Lentoyhteys Varkauteen

Varkautelainen

Eilisen Hesarissa oli juttua, että liikenneministeriön iso pamppu suhtautuu nihkeästi lentoliikenteen jälleen avaamisesta Varkauteen. Kuulema Kuopio on niin lähellä, että yhteyttä Varkauteen ei tarvita. Varkaus on itä-suomen talouden veturi, ja näin ollen lentoyhteys on minun mielestäni välttämätön. Onko kenelläkään tietoa milloin tieto mahdollisesta lentoyhteyden jälleen avaamisesta tulee?

8

1032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pendelöijä

      En ole nähnyt tuota Hesarin juttua, mutta muutama kommentti tuohon lentokeskusteluun.

      Tosi on, että Varkaus on hyvin pitkälle Itä-Suomen talouden viennin veturi ja täältä pitäisi olla kohtuulliset yhteydet maailmalle. Se kuinka pitkälle kaupungin ja lähiseudun kuntien tulisi niitä rahoittaa tässä taloudellisessa tilanteessa on sitten toinen juttu.

      Tekisipä melkein mieleni sanoa, että tuo valtion ja kaupungin lentoliikennesopimus on paikallistasolla ajatellen huono, kun siitä koituu 50% kuntien maksettavaksi ja toinen puoli valtiolle. Mimittäin, kun edellinen ja nykyinen hallitus ovat ohjelmaneuvotteluissaan taanneet lentoliikenteen säilymisen sekä Savonlinnaan että Varkauteen, olisi valtiolta sitten luullut löytyvätn enemmän rahaa sanojensa katteeksi. Onko niin etteivät "paikalliset konsulit valvoneet".

      Ymmärrän todella hyvin paikallisia yrityksiä, etteivät ne ryhdy suoraan taloudellisesti takaamaan paikallista lentoliikennettä - voisi esimerkisi SE:n, Andrizin, AFT:n ja Fosterin paikallispomoilla olla selittämista, miksi ne maksavat lentoliikenteen tukimaksua. Luulenpa, että ei moisen päätöksen tehneitä kavereita paljon kiitettäisi. Tuo lienee hyvä vastaus siihen vaatimukseen, että yritystenkin olisi tuettava lentoliikennettä. Mielestäni tervein (ja ainoa oikea) tapa tukea Varkauden lentoliikennettä olisi käyttää sitä. Käyttöhän taas edellyttää sopivia aikatauluja ja riittävät resurssit omaavaa operaattoria, joka ymmärtää myös aikataulujen ja luotettavuuden päälle. Kokemuksesta voin kertoa, että hieman ennen puolta yötä perjantai-iltana Helsingin lentoasemalla ei hymyilytä, kun Varkauteen matkustaville kerrotaan, että lento myöhästyy 2 h koneen vaihdon vuoksi...

      Yksi asia, johon tulisi kiinnittää huomiota, jos (ja toivottavasti kun) lentoliikenne Joroisiin alkaa, niin on aikataulut. Viimeisimmät aikataulut sopivat jollain lailla virkamiehille (ja kansanedustajille *virn*) jotka lähtevät aamulla "herrasmiesten aikaan" ja voivat palata heti normaalin työpäivän jälkeen Helsinigistä. Kuten tälläkin palstalla olen aikaisemmin todennut, ne aikataulut eivät palvelleet lainkaan työnsä vuoksi ulkomaanmatkoja tehneitä. Jos nimittäin lento Varkaudesta lähtee noin 8:30, se on auttamattomasti liian myöhään jatkoyhteyksiä ajatellen. Liityntälennon Helsinkiin pitäisi olla perillä viimeistään 7:15 - mieluimmin ennen 7:00:aa, jotta Euroopan aamulennoille olisi mahdollisuus ennättää.

      Vastaavasti viimeisen lennon pitäisi lähteä puolilta öin, jotta sille ehtisi esim Frankfurtista, Manchesterista tai Tukholmasta. Noin klo 20:00 Helsingistä Kuopioon lähtevä kone palvelisi sitten aiemmin maailmalta palanneita.

      Oma masentava arvaukseni on se, että jos tuettua lentoliikennettä saadaan toimimaan:

      - se alkaa aikaisintaan ensi vuoden alusta, jos silloinkaan
      - se toimii edellisillä virkamiesaikatauluilla, joissa päivän kolmiolento HEL-SLN-VRK on jotakuinkin turha
      - joistain osin historiasta ja maantieteestä johtuvista syistä lentoja tukevat vain Varkaus, Joroinen ja Rantasalmi. Pieksamäki ei tarvitse lentoja, sillä junayhteydet ovat nopeutuneet ja Leppävirtalaisille on jotakuinkin sama lennetäänkö Kuopiosta vai Varkaudesta. Toinen syy Leppävirtalaisten kieltäytymiselle on se, että Varkaus saattaisi hyötyä välillisesti jotain myös Leppävirran tukieuroista - mutta sehän onkin jo toinen juttu...

