vauvan paino...

mää vaan75

Moikka kaikille..mä olen 32 v ja rv 36 nyt. Aika mennyt tosi nopeeta ja en voi uskoo että kohta on esikoinen sylissä. Välillä on tuntemuksia että onko musta oikeesti tähän, kun en ole todellakaan mikään äiti tyyppi yleensä.

No kai se siitä....niin siis mua rupes kaikki vasta nyt huolestuttamaan. Kävin sellasilla sivuilla kun http://verneri.net/yleis/tietoa-odottajille/neuvontapalsta/kysymyksiae-ja-vastauksia.html

siellä voi kysyä kaikkea odotukseen liittyvää. Multa otettiin se downin syndrooma verikoe. Eli mun lapsen riski on sairastua downiin 1:411 ja niskaturvotusta oli 1.3 eli se oli matala myöskin. Silti pelottaa ihan vietävästi että eihän lapsi ole vaan sairas

Rupesin miettimään asiaa nyt vasta tarkemmin ja olisi pitänyt mennä ottamaan jo alussa lapsivedestä näyte ihan vaikka lääkärit ei suosittele. En halua sairasta lasta. Ei varmaan kukaan mutta mä en kestä.

Pahinta oli kun luin että down vauvat ovat " pienehköjä". Mä kävin rv 34 viimeks ultrassa ja vauvan painoks silloin arvioitiin 1.7-1.8 kg vaikka normaalisti pitäs olla jo yli 2 kg jotain 2,1kg....

Olen polttanut röökiä koko raskauden ajan. Koko ajan on mennyt sellanen 10 kpl mutta nyt loppua kohti olen väkisin yrittänyt vähentää ja saanut sen 5 kpl pvä. Tänään olen polttanut 1 tupakin ja tekee taas mieli :(

hirveen pahalta tuntuu että olen niin heikko että etes se ei mua saa lopettamaan tupakointia että sisällä on viaton vauva, niin kovat on niksat. Juu kyllä otan nikotiinipurkkaa, ihan humpuukki tuotteita. Pikkasen aikaa vie tupakan mielestä pois, mut kohta se röökipeikko taas nostaa päätään. Rupee tosiaan ärsyttämään. Mäkin kun olen polettanut jo 18 vuotta niin se on niin paha tapa ja sielun syövereissä.

Niin mitä mä olikaan kirjottamassa???!!!! kato sattui unohtumaan kun kerroin tupakka
riirruvuudestani oikein antaumuksella.

Niin oisko täällä ketään joka on samoilla viikoilla tai että katsoo omasta kortista paljon on ollut lapsen paino esim viikolla 34 jotain....kiinnostaa....sitten tiedän että tämä on poikavauva...niin sen pitäs vielä enemmän painaa.

Epäileevät että vauvasta tulee 2,5 kg eli tosi pieni...miks....niin no mun istukka on jo kuulemma 3 luokkaa...eli hyytymään päin.

Pitäs jo pakata äippäkassi valmiiks, kun ei lähtö päivää tiedä.

Siis mun raskaus on muutenkin kumma, tai en tiedä onko se niinkään kumma mutta kaikki ketkä mut on nähny ei edes tajuu että olen viimesilläni.

Siis en ole lihava en todellakaan. Mun farkut koko 38 menee ihan tosta vaan päälle...no mahasta ottaa kiinni. Kintut ei ole paksuuntunu yhtään eikä vyötärö.

Moni ei voi mua katsoen uskoa että olen raskaana ollenkaan. En silleen valita että voi kun ei näy, olen onnellinen että mun raskaus on mennyt näin hyvin, niin hyvin että en edes itse usko että olen raskaana....kun ei ole ollut kertaakaan mitään himoa mihinkään, en syö kuin porsas. olo on mitä mainioin.

Ainoastaan mikä mulla alkoi rv 21 on että sormet puutuu...tosi ihnottavalta tuntuu,,,veri ei kierrä ollenkaan.

no nyt mä en enää muista mitä kaikkee mä kirjotin enkä jaksa tätä lukee alusta loppuun mutta toivottavasti joku sai tästä jotain selvää.

mut kirjotelkaa tähän viestiin jatkoa eli miten on painot vauvalla ja onko samanaisia ongelmia kuin mulla.

10

1118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

Olen lukenut että tupakoinnilla on vaikutus sikiön kokoon. Eli jos odottava äiti polttaa odotuksen aikana, sikiö syntyy luultavasti paljon pienempänä ku ei polttavan äidin. En haluis moralisoida, mutta onko sulle edes kerrottu neuvolassa kuinka paljon haittaa sun tupakoimisesta on sun lapselles?Eikö ne siellä yrittäny saada sua lopettamaan?Mä en vaan käsitä miten joku voi polttaa raskauden aikana...kun on muutenkin kaikkia riskejä olemassa, miksi vaarantaa raskautta sitten vielä tupakoimalla?

