Asumme ykstyisen vuokranantajan asunnossa. Kuka maksaa nuohouksen? Emme sopineet siitä vuokrasopimusta tehdessä ja nyt riita kuka maksaa.
Nuohous kun on asunnon pakollinen huolto-toimenpide niin eikö se kuuluisi vuokranantajalle eikä vuokralaiselle?
Kuka maksaa nuohouksen?
3
804
Vastaukset
- maksaja
Vuokrasopimusta tehdessä asiasta olisi pitänyt sopia.
Turvallisuuden kannalta on ensiarvoisen tärkeää nuohouttaa hormit säännöllisesti. Nuohoamattomassa tulisijan hormissa on nokipalon vaara. Lisäksi voi vaikuttaa vetoon.
Omakotitalossa kustannukset eivät ole mielestäni niin suuria, että niistä viitsisin riidellä.
Kiinteistön omistaja on käsittääkseni kuitenkin aina loppupeleissä vastuussa.
Itselläni on seuraavanlainen tapaus:
Ostin asunnon rivitalosta. Ilmanvaihtohormit on silminnähden likaiset ja liesituulettimen putkikin on rasvan peitossa.
Hallituksen puheenjohtaja sanoi "kanavat on tarkistettu" (tarkoittaa siis: ei nuohota) ja isännöitsijä kertoi taloyhtiöni porukoiden olevan varsinaisia saitureita. Talo on 20v vanha, eikä kanavia ole kertaakaan nuohottu. Takkoja talossa ei ole. Suositus iv kanavien puhdistukseen on 10v välein ja rasvahormi tarvittaessa.
Lisäksi edellinen asukas kaiketi käyttänyt liesituuletinta ilman rasvasuodatinta, koska kanava on ainakin 2m matkalta rasvan peitossa.
Minä tilasin nuohoojan, joka putsaa iv-kanavani. Haluan puhtaat kanavat ja toimivan ilmanvaihdon.
Maksan sen mielelläni itse, jotta ei tarvitse vääntää kättä taloyhtiön kanssa. - maksat nyt
tai seuraavissa vuokrissa eli tulee korotus.
- yhtiölle
As Oy lain 78§.n mukaan hormistojen siivous kuuluu yhtiölle.
Voisi olettaa silloin, että kiinteistön omistajalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2743415Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1041720Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is2121333- 731323
- 621174
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra1991097Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta
"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:521039- 63991
Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea
Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei18863- 42847