Eikös tuolla Minnesota-hoidossa tarjota ainoana vaihtoehtona täydellistä raittiutta? Ja paranemisprosentit ovat huippuluokkaa? Kuitenkin lehdestä saa lukea että
"Hän kun tietää, etten ole Minnesota-hoidon jälkeen ottanut kuin muutaman oluen ja lasillisen viiniä. ... Olen kahden vuoden aikana juonut seitsemän olutta viime juhannuksena ja jokin aika sitten tuli kaksi kaveria kylään ja joimme heidän kanssa kolmistaan kolme pulloa viiniä. Onko tämä ryyppäämistä?"
Kyseessä on tietysti Kankkunen, ja hoidon hän mainitsee jutussa (IS) itse eli tätä viestiä ei voi poistaa ainakaan siksi, että se rikkoisi jotain nimettömyysssuojaa.
Minnesota-hoito
20
1755
Vastaukset
- kolleega76
ei kaikki ole niin mustavalkoista. Kankkunen on ilmeisesti rankemman ryypiskelyn jälkeen ja ehkä hoidonkin ansiosta pystynyt siirtymään erittäin kohtuulliseen käyttöön. Hieno homma hänelle ja hyvä esimerkki niille vaahtoajille tälläkin palstalla joiden mielestä entinen alkkis/suurkäyttäjä ei voi enää koskaan tippaakaan ottaa ilman retkahtamista!
- ex-Jasu
Tuota laulua kohtuukäytöstä jotkut jaksavat veisata, mikset opettele jotain uutta.
Minnesota-hoidossa kerrottiin aikoinaan esimerkkinä hirvestä, joka ei ikinä tule 14cm lähemmäs ihmistä!
Jos hirvi siis hyökkää sinua kohti, ollos huoleton, sillä se pysähtyy ihan varmasti tuon 14cm:n rajan ulkopuolelle?? Uskotko tämänkin selityksen?
Tarkoitan tällä sitä, että normaali ihminen ei takuulla jää seisomaan paikoilleen ja katsomaan, josko hyökkäävä hirvi pysähtyy tuohon 14cm:n päähän. Siinä on meinaan henki kyseessä jos ei se pysähdykään.
Samalla tavalla normaali raitistunut alkoholisti ei takuulla ryhdy kokeilemalla etsimään sitä määrää, että kuinka monta paukkua voi ja uskaltaa ottaa!!
Siinäkin on meinaan henki ja elämä kyseessä.
Kerrohan sinä nyt oma käsityksesi siitä, että kuinka monta "tippaa" raitistunut alkoholisti voi ottaa? Onko se määrä mielestäsi yksi paukku, yksi pullo vai yksi kokonainen ilta, tai mihin sinä sen rajan vetäisit? Kerro se meille. - ei ole totta..
ex-Jasu kirjoitti:
Tuota laulua kohtuukäytöstä jotkut jaksavat veisata, mikset opettele jotain uutta.
Minnesota-hoidossa kerrottiin aikoinaan esimerkkinä hirvestä, joka ei ikinä tule 14cm lähemmäs ihmistä!
Jos hirvi siis hyökkää sinua kohti, ollos huoleton, sillä se pysähtyy ihan varmasti tuon 14cm:n rajan ulkopuolelle?? Uskotko tämänkin selityksen?
Tarkoitan tällä sitä, että normaali ihminen ei takuulla jää seisomaan paikoilleen ja katsomaan, josko hyökkäävä hirvi pysähtyy tuohon 14cm:n päähän. Siinä on meinaan henki kyseessä jos ei se pysähdykään.
Samalla tavalla normaali raitistunut alkoholisti ei takuulla ryhdy kokeilemalla etsimään sitä määrää, että kuinka monta paukkua voi ja uskaltaa ottaa!!
Siinäkin on meinaan henki ja elämä kyseessä.
Kerrohan sinä nyt oma käsityksesi siitä, että kuinka monta "tippaa" raitistunut alkoholisti voi ottaa? Onko se määrä mielestäsi yksi paukku, yksi pullo vai yksi kokonainen ilta, tai mihin sinä sen rajan vetäisit? Kerro se meille.Täysin naurettavaa verrata hirven hyökkäystä (mikähän sekin muuten on?!) siihen, että Kankkunen on ilmoittanut juovansa silloin tällöin jotain. Kumma että te hoidot läpikäyneet alkkikset olette niin mustavalkoisia ja agressiivisia kun kuulette että jollain näköjään onnistuu kohtuukäyttö ongelmajuomisen jälkeenkin! Kerro sinä minulle miksi näin on? Onko se sinulta jotain pois että jollekin onnistuu se mikä sinulle vissiin ei? Oletko kateellinen vaiko katkera? Ja vastaus kysymykseesi: mistä minä voin tietää kuinka tippaa Kankkunen tai joku muu voi/saa ottaa? Itse kai hän sen tietää niinkuin muutkin ihmiset.