• mää vaan75

siis oikeesti toi sun kysymys on aivan idiootti????? siis tietenkin tiedän mitä tupakka voi tehdä lapselle....olen lukenut, nähnyt dokumentin ja olen joka kerta jutellut siitä neuvolassa. haloo sulle.

mähän ihan selvästi kerroin asiasta miksi en lopeta ihan kokonaan. taidat olla älyllisesti aika tyhmä ihminen. äitisi tais polttaa kun sut sai.

mä en oikeesti jaksa tollasia moraalijoitsijoita mikä sä just olet.

miksi edes vastasin sulle plääh. et sä ymmärrä mitään

• ittees
        mää vaan75 kirjoitti:

siis oikeesti toi sun kysymys on aivan idiootti????? siis tietenkin tiedän mitä tupakka voi tehdä lapselle....olen lukenut, nähnyt dokumentin ja olen joka kerta jutellut siitä neuvolassa. haloo sulle.

mähän ihan selvästi kerroin asiasta miksi en lopeta ihan kokonaan. taidat olla älyllisesti aika tyhmä ihminen. äitisi tais polttaa kun sut sai.

itehän kysyit mistä vois johtua sikiön pieni koko, joten annoin sulle oman arvioni siitä mistä se vois johtua. Joo, ymmärrän että olet yrittänyt lopettaa, mutta olen itsekkin aikoinaan polttanut ja lopetin heti kun suunniteltiin perheenlisäystä. Siksi en ymmärrä miten se on niin vaikeaa. En halua että otat ittees. Kerroin vaan oman mielipiteeni. Et viestissä missään vaiheessa spekuloinut tupakoinnin yhteyttä sikiön pieneen kokoon. Siksi otin asian esille.

• kgdki
        mää vaan75 kirjoitti:

mä oon kyllä täysin samaa mieltä tämän nimettömän kanssa, että meitä älyllisesti aika tyhmiä ihmisiä on sitten varmaan aika monta..
        ja huvittava tuo "äitisi tais polttaa kun sut sai", ainakin tiedät minkälainen omasta lapsestasi tulee jos tuota logiikkaa käytät.

• Rv 34

Siihen sikiön kokoon vaikuttaa niin moni asia,että tupakan syyksi sitä pienikokoisuuta ei voi mitenkään laittaa.
        Itse poltan myös n.10 tupakkaa päivässä ja tiedän kyllä kaikki riskit ynm joten niistä ei tartte kertoa.

Mulla oli painoarvio rv30 vähän päälle 2kg ja ihan oli kasvanut normaalisti.Lääkäri sanoi,että ainakaan mun kohdalla tupakointi ei ole vaikuttanut sikiön kasvuun mitenkään.

• ...

Tupakoivien äitien lapset ovat lähes aina pienikokoisia, yleensä täysaikaisinakin alle 3kg painoisia. Eikä sinun sikiösi kokoarvio niin kovin pieni ollut. Itse synnytin niillä viikoilla 1.7kg painoisen lapsen joka on täysin terve, keskosuutta lukuunottamatta.

• tupakan kannalla

ollenkaan,itse olen lopettanut tupakoinnin joka raskaudessa. ja joillekkin se on vaikeampaa luopua siitä,parempi on että odottaja voisi vähentää tupakointia raskauden aikana jos jostain syystä ei sitä voi lopettaa,se muutama tupakka päivässä ei ole yhtä paha kuin se että puret hermostuksissasi kynsiä ja stressaat tupakasta koko raskauden ajan,lääkäri on sanonut tutulleni että ennemmin polttaa sen muutaman tupakan päivässä,stressi pahempi raskausaikana. ja tuttava poltti varmaan ainakin askin ellei enmmänkin raskauden aikana ja yli 4 kilosia lapsia tullut.

• !!!

poltat röökiä raskauden aikana, etkä kestäisi sairatsa lasta.. missähän mennään vikaan!!!

• iinuliinutiitu

Muista, se on vain painoARVIO. Heitot voi olla aika suuria. Ja vauvat kasvavat ajoittain pyrähdyksittäin. Parin viikon päästä voi olla painoa lisää jo vaikka kuis. Ja jos äippäpolilla arveltiin olevan syytä huoleen, niin sait varmaan uuden ajan ???

• Milana30

Heips,

Painoarvio rv.34 4 oli minulla n.3 kg ja Sf-mitta oli 33.Yläkäyrällä menty koko raskaus. Olen toki itsekin ollut syntyessäni yli nelikiloinen ja molemmat ollaan miehen kanssa pitkiä.

Tänään rv.36 4 ja sf-mitta 36. Painoarviota ei tänään neuvolassa tehty.Lapsi oli laskeutunut ja pää kiinnittynyt.

Poltin itse 17 vuotta ennen raskautta, mutta jo ennen raskautta lopetin lähes kokonaan ja raskaana ollessa en ole polttanut ainuttakaan tupakkaa enkä aio enää raskauden jälkeenkään tupakkaan koskea.

Tupakoivien äitien lapset ovat yleensä pienempiä. Tästä varmaan neuvolassa mainittu ja riskit tiedät, joten ei siitä sen enempää.Hienoa, että olet pystynyt edes tupakointia vähentämään.Ja kuten joku jo mainitsikin painoarvio on tosiaan VAIN arvio.

Ainiin! Ikää minulla 31 vuotta.Ensimmäistä odotan.

Kaikkea hyvää sinulle loppuraskauteen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4756
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3155
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2641
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2615
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2348
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1559
    Aihe