Olen yli 23 vuotias, peruskoulun ja ammattikoulun (ei sivuakkaan lääketiedettä) käynyt. Pitääkö farmaseutiksi pyrkivän käydä lukio tai olla ylioppilas? Mitä koulutusta vaaditaan farmaseutilta ja missä niitä voisi suorittaa?
Mitä opintoja vaaditaan FARMASEUTILTA?
3
3039
Vastaukset
- ---
Farmaseutit suorittavat ylemmän korkeakoulututkinnon pääaineenaan farmastia. Tutkinnon voi suorittaa Helsingin yliopistossa, Kuopion yliopistossa tai Åbo Akademissa.
Pohjakoulutuksena voi olla myös ammattikoulu, mikäli se on vähintään 3-vuotinen. Ylioppilastutkintoa ei vaadita.
Ei siis ole estettä hakemiselle. Kunhan nuo ensi kevään hakuoppaat sitten ilmestyvät, selviää sekin onko opiskelemaan pääsy kuitenkaan realistinen tavoite. Itse opinnoissa on paljon sellaista, minkä opiskeleminen on huomattavasti helpompaa, kun on jonkinlaiset pohjatiedot asiasta ja tämän pohjatiedon saa nimenomaan lukiosta, esim. kemian kursseilta. Voin sanoa, että ei tule olemaan helppoa opiskelu, jos sisälle pääsee. Samoin pääsykokeissa voi olla asioita, joiden ymmärtämiseen joudut erittäin paljon panostamaan, jotta pääset samalle viivalle lukiolaisten kanssa. Myös opintoihin kuuluvat kieliopinnot voivat tuottaa vaikeuksia, kun pohjalla ei ole lukion opintoja.
Yliopistojen kotisivuilta löydät lisää tietoa opinnoista. - erias
Ei tarvitse käydä lukiota, mutta ehkä voisit ensin lukea itsesi farmanomiksi (toisen asteen tutkinto), hankkisit tiedot ainakin lukiotasoisesta kemiasta ja sen jälkeen hakisit?
Jos tosissaan haluat farmasiaa lukemaan, niin kyllä se on mahdollista, vaatii tosin enemmän työtä kuin lukiopohjalta. Mutta mahdollista se on :) - apteekkiduuneista
Täätä tietoa apteekkialan hommista.
http://www.apteekkiduuni.net
Farmanomihommista voisi olla hyvä aloittaa. Se on alan ammatillinen perustutkinto. Sen voi tehdä tietääkseni myös oppisopimuksella.
Muita tutkintoja ovat yliopistotasolla farmaseutti (alempi korkeakoulututkinto) ja proviisori (ylempi korkeakoulutukinto)
Hyvää syksyn jatkoa :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732785
- 632684
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101515- 151402
- 481257
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219