- ex-Jasu
ei ole totta.. kirjoitti:
Täysin naurettavaa verrata hirven hyökkäystä (mikähän sekin muuten on?!) siihen, että Kankkunen on ilmoittanut juovansa silloin tällöin jotain. Kumma että te hoidot läpikäyneet alkkikset olette niin mustavalkoisia ja agressiivisia kun kuulette että jollain näköjään onnistuu kohtuukäyttö ongelmajuomisen jälkeenkin! Kerro sinä minulle miksi näin on? Onko se sinulta jotain pois että jollekin onnistuu se mikä sinulle vissiin ei? Oletko kateellinen vaiko katkera? Ja vastaus kysymykseesi: mistä minä voin tietää kuinka tippaa Kankkunen tai joku muu voi/saa ottaa? Itse kai hän sen tietää niinkuin muutkin ihmiset.
Kun et kerran osaa sanoa, montako paukkua saan ottaa, miksi sitten suosittelet minulle tai muille kokeilemista?
Aivan kuten sanoit, itse se pitää tietää, montako paukkua kukin voi ottaa, ilman että mopo karkaa...
En vaan viitsi ryhtyä sitä kokeilemalla selvittämään, saattaa olla nimittäin kohtalokkaat seuraukset - aivan kuten siinäkin, jos se hirvi ei sittenkään pysähdy 14cm:n päähän, vaikka se monesti on joillain pysähtynyt...
Vastaus ihmettelevään kysymykseesi:
"Pohjoisen hirvi
Hirvi on ylivoimaisesti kookkain maanisäkäs Suomessa. Hirvet viihtyvät kesällä rehevillä, alavilla mailla. Talveksi ne yleensä kerääntyvät laumoiksi ..."
Tästä löydät googlella lisää... - vääristellä
ex-Jasu kirjoitti:
Kun et kerran osaa sanoa, montako paukkua saan ottaa, miksi sitten suosittelet minulle tai muille kokeilemista?
Aivan kuten sanoit, itse se pitää tietää, montako paukkua kukin voi ottaa, ilman että mopo karkaa...
En vaan viitsi ryhtyä sitä kokeilemalla selvittämään, saattaa olla nimittäin kohtalokkaat seuraukset - aivan kuten siinäkin, jos se hirvi ei sittenkään pysähdy 14cm:n päähän, vaikka se monesti on joillain pysähtynyt...
Vastaus ihmettelevään kysymykseesi:
"Pohjoisen hirvi
Hirvi on ylivoimaisesti kookkain maanisäkäs Suomessa. Hirvet viihtyvät kesällä rehevillä, alavilla mailla. Talveksi ne yleensä kerääntyvät laumoiksi ..."
Tästä löydät googlella lisää...En ole suositellut kenellekään enkä varsinkaan sinulle minkään aineen kokeilemista. En vaan ymmärrä ylimielistä ja kaikkitietävää asennettasi. Se, mikä ei sovi sinulle saattaa sopia muille, jos et ole tullut koskaan ajatelleeksi. Mutta tuo oman sanoman agressiivinen paasaaminen kai on tyypillistä kuivana räpisteleville ex-alkkiksille.
Ja niitä hirviä olen nähnyt aikoinaan mökkipihassa ihan lähietäisyydeltä joten voit jättää viisastelut tuostakin aiheesta. Eivät pahemmin hyökkäilleet vaan ruohoakin sai syöttää. Alle 14 sentin etäisyydeltä. - Oikein on.?.
vääristellä kirjoitti:
En ole suositellut kenellekään enkä varsinkaan sinulle minkään aineen kokeilemista. En vaan ymmärrä ylimielistä ja kaikkitietävää asennettasi. Se, mikä ei sovi sinulle saattaa sopia muille, jos et ole tullut koskaan ajatelleeksi. Mutta tuo oman sanoman agressiivinen paasaaminen kai on tyypillistä kuivana räpisteleville ex-alkkiksille.
Ja niitä hirviä olen nähnyt aikoinaan mökkipihassa ihan lähietäisyydeltä joten voit jättää viisastelut tuostakin aiheesta. Eivät pahemmin hyökkäilleet vaan ruohoakin sai syöttää. Alle 14 sentin etäisyydeltä.*kuivana räpisteleville ex-alkkiksille. *??
