Söin eilen graavilohta, ja sen jälkeen on ollut tosi huono olo (psyykkisesti siis). En jaksaisi nyt odottaa montaa viikkoa tuleeko niitä oireita vai ei. Voiko verikokeesta jo jotenkin nähdä, onko niitä bakteereja kropassa? Luin jostain listeriaviljelystä. Ja saako hullun leiman jos sitä kysyy neuvolasta?
Näkyykö listeria verikokeesta?
4
4364
Vastaukset
- vaan
neuvolasta. Tietty hysteria erityisesti ensimmäisillä viikoilla on mielestäni ihan normaalia. Itselläni on ainakin ensimmäinen raskaus menossa ja ekoilla viikoilla tuli kieltämättä tarkasteltua kaikkia mahdollisia elämäntapojani ja mietin, onko niistä vaivaa vauvalle vai ei. Moniin asioihin löytyi apu jo neuvolasta saaduista materiaaleista ja neuvolassa olen sitten esitellyt niitä kysymyksiä, jotka vielä jäi avoimiksi. Terveydenhoitaja on suhtautunut kaikkiin mun kysymyksiin ihan ymmärtävästi, joskin omalääkäri piti mun kysymyksiä ilmeisen huvittavina. Mutta en välittänyt, kun viitsi vastata niihin kuitenkin. :) Mun hysteriani koski työmatkaa 11. viikolla, joka suuntautui kaukoitään, ja olen edelleen sitä mieltä, että esittämäni kysymykset olivat ihan oikeutettuja. :)
- .......................
Muistaakseni vasta-aineita alkaa muodostua elimistöön viimeistään viikko tartunnasta.
Neuvolasta et todennäköisesti saa kovinkaan helposti lähetettä. Itse kävin tästä syystä otattamassa kokeen yksityisellä ilman lääkärin lähetettä ja hinta oli muistaakseni n. 28 euroa. Mielenrauhasta se on ihan kohtuullinen summa, vaikka todennäköisyys saada kyseinen bakteeri on pieni.- rv 6+5
yksityiselle ajattelinkin että joudun käymään. Mielenrauhasta maksan mielelläni vähän ekstraa. Mutta jos vasta-aineita muodostuu viikko tartunnasta niin täytyykö sitä kokeen ottamista myös odottaa viikon? En oikein jaksaisi... Kiitos avusta!
- .................
rv 6+5 kirjoitti:
yksityiselle ajattelinkin että joudun käymään. Mielenrauhasta maksan mielelläni vähän ekstraa. Mutta jos vasta-aineita muodostuu viikko tartunnasta niin täytyykö sitä kokeen ottamista myös odottaa viikon? En oikein jaksaisi... Kiitos avusta!
jotta testin tulos olisi luotettava. Samoin tuloksia joutuu odottelemaan n. viikon.
Sen verran rauhoittelisin sinua, että listeriahan ei välittömästi aiheuta keskenmenoa, vaan yleensä riski (huom. riski) kohoaa vasta silloin, jos tartuntaan liittyy kuumeinen infektio. Tauti alkaa oireilla usein vasta noin viikon, jopa kuukauden kahden kuluttua tartunnasta. Ja kuten sanoin, riski saada kyseinen bakteeri on kuitenkin pieni.
Tsemppiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?4225479Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.1871892Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3621835- 1201074
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl5994- 27918
Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h60815- 70782
Oishan se coolia
Kun sais maistaa sun huulia 😘 Mukavaa päivää Hei, just sulle miehelle, josta haaveilen ❤️55723- 37694