanut varmaan paremmin kuin "virallinen asentaja". Jäi meinaan ilmavuoto imuputken liitokseen, jonka itse korjasin, koska ei ollut innokas sitä korjaamaan.

Ihmettelen yleensäkin tätä yleistä hälläväliä-tyyliä, oli sitten kyse auton korjauksesta tai muusta rempasta. Joka kerta olen joutunut itse paikkailemaan asentajan tekemisiä.
      Vai onko vaan niin huono tuuri? Kommentoikaa miten teillä on hommat tehty.

• öljypoltinhuoltaja

ilmaläpän löysälle ja säädöt meni pieleen. Sen jälkeen olen itse huoltanut ja öljykattilankin itse vaihtanut enkä ammattilaisia laske enää pannuhuoneeseen. Pöytäkirjat on alkuperäiset.

• on kokemusta

Meillä tihkui öljyä kupariputki/messinkiosan hirveän näköisestä juotoksesta. Ilmeisesti osia ei oltu puhdistettu lainkaan ja lämpöäkin oli ollut liian vähän. Irroitin molemmat putket puhdistin juotin putkenpäät hopealla. Nyt ovat kunnon juotoksen näköisiä eivätkä ennen kaikkea vuoda.

• omaa

ei saisi tehdä!Luvan varaista puuhaa ja pelastusviranomaiset vaativat pöytäkirjat.Minullekin on moni soittanut ja pyytänyt täytettyä pöytäkirjaa,jota en ole kirjoittanut koska vastuu siirtyisi minulle toisen tekemästä työstä.Ja onhan se hinta kysymyskin.T.Poltinasentaja

• 'ammattimiehen' jälkiä?
        omaa kirjoitti:

ei saisi tehdä!Luvan varaista puuhaa ja pelastusviranomaiset vaativat pöytäkirjat.Minullekin on moni soittanut ja pyytänyt täytettyä pöytäkirjaa,jota en ole kirjoittanut koska vastuu siirtyisi minulle toisen tekemästä työstä.Ja onhan se hinta kysymyskin.T.Poltinasentaja

Houkutus on kyllä kova, jos osaa itse hyvin esim. juotoshommat ja huomaa että ns. ammattimies tekee huonompaa jälkeä. Periaatteessa kyllä on lain kirjaimen vastaista. Mutta aina ei jaksaisi alkaa tapella kuluttajaneuvojan kautta saadakseen maksutonta jölkikorjausta. Ja onhan se vaarallista odotella kenties kuukausia vuotavan öljyputken kanssa!

Itse olen joutunut korjaileman autoa merkkiliikkeen kalliin huollon jäljiltä (pultteja kiristämättä, ei edes käsitiukkuudessa), putkiliitosta valtuutetun (kattilanvaihto)firman jäljiltä ja yksi kirvesmieskin jätti kerran toimimattoman pikaratkaisun erääseen asennukseen.

• poltin asentaja
        'ammattimiehen' jälkiä? kirjoitti:

Houkutus on kyllä kova, jos osaa itse hyvin esim. juotoshommat ja huomaa että ns. ammattimies tekee huonompaa jälkeä. Periaatteessa kyllä on lain kirjaimen vastaista. Mutta aina ei jaksaisi alkaa tapella kuluttajaneuvojan kautta saadakseen maksutonta jölkikorjausta. Ja onhan se vaarallista odotella kenties kuukausia vuotavan öljyputken kanssa!

Itse olen joutunut korjaileman autoa merkkiliikkeen kalliin huollon jäljiltä (pultteja kiristämättä, ei edes käsitiukkuudessa), putkiliitosta valtuutetun (kattilanvaihto)firman jäljiltä ja yksi kirvesmieskin jätti kerran toimimattoman pikaratkaisun erääseen asennukseen.

että on sinunlaisia jokapaikan asiantuntijoita,taidat olla niitä VR.n miehiä.

• Poltinasentaja
        poltin asentaja kirjoitti:

että on sinunlaisia jokapaikan asiantuntijoita,taidat olla niitä VR.n miehiä.

En ole joka paikan asiantuntija ja enkä mikän VR;n mies.Olen valtuutettu ja öljy-ja kaasulupien omaava yrittäjä .Saata tietää jotakin noista asioista ja tiedänkin omasta mielestäni.Turha käydä soittelemaan poske jos itse ei tiedä mitään kyseisitä asioista.P.S.Eikä millään pahalla!

• Kingi
        Poltinasentaja kirjoitti:

En ole joka paikan asiantuntija ja enkä mikän VR;n mies.Olen valtuutettu ja öljy-ja kaasulupien omaava yrittäjä .Saata tietää jotakin noista asioista ja tiedänkin omasta mielestäni.Turha käydä soittelemaan poske jos itse ei tiedä mitään kyseisitä asioista.P.S.Eikä millään pahalla!