- Idea..
Tossa nyt on..
* esimerkki niille vaahtoajille tälläkin palstalla joiden mielestä entinen alkkis/suurkäyttäjä ei voi enää koskaan tippaakaan ottaa ilman retkahtamista!*
Omalta kohdaltani voin sanoa että kokeiltu on ja
vieläpä useampaan kertaan. Eikä onnistunut kertaakaan.
Raitistumiseen johtavan työn tekemisellä
loppuun asti välttyy tuollaisilta pohdinnoilta.
Kun ei ole halua juoda ei myöskään tarvitse moisella problematiikalla edes vaivata päätään.. - pitänee....
ei ole totta.. kirjoitti:
Täysin naurettavaa verrata hirven hyökkäystä (mikähän sekin muuten on?!) siihen, että Kankkunen on ilmoittanut juovansa silloin tällöin jotain. Kumma että te hoidot läpikäyneet alkkikset olette niin mustavalkoisia ja agressiivisia kun kuulette että jollain näköjään onnistuu kohtuukäyttö ongelmajuomisen jälkeenkin! Kerro sinä minulle miksi näin on? Onko se sinulta jotain pois että jollekin onnistuu se mikä sinulle vissiin ei? Oletko kateellinen vaiko katkera? Ja vastaus kysymykseesi: mistä minä voin tietää kuinka tippaa Kankkunen tai joku muu voi/saa ottaa? Itse kai hän sen tietää niinkuin muutkin ihmiset.
Seurata tilannetta. Kankkunen voi kohdata vielä KANKKUSEN. Ja silloin on peli menetetty...
Se kokemus... se kokemus.... krhm.
- Oolofi
tuossa yks päivä vanhan spurgun bussipysäkillä, joka oli jossain 3-4 % humalassa. Kerto olleensa Min es ota-hoidossakin. Eli eipä taida olla apua tuollasista.
- 'Spurgu'
Varmasti ajatteli Minnesota-hoidon jälkeen taas hakeutua 'spurguksi', homma kun oli ennestään tuttua?
Vai voisiko olla niin että hän ajatteli hoidettuna ryhtyä kohtuukäyttäjäksi ja on sillä tiellä..?
ei muuten ole ensimmäinen eikä tule olemaan viimeinen.. - Nimetön
Joo, tapaahan heitä, jotka eivät tokene, joille ei oma tilanne kirkastu Minne- eikä muussakaan sotassa. Lujille se aina ottaa, kun itse pitää diagnoosinsa tehdä.
Minäkin luulin, että henki menee tai tulen hulluksi, kun pitää selvin päin ruveta kattomaan, miten se elämä oli sekaisin. Vaan otin sen riskin: Okei, jos kuolen, sehän on sillä selvä. Ja jos sekoan, niin oonhan tuota sekoilua jo harjoitellutkin. Ja kappas vaan, viina jäi muutaman viikon tuskittelun jälkeen. Pian oon 20 vuotta ollut raittiina, tosin noita ns. terveellisiä addiktioita on päässyt persoonaani pesiytymään.
- Useimmissa..
Hoitolaitoksissa hoidon tavoite on täysraittius
siitä yksinkertaisesta syystä että kokemus
ja tilastot osoittavat että pakkomielteisesti
juovan alkoholistin siirtyminen onnistuneesti kohtuukäyttäjäksi on hyvin, hyvin harvinaista.
Henkilökohtaisesti minä ainakin katson että
toipuminen on pahasti kesken, niin kauan kuin
alkoholisti katsoo kohtuukäytössä olevan jotain niin hienoa ja tavoiteltavaa, että sen takia kannattaa vaarantaa henkensä. Vähän kuin venäläistä rulettia revolverilla jossa on 99 panosta ja yksi tyhjä pesä. Ja joka on aina lauennut ohimolle..*mut jos ei nyt tällä kertaa..'
Juha Kankkunen vastaa Kankkusen tekemisistä..ja Minnesota-hoito omista lähtökohdistaan. Ei sotketa asioita..- tenu-keppi
että hälle tulee kankkunen?
meille jotka emme juo ei tule kankkusta, näin helppoa se on.
ja kun
emme juo
ei meille tule ongelmia pitäiskö vai ei.
juoda!
- Raitis !
Hei !
Olen jo pitkään miettinyt, miksi on niin kovin kiinnostavaa kaikkien kirjoitella "retkahtaneista" alkoholisteista. Kukaan ei puhu niistä jotka ovat saaneet vaikkapa Minnesota-Hoidossa raittiuden ja heidän läheisistään jotka myös ovat saaneet hyvän elämän. On kai helpompaa puhua toisten virheistä ja epäonnistumisista, mutta miten itsellä menee?
