Minulla on kaksivuotias terve energinen kissa, mutta nyt sillä ressulla on pahasti masu kovana. Olen soittanut eläinlääkärille kaksi kertaa ja ohjeena on ollut parafiiniöljy. Olen sitä antanutkin ja jotakin sentään tulee ulos, tosin paljon se ei ole syönyt.Parafiiniöljyn antaminen säikytti sen pahasti, ensin se suorastaan juoksi karkuun kun näki minut. Nyt se ottaa sitä alistuneesti, mutta alkaa aika pian kakistelemaan. Kuumetta sillä ei ole ja antaa koskea masuunkin.
En raski pikku ressua kiusata. Nyt se ressu on ihan ronttaisen näköinen, kun öljy ei lähde nuolemalla.
Olisiko hyviä neuvoja. Kisu kehrää ja syö ihan hiukan. Muuten se vain nukkuu, eikä leiki.
Minä olen ihan hädissäni.
Kissan ummetus
15
10705
Vastaukset
- Oliiviöljyä
Minä laitan kämmenelleni teelusikallisen oliiviöljyä, mistä kisuli sen latkii itse ilman houkuttelua noin kerran viikossa - lusikasta se ei sitä latki, hemmoteltu kun on. Kissat saattavat pitää oliiveista, joten siksi kai oliiviöljykin menee.
Mitähän mahdat syöttää kisullesi? Annatko riittävästi nestettä? Jos annat raksuja, niin kostuta niitä ensin. Laita tässä vaiheessa myös märkäruoan joukkoon hiukan vettä, niin kauan kuin vatsa alkaa toimia.
Minulla kisuli vääntää suuret pötköt joskus kahdestikin päivässä. On tosin normaalia suurikokoisempi kolli.
Annan sille märkäruokaa, light-raksuja (pyrkii vähän kiloja kertymään, mutta niissä taitaa olla aika paljon massaa, joka auttaa vatsan toimintaan), jauhelihaa, raakaa ja kypsennettyä kalaa. Vettä sillä on aina tarjolla. En anna vettä suoraan hanasta, vaan annan sen seisoa päivän ja vasta sitten laitan juomakippoon. Tämä vähentää mm. klooria, joka haihtuu pois.- Ei...
Jos ei vatsa ala toimia pian, niin vie lääkäriin. Kyseessä voi olla myös tukkeutunut suoli ja se on vaarallinen juttu.
- Tarkista...
Ei... kirjoitti:
Jos ei vatsa ala toimia pian, niin vie lääkäriin. Kyseessä voi olla myös tukkeutunut suoli ja se on vaarallinen juttu.
Tarkista, ettei tarjoamassasi ruoassa ole maitotuotteita.
- kokeiltu on
Levolac on ihan elänlääkäreiden hyväksymä aine.
Ja varmaan kakkaa, jos on kakatakseen.
3ml 5kg kissalle ja koska tämä on myös turvallinen pienille lapsille ei "yliannostuksen " vaaraa ole!
Testattu ja toimii.- Levolac
Eikö Levolacin vaikutus perustu ainakin osittain laktoosiin? Silloinhan laktoosi-intolerantit saavat vatsavaivoja. Ja kissathan ovat sellaisia.
- Lili1707
Kiitos kaikista neuvoista. Virheeni on kai ollut liiat "namit" eli Whiskasin Temptations kanajuustonaksut. Kissa on nirso ja perin juurin hemmoteltu. Kyllä se on ihmeissään, kun sanon sille pyynnölle ei. :))Olen nyt yrittänyt antaa vain märkäruokaa -ei oikein huoli, vettä se juo. Olen nyt antanut neuvon mukaan muut naksut vedessä. Sinänsä harmi, kun olen antanut niitä kuivana hampaiden vuoksi. Ainakin se alkoi syödä hiukan. Kunto ainakin parempi, saa hepuleita ja leikkii "hippaa" ja kiusaa ehtimiseen :))) Mietin sitä Levolacia vielä ja kytistelen hiekkalaatikkoa tämän päivän. Hiukan se kakkii sentään. Kuluuhan se aikani siinäkin.