      Lisäksi varkautelaiset liikematkustajat ovat tottuneet jo Lipposen, Kuutsan, Savolaisen ja kumppaneiden kyyteihin Kuopioon ja takaisin ja joka tapauksessa Kuopion yhteydet ovat paremmat kuin Varkauden lentoyhteydet tulevat koskaan olemaan.

      Lisäksi on huomattava se, että Varkauden asuinalueesta riippuen matka pitenee kummastakin päästä 45 min - 1 h kun verrataan Kuopion ja Varkauden yhteyksiä. Tosin, itsekin jonkin verran matkustavana tiedän, että maanantai-aamuna reissuun lähtiessä tunti lisää unta olisi todella mukava, samoinkuin perjantain ja lauantain välisenä yönä kotiin tullessa...

    • On taas selkeä osoitus siitä ettei päätöksiä tee poliitikot vaan virkamiehet. Jos poliitikot pitäisi puoliaan kyseiselle virkamiehelle vaadittaisiin potkuja moisesta lausunnosta. Siihen lausuntoon jos olisi uskominen niin Tampereen ja Turun lunnot pitäisi lopettaa koska nehän ovat vain reilun tunnin junamatkan päässä Helsinki-Vantaalta. Toiseksi lausunnon typeryys oli se että kun Kuopion kenttä on niin lähellä. Jos autolla lähtee ajamaan Kuopionkentälle on jo samassa ajassa puolessa välissä Helsinki-Vantaata johon vielä lisätään lähtöselvitys ja lento-aika ollaan yhtä-aikaa Helsiki-Vantaalla myös paljon halvemmalla. Miksi ei niillä tuilla voisi järjestää suoraa pikabussiyhteyttä siksi aikaa kun asiat on kunnossa. Jos Varkaudesta olisi sähköistetty juna-yhteys Pieksänmäelle olisi Pendoliino 3h:ssa tulevaisuudessa 2h:ssa Helsinki- Vantaalla.

      • pendelöijä

        Kirjoittamassasi on totta enemmän kuin toinen puoli. Tämä on osoitus siitä, ettei ole tärkeää vaikuttaa päätöksentekijöihin vaan niihin, jotka valmistelevat päätökset. Sama pätee niin valtion, kuntien kuin yritystenkin tasolla...

        Esimerkisi Tampereelta on Helsinkiin niin lyhyt matka junalla, että hyvin voisi lennot korvata niillä, jos samaa logiikkaa noudatetaan. Junalla Tikkurilaan ja siitä liityntäbussilla kentälle, niin matka-aika Tampereen keskustasta lentokentälle olisi suunnilleen sama kuin lentämällä Tampere-Pirkkalan kautta.

        Se mikä ei kirjoittamassasi ole totta on tuo auton matka-aika Varkaudesta HEL-kentälle. Varkaudesta Kuopion kentälle kulkee taksilla suunnilleen tunnissa, jossa ajassa ajaa etelään päin Mikkeliin - matka-aikaa on HEL-kentälle vielä noin 2 h. Lento-aika KUO-HEL on vajaa tunti, joten lento on noin tuntia nopeampi.

        Valitettavasi tuo Turun tai Tampereen lentojen lopettaminen ei käy "käden käänteessä", sillä ne lennot eivät nauti julkista tukea vaan ne reitit kannattavat ihan itsenäisesti.

        Ideana tuon poikkiradan sähköistäminen olisi todella hyvä, mutta kun siinä on yksi vika: se on poikkirata eikä suoraan hyödytä näiden kasvukeskusten (lue Oulu, Tampere, Jyväskylä, Kuopio, PK-seutu) tarpeita; pikemminkin päinvastoin; sehän voisi lisätä elinmahdollisuuksia näillä "raukoilla rajoilla", joka taas sopisi näiden alueiden imureiden - eikun kasvukeskuten päättäjille sovi lainkaan.

        Tuli vähän varsinaisen aiheen vierestä, mutta haittaako...


      • se kone
        pendelöijä kirjoitti:

        Kirjoittamassasi on totta enemmän kuin toinen puoli. Tämä on osoitus siitä, ettei ole tärkeää vaikuttaa päätöksentekijöihin vaan niihin, jotka valmistelevat päätökset. Sama pätee niin valtion, kuntien kuin yritystenkin tasolla...

        Esimerkisi Tampereelta on Helsinkiin niin lyhyt matka junalla, että hyvin voisi lennot korvata niillä, jos samaa logiikkaa noudatetaan. Junalla Tikkurilaan ja siitä liityntäbussilla kentälle, niin matka-aika Tampereen keskustasta lentokentälle olisi suunnilleen sama kuin lentämällä Tampere-Pirkkalan kautta.