Missään päihdehoidossa ei hoito yksin raitista, pitää olla omaakin halua ja nöyryyttä. Toki on hoidolla merkitys,siis mitä hoidossa tehdään. Lenkkeilläänkö siellä ja tehdään töitä vai puhutaanko asiaa.
Kertokaapa viisaat kuka on saanut raittiuden vaikkapa A-klinikalta??
Tosiasiahan on ettei RAITIS alkoholisti retkahda!!!
Kun lukee oma-apu sivuja netistä ja vähentämisenkeinoja, niin luulen että ne menee ennemminkin huumorin piikkiin.- Aina Holi
on aina eri asia kuin raittius.
Mehän olemme vain ihmisiä ja etenkin ne, joilla on pohdittavaa omasta juomisestaan, suorastaan tuntevat helpotusta jos joku hoidosta huolimatta retkahtaa. Itsekin vihasin tuota retkahdus-sanaa, jota päihdelääkärini joutui minulle hokemaan aina kun mielestäni olin ottanut vain sopivasti ja maltilla, eli kuten ystäväpiirini.
Jos alkoholi ei todellakaan tuota ongelmia ja sitä ei tarvitse pohtia, niin ihan hyvin voi otaa parit tai yhtä helppoa on olla ottamatta.
Itse olen huomannut, että on paljon helpompi olla ottamatta sitä ensimmäistäkään kuin pohtia määriä tai ajankohtia milloin se olisi mahdollista. Parasta täsää on se, ettei tule kankkusta ja voi kerrankin olla tyytyväinen itseensä ja muiden juomiset ovat jokaisen ihan ikioma asia. Tämä siis ellei perheessä ole joku joka juomisellaan pilaa muidenkin elämän. - vee-e
tää ketju tais alkaa kankkusen pääsystä lehteen juotuaan alkoholia. se on juoru-uutinen.
se että jos kankkunen olis ihan raittiina ei olis uutinen seiskakansalle.
tuossa ylempänä kysellään raitistaako XXX hoito ?
no voi helvetti..
mikä tahansa hoito tai ilman sitä raitistaa, jos niin tarpeeksi haluaa.
tai yhtään mikään ei raitista, jos juoda haluaa.
joskus on näkynyt kirjoituksia, joissa kirjoittaja haluaa tietää raitistumisprosentit eri hoitoloissa ja eri menetelmillä.
ajatuksenaan kai hakeutua (joskus) sinne missä on parhaat prosentit ja homman voi hoitaa rahalla ja vasemmalla kädellä ohimennen.
hohhoijaa.
että ei ne prosentit paranna sen paremmin kuin promilletkaan. vaatii kovan ja rankan päätöksen, työtä se vaatii.
alkuun surutyötä rakkaan alkoholin poismenon johdosta.
sitten opettelua ja opettelua, elämässä pärjääminen ilman viinaksia niihin tottuneelta on rankkaa mutta palkinto on sitäkin suurempi.
tulee nääs se päivä, jolloin juomattomuus ei tunnu enää uhraukselta vaan muuttuu "kun saa olla raittiina" tunteeseen.
no tässä ei tainnu olla asiaa mutta väliäkö tuolla. selvänä kun saa ihastella vuodenaikaa. - Juuri..
vee-e kirjoitti:
tää ketju tais alkaa kankkusen pääsystä lehteen juotuaan alkoholia. se on juoru-uutinen.
no voi helvetti..
joskus on näkynyt kirjoituksia, joissa kirjoittaja haluaa tietää raitistumisprosentit eri hoitoloissa ja eri menetelmillä.
ajatuksenaan kai hakeutua (joskus) sinne missä on parhaat prosentit ja homman voi hoitaa rahalla ja vasemmalla kädellä ohimennen.
hohhoijaa.
että ei ne prosentit paranna sen paremmin kuin promilletkaan. vaatii kovan ja rankan päätöksen, työtä se vaatii.
sitten opettelua ja opettelua, elämässä pärjääminen ilman viinaksia niihin tottuneelta on rankkaa mutta palkinto on sitäkin suurempi.
tulee nääs se päivä, jolloin juomattomuus ei tunnu enää uhraukselta vaan muuttuu "kun saa olla raittiina" tunteeseen.
no tässä ei tainnu olla asiaa mutta väliäkö tuolla. selvänä kun saa ihastella vuodenaikaa.Tarkoitin..