- T.epi
Lili1707 kirjoitti:
Kiitos kaikista neuvoista. Virheeni on kai ollut liiat "namit" eli Whiskasin Temptations kanajuustonaksut. Kissa on nirso ja perin juurin hemmoteltu. Kyllä se on ihmeissään, kun sanon sille pyynnölle ei. :))Olen nyt yrittänyt antaa vain märkäruokaa -ei oikein huoli, vettä se juo. Olen nyt antanut neuvon mukaan muut naksut vedessä. Sinänsä harmi, kun olen antanut niitä kuivana hampaiden vuoksi. Ainakin se alkoi syödä hiukan. Kunto ainakin parempi, saa hepuleita ja leikkii "hippaa" ja kiusaa ehtimiseen :))) Mietin sitä Levolacia vielä ja kytistelen hiekkalaatikkoa tämän päivän. Hiukan se kakkii sentään. Kuluuhan se aikani siinäkin.
"Sinänsä harmi, kun olen antanut niitä kuivana hampaiden vuoksi."
Mutta kun ne raksut ei puhdista hampaita sitten yhtään! Ne hajoaa hampaiden kärjissä kuten keksi ihmisen hampaissa. Kunnon liha on kissan hampaille hyvästä. Ne raksutkin voi kosteina putsata hampaita paremmin kuin kuvana... - Lili1707
T.epi kirjoitti:
"Sinänsä harmi, kun olen antanut niitä kuivana hampaiden vuoksi."
Mutta kun ne raksut ei puhdista hampaita sitten yhtään! Ne hajoaa hampaiden kärjissä kuten keksi ihmisen hampaissa. Kunnon liha on kissan hampaille hyvästä. Ne raksutkin voi kosteina putsata hampaita paremmin kuin kuvana...Minä kun luulin sitä neuvoa hyväksi. Saa se lihaa makupaloina, huolii vain hiukan kyllä. Olisiko jotakin muutakin keinoa saada sen hampaat puhtaaksi?
- Niitä...
Lili1707 kirjoitti:
Minä kun luulin sitä neuvoa hyväksi. Saa se lihaa makupaloina, huolii vain hiukan kyllä. Olisiko jotakin muutakin keinoa saada sen hampaat puhtaaksi?
Onhan niitä hampaita puhdistavia nappuloita,joita ainakin minun kisuni syö ihan mielellään. Niitä saa ihan marketeistakin.
Olen kypsentänyt järvikalaa kisulle pienessä vesitilkassa, johon olen laittanut pienen nokareen voita tai hiukan kylmäpuristettua oliiviöljyä. Tarjoilen kalan sitten palasina liemen joukossa. Kisu latkii ensin liemen halukkaasti ja sitten vasta käy kalapalojen kimppuun.
Ei ihme, jos kisusi masu on kovana, jos olet paljon juustoa sisältävää antanut. - Kisu on...
Lili1707 kirjoitti:
Jos kisusi on osittain paastonnut, niin eihän siltä paljon sitten pökäleitäkään tule. Anna nyt tilanteen rauhoittua, jos kisu jaksaa leikkiä ja vähän alkaa syömäänkin.
- Lili1707
Kisu on... kirjoitti:
Jos kisusi on osittain paastonnut, niin eihän siltä paljon sitten pökäleitäkään tule. Anna nyt tilanteen rauhoittua, jos kisu jaksaa leikkiä ja vähän alkaa syömäänkin.
Pitää kokeilla, jos löytäisin sellaisia nappuloita, mitä Lili huolii. Taistelussa ruoassa häviän aina. Kissa kun osaa olla tosi itsepäinen. Ihan laktoositonta se on saanut (kuten minäkin).Ihme, että noissa naksuissa on maitotuotteita, ei tullut mieleen tarkistaa, kun juustoissa ei yleensä ole laktoosia. Naksuja annan myös, että hampaille olisi töitä. Kiitos kaikista ystävällisistä neuvoista. kaipasin niitä myös, kun Lili oli vauva. Sillon sain vain arvostelua hoidostani ja en yhtään neuvoa. Päätin, etten ikinä tänne kirjoita. Hyvä, kun kirjoitin nyt. Ja pääasia: KUNNON KAKKI TULI!!! Kiitos!