Ei mitään höpö höpö 50 tunti valtuutettuja amiksen käyneitä höpömiehiä kannata käyttää

• lvi-as
        Kingi kirjoitti:

Ei mitään höpö höpö 50 tunti valtuutettuja amiksen käyneitä höpömiehiä kannata käyttää

tee pannuhuoneessasi aivan mitä haluat,vaihda kattila ja asenna ö-pöltin omiin ö-putki asennuksiin. Tiedä vain sitten kun talosi palaa,on turha itkeä vakuutus korvausten perään.Tämän lisäksi saat vielä sakot laiittomasta asennuksesta.Viimeinen virhe on väärentää asennuspaperit.

• niin tehdä
        lvi-as kirjoitti:

tee pannuhuoneessasi aivan mitä haluat,vaihda kattila ja asenna ö-pöltin omiin ö-putki asennuksiin. Tiedä vain sitten kun talosi palaa,on turha itkeä vakuutus korvausten perään.Tämän lisäksi saat vielä sakot laiittomasta asennuksesta.Viimeinen virhe on väärentää asennuspaperit.

kun sinä et osaa tai teet niin huolimattomasti että lopputulos on mitä on. Ottaa päähän katsoa vieressä kun näkee että päin persettä menee ja joutuu vielä maksamaan siitä. Ei pitäisi ammattikoulusta tulleita poikia tai yksinkertaisesti muuten tyhmiä asentajia päästää yksin työmaalle. Teitä nimittäin on ja usein lopputuloksena on jonkintasoinen katastrofi. Usko huviksesi että meitä jotka osaavat hommasi paremmin kuin sinä, on. Mutta oma taito tarvitaan käyttöön paremmissa paikoissa kuin jossain ok-talon pannuhuoneessa. Ja tuo luvanvaraisuudella pelottelu kertoo huonosta itsetunnostasi. Vaikka ethän sinä taida sitäkään tajuta.

• Liplastia.

Vaikea puhdistaa. Hanki sellainen jossa on kunnon reikä puhdistusta varten. Liplast on tehnyt ainakin 30 vuotta tavaraa samalla muotilla eikä ole sitä muuttanut vaikka asia on heillä tiedossa. Vaikea suositella.
      Täyttö- ja ilmaputken voit asentaa itse mutta ei millään teipillä vaan vanhanaikaisesti tappuran ja kitin kanssa. Muuten pyrkii tiputtamaan paineella täytettäessä.

• kari789

Mulla on 3000 litran Liplast. Se on puhdistettu vain kerran, ennen käyttöönottoa. Siinä oli sisällä kaikenlaisia itikoita. Suihkuttelin ne vedellä säiliön phjalle ja imin sitten pois vesi-imurilla.

Öljyn imuletkun päässä on kupariputken pätkä, joka on kiinni säiliön pohjassa. Noin 10 v käytön jälkeen polttimen magneettiventtiili meni rikki. Avasin samalla suodattimen, mutta ei siellä ollut juuri mitään roskaa.

Näiden kokemusten perusteella sanoisin, että säiliötä ei tarvitse koskaan puhdistaa, sehän ei ruostu, joten vaikea puhdistettavuus ei mitenkään haittaa.

Ehkä puhtaudesta kertoo jotain sekin, että nyt 14 v käytön jälkeen ainoa vika on ollut tuo edellä kerrottu. Suutinta ei ole koskaan vaihdettu eikä huoltomies käynyt. Öljyä kuluu 1200 l vuodessa, koska lämmitän myös puilla. Ennen keittiöön asennettua kaminaa kului 2400 l/v.

• Tuolla kokemuksella
        kari789 kirjoitti:

Mulla on 3000 litran Liplast. Se on puhdistettu vain kerran, ennen käyttöönottoa. Siinä oli sisällä kaikenlaisia itikoita. Suihkuttelin ne vedellä säiliön phjalle ja imin sitten pois vesi-imurilla.

Öljyn imuletkun päässä on kupariputken pätkä, joka on kiinni säiliön pohjassa. Noin 10 v käytön jälkeen polttimen magneettiventtiili meni rikki. Avasin samalla suodattimen, mutta ei siellä ollut juuri mitään roskaa.

Näiden kokemusten perusteella sanoisin, että säiliötä ei tarvitse koskaan puhdistaa, sehän ei ruostu, joten vaikea puhdistettavuus ei mitenkään haittaa.