*tulee nääs se päivä, jolloin juomattomuus ei tunnu enää uhraukselta vaan muuttuu "kun saa olla raittiina" tunteeseen. '
Sillä että työ on tehtävä
loppuun asti..Onhan se nyt merkillistä että
ihminen jolta alkoholi on usein vienyt kaiken arvokkaan elämästä, vielä haikailee sen perään..
käsittääkseni se johtuu vain siitä että alkoholistinen ajatusmaailma on vielä vääristämssä
tämän ihmisen ajattelua.. - saa lopettaneet
Aina Holi kirjoitti:
on aina eri asia kuin raittius.
Mehän olemme vain ihmisiä ja etenkin ne, joilla on pohdittavaa omasta juomisestaan, suorastaan tuntevat helpotusta jos joku hoidosta huolimatta retkahtaa. Itsekin vihasin tuota retkahdus-sanaa, jota päihdelääkärini joutui minulle hokemaan aina kun mielestäni olin ottanut vain sopivasti ja maltilla, eli kuten ystäväpiirini.
Jos alkoholi ei todellakaan tuota ongelmia ja sitä ei tarvitse pohtia, niin ihan hyvin voi otaa parit tai yhtä helppoa on olla ottamatta.
Itse olen huomannut, että on paljon helpompi olla ottamatta sitä ensimmäistäkään kuin pohtia määriä tai ajankohtia milloin se olisi mahdollista. Parasta täsää on se, ettei tule kankkusta ja voi kerrankin olla tyytyväinen itseensä ja muiden juomiset ovat jokaisen ihan ikioma asia. Tämä siis ellei perheessä ole joku joka juomisellaan pilaa muidenkin elämän."Jos alkoholi ei todellakaan tuota ongelmia ja sitä ei tarvitse pohtia, niin ihan hyvin voi otaa parit tai yhtä helppoa on olla ottamatta."
Mikä ihme saa juomisen lopettaneet pohtimaan tuollaisia??
En ymmärrä.
Venäläistä rulettia. Ihan sama kun tuikkaisin kovalla työllä hankkiman taloni nurkan tuleen ja arvuuttelisin: Saanko sen sammumaan vai en? Jos vaan ihan pikkasen....kyllä se sammuu...kai? Mitäs sitten jos (ja kun) en saakaan sitä sammumaan?
Eh-hei, ainoa tapa raitistuneelle on absoluuttinen raittius. Mitä muuten kostuisin parista? Juoppo on aina juonut juopuakseen, pari ei merkkaa mitään, joten raittiina paras!
Uhkapeleihin en lähde... - raitistuminen alkuun on...
vee-e kirjoitti:
no voi helvetti..
hohhoijaa.
no tässä ei tainnu olla asiaa mutta väliäkö tuolla. selvänä kun saa ihastella vuodenaikaa.Mutta perkele sentään, mistään muusta työstä en ole saanut sellaista palkkaa kuin raittiudesta.
Olen saanut elämän!
Sitä isompaa palkkaa en saa niin mistään! Sitä kun ei osteta millään maailman rahalla.
Elämänhaluiselle elämä on lahja!
Paras kaikista! - Aina Holi
saa lopettaneet kirjoitti:
"Jos alkoholi ei todellakaan tuota ongelmia ja sitä ei tarvitse pohtia, niin ihan hyvin voi otaa parit tai yhtä helppoa on olla ottamatta."
Mikä ihme saa juomisen lopettaneet pohtimaan tuollaisia??
En ymmärrä.
Venäläistä rulettia. Ihan sama kun tuikkaisin kovalla työllä hankkiman taloni nurkan tuleen ja arvuuttelisin: Saanko sen sammumaan vai en? Jos vaan ihan pikkasen....kyllä se sammuu...kai? Mitäs sitten jos (ja kun) en saakaan sitä sammumaan?
Eh-hei, ainoa tapa raitistuneelle on absoluuttinen raittius. Mitä muuten kostuisin parista? Juoppo on aina juonut juopuakseen, pari ei merkkaa mitään, joten raittiina paras!
Uhkapeleihin en lähde.....siis näitä pari ryyppyä ei tarvitse enää edes pohtia, kun tietää lopputuloksen. Siksi jätän niiden pohtimisen, koska minulla on alkoholiriippuvuus. Ei ryyppyjä minulle, mutta ne joilla EI OLE ongelmaa, niin voivat ottaa tai olla ottamatta, koska se on heille ihan sama, either way.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15311031
- 535269
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452483- 312169
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131731Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421594Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351206Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s6956Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo98952