- niitä
Niitä... kirjoitti:
Onhan niitä hampaita puhdistavia nappuloita,joita ainakin minun kisuni syö ihan mielellään. Niitä saa ihan marketeistakin.
Olen kypsentänyt järvikalaa kisulle pienessä vesitilkassa, johon olen laittanut pienen nokareen voita tai hiukan kylmäpuristettua oliiviöljyä. Tarjoilen kalan sitten palasina liemen joukossa. Kisu latkii ensin liemen halukkaasti ja sitten vasta käy kalapalojen kimppuun.
Ei ihme, jos kisusi masu on kovana, jos olet paljon juustoa sisältävää antanut.mainostetaan, mutta ei kannata kaikkea uskoa.
joitakin hammasraksuja on olemassa, niissä on jotakin ainesta, jotta suun ph pysyy tasaisena.
itse pureskelu ei auta, vaan voi päinvastoin pahentaa.
marketista jos löytyy niin varmasti on epäterveellisiä ainakin. - duski
Lili1707 kirjoitti:
Minä kun luulin sitä neuvoa hyväksi. Saa se lihaa makupaloina, huolii vain hiukan kyllä. Olisiko jotakin muutakin keinoa saada sen hampaat puhtaaksi?
kissankin hampaita voi harjata. niille on vissiin ihan omat hammasharjatkin. :P sit on vissiin olemassa jotain sellasta "hammastahnaa", jonka pitäis maistua kissan mielestä hyvältä, ja sitä maiskutellessa kai hampaatkin puhdistuu (ei mitään tietoa toimiiko tollanen oikeesti). kissa kuin kissa kannattaa myös aika ajoin käyttää eläinlääkärillä hammaskiven poistossa.
- katzim
Lili1707 kirjoitti:
Pitää kokeilla, jos löytäisin sellaisia nappuloita, mitä Lili huolii. Taistelussa ruoassa häviän aina. Kissa kun osaa olla tosi itsepäinen. Ihan laktoositonta se on saanut (kuten minäkin).Ihme, että noissa naksuissa on maitotuotteita, ei tullut mieleen tarkistaa, kun juustoissa ei yleensä ole laktoosia. Naksuja annan myös, että hampaille olisi töitä. Kiitos kaikista ystävällisistä neuvoista. kaipasin niitä myös, kun Lili oli vauva. Sillon sain vain arvostelua hoidostani ja en yhtään neuvoa. Päätin, etten ikinä tänne kirjoita. Hyvä, kun kirjoitin nyt. Ja pääasia: KUNNON KAKKI TULI!!! Kiitos!
Meidän 9 kk naaraskissa sai sterilisaation jälkeen niin kovan ummetuksen, että parafiini, peräruiske,
eläinlääkärit eivät onnistuneet vaan kissa koki helvetillisen kolmipäiväisen ummetuksen ja kuoli.
Se oli huono syömään muuta kuin raksuja ja pahensi tilanteensa aloittamalla paaston, ja kuivumalla ummetuksessaan.
- Miskun emäntä
Ummetukseen auttaa aina ulkoilu. Vien kissamme 3 - 4 kertaa päivässä narukävelylle täällä kaupungin keskustassa. Kävelemme kerralla noin korttelin yhden sivun. Kerran päivässä annan psylliumkuitua. Sitä saa luontaistuotekaupoista. 1/4 teelusikallista sekoitetaan veteen ja siitä imetään ruiskuun 2 ml. Loput on heitettävä pois. Lisäksi on annettava vetta 2 dl, jopa enemmän.
Eläinlääkärilta saa ostaa runsaskuituista kissapurkkia ja joissakin kaupan kastikeruuissa on enemmän kuitua kuin muissa.
Joskus vien kissamme maalle juoksemaan. Sitä iloa. Ja vatsa toimii varsinkin jos löytää hiiren. Kissamme syö kerran päivässä raakaa kalaa tai lihaa eikä se sisällä kuitua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374936- 823506
- 302953
- 612935
- 82757
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552280- 391778
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91700- 181691
- 161584