        Se mikä ei kirjoittamassasi ole totta on tuo auton matka-aika Varkaudesta HEL-kentälle. Varkaudesta Kuopion kentälle kulkee taksilla suunnilleen tunnissa, jossa ajassa ajaa etelään päin Mikkeliin - matka-aikaa on HEL-kentälle vielä noin 2 h. Lento-aika KUO-HEL on vajaa tunti, joten lento on noin tuntia nopeampi.

        Valitettavasi tuo Turun tai Tampereen lentojen lopettaminen ei käy "käden käänteessä", sillä ne lennot eivät nauti julkista tukea vaan ne reitit kannattavat ihan itsenäisesti.

        Ideana tuon poikkiradan sähköistäminen olisi todella hyvä, mutta kun siinä on yksi vika: se on poikkirata eikä suoraan hyödytä näiden kasvukeskusten (lue Oulu, Tampere, Jyväskylä, Kuopio, PK-seutu) tarpeita; pikemminkin päinvastoin; sehän voisi lisätä elinmahdollisuuksia näillä "raukoilla rajoilla", joka taas sopisi näiden alueiden imureiden - eikun kasvukeskuten päättäjille sovi lainkaan.

        Tuli vähän varsinaisen aiheen vierestä, mutta haittaako...

        Kuopiosta lähtee samalla kun taksi kentälle saapuu...vaikka kirjoituksestasi sen kuvan saakin.


      • pendelöijä
        se kone kirjoitti:

        Kuopiosta lähtee samalla kun taksi kentälle saapuu...vaikka kirjoituksestasi sen kuvan saakin.

        Oikeassa olet, mutta ei siitä autosta Helsingissäkään suoraan jatkoyhteyden lentokoneeseen hypätä kentälle tultua. Lähtöselvitys matkatavaroiden selvittämisneen ja turvatarkastuksineen vie molemmissa päissä aikansa - itse asiassa Helsingissä pidemmän aikaa kuin Kuopiossa, sillä tarkastettavia ja checkattavia on enemmän.

        Eli siis matka-aikaero näissä vaihtoehdoissa on edelleen noin tunti. Mikäli kyse on "päivämatkailusta" pääkaupunkiseudulle ja varsinkin jos kulkijoita on enemmän kuin yksi, niin silloin henkilöauto voittaa lentoyhteyden käytön 6-0 joustavuudellaan, matka-ajallaan ja kustannuksillaan. Kokonaan toinen juttu on ulkomaanlentojen syöttöliikenne, kuten edellä kerroin


    • ......

      muussa parinkymmenen tuhannen asukkaan tuppukylässä on ollut oma lentokenttä? Jota vielä on tuettu verorahoilla? Valitetaan vielä ettei kannata ja kaupunki ei suostu tukemaan. Naurettavia olette kaikki jotka moisesta valittavat...

    • Nykyään Kuopiosta

      Valitettavasti taitaa olla niin, ettei lentoyhteyttä Varkauteen ole näköpiirissä. FinnComm ei ole tyytyväinen liikenneministeriön tarjoukseen, eikä Varkaudesta useinkaan tullut koneellista NORMAALIIN hintaan lentäviä, vaan useimmilla oli käytettävänään jokin alennus. Niinpä nämä "rajoitetut" paikat olivat ainoat Varkaudesta lähteneessä koneessa.

      Kuopion kentälä sensijaan koneet ovat yleensä täynnä. Joudun itse useinkin matkustamaan Helsingissä ja takaisin saman päivänä ja Kuopiosta se onnistuu. Onpa muuten aamukoneessa melkoisesti Varkautelaisikin.

      • justers

        Neuvottelut Varkauden ja Savonlinnan lentojen hankkimisesta alkavat

        10.12.2007

        Liikenne- ja viestintäministeriö aloittaa sopimusneuvottelut Varkauden ja Savonlinnan säännöllisten reittilentojen hankkimiseksi.

        Lennot kolmioreitille Helsinki–Savonlinna-Varkaus-Helsinki on tarkoitus hankkia seinäjokelaiselta Finncomm Airlinesilta. Tavoitteena on syyskuun loppuun 2010 kestävä sopimus.

        Lentoyhtiön kanssa neuvottelevat sopimusehdoista liikenne- ja viestintäministeriö, Varkauden kaupunki ja Savonlinnan seudun kuntayhtymä. Neuvotteluissa sovitaan liikenteen aloittamisesta, lentovuorojen määrästä ja liikennöintikorvauksista.

        Ministeriön rahoittaa lentojen ostamista sopimuskauden aikana enintään miljoonalla eurolla vuodessa. Loput ostokustannuksista jaetaan Varkauden kaupungin ja Savonlinnan seudun kuntayhtymän kesken.

        Lennot voidaan tämän hetkisten tietojen mukaan aloittaa aikaisintaan maaliskuussa 2008.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1043
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      103
      977
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      737
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      580
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe