Hei!
Minulla on 2-vuotias erittäin terve ja hyväkuntoinen kiharakarvainen noutajauros.
Se on pienestä pitäen syönyt ruohoa jonkin verran, kuten käsittääkseni suurin osa koirista silloin tällöin tekee.
Lähiviikkoina/-kuukausina se on kuitenkin alkanut syödä ruohoa huomattavasti enemmän. Aina vapaana ollessan se syö ruohoa lähes koko ajan ja useimmiten sitten oksentaa sen yöllä lattialle.
Tämän takia olenkin viime viikot pitänyt sen kiinni aina ulkona ollessani, mikä ei näinkin vilkkaalle koiralle ole mikään paras käytäntö... Ihmettelen sitä, että vaikka se on luonteeltaan erittäin energinen ja vilkas, se nykyään ulkona vapaana ollessaan vain nököttää paikallaan syöden ruohoa.
Kävimme viime viikolla erään toisen asian (ihotulehduksen) puitteissa eläinlääkärissä, joka tutkiessaan totesi koiran muuten terveeksi.
Kertokaa siis hyvät ihmiset omia kokemuksianne taikka ratkaisuja ongelmaamme! Kiitos. =)
RUOHON syönti?!
11
3405
Vastaukset
- ...
Ruohonsyönti liittyy koirien ruoansulatusjuttuihin.Joskus kun koira syö paljon ruohoa, se on voinut syödä jotain sopimatonta.Mitä ruokaa se syö?
- seropin omistaja
No yksi syy tuohon ruohon syömiseen on että koira puhdistaa siten elimistöään,varsinkin karvanlähtöaikana,jolloin koira saa itseään nuollessaan irtokarvoja mahaansa.Niinpä se sitten ruohonsyönnin seurauksena oksentaa niellyt karvat pois.
Meilläkin tuo koiruus syö ruohoa ulkonaollessaan,ihan normaalia se on! =)
Ihanaa kesänjatkoa teille! - sina
anna koirasi syödä ruohoa. Se on sen oma tapa puhdistaa suolistoa, ruoansulatus on jostain syystä alkanut toimimaan normaalista poikkeavalla tavalla. Se ei ole vaarallista, se kuuluu koiran normaaleihin tapoihin, ja on ohimenevää. Jos ei, ota yhteyttä eläinlääkäriin.
Mutta kerroit alkaneesi pitämään koiraasi kiinni. Sehän taas kuuluu ihmisen normaaleihin tapoihin, noudattaa lakia, jossa kielletään koirien irti pitäminen tähän vuoden aikaan.
Miksi ihmiset hankkivat koiria, joiden ulkoiluttaminen hihnalla tuntuu olevan ylivoimaista. Lenkkeilkää, kävelkää, juoskaa niiden koirien kanssa, tekee varmaan hyvää omistajallekin.- Jensku
Kirjoitit kommenttia koiran kiinni pitämisestä..
Olen kyllä ennenkin pitänyt koirani kytkettynä pyöräteillä ja muilla vastaavilla alueilla lenkkeillessäni. Siis yleensäkin paikoissa, joissa liikkuu ihmisiä, autoista puhumattakaan. Vapaana koirani ovat saaneet olla metsissä, pelloilla ja muilla vastaavilla alueilla, jossa niillä ei ole vaaraa jäädä auton alle ja joissa ei paljonkaan ihmisiä liiku.
Koirieni kanssa remmissä lenkkeily ei siis tuota minulle ongelmia, eikä varmaan muillekaan koiranomistajille.
Mutta totta kai koira on tyytyväisempi, jos saa silloin tällöin, mieluiten päivittäin, juosta vapaana joko yksin tai lajitovereidensa kanssa leikkien. Se kuuluu mielestäni ehdottomasti koiran elämään ja niiden keskinäiseen kanssakäymiseen. Olen pahoillani koirasi puolesta, jos se joutuu elämään koko elämänsä hihnassa kulkien.
sen lisäksi, että oma koirani on niin energinen, että se ei saa energiaansa kulutettua millään lenkillä hihnassa ollessaan. 8 tunnin lenkillä se on kerran ollut, eikä senkään jälkeen väsyttänyt, joten...