Ehkä puhtaudesta kertoo jotain sekin, että nyt 14 v käytön jälkeen ainoa vika on ollut tuo edellä kerrottu. Suutinta ei ole koskaan vaihdettu eikä huoltomies käynyt. Öljyä kuluu 1200 l vuodessa, koska lämmitän myös puilla. Ennen keittiöön asennettua kaminaa kului 2400 l/v.

en juuri viitsisi edes kertoa mielipidettäni noiden säiliöiden likaisuudesta. Sen jälkeen kun olet laillani puhdistanut reilusti yli 5000 säiliötä, tule uudestaan kertomaan. Veikkaan että karu todellisuus iskee silmille jo parin ensimmäisen viikon aikana.
        Noissa muovisäiliöissä öljy imetään yleensä aina säiliön pohjalta ja 10 vuoden käyttö riittää aiheuttamaan monissa tapauksissa ongelmia. Nuorin puhdistusta vaativa säiliö kohdallani 4 vuotta vanha, pohjalla totaalinen sotku. Öljy oli otettu milloin mitenkin Nesteeltä / St1:ltä jolloin kumpaakaan ei edes voinut syyttää huonon öljyn toimittamisesta. Eikä se varmaan olisi mitään auttanutkaan. Terv. Säiliömies

• Säiliömies
        kari789 kirjoitti:

Luin viestisi uudestaan ja kirjoititkin että Liplast on 3000 l pyöreäpohjainen pystysäiliö. Se muuttaa asian aivan toiseksi sillä pohjan pinta-ala on niin suuri ettei sinne ehdi oikeastaan koskaan kertymään paksua liejukerrosta ellei sitten saa vahingossa ns. p askalastia. Niitäkin aina silloin tällöin sattuu. Lisäksi 3000 l säiliö on helppo puhdistaa kun siinä on luukku sitä varten. Kirjoitin vastauksessani kokemuksiani tavallisista Liplastin 1500 l säiliöistä joka on mielestäni kaikkein hankalin huollettava. Joissakin tapauksissa sitä on vaikea saada puhtaan näköiseksi millään konstilla koska muovin pinta ei ole aivan niin sileä niinkuin muissa. Öljyssä oleva lika tarttuu säiliön seinämän "karvaiseen" pintaan eikä meinaa lähteä pois edes painepesurilla. Muuten, suutin kannattaa vaihtaa muutaman vuoden välein sillä se kuluu vaikkei sitä silmällä näe.
        Sorry, ja hyvää itsenäisyyspäivää.

• Anonyymi
        kari789 kirjoitti:

Vanha keskustelu, muuta mitäs siitä.
        1984 liplastit 2x1500 litraa.
        Talon kulutus oli 3000-3500 litraa öljyä.

2007 alussa laitoin halvimman mahdollisen "älä ikinä hanki" ilma-vesilämpöpumpun.
        Siitä lähtien öljynkulutus ollut 60-400 litraa vuodessa.

Liplastit voi edelleen hyvin, tyhjenee tosin hitaasti. Kestäisiköhän nuo alle 60 asteisen veden varaamista?

• putkirunkku

me emme ole asentaneet liplastin säiliöitä pitkään aikaa, kun on olemassa edullisempia ja toimivampiakin. Jos jotain kiinnostaa omatoiminen asennus niin suosittelisin tekemään sen siihen asti että säiliöt on paikoillaan ja läpiviennit on tehty. Sen jälkeen siinä ei enää ole kovin kummoista hommaa enään ammattimiehellä kytkeä ko. kikkareita.

Sen verran voin sanoa että näitä "naapurin" tekemiä kytkentöjä tulee LVI alalla aina vähän väliä eteen ja yleensä siinä käy niin että aikaa ja rahaa menee paljon enemmän korjaamiseen kun siihen että olisi tehty heti alusta asti kunnollista jälkeä. Tee-itse asentajissa on toki poikkeuksiakin ja heille iso hatunnosto!

Liikettä valittaessa kannattaa ehkä kysellä tutuilta heidän kokemuksensa omista remonteista, niin ei tule niin helpolla valittua kylän kalleinta ja hitainta liikettä.

Kiitos ja anteeks

• Valeasentaja

Juurikin näin, eli teet itse hankalimmat ja työläimmät hommat ettei ammattimiehen tarvi rasittaa itseään.

Voin kyllä sanoa hyvällä omallatunnolla, että lähes joka homman minkä olen teettänyt ns. ammattimiehellä, olen joutunut itse tekemään loppuun.

Esim auton korjaus, nuohous, lämmitysjärjestelmän huolto. Että, se siitä ammattitaidosta.

• Lassetaisto

Kolmisen vuotta vanhasta Liplastin 1500 litran säiliöstä tulee polttimelle ilmaa. Letkuja on vaihdettu ja kupariputken liitoksia tutkittu. Vikaa ei tunnu löytyvän. Voisikohan vika olla säiliön sisään menevässä putkessa. En löydä mistään kuvaa em. putken rakenteesta.

• Maritta1960

Kumpi Plip plast säiliössä on täyttö putki ja kumpi ilma putki

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      313
      2818
    2. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      52
      2614
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      120
      1712
    4. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      118
      1420
    5. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      146
      1380
    6. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1265
    7. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      144
      1221
    8. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      69
      1080
    9. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      1079
    10. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70