- Anneli
mutta en pidä sitä mitenkään kummallisna. Hän ei edes oksenna vaan läpi menee..Saa lihaa raakana yms joten luulempa vain että "musti pitää heinästä"..Nauratti kerran kun oltiin emäntäkoululla lampaita katsomassa. Siellä "musti" veti heinää muiden lampaiden kanssa. lampaat ei pelänneet sitä yhtään.Käyttyäytyi niinkun lammas. Kun me lähestyttiin laumaa niin lampaat juoski karkuun:)
- ruohonsyöjä
Jos se aiemmin on syönyt ruohoa vain silloin tällöin ei tämä tämänhetkinen ruohonsyönti kyllä normaalia ole.Omalla koirallani ruohonsyönti liittyy vahvasti vatsa ja suolisto-ongelmiin, joita ei verikokeissa yms. terveystarkastuksissa diagnosoida. koira voi olla terve, mutta sillä on massu kipeänä, väliaikaisesti.Närästää ja pierettää ihmisiäkin joskus. Millaista kakka on ollut? Yrittäkää rauhoittaa mahaa jollain, esimerkiksi kauralimalla, joka käytännössä on erittäinb löysää kauravelliä. Sekaan mauksi vähän raejuustoa tai jauhelihaa tms. mitä koira nyt on aiemminkin saanut ettei mene maha sekaisin siitä sitten. Muistakaa tehdä velli veteen. Omalla koirallani ruohonsyönti lisäääntyy aina mahan ollessa kipeänä, se yrittää sillä ruoholla saada pahaa oloa pois, niinkuin karvanlähtöaikana karvojen aiheuttaman pahan olon. Maitohappobakteereita, esim. tehobakt kannattaa kokeilla syöttää kuurina, jos se vaikka auttaisi. Itse annan masuongelmiin parafiiniöljyä suun kautta ensihätään, se voitelee suolistomassan mukavasti ja kova kakka putkahtaa kivuttomasti ulos. Olen antanut koiralle parafiiniöljyperäruiskeitakin, se auttaa jos kova kakki töröttää sitkeästi peräsuolessa. Hiilitabletit vähentävät kaasunmuodostusta ja niistä ei ainakaan haittaa ole koiralle niinkuin useista muista ihmisten masulääkkeistä. Veteen liotettuna ja pieneen määrään jauhelihaa sekoitettuna hiili menee alas mukavasti. Sitten kauralimaa, se muodostaa suolen limakalvolle liman, joka suojaa ärtynyttä pintaa ja rauhoittaa rajuja vatsanväänteitä. Sukralfaattivalmisteita olen antanut sitten masun eli vatsalaukun puolella oleviin ärsytyksiin, närästykseen erityisesti. Eläinlääkäriltä kannattaa kysyä oikeaa annostusta.
- Jaa-a...
Koirasi todennäköisesti puhdistaa vatsalaukkuaan.. näin on ainakin kissoilla. (kun nuolevat turkkiaan niin nielevät samalla karvoja jotka ärsyttävät vatsalaukkua)
Mun 6 vuotias sekarotuinen uroskoira syö koivun kuorta..! Eläinlääkäri sanoi että se on koirani mielestä ilmeisesti hauskaa tai sitten sillä on joku vitamiininpuutos.. Hauskan näköistä se ainakin on, kun se seisoo kahdella jalalla puuta vasten kuin karhu.. =)
Älä ole huolissasi koirasi ruohon syömisestä, se on varmaan ihan normaalia niin kauan kunhan se ei ala polttamaan sitä.. =))- Anneli
ei ole vakavaa että koira syö heinää.
- lupo
Anneli kirjoitti:
ei ole vakavaa että koira syö heinää.
kaiki koirat tarvivat tietyn määrän "vihannesta". Kun kaikkien koirin "äiti", eli susi kaataa peuran tai muun ruohonsyöjän, se ensimmäiseksi syö mahalaukun sisältöineen ja saa vihannesannoksensa sillä tavalla.
- Anonyymi
Hyvä linkki jossa tätäkin asiaa käsitellään..
http://personal.inet.fi/private/feuerwald.rotts/ruoansulatus.htm - Jensku
Olen kyllä tietoinen siitä, että koirat syövät ruohoa edistääkseen ruoansulatustan, sekä terveenä että erityisesti vatsan ollessa kipeä.
Molemmat koirani ovat aina syöneet ruohoa, enkä siksi ole siitä ennen huolestunutkaan. Nyt tämä ko. uros on kuitenkin mielestäni alkanut syödä sitä todella epänormaalin paljon.
Koirallani ei ole karvanlähtöaikaa, eikä se ole karvoja oksentanutkaan. Pelkkiä ruohotuppoja vain.
Se ei myöskään ole vaikuttanut muuten sairaalta tai vatsakipuiselta. Eikä eläinlääkärikään siitä mitään vikaa löytänyt.
Koirani syö eläinlääkärin sille suosittelemaa ruokaa, Frank's Pro Goldia, vatsaystävällistä lammas-riisimakua. Ruoan joukkoon lisään usein piimää, sen maitohappobakteereista johtuvan vatsaystävällisyyden vuoksi, sekä ruokaöljyä kovan vatsan helpottamiseksi (sekä turkin pehmentämiseksi).
Koiran kakka on ollut ihan normaalia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401553- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9